Knipperfunctie kerstverlichting wegslopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
We hebben zo'n snoer met tig kerstlampjes aan de pergola hangen. Daar zit een schakelkastje tussen met een drukknop, waarmee je tussen 8 verschillende knipperpatronen kunt wisselen. Als je de stekker in het stopcontact steekt, dan starten de lampjes willekeurig op 1 van die 8 patronen. De stekker heb ik aangesloten op een klik-aan-klik-uit stekkerdoos in de schuur, zodat ik vanuit huis met de afstandbediening de verlichting aan en uit kan schakelen.

Nu de uitdaging: ik wil graag dat alle lampjes continu branden, al dat geknipper hoeft van mij niet. De enige manier om dat nu voor elkaar te krijgen, is naar buiten lopen en net zo vaak op het schakelkastje drukken totdat ik de continu-stand te pakken heb. Tsja, daar had ik die afstandbediening niet voor bedacht, ik wil lekker binnen blijven! :z

En dus de vraag: zou je dat schakelkastje er zonder problemen tussenuit kunnen slopen? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 13:35
Je bent dus niet de enige met dat probleem. Ik heb ook zo'n ding die idd niet met de functie begint waar je hem mee afsluit. Nu staat die van mij binnen dus is het niet zo'n probleem om de goede stand te selecteren.

Maar diegene die dat bedacht heeft moet op maandagmorgen nog aan het weekend gedacht hebben.

Ik denk overigens dat je het schakelkastje er gewoon tussenuit kunt halen mits het een gelijkspanning voeding is? Hier twijfel ik over omdat het kan zijn dat de wisselspanning gebruikt wordt voor het knipperpatroon? Ik weet niet of dat bij 230 volt ook toegepast wordt, bij krachtstroom wel.

Ik ben niet thuis dus kan niet naar de voedingsadapter kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Maak het aanstuurkastje eens open en maak een nette macrofoto (tulp-icoontje op je fototoestel!) van de inhoud. Waarschijnlijk kunnen we je dan precies vertellen wat je kort moet sluiten om je lampjes altijd aan te hebben.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zullen vast wel wat transistortjes/triacs/thyristoren in zitten die de groepen lampjes laat schakelen, gewoon 2 pootjes per tor overbruggen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-04 19:01

StapelPanda

PB0MV

Ik heb hetzelfde probleem, het kastje krijg ik niet echt open, maar het dradenklepje wel.
er zitten 5 draden in:
  • 2 voor 24V AC 2A
  • 3 voor Verlichting, waarbij 1 heel dicht bij de 24V.
Op het kastje staat nog iets over output, namelijk 2 * 0.625A
Ik denk dat in mijn geval het draadje het dichtste bij de 24V direct op een van de 2 lijnen kan solderen, en de andere 2 aan de andere aansluiting van de 24V.

Het zijn gewone lichtjes, dus geen LEDs. Dit zou toch moeten kunnen???

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 13:35
Gieltjev schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:42:
Ik heb hetzelfde probleem, het kastje krijg ik niet echt open, maar het dradenklepje wel.
er zitten 5 draden in:
  • 2 voor 24V AC 2A
Ik denk dat in mijn geval het draadje het dichtste bij de 24V direct op een van de 2 lijnen kan solderen, en de andere 2 aan de andere aansluiting van de 24V.

Volgens mij zijn die 3 snoertjes om 2 verschillende groepen aan te sturen, dus 1 snoertje is -, snoertje 2 de even lampjes en snoertje 3 de oneven lampjes.

O wacht als jij zegt dat 1 snoertje 24V is dan zeg ik het fout. Dan is 1 snoertje 24V + en de andere snoertjes min geschakeld met hetzelfde principe als wat ik hierboven schreef.

Dus zul je die 2 min schakelingen gewoon bij elkaar kunnen knopen.

• StapelPanda

StapelPanda

PB0MV

Dat dacht ik ook, het is alleen AC, dus geen + of - ;)

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Gieltjev schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:42:
er zitten 5 draden in:
  • 2 voor 24V AC 2A

Klinkt als hetzelfde setje dat ik heb. Blokker?
Anyway, als je het op die manier toepast, heb je het hele kastje niet meer nodig. Waarom zou je de betreffende kabeltjes dan niet lekker ouderwets met een kroonsteentje aan elkaar knopen?

• StapelPanda

StapelPanda

PB0MV

Nee Gamma dacht ik. Ik heb ondertussen de draadjes aan elkaar gesoldeerd en netjes met een stukje krimpkous eromheen afgewerkt.
En het werkt :D

Ik heb het draadje het dichtste bij de voeding aan een van de voedingslijnen geknoopt, en de andere 2 samen aan de andere voedingslijn. Heb het na het doorknippen doorgemeten met een multimeter, deze gaf 10 Ohm aan per lichtstreng.
Pagina: 1