Piraterij van games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minotic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-12-2022
http://www.tweakguides.com/Piracy_1.html

Dit stuk kwam ik tegen. Interessant verhaal van iemand over piracy van games.
Aangezien we toch allemaal ook voorstander zijn van PC gaming: discussie.

Let wel, dit is de mening van iemand anders, niet specifiek die van mij.
I decided it was time to compile an article which takes a close look at every facet of PC game piracy with a view to hopefully clarifying the debate with a range of facts. I'm not looking to repeat the same old one-sided, superficial examinations of PC piracy that you'll find everywhere else. What this article does is examine PC game piracy in a logical manner, taking into consideration a range of publicly available evidence to provide an informed view of the current state of play. I encourage those of you who are genuinely interested in this topic to take the time to make your way through this rather long but thorough article, as I believe it provides a great deal of food for thought for those willing to read it.

However it's the most popular piracy channel, the Torrent protocol, which faces the greatest exposure to the free rider issue. As a result, by default all torrent client software is designed to ensure that those downloading pirated material also automatically upload a proportion of it at the same time. Indeed aside from certain torrent trackers being entirely private to prevent excessive public leeching, some torrent trackers enforce a specific 'share ratio', meaning those who don't contribute a certain amount eventually can't download. The BitThief software demonstrates this issue perfectly. The program is specifically designed as part of a scientific experiment to allow leeching (downloading/benefiting) without seeding (uploading/contributing) on torrents, and the developers note in their findings that:

The lack of incentives to upload potentially results in a total collapse of the [torrent] network, implying that it is essential for a completely decentralized system to incorporate protocols that ensure a fair sharing of resources.

Fallout 3 (released Oct. 30 2008): I counted almost 90 individual torrents for the full PC version of Fallout 3. The small sample listed above adds up to 271,563 downloads in a one month period.

Remember, none of these torrent figures take into account other forms of piracy which are also substantial, such as File Sharing (e.g. Rapidshare), Usenet, FTP, IRC and of course physical piracy, so they may still significantly understate the true scale of piracy. However they do clearly indicate that piracy is rampant. As we'll see later on, many PC games don't usually sell beyond 1-2 million copies throughout their entire lives, so when the number of torrent downloads in one year for some games approaches that level as shown above, it's a substantial level of piracy.

Bethesda Softworks, makers of The Elder Scrolls series and most recently Fallout 3 had this to say on the issue of the scale and costs of piracy-related tech support:

The amount of times we see stuff coming through where it’s like, the resolution to the problem was [the] guy had a pirated copy of the game… The amount of money we spend supporting people who didn’t pay us for the game in the first place…it’s f–ing ludicrous. We talk to other developers, guys who are [like] ‘Yeah, it’s a third, it’s 50% of our [customer] support.’

Intel Core 2 Duo E8500 | Asus P5Q-E | 4GB PC8500 OCZ Platinum | Club3D Radeon 4870 1GB OC | Samsung SyncMaster 225B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat is jouw insteek van dit topic? M.a.w.: wat is je dicussiepunt/vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Dit is een discussie zonder einde denk ik. De voorstanders komen met de geijkte argumenten, en de tegenstanders met de bekende tegenwerpingen.
De ene groep zal nooit de andere groep kunnen overtuigen, op enkele individuelen na.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shammah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 02:54
1. Er wordt volop gepirated
2. PC Gaming is bijna dood
3. Developers maken spellen nu voor hun consoles
4. Er word volop gepirated voor de consoles
5. ???

Even een blik op de toekomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm, wat er in dat stukje staat is natuurlijk wel van de gekken!

Een spel niet kopen maar wel klagen dat t niet werkt.
Dat is eigenlijk hetzelfde als pak melk jatten in de supermarkt en dan terug brengen omdat het bedorven is :S.

Als je dan voor piraterij kiest moet je ook niet klagen als het niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan er oneindig over blijven discussiëren, maar uiteindelijk zal de marktwerking zijn werk doen. Zoals het er nu naar uitziet zal er wel een markt voor games op de PC zijn, maar die zal steeds kleiner worden.

Mensen zullen gaan afhaken, omdat op de PC gamen relatief duurder is. Voor het geld van een high end videokaart die de spellen aankan kan je een game console kopen. Games hebben ook moeite met al de verschillende configuraties aan PC's waar ze rekening mee moeten houden, waardoor het spel op de ene PC wel zonder problemen werkt en op de andere weer niet en de vervelende anti piraterij meuk die met de games meegeleverd wordt helpt ook niet mee.

Game makers zullen gaan afhaken door de piraterij, omdat ze gedeeltelijk inkomsten mislopen erdoor. Het kost veel tijd en geld om een spel te onderhouden op het PC platform. En natuurlijk het punt hierboven: consumenten haken af.

Als het zowel voor consumenten als makers van games steeds minder interessant wordt, dan houdt het gewoon op den duur op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaszki
  • Laatst online: 12:29
Ik denk dat PC gaming nooit zal uitsterven, maar alleen zal moeten veranderen.

Games als Quake Live en Battlefield: Heroes zullen de trend worden. Ook een platform als Steam, die goedkoop online games ter download aanbied.

Ook zal de PC gaming markt afmoeten van al die kromme beveiligingen die er op PC games zitten. Dat jaagt toch alleen maar legale gebruikers naar de illegale kant. En wat is het nut? Games zijn toch wel te downloaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Shammah schreef op woensdag 17 december 2008 @ 09:23:
1. Er wordt volop gepirated
2. PC Gaming is bijna dood
3. Developers maken spellen nu voor hun consoles
4. Er word volop gepirated voor de consoles
5. ???

Even een blik op de toekomst...
Alleen jammer dat dit nu een ongefundeerde posting is, omdat je onderbouwing mist.
Het is misschien offtopic, maar PC gaming is bijvoorbeeld zeker niet dood.
Spellen komen dan wellicht eerder uit op de consoles, vaak komen ze later (alsnog) op de PC uit.

Dus zeggen dat PC gaming dood is... Neuh, verre van, men steekt er alleen wel minder moeite in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXlerator
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 15:45

XXlerator

Old time gamer

Er stond in een (aantal) nummers geleden van PC Gameplay ook een erg interessant en uitvoerig artikel hierover. Ben nu op m'n werk en heb geen tijd om uitgebreid te reageren, maar dit is in het kort hoe ik er in sta.

Heb vanaf mijn 8ste (nintendo 8bit etc.) op zowel consoles als pcs gegamed, heb ook nu weer een ps3, wii en 4 pc's in mijn huis staan, maar om de een of andere reden word ik toch altjid weer teruggetrokken naar mijn pc. Ik koop voor al mijn consoles en pc alle spellen die ik wil hebben origineel, ondanks dat sommigen nog steeds in het plastic liggen... Tuurlijk heb ik vroeger toen ik studeerde en geen cent te makken had ook wel eens een spelletje gedownload, maar ben nu 28 heb een uitstekende baan en nu ik het geld heb zou ik dus nooit maar dan ook nooit meer een spel piraten.

Ik ben nu dus erg fel gekant tegen piraterij, ik vergelijk het altijd met gewoon een winkel inlopen en geld uit de kassalade halen. Een ondernemer heeft zwaar geïnvesteerd in de ontwikkeling van een spel en omdat downloaden nu toevallig niet zo confronterend is en het makkelijk is om te downloaden, maakt het toch niet minder crimineel naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik ga voor principe, alles wordt 'pay to play'.

Systemen zoals Steam, dus een online authenticatie van je aankopen, maar ook systemen die al reeds bij MMO's veel te zien zijn. (maandelijks, of via een shop etc). Discussie of PC gaming dood is, was al een keer langs gekomen, het is niet dood maar het verschuift enkel weer wat.

Elke game werkt bij uitsterk beter op platform X of Y, niet veel anders met vroeger en zal niet veel anders worden met later. Enkel dat consoles nu 'toegankelijker' worden met bv een muis/keyboard, betekend nog niet dat dit ook daadwerkelijk binnen paar jaar PC volledig weg is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PC gaming gaat meer naar Steam, gratis flash games en MMORPG's. Dat komt vooral door het soort games dat tegenwoordig ontwikkeld word. Multiplatform en 13 in een dozijn shooters.

Steam en WOW zijn veel minder piraterij gevoelig.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2008 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

Elke keer kom ik terug op hetzelfde punt. De media is gewoon slecht. Nee ik bedoel niet de krant of RTL 5, maar het spul waarop spellen worden gedistributeerd: CD/DVD.

Daar ligt het aard van het probleem, en daarom zat Piraterij blijven bestaan in de PC games wereld. Een aantal punten.

Gevoeligheid van CD's/DVD's
Een discussiepunt die voor zich spreekt. Wie hier heeft er wel eens een game uit de budgetbak gekocht, omdat zijn originele kopie stuk was? Zelf heb ik Total Annihilation, Silver en Battlefield 1942 allemaal 2x gekocht, omdat de media stuk ging.

En waarom? Ik heb toch recht op het product omdat ik het gekocht heb? Ik mag voor eigen backup een kopie maken? Maar als Copy protection daarmee in de weg gaat zitten, komt piraterij al snel dichterbij.

Drukkosten
Uitgevers van games moeten naast het ondersteunen van de ontwikkeling van een game, veel investeren in beveiliging, booklets en het schrijven van CD's/DVD's. Vooral recent onderzoek in de waarde van media beveiliging schijnt een grote investering te zijn, die eigenlijk niet nodig is (zie bijv hier).

Al je eenmaal het product hebt, DVD, boekje, doosje, moet het natuurlijk ook nog in de winkel komen. Zoveel kosten voor een oud, overbodig en kwetsbare medium. Het hoeft niet.

Alternatieven
Nee niet iedereen houd ervan, maat online distributie lijkt toch wel de toekomst te gaan worden.GTA IV? Op steam gekocht, was er binnen 3 uur, direct speelbaar voor iets meer dan 3 tientjes. Als mijn PC struk gaat, mijn game collectie gejat word, ik met mijn bureau stoel weer eens over een CD heen rijd, of mijn huis afbrand, ben ik nog steeds eigenaar van GTA IV. Nieuwe PC, inloggen, downloaden klaar! Minder kosten, aantrekkelijker vooriedereen en zonder gevoeligheden die ouderwetse CD's en DVD's met zich meebrengen.

Zou dit piraterij stoppen? Nee, maar het maakt het zorgt ervoor dat de prijs bij introductie lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

DeX schreef op woensdag 17 december 2008 @ 10:20:
Elke keer kom ik terug op hetzelfde punt. De media is gewoon slecht. Nee ik bedoel niet de krant of RTL 5, maar het spul waarop spellen worden gedistributeerd: CD/DVD.

Daar ligt het aard van het probleem, en daarom zat Piraterij blijven bestaan in de PC games wereld. Een aantal punten.

Gevoeligheid van CD's/DVD's
Een discussiepunt die voor zich spreekt. Wie hier heeft er wel eens een game uit de budgetbak gekocht, omdat zijn originele kopie stuk was? Zelf heb ik Total Annihilation, Silver en Battlefield 1942 allemaal 2x gekocht, omdat de media stuk ging.

En waarom? Ik heb toch recht op het product omdat ik het gekocht heb? Ik mag voor eigen backup een kopie maken? Maar als Copy protection daarmee in de weg gaat zitten, komt piraterij al snel dichterbij.

Drukkosten
Uitgevers van games moeten naast het ondersteunen van de ontwikkeling van een game, veel investeren in beveiliging, booklets en het schrijven van CD's/DVD's. Vooral recent onderzoek in de waarde van media beveiliging schijnt een grote investering te zijn, die eigenlijk niet nodig is (zie bijv hier).

Al je eenmaal het product hebt, DVD, boekje, doosje, moet het natuurlijk ook nog in de winkel komen. Zoveel kosten voor een oud, overbodig en kwetsbare medium. Het hoeft niet.

Alternatieven
Nee niet iedereen houd ervan, maat online distributie lijkt toch wel de toekomst te gaan worden.GTA IV? Op steam gekocht, was er binnen 3 uur, direct speelbaar voor iets meer dan 3 tientjes. Als mijn PC struk gaat, mijn game collectie gejat word, ik met mijn bureau stoel weer eens over een CD heen rijd, of mijn huis afbrand, ben ik nog steeds eigenaar van GTA IV. Nieuwe PC, inloggen, downloaden klaar! Minder kosten, aantrekkelijker vooriedereen en zonder gevoeligheden die ouderwetse CD's en DVD's met zich meebrengen.

Zou dit piraterij stoppen? Nee, maar het maakt het zorgt ervoor dat de prijs bij introductie lager is.
offtopic:
Ik vraag mij altijd serieus af wat voor monsterachtige drive (pc, consoles, blu-ray, dvd) men heeft die discs op eet. Of wat de moeite is om een disc in een lade te doen. Waar moet zo'n ding van slijten? De laser? En als je drive de discs molt, kan je misschien overwegen een andere drive te kopen.

Volgens mij is een mogelijkheid om piraterij tegen te gaan cartridges te gebruiken. Die zijn nu eenmaal wat minder makkelijk te kopiëren. Maar dan zit je weer met materiaalkosten.
Iets anders is om online activatie te implementeren, eventueel met voordelen voor de eerlijke koper.
Of natuurlijk digitale distributie.

Van dat laatste ben ik niet echt een fan, ik wil graag dingen in mijn handen hebben. CE's graag!

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 08:37

Zyppora

155/50 Warlock

XXlerator schreef op woensdag 17 december 2008 @ 10:04:
Er stond in een (aantal) nummers geleden van PC Gameplay ook een erg interessant en uitvoerig artikel hierover. Ben nu op m'n werk en heb geen tijd om uitgebreid te reageren, maar dit is in het kort hoe ik er in sta.

Heb vanaf mijn 8ste (nintendo 8bit etc.) op zowel consoles als pcs gegamed, heb ook nu weer een ps3, wii en 4 pc's in mijn huis staan, maar om de een of andere reden word ik toch altjid weer teruggetrokken naar mijn pc. Ik koop voor al mijn consoles en pc alle spellen die ik wil hebben origineel, ondanks dat sommigen nog steeds in het plastic liggen... Tuurlijk heb ik vroeger toen ik studeerde en geen cent te makken had ook wel eens een spelletje gedownload, maar ben nu 28 heb een uitstekende baan en nu ik het geld heb zou ik dus nooit maar dan ook nooit meer een spel piraten.
Hier kan ik het wel mee eens zijn. Ik heb ook zo'n beetje alle spelconsoles in mijn handen gehad, maar de PC is toch datgene wat mij het langst weet te boeien. Ik bezit echter geen enkele console op dit moment (als je mijn koelkast-formaat 1st-gen gameboy niet meetelt). Gepirate games heb ik wel een paar, maar ik merk zelf dat ik die niet/nauwelijks speel. Ik ben op dit moment verslaafd aan een free-to-play MMO (met microtransacties) en daar gaat 80% van mijn vrije tijd naartoe.

Als ik een spel download dan is dat voornamelijk omdat ik de 50+ euro niet wil uitgeven met het risico dat het spel mij niet aanspreekt of tegenvalt, of dat ik tegen andere nare dingen aanloop (DRM bijv). Ik heb mij bijvoorbeeld uitstekend vermaakt met Heroes of Might and Magic 3 (een juweeltje) en deze heb ik dan ook netjes aangeschaft. Wat blijkt, de CD versie wil niet lopen zonder CD in de lade. Leuk, maar die ligt dus gewoon weer in de kast.

Heroes 5 was het eerste spel dat ge-released werd door UbiSoft nadat zij aangekondigd hadden geen StarForce meer te gebruiken. Hier heb ik dus, ten dele ter beloning van deze beslissing, een kopie van ge-preorderd. Zelfde probleem als de Heroes 3 CD hierboven. Ik kan ook geen backup maken van de DVD om de originele in de verpakking te laten, teneinde deze te beschermen (voor de installatie is een serienummer vereist). Ik heb contact opgenomen met UbiSoft Support, en daar kreeg ik ook gewoon 'nee' te horen. Zijn van die dingen waardoor ik dan toch een beetje spijt krijg van de aankoop. Voordelen van de pre-order is, behalve dat het een limited edition box is, er een aantal extraatjes in zaten, zoals artbook, een world map, etc.

Ik had mij voorgenomen om Red Alert 3 te gaan halen, en nu wil ik weer Mirror's Edge hebben, maar of het er ook daadwerkelijk van gaat komen is maar de vraag. Gemengde gevoelens spelen wat dat betreft hoogtij bij mij.

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:31
TroonStaal schreef op woensdag 17 december 2008 @ 10:34:
[...]
Volgens mij is een mogelijkheid om piraterij tegen te gaan cartridges te gebruiken. Die zijn nu eenmaal wat minder makkelijk te kopiëren. Maar dan zit je weer met materiaalkosten.
Ik denk niet dat dat veel zal helpen. De gedownloade spellen worden over het algemeen als image bestand gedownload en vaak in een drive-emulator (deamontools bijvoorbeeld) geladen die zich voordat als de cd/dvd drive met de cd er in. Als je het spel op een cartridge zet heb je dat probleem nog steeds.

Goed voorbeeld daarvan is de PSP. daar zijn speciale cartridges (met een klein cd/dvd-tje er in) voor waar de spellen op staan. Vervolgens is er een gekraakte versie van de firmware en alle gedownloade spellen kunnen gewoon vanaf het geheugenkaartje gedraaid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb zelf zo'n 200 originele games, de helft console, en de andere helft PC. Ik heb nog nooit een kapotte CD of DVD gehad. Als ik nu in de kast duik naar Red Alert 1, dan draait die CD ook nog gewoon rond 8)7

Blijkbaar is het toch een heel groot probleem :?

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 17-12-2008 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

TroonStaal schreef op woensdag 17 december 2008 @ 10:34:
[...]
offtopic:
Ik vraag mij altijd serieus af wat voor monsterachtige drive (pc, consoles, blu-ray, dvd) men heeft die discs op eet. Of wat de moeite is om een disc in een lade te doen. Waar moet zo'n ding van slijten? De laser? En als je drive de discs molt, kan je misschien overwegen een andere drive te kopen.
PWM schreef op woensdag 17 december 2008 @ 10:42:
Ik heb zelf zo'n 200 originele games, de helft console, en de andere helft PC. Ik heb nog nooit een kapotte CD of DVD gehad. Als ik nu in de kast duik naar Red Alert 1, dan draait die CD ook nog gewoon rond 8)7

Blijkbaar is het toch een heel groot probleem :?
En het probleem doet zich voornamelijk voor bij consolegames. Desalnietteplus proberen de uitgevers zelfs uit support bij dit soort 'features' winst te draaien.

Je kunt het bagatelliseren, maar het probleem bestaat wel degelijk, en er zijn genoeg mensen die er de dupe van zijn. Dat jullie je CDs in een gekoelde kluis bewaren waardoor ze niets lijden, betekent nog niet dat de huis-tuin-en-keuken gamert ze niet gewoon op een stapel legt zonder van de hoes of case gebruik te maken. En dan is het niet handig als de software om een CD vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Mijn spellen zitten gewoon in het doosje die in de kast staan. Als ik ze speel, dan gaan ze uit het doosje en daarna weer er in terug. Daarbij ben ik ook gewoon een huis-tuin-en-keuken-gamer :Y)

Dat het bekend zou zijn dat discs beschadigd konden worden maar niks mee gedaan werd, daar heb ik ook geen goed woord voor over. Echter, in mijn vrienden en kennissenkring ben ik nog nooit iemand tegengekomen die door normaal gebruik beschadigde discs had. Maar dit is allemaal lichtelijk offtopic over backups ;)

Terug ontopic:
Het stuk in de PCGP heb ik ook gelezen, hoewel dat meer ging over de vraag of gamen op de pc dood is. In de laatste uitgave (met Tombraider op de cover) is er een artikel gewijd aan pay-to-play. Best interessant om te lezen en ik denk dat zoiets wel de toekomst gaat worden. Ingame reclame en microtransacties om het te bekostigen en voornamelijk de focus op online, al was het maar voor een klein deel. Hiermee neem je piraterij flink de wind uit de zeilen (ha! woordspeling!) omdat je wel online móet.

Voor kleinere uitgeverijen en indie is digitale distributie ook wel praktisch, dat scheelt enorm in de verpakkings- en verschepingskosten lijkt me, waardoor spellen wat goedkoper geprijst kunnen worden. Hoewel je natuurlijk altijd mensen houdt die zelfs vijf euro teveel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Nadeel vind ik dat ik altijd die verdraaide discs moet opzoeken. En een beetje vervent gamer speelt graag meerdere spellen om het vers/leuk te houden. Dan loop je dus continue heen en weer te waggelen om cd's/ dvd's te swappen in je lade. Daar komt nog bij dat mijn lade [Nec 7170] echt mega veel herrie maakt tijdens seeks / reads van de disc en dat zo'n beetje boven mijn spel geluid uitkomt.

Ik zie daarom vooral toekomst in platformen als Steam - zoals al zoveel gezegd hier. Maar dat het zoveel gezegd wordt, zegt ook iets ;) . En soms speel ik piraat bij een game om te testen en vaak is mijn voorgevoel goed. RA3, NFS Undercover, Pure ... allemaal spellen die ik probeerde met goede intenties - maar omdat het bagger games waren [verhaal, uber laadtijden, bagger ports] snel verwijderd en nooit meer iets mee gedaan.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Eens in de zoveel tijd start altijd iemand zon topic. Laat lekker zitten zoals Troonstaal zegt er komt toch geen einde aan.

Toch maar ff me insteek geven :)
Ik download spellen want voor de prijs van 2 spellen heb ik vette avond uit, zit niet op een geld boom helaas dus moet keuzes maken.

Ik koop spelen die ik online speel, afgelopen maand heb ik Red Alert3, L4D en Team forstress 2 gekocht. Echt een uber piraat ben ik niet dus. Wel in het weekend want dan ga ik lekker aan de rum van me zuur verdiende geld en dat kost helaas nog veel meer dan die spellen. Kieze of delen

[ Voor 65% gewijzigd door evilpin0 op 17-12-2008 11:38 ]

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensmaster-B
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
maak gewoon een spel wat goed is singleplayer maar online 10x leuker is, knal er een cd-key op een een service alla battle.net en je bent klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Pensmaster-B schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:49:
maak gewoon een spel wat goed is singleplayer maar online 10x leuker is, knal er een cd-key op een een service alla battle.net en je bent klaar
Bedoel je Call of Duty 4? Dat spel wat 10X (10X ja) beter verkocht op de consoles, en waarvan de ontwikkelaar tranen in zijn ogen kreeg bij het kijken van de pc piraterij cijfers van het spel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 11:31
PWM schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:56:
[...]

Bedoel je Call of Duty 4? Dat spel wat 10X (10X ja) beter verkocht op de consoles, en waarvan de ontwikkelaar tranen in zijn ogen kreeg bij het kijken van de pc piraterij cijfers van het spel?
En dat is dus net een spel wat zelfs via Steam nog steeds $65,- kost en ik al lang had gekocht als het niet na een jaar nog steeds zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Niet online
(overleden)
Het is wel handig om het hele artikel uit die link te lezen. Vond het een goed overzicht geven van de huidige stand van zaken.

Wat me vooral duidelijk wordt is dat de meeste mensen de schaamte voorbij zijn en altijd wel een excuus vinden. Ik koop al jaren alles legaal maar in mijn C64 en A500 tijd heb ik ook een boel spellen illegaal gekopieerd (persoonlijke verzachtende omstandigheden: ook toen al had ik best wel een aardige collectie legale spellen en me vrienden verklaarden me voor gek dat ik ze kocht) en gespeeld maar we wisten wel dat dit niet helemaal lekker zat. Blijkbaar zijn die normen en waarden tegenwoordig de deur uit.

P.S
En wordt maar weer eens duidelijk dat the Pirate Bay niet de barmhartige samaritaan is die sommige mensen denken. Maar wie dacht nou echt dat TPB dit zonder winstoogmerk deed?

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is weer een klassiek topic wat eindigd in met een slotje omdat iedereen op rampage gaat op elkaars posts.
piraterij mag niet maar gebeurd toch, klaar.
of pc gaming dood is of niet? who the fock cares. iedereen zijn eigen keuze waarop hij/zij speelt.
en stop toch eens met niet onderbouwde opsommings posts wat nou beter is.

but just for the love of god, stop met dit soort topics mensen, stop je energie in de games die je leuk vind inplaats van woede/nutteloze blaat posts op een forum.
koop games of ruil ze via forums zoals xbw.
of ga lekker door met downloaden wat 90% toch wel doet maar hypocriet antwoord van niet.

peace O-)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2008 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Invisible_man schreef op woensdag 17 december 2008 @ 12:00:
[...]

En dat is dus net een spel wat zelfs via Steam nog steeds $65,- kost en ik al lang had gekocht als het niet na een jaar nog steeds zo duur is.
Dus je hebt het ook niet gespeeld?

Of doe je mee aan de laatste rage: Een spel vanaf release date downloaden en spelen, om het vervolgens 1 tot 1.5 jaar later uit de budgetbak te vissen, om te kunnen melden dat je goede spellen echt wel koopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 17:35
Ik wil inhoudelijk absoluut niet op deze topicposter in gaan.

Waarom?
Ik snap niet, waarom de topic poster uberhaupt hierheen gaat om een klein gedeelte van een compleet verhaal hier te posten.
En dan pontificiaal schrijf: DISCUSSIE
Alleen omdat hij het interessant vindt.

Hij is zelf al illegaal bezig eigenlijk, de enigste bronvermelding die hij maakt is een link.
Hij noemt niet de auteur etc en rukt het hele artikel compleet uit verband, door maar 1 klein stukje te kopieren van het hele verhaal.

Ik raad de moderators echt aan om dit topic op slot te doen.

Laat de topicposter lekker op tweakguides gaan discussieren, waar mensen wel het complete artikel lezen.
Want wat hier gebeurt heeft absoluut geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
PWM schreef op woensdag 17 december 2008 @ 12:06:
[...]

Dus je hebt het ook niet gespeeld?

Of doe je mee aan de laatste rage: Een spel vanaf release date downloaden en spelen, om het vervolgens 1 tot 1.5 jaar later uit de budgetbak te vissen, om te kunnen melden dat je goede spellen echt wel koopt :P
Wat is dat nou voor iets doms? om te kunnen melden dat je je spellen wel koopt? Krijg je dan status ofzo? 8)7

@bangkirai
agreed, kansloos dit topic

[ Voor 4% gewijzigd door evilpin0 op 17-12-2008 12:24 ]

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

evilpin0 schreef op woensdag 17 december 2008 @ 12:24:
[...]

Wat is dat nou voor iets doms? om te kunnen melden dat je je spellen wel koopt? Krijg je dan status ofzo? 8)7
Jij weet net zo goed als ik, dat iedereen altijd meldt: "Ja, ik download games, maar als ze goed zijn, koop ik ze echt wel hoor", of iets in die geest.

Probleem is dus dat men gewoon wacht tot het spel nog net niet gratis word weggegeven, om het vervolgens te kopen, en de claim op die manier in stand houden.
@bangkirai
agreed, kansloos dit topic
Blijf dan weg, of maak een TopicReport aan

[ Voor 8% gewijzigd door PWM op 17-12-2008 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

evilpin0 schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:36:
Ik download spellen want voor de prijs van 2 spellen heb ik vette avond uit, zit niet op een geld boom helaas dus moet keuzes maken.
Ik geef de te verwachten opmerkingen terug.

Met twee spellen ben je wel langer zoet dan een avondje uit. Je zou dus een keer in de maand niet kunnen uitgaan en van het geld dat je bespaart je game hobby kunnen bekostigen. Hetgeen wat een boel mensen doen.

|{ brrr }] |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 16:34
PWM schreef op woensdag 17 december 2008 @ 12:25:
Blijf dan weg, of maak een TopicReport aan
Wat bangkirai zegt is wel waar. De TS schaat het auteursrecht met zijn post. Een stuk van een artikel linken en dan oproepen tot discussie zonder je eigen mening te geven is vrij kansloos. Wees gerust, topicreport komt eraan.

OT: Een trend die mij niet lekker ligt is het verbinden van de cd-key met een account. Neem Spore als voorbeeld. Spel gekocht met hoge verwachtingen, geregisteerd online en spelen maar! Vond er echt niks aan, dus ik wil het spel terugbrengen. Helaas mocht hem niet terug brengen omdat ik mij al had geregisteerd met die specifieke cd-key Thx EA 45 euro weg. :(

Een andere trend waar ik mij aan stoor. Er worden altijd cijfers gegeven voor hoevaak een game is gedownload. Je mag die cijfers niet 1 op 1 gebruiken. Niet alle downloaders hadden het spel gekocht als ze het niet kunnen downloaden.

Ik werk nu dus ik koop alle games waarvan ik zeker weet dat ze tof zijn (WOTLK, GTA IV, etc) De rest download ik eerst. Zijn ze tof dan koop ik ze als nog. Sorry maar ik heb al zoveel geld wegggegooit omdat een uitgever meerdere gamejournalisten had omgekocht voor een hoog cijfer.
Jij weet net zo goed als ik, dat iedereen altijd meldt: "Ja, ik download games, maar als ze goed zijn, koop ik ze echt wel hoor", of iets in die geest.
Probleem is dus dat men gewoon wacht tot het spel nog net niet gratis word weggegeven, om het vervolgens te kopen, en de claim op die manier in stand houden.
Die mensen hou je altijd. Als je echt van gaming houdt dan koop je alles. Elke hobby kost geld, gamen dus ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Loev op 17-12-2008 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

PWM schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:56:
[...]

... en waarbij ze de extra levels gratis moesten weggeven i.c.m een advertentiedeal met NVIDIA omdat anders geen hond het zou kopen? De console-spelers mochten er braaf voor dokken :/

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een probleem van legale spellen is dat het soms echt teveel gedoe is, vooral met sommige DRM zoals de beruchte van Spore.
Verder zijn demo's zijn vaak te beperkt, vooral bij games waar ik bij twijfel. Zelf download ik regelmatig, probeer een spel goed uit en koop dan wel of niet de legale versie. Ik heb iig een aanzienlijke collectie legale games (dus vind niet dat ik mezelf schuldig moet voelen omdat ik developers tekort zou doen) en de illegale games delete ik na een tijdje weer. Ja, het is niet goed, daar ben ik me van bewust, maar de games zijn me net iets te duur om er na korte tijd achter te komen dat ik het toch niet zo boeiend vind om het daarna weg te laten rotten op een plank.
Een systeem als Steam is inderdaad in mijn ogen the way to go, misschien zelfs nog iets uitgebreider in de vorm van een abonnement waarbij je elke maand gewoon een bepaald bedrag betaald en toegang hebt tot een x aantal games (en misschien ook wel meteen films, series enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Naja is niet altijd zo natuurlijk.

Ik had bijvoorbeeld oblivion gedownload, na 1 week heb ik hem gekocht voor de volle pond.
Ik had Crysis gedownload, vond er niks aan en die was na 2 dagen weer verwijderd.
Red Alert 3 gedownload, na 3 dagen weg.
CSS gedownload voor release in nederland, 3 dagen later HL2 + CSS gekocht voor de volle pond.

Alles waar ik vrij zeker van ben dat me leuk lijkt koop ik gewoon, soms wacht ik (dan download ik het ook niet) tot het goedkoper word. Bijvoorbeeld MGS4 ga ik veel plezier van hebben, maar druk met andere games dus nog niet aangeschafd en die kan ik dan weer wat goedkoper op de kop tikken. Maar veel koop ik dus gewoon direct, hier zitten ook soms miskopen tussen als Far Cry 2 (tjah leek me leuk, erg goede reviews, dus gelijk gekocht, maar niet echt een goede game).

Wat me leuk lijkt maar ik het niet zeker van weet wil ik nog weleens downloaden, maar dan heb ik binnen 5 dagen ook het gekocht als het leuk was en verwijderd om nooit meer te spelen als het niet leuk was.

Er komen zoveel games uit, zoveel zijn er maar middelmatig en van huidige reviews kan je haast niet meer uitgaan omdat die puntentelling zo krom is (een gemiddelde game krijgt al makkelijk een 8 ). Ik ga niet alles wat me ook maar intressant lijkt kopen (zou erg duur worden), maar als ik het dus echt ga spelen dan heb ik het origineel.

Ik heb dit jaar 3 games gedownload en alle 3 waren binnen 3 dagen van mijn HDD weg, van alle 3 die games waren er geen demo. Dus tjah, dat heeft me zo weer 150 euro uitgespaard. En ik heb veel meer dan dat uitgegeven (ik heb een ps3 een wii (zonder modchip) en me'n PC dus) aan games. Dus wat ik doe lijkt me niet echt fout en kan er verder dan ook niet mee zitten.

Overigens, er is 1 instantie waar ik wel de game later kocht. Dat is quake 1 en quake 2, toen was ik nog vrij jong en verdiende ik geen geld, dus toen heb ik de ID super pack op steam gekocht toen ie kwam (waardoor ik nu doom 3 + expansion 2 keer heb legaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
Ja heel leuk allemaal hoor, maar mensen blijven mensen. Mensen zullen downloaden om dezelfde reden dat honden aan hun ballen likken: omdat het kan. Lekker boeiend of het goed of fout is of wat de gevolgen zijn. Het debat gaat bijna altijd over de moraliteit en argumenten vóór of tegen piraterij, en nooit is er een degelijke analyse met oplossingen en een business model dat wél betalende klanten trekt.

Uiteraard zitten er twee kanten aan dit debat, en uiteraard zit iedereen (incluis ikzelf) fout. Ik zal meteen maar eerlijk zijn en zeggen dat het lang geleden is dat ik een spel heb gekocht, op de licentie voor World of Goo na. In het huidige kapitalisme wordt iedereen opgevoed om zo veel mogelijk voor zichzelf te zorgen, te pakken wat je pakken kan, en waarom zou ik dan betalen voor iets waar ik ook gratis aan kan komen, met minder moeite? Het ontbreekt het debat aan pragmatisme.

Zo ook dit artikel. De "oplossingen" die hij aanvoert zijn allemaal gericht op het in stand houden van het bestaande business model. Studio, publisher, distributor, gameswinkel, elk met hun globale en regionale management en globale en regionale prijsafspraken. In het 56k6 tijdperk was dit een prima model, maar nu niet meer. Mensen blijven heus wel gamen, en blijven dat heus wel willen, en zullen daar dus ook altijd geld voor over hebben. Vroeg of laat komen er dan ook wel aanbieders die die groep aan zich weten te binden. Is het niet op de PC of op consoles, dan is het wel met een buttplug die direct je ruggemerg in gaat, weet ik veel.

Het punt is dat als je geld wilt verdienen je je markt moet begrijpen, doorgronden, en gebruiken, in plaats van bestrijden. Welkom in de globale kapitalistische heilstaat. Piraten zijn niet je markt, piraten zijn mogelijke klanten die overgelopen zijn naar de concurrent. Vind goedverdoemme een manier om ze terug over te halen of stop met mekkeren. Als DRM of BREIN of een andere restrictieve methode zou werken, prima. Het werkt alleen niet, dus nu is het tijd voor de knappe koppen in hun ferraris om iets nieuws te bedenken.

Waarom leg ik alle plicht bij de leveranciers? Omdat zij de herders zijn, wij zijn de kudde. Een miljard badeendjes in de gracht dumpen en aan de 999.999.999 eendjes die niet naar de goede plek dreven uitleggen dat die éne het wel deed werkt niet. Met sluizen en windmachines klieren werkt wél.

Beter voorbeeld: de autoindustrie. Stel nu dat één of andere slimmerik een zonnepaneel ontwerpt dat voor een paar tientjes voortaan je auto aan kan drijven, en iedereen kan het bouwen. Gaan jullie dan ook de olie-industrie gelijk geven als ze huilie-huilie doen? Nee, die krijgen dan te horen dat ze te lang niet hebben geïnnoveerd, en nu verouderd zijn. En automerken die stug benzinemotoren blijven bouwen gaan al helemaal afgemaakt worden. Waarom accepteren we in de games-industrie wél het gemekker? Innoveer, of verdwijn. Kap in ieder geval met het gepruts.

Fout? yep
Onethisch? yep
Oneerlijk? yep, zeker op kleine schaal
Onwaar? Zeer zeker niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Xtrafris schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:00:Beter voorbeeld: de autoindustrie. Stel nu dat één of andere slimmerik een zonnepaneel ontwerpt dat voor een paar tientjes voortaan je auto aan kan drijven, en iedereen kan het bouwen. Gaan jullie dan ook de olie-industrie gelijk geven als ze huilie-huilie doen? Nee, die krijgen dan te horen dat ze te lang niet hebben geïnnoveerd, en nu verouderd zijn. En automerken die stug benzinemotoren blijven bouwen gaan al helemaal afgemaakt worden. Waarom accepteren we in de games-industrie wél het gemekker? Innoveer, of verdwijn. Kap in ieder geval met het gepruts.
Je post gaat wel op meer punten de mist in, maar deze pak ik er even uit, aangezien het anders wel heel scheef word.

Het verschil, en dat weet jij toch ook wel, is dat als wij met z'n allen op zonne-energie gaan rijden, we dus blijkbaar geen benzine meer nodig hebben om ons te vervoeren, en wij om die reden dus ook geen schuldgevoelens jegens de olieindustrie hoeven te hebben.

Als jij geen games speelt, hoef je ze ook niet te kopen, en hoef je ook niet naar het "gemekker" van de gameindustrie te luisteren.

Het feit dat jij het hebt over knappe koppen in Ferrari's impliceert dat je nog steeds het idee hebt dat er genoeg geld word verdiend. De meeste grote uitgevers en ontwikkelaars schrijven echter rode cijfers, of draaien break-even, in stand gehouden door grote aandeelhouders en investeerders, wellicht dat de huidige situatie er voor gaat zorgen dat er 1 omvalt van de grote jongens, even afhankelijk van de duur van de crisis.

Maar goed, of de crisis enig effect heeft op de gaming industrie zullen we wel merken als in januari de cijfers naar buiten komen. Misschien blijven mensen juist extra lang achter hun console/PC zitten in deze tijden :P

[ Voor 21% gewijzigd door PWM op 17-12-2008 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Modbreak:Het gaat/ging de verkeerde kant op hier. Ik heb geen zin om het halve topic te trashen, PM'en, editten, whatever. Als het na een paar reacties nog op dezelfde persoonlijke, flamende toon door gaat moeten jullie niet gek opkijken als er ineens een slot aan dit topic hangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b00ster
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-08 19:51
Tjah piraterij van games, wat zou ik daar nou eens over zeggen... :P

Zelf koop ik (voor mij doen) veel games, het gaat dan vooral om games waarvan ik zeker weet dat ze niet tegen vallen. :) (UT3, Far Cry 2, e.d.) en die goed draaien op mijn systeem (bijvoorbeeld eerst de demo proberen).

Als er geen demo is, wil ik wel eens een piraterij versie proberen... Waarom? Juist, omdat ik wil dat iets wat ik vervolgens koop wel werkt en goed draait... (klinkt logisch toch? correct me if i'm wrong).

Ojah, betreffende dit topic, denk ook niet dat hij lang leeft :P :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 13:16
Om heel eerlijk te zijn ik download de meeste spellen, alleen de spellen voor online zoals GTA / COD4 / WoW en dergelijke koop ik en betaal ik netjes voor

Simpele reden waarom ik gestopt ben met games kopen zoals heel simpel Crysis of Doom of alle andere voorgaande zelfde soort spellen,

A) je betaald er 59,95 ofzo voor bij me ps3 is dat ook rond die prijs, ik installeer het spel of stop hem in me ps3
ik ga het spel 3 a 4 dagen fanatiek spelen, zoals Assasinscreed etc en dan is het uitgespeeld..
En dan ? ja voor mijn gevoel 59,95 door de plee.....

Koop ik een spel zoals WoW wat me 13,95 permaand kost speel ik het 3 jaar en nog steeds :), waarom het blijft boeiend en uitgebreider alleen de games met online functie zetten zoden aan de dijk maar mensen wakker maken voor een spel zoals need for speed underground is toch echt niet voor mij weg gelegt,

Dus besteed ik me geld er niet aan, zelfde geld ook trouwens voor TV series......
Ik download alle Tv series ik kijk op het internet MAAR ik koop ze wel orgineel als het me bevalt ( ja ja denken ze )
Ja :)

Rede waarom ik ze download :
a) ik wil niet een week wachten voor er een Episode op TV komt of iets, of voor ze het uitbrengen in nederland het is gewoon schandalig wij bij season 2 zijn en in amerika bij season 4
b) ik kan niet tegen die eindeloze "piep" reclame blokken, daarvoor ga ik dus echt niet naar de TV zitten kijken neem dan een voor beeld aan History Channel wel reclame's maar niet meer dan 2 spotjes en dan gaat het weer verder

En om even terug te komen op de games waar het om gaat , de kwaliteit is ook ver te zoeken, vroegah ging het nog om de gameplay met je pixeltje zoals Zelda of andere spelen, tegenwoordig gaat het om het uiterlijk en vaak is de gameplay ver te zoeken dat je in eens tegen een ontzichtbare muur loopt in een game.....grafisch allemaal top hoor tuurlijk ga zo door :)

Maar stiekem heb ik toch de NES voor gameplay uit de kast gepakt, ja oud bakken en lelijke graphic's maar Zelda uit spelen geeft nog steeds de zelfde kick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
PWM schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:15:
[...]

Je post gaat wel op meer punten de mist in, maar deze pak ik er even uit, aangezien het anders wel heel scheef word.

Het verschil, en dat weet jij toch ook wel, is dat als wij met z'n allen op zonne-energie gaan rijden, we dus blijkbaar geen benzine meer nodig hebben om ons te vervoeren, en wij om die reden dus ook geen schuldgevoelens jegens de olieindustrie hoeven te hebben.

Als jij geen games speelt, hoef je ze ook niet te kopen, en hoef je ook niet naar het "gemekker" van de gameindustrie te luisteren.

Het feit dat jij het hebt over knappe koppen in Ferrari's impliceert dat je nog steeds het idee hebt dat er genoeg geld word verdiend. De meeste grote uitgevers en ontwikkelaars schrijven echter rode cijfers, of draaien break-even, in stand gehouden door grote aandeelhouders en investeerders, wellicht dat de huidige situatie er voor gaat zorgen dat er 1 omvalt van de grote jongens, even afhankelijk van de duur van de crisis.

Maar goed, of de crisis enig effect heeft op de gaming industrie zullen we wel merken als in januari de cijfers naar buiten komen. Misschien blijven mensen juist extra lang achter hun console/PC zitten in deze tijden :P
Rode cijfers of niet, de topmensen halen nog steeds hele dikke salarissen binnen hoor. Die salarissen zijn gebaseerd op hun management skills, en ik erger me aan het feit dat ze dat dan zo slecht doen, met zo weinig gevoel voor innovatie, hun product of de doelgroep. Games zijn nu eenmaal geen simpel product, en zijn in slechts heel weinig gevallen echt te vergelijken met producten die managers gewend zijn te produceren en verkopen.

Mijn vergelijking gaat ook beter op dan je op het eerste gezicht zou denken. Koop ik een game, dan betaal ik niet alleen de developer (autofabrikant), maar ook de publishers, distributors en retailers (olie-industrie) die het mogelijk maken mijn spel (auto) te gebruiken. De developers zullen er nog steeds zijn, en spellen blijven komen, en mensen blijven spelen.

Een goede game die goedkoop aangeboden wordt, of een membership vergt, of op andere manier revenue verzamelt is nog altijd méér dan levensvatbaar. Ik snap ook wel dat je als ontwikkelaar niet happy wordt als je game waar je 2 jaar op gezwoegd hebt gejat wordt, maar heel realistisch moeten we toch zeggen dat het er dik in zit dat de volgende 10 games die op de markt komen alle 10 gepirate gaan worden.

Zoals ik ook al eerder zei, ik ga geen excuses maken voor piraterij, en ik zie bovenstaande dan ook niet als een vrijbrief voor mij om te downloaden. Ik doe het omdat het kan. Eerlijker wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik download geen games, maar koop ze. Wat games betreft heb ik in 1 jaar bekeken toch slechts een handjevol games waar ik me op richt. Dit jaar bijvoorbeeld heb ik pak en beet 20 games gekocht. Voor PC en de PS3. Daarvan heb ik 15 weer door verkocht. Ik download niet, ik importeer ze. 60 euro of 40 euro, ik weet wel welke winkelier mijn geld krijgt. 40/45 euro of 28 euro, ik weet wel welke winkelier mijn geld krijgt. Ik kan alle games die ik wil spelen gewoon kopen, door simpelweg te kopen waar ze het goedkoopst worden aangeboden. Zo heb ik geen gedoe met het zoeken naar sites die torrents aanbieden, een programma moeten downloaden/installeren om die torrents te kunnen binnenhengelen en pas na goed en wel 18 uur 1 game binnen te hebben.

Nee, daar pas ik voor. Dan wacht ik liever totdat ik ze krijg of tot ik ze tweede hands kan aanschaffen. Weet ik tenminste dat het goed zit. Als er 1 iets is waar ik gestopt mee ben te kopen dan is het wel muziek. Ik heb een kast vol met CD's/DVD's en dat vind ik een prima collectie. Meer heb ik niet nodig en ik vertik het 20/15 euro neer te leggen voor een cd'tje. In plaats daarvan spendeer dat ik dat geld aan games. Een maandje Warhammer Online of World of Warcraft spelen vind ik meer waard voor die 15 euro. En m.b.t. het piraterij argument van uitgevers/ontwikkelaars. Daar kan ik maar 1 antwoord op geven: echte, kwalitatieve games verkopen zichzelf wel. Algoed, dan nog kun je slachtoffer worden, kijk naar Beyond Good & Evil. Top game (vond ik echt een pareltje) maar verkocht absoluut niet. Maar ik denk dat cult games dat lot hebben.

Je moet natuurlijk wel waar voor je geld krijgen, dus wanneer een game dat niet biedt, dan koop je hem niet. Uitgevers/ontwikkelaars voelen zo des te sneller aan of een game wel of niet in de smaak valt. Jij als consument/gamer kan spreken met je portemonaie. Zo dwing je makers/uitgevers dus om op de proppen te komen met games die ons wel aanstaan. Simpel.

• BitchCrew
  • Laatst online: 26-07 00:33
goh uit eigen ondervinding.

vroeger kocht ik alle games, kopiëren was toen echt nog niets makkelijk omdat amper iemand een cd wr had, en als je er eentje had duurde het lang, trok het allemaal op niets.

Ik kocht al mijn games toen. Maar toen was het de tijd van Single player games. games waar je echt toch weken plezier aan kon beleven.
Bij mij is het begonnen met Knights and Merchants, ik vond de demo zo geweldig en zat vol uit te kijken tot hij eindelijk in de winkel was. eenmaal het spel gekocht was het totaal niet meer zo leuk eigenlijk. ( beu gespeeld, of er gewoon veel meer van verwacht? )

waarom dl mensen dingen?
Het is te eenvoudig ?
Omdat het allemaal zo duur is ( in verhouding wat je ervoor krijgt? )

gamen is gewoon duur, op pc, op console.

Ik game zelf amper, games kopen doe ik ook amper. Het laatste en tevens enigste game dat ik in jaren heb gekocht is COD4, omdat ik het zo leuk vond en ik wou hun dat geld echt gunnen.

Meestal als ik een game dl, is het gewoon om even te kijken, zien hoe het eruit ziet, eventjes spelen en klaar.
( ik heb amper ooit een game echt uitgespeeld dus )

Ik zat super erg uit te zien naar GTA voor pc, wou zelfs een ps 3 kopen, maar ik game nieveel, dus dat is het niet waard denkik dan. En dan is hij er eindelijk, lees je niets anders dan probleem dit, probleem dat.

Wat moet het worden dan?
Gewoon goedkoper allesinds. ( de drempel verlagen om het te kopen )
Dat kan je door bv online games te moeten kopen.

Wie zal het zeggen, ik geloof niet in een oplossing voor dit alles.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:56
Voor de pc download ik gewoon, ben heel eerlijk over. Ik koop ook wel games (vooral voor de 360 :9 )
Maar net als muziek, kom op, het wordt bij wijze van spreken gewoon je huiskamer ingemieterd. Nooit heeft iets illigaals zo normaal gevoeld en nooit was iets illigaals zo makkelijk. Er ligt gewoon een lijn in je huis met alles software die je wil, je moet alleen ff klikken.
En maar apart vinden hoeveel er gedownload valt, ja ik heb m'n keuzes en verantwoordelijkheid, maar de grootste oorzaak is imo het "systeem" Het lijkt haast wel uitlokking gewoon.
Hiermee praat ik niks goed maar uit enkel mijn ervaring met downloaden..

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10 13:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Mutatie schreef op donderdag 18 december 2008 @ 17:28:
Voor de pc download ik gewoon, ben heel eerlijk over. Ik koop ook wel games (vooral voor de 360 :9 )
Maar net als muziek, kom op, het wordt bij wijze van spreken gewoon je huiskamer ingemieterd. Nooit heeft iets illigaals zo normaal gevoeld en nooit was iets illigaals zo makkelijk. Er ligt gewoon een lijn in je huis met alles software die je wil, je moet alleen ff klikken.
En maar apart vinden hoeveel er gedownload valt, ja ik heb m'n keuzes en verantwoordelijkheid, maar de grootste oorzaak is imo het "systeem" Het lijkt haast wel uitlokking gewoon.
Hiermee praat ik niks goed maar uit enkel mijn ervaring met downloaden..
^With stupid^

Ik ga toch niet met mijn volle verstand 50 euro betalen voor een spel dat ik in een half uurtje gedownload heb? Ik hoef er de deur niet eens voor uit, en downloaden is nog makkelijker als bestellen bij bol.com.
Wat dat betreft een echte hollander, bij betalen voor een spel krijg ik echt het gevoel alsof ik het door de plee gespoeld heb.
Ik heb best een moreel besef, maar dat stijgt (helaas) niet boven de eenvoud van downloaden uit.

• Shikaka
  • Laatst online: 12-10 21:01
Ik moet ook eerlijk toegeven ik download ook vaak zat games, maar inderdaad zoals BitchCrew al zei
"Meestal als ik een game dl, is het gewoon om even te kijken, zien hoe het eruit ziet, eventjes spelen en klaar."

De games die ik langer speel en ook zeker wil uitspelen koop ik meestal ook wel binnen een aantal dagen. Soms duurt het wat langer (ben ook maar een student :P ). Als ik dan naar paar van mijn vrienden kijk die alleen games kopen en nooit downloaden, ze hebben allemaal stuk minder games gekocht dan mij.
Ik heb in totaal iets van 60 games origineel, waarvan hun de 30 nog niet redden.

Downloaden heeft dus niet alleen nadelen tegenover de producent, vele downloaders kopen na het proberen ook gewoon de game. Ook al is dit natuurlijk nog geen manier om goed te praten.

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Verwijderd

^^ amen , ben er helemaal mee eens :P

• daPet
  • Laatst online: 28-06 08:35
Muziek is natuurlijk een ander verhaal, dat mag je kopieëren (NL) mits het voor eigen gebruik is.
Over games, ik koop ze omdat ik het kan betalen en omdat ik het de ontwikkelaars gun. Het zijn niet altijd de nieuwste, die vind ik vaak zelfs te duur.
Maar ik gok dat onderschat wordt hoe veel een game ontwikkelen kost.
Nu heb ik daar absoluut geen kijk op maar ik kan me voorstellen dat nieuwere technieken en het hedendaagse kapitalistische gedachtengoed een rol spelen, zoals je dat ook wel ziet bij andere bedrijven en producten.

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Verwijderd

Ik las net dit topic, en toen zag ik onderaan "Over piraterij dus, niet over consoles." staan. Dat laat het lijken alsof piraterij alleen van toepassing is op de PC industrie. Maar mijn zusje heeft laatst toch echt wel een R4 kaartje voor haar DS gekocht, waar je met net zoveel gemak als PC spellen ROMS download. Downloaden, op het kaartje plakken, kaartje in de DS en voila: gratis DS spelletjes. Tuurlijk is het op de console platformen niet zo'n groot probleem als voor de PC, maar bestaan doet het wel.

Anyway, ik moet zeggen dat ik niet heel vaak PC games download. Duurt me vaak gewoon te lang. COD4 heb ik dan wel illegaal. Ik was op zoek naar een snel en goed single-player avontuur, en tsja om dan die hele 50 euro te dokken voor iets wat ik een paar uurtjes speel en vervolgens niet meer aanraak...nee dat is het me niet waard. Als ik de multiplayer gewild had, had ik het spel uiteraard gekocht. Een volledige game downloaden, met alle toeters en bellen (bijv CoD4 met multiplayer) is toch meer moeite dan eventjes die game bestellen op gcshop.com of eventjes langs de Intertoys gaan (kom ik toch langs op weg naar huis). Maar meestal, om een game uit te proberen, download ik gewoon een demo om vervolgens te kijken of ik het spel wil kopen of niet. Jammer genoeg (en raar genoeg) geven niet alle games demo's uit.

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:41

Grannd

da Granndest

Ik heb eigenlijk zolang als ik het internet al gebruik warez gedownload, in het begin was het nog nieuw en spannend en was ik zo'n beetje de enige in mijn omgeving die het deed.
Je blijft daar gewoon een beetje in hangen en zo heb ik afgelopen tijd ook weer Fallout 3, Far Cry 2, Red Alert 3 etc. gewoon zitten downloaden om even te checken.

Ik heb ook een PS3 met zo'n 25 games onderhand samen met mijn broertje dus ik koop wel degelijk games, de games die ik download voor PC is alleen om even te checken hoe ze zijn en als ik ze echt leuk zijn koop ik ze nog (Fallout 3 heb ik nu voor PS3 uit Canada gehaald voor 38 euro).

Ik vind iniedergeval dat dingen als Steam alle support moeten krijgen en die zogenaamde 'drm', met een aantal authenticaties enzo die het voor de legale gamer alleen maar moeilijker maken zo snel mogelijk moeten verdwijnen als ze gekomen zijn.
Kijk, bij Steam ben je met een paar klikken in het bezit van een game, eigenlijk hetzelfde als je met torrents oid zou hebben. Met het voordeel dat je altijd zeker ben van je download als je hem kwijt ben of heb verwijderd.
Dan hoor je misschien mensen roepen 'en het is niet zo handig hoor, want als Steam ermee stopt dan kan jij ook niet meer spelen!'
Tegen die mensen wil ik zeggen hoe simpel zij hun oude DOS games op Vista draaien, hebben ze ook allerlei emulators en weet ik wat voor nodig om een spel uit 1992 te draaien. Dus voor die games zullen ook heus wel oplossingen zijn op zo'n moment, en hoe groot is nu de kans dat je zo'n ouderwetse game nog wil spelen?
Al die oude games speel ik enkel nog misschien een paar leveltjes voor de nostalgie maar veel meer doe ik er echt niet mee, doe mij dan maar gewoon een game uit de afgelopen paar jaar (die paar uitzonderingen daargelaten).

En dat de PS3 nog niet gekraakt is, laat dat alsjeblieft gewoon zo blijven, ik denk dat Konami op twee oren kan slapen bij de gedachte dat zolang MGS4 nog niet op de Xbox 360 uit is iedereen die hem speelt er voor heeft gedokt, en zo hoort het toch wel.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:34

MsG

Forumzwerver

Ik download ook best vaak games.

1 van de validere redenen (niet dat ik alleen daarom download hoor) is toch echt dat je wel even wilt zien hoe hij draait. Ik zit er namelijk best aan te denken om GTA IV echt te kopen, maar wil dan ook echt online kunnen.

Een paar keer toen ik wél eens een keer een game kocht heb ik gedonder gehad met cd-keys, en dan word je vervolgens op officiele fora van het kastje naar de muur gestuurd. Meestal koop ik topgames later nog in de budgetbakken, bij veel games vind ik het gewoon teveel geld. Speel het dan ook niet hond! zul je denken :), eigenlijk klopt dat wel, maar het is zo ontzettend makkelijk en bepaalde games zijn dan ook toch ook best wel leuk. Sommige games zijn trouwens ook gewoon veel te snel uitgespeeld. Zo had ik Brothers in Arms Hell's Highway binnen een middag uitgespeeld, dat vind ik gewoon te kort voor pakweg 60 euro. Een spel helemaal links laten liggen omdat het te duur is vind ik best lastig :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ik downloadde vroeger wel eens games maar vanaf begin dit jaar eigenlijk helemaal niet meer. Ik weet niet waardoor dat komt, ik koop niet full-price games maar games die rond de 30 euro zijn. Ik voel me gewoon beter als ik een origineel spelletje speelt :)

• coretx
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 21:04
De definitie van de term "piraterij" is niet duidelijk vast gesteld.
Dit maakt de discussie lastig.

Naar mijn mening is de discussie alls behalve "transparant'

Voobeeld : Door DRM