accu leeg, jumpstarted, lang gereden, nu haperende moto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De accu van mijn auto was na een weekje stilgestaan te hebben leeg.
Na een paar startpogingen was deze helemaal leeg.

Met een andere auto hadden we onze kar weer aan de praat, net voor een lange rit (400km).

Daarna heeft de auto weer een nachtje buitengestaan. Gisteren startte deze dus zonder problemen op, en ik wil dus naar een automateriaalbedrijf gaan om een nieuwe accu te kopen.
Maar toen ik er mee wil rijden begon ie na een paar minuten te stotteren. De toeren schommelde tussen 900-1300 stationeer (bij de verkeerslichten). Een keer viel de motor uit, maar kon weer gestart worden, en toch net thuis bereikt.

Ik wou dus sowieso een nieuwe accu halen, maar zal dit de problemen oplossen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44
Kwestie van uitzoeken of die lege accu oorzaak of gevolg is. Als ie slecht bijgeladen wordt, bijna leeg is, het koud is en je veel verbruikers hebt aanstaan kan ik me voorstellen dat de motor electronica het door de lage spanning lastig krijgt, maar dan zou een start poging eigenlijk ook niet meer lukken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:52
Als je accu na een week leeg is, zeg ik wel ja. Of de oorzaak van leeglopen moet ergens anders liggen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
de accu is al 8 jaar oud (net zoals de auto). Dus ik kan me voorstellen dat deze versleten is.

Alleen vind ik het raar dat de motor zal stotteren bij het rijden door een slechte accu. Als de motor eenmaal draait, dan wordt de stroom toch voorzien door de dynamo? En wordt de accu helemaal niet gebruikt?
De accu wordt immers opgeladen door de "reststroom" van de dynamo.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Best kans dat je dynamo ook niet al te best meer is, maar zoiets zou je bij de garage na moeten laten kijken.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mijn eerste ingeving is om de accu te vervangen. Een lood/zuur accu die met een week leeg is, heeft een flinke opdonder gehad. Samen met de leeftijd zou ik zeggen dat er in ieder geval een paar platen krom zijn.
Het schommelen bij stationair draaien kan daar ook heel goed mee samenhangen. De accu wordt niet opgeladen met de reststroom, maar met de hoeveelheid die de accu vraagt. Normaal is dat geen probleem en zorgt het motormanagment dat de motor gewoon "stationair" blijft draaien, maar alleen wat meer brandstof verbruikt. Als de accu echt op is, kan deze een wisselende laadstroom gaan trekken. Als 1 van de cellen namelijk wel oplaad, maar vlak daarna weer doorslaat, veranderd de laadstroom (en daarmee de belasting op de motor) in korte tijd sterk. Dat kan zo snel gebeuren dat het motormanagment niet snel genoeg kan reageren en krijg je de rare fluctuatie in toerental.

Mijn advies, zet er dus eerst een nieuwe accu in.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 04:00
Is heel goed mogelijk dat je auto niet meer lekker rijd met een accu die niet meer goed is... Ik zou om te beginnen sowieso je accu vervangen... Zó duur is/hoeft het niet te zijn, afhankelijk of je een Varta/Bosch wil of ook genoegen neemt met een wat onbekender merk (die meestal net zo goed zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Zo, net even de accu doorgemeten:
zonder belasting, motor uit: 12.5v
lichten aan, motor uit: 12.5v
zonder belasting, motor aan: 14.5v
lichten aan, motor aan: 14.5v

De dynamo lijkt me dus te werken. Startte ook goed op. Een blokje mee gereden zonder problemen (waar ie gisteren dus begon te haperen)

Voor de zekerheid toch maar een nieuwe accu halen vandaag. Lopend.
deepbass909 schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:10:
Mijn eerste ingeving is om de accu te vervangen. Een lood/zuur accu die met een week leeg is, heeft een flinke opdonder gehad. Samen met de leeftijd zou ik zeggen dat er in ieder geval een paar platen krom zijn.
Het schommelen bij stationair draaien kan daar ook heel goed mee samenhangen. De accu wordt niet opgeladen met de reststroom, maar met de hoeveelheid die de accu vraagt. Normaal is dat geen probleem en zorgt het motormanagment dat de motor gewoon "stationair" blijft draaien, maar alleen wat meer brandstof verbruikt. Als de accu echt op is, kan deze een wisselende laadstroom gaan trekken. Als 1 van de cellen namelijk wel oplaad, maar vlak daarna weer doorslaat, veranderd de laadstroom (en daarmee de belasting op de motor) in korte tijd sterk. Dat kan zo snel gebeuren dat het motormanagment niet snel genoeg kan reageren en krijg je de rare fluctuatie in toerental.

Mijn advies, zet er dus eerst een nieuwe accu in.
Hmm... dat klinkt inderdaad logisch. Bij zo'n stottering dacht ik in de eerste instantie aan een verstopte filter of luchtmeting (al vervangen dit jaar), en niet gelijk aan de accu. Maar als er een samenhang kan zijn, dan toch maar even vervangen en dan eventueel volgende week naar m'n normale garage rijden voor een extra check.

Effe kijken of ik het nog weet:
oude ontkoppelen: eerst min dan plus.
nieuwe koppelen: eerst plus dan min.
Right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

kmf schreef op woensdag 17 december 2008 @ 12:36:
....

Effe kijken of ik het nog weet:
oude ontkoppelen: eerst min dan plus.
nieuwe koppelen: eerst plus dan min.
Right?
is wel gebruikelijk inderdaad.

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 17 december 2008 @ 12:36:
Zo, net even de accu doorgemeten:
zonder belasting, motor uit: 12.5v
lichten aan, motor uit: 12.5v
zonder belasting, motor aan: 14.5v
lichten aan, motor aan: 14.5v
Zegt eigenlijk weinig. Je zou het moeten controleren met een stroomtang heb ik al geleerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 17-12-2008 16:18 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
verhaal van deepbass zou best wel eens kunnen kloppen.

M'n pa had de accu ook eens leeg, ik acculader eraan gehangen, en dat ampere metertje schommelde ook als een gek heen en weer. Toen de accu een paar weken later bij de garage was, is de accu ook vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Momenteel is de accu vervangen en de motor is weer stabiel. Maar ja, vandaag is het dan ook 10 graden warmer dan gisteren.

Morgen weer een paar ritjes nodig, dus we zien dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:56

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Net hetzelfde probleem gehad. Mijn alternator lade niet meer degelijk op. Dus ik zat bijna met een platte batterij. Na een tijdje begon mijn auto te schokken in eerste en soms in 2de. Daarboven was het gedaan.

Paar dagen later ging plots mijn ABS lampje aan... ik ontkoppel... valt heel de moter uit.
Ik stil leggen... wilt hij niet meer starten, geen kick meer.

Wat bleek nu: alternator lade niet meer bij en de batterij kon het niet meer trekken. ABS trekt blijkbaar veel stroom dus die knalde er als eerste uit.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Even een geheel ander scenario:

Toen ik een tijd terug mijn accu heb vervangen liep de auto ook erg slecht, stationair schommelend tussen de 600 en 1500rpm, blok lag als een gek te schokken, ...

Blijkt dat de ECU zelflerend is en zelf aanpassingen aan het motormanagement maakt. Nu die even zonder stroom had gezeten moest 'ie van begin af aan beginnen, en dat gaat kennelijk niet zo goed met koud weer en 2 korte (~5km) ritten. Heb toen met een warme motor de ECU nog eens gereset en hem daarna een kwartiertje stationair laten draaien, dat verhielp alles...

Je ziet het, er zijn veel mogelijke scenario's. Ik zou gewoon even afwachten of het nu goed blijft, die nieuwe accu lijkt me sowieso geen gekke investering na 8 jaar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Motor adaptie is redelijk snel gebeurd op voorwaarde dat de koelwatertemperatuur rond de 5 minuten op 90 graden staat.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Pagina: 1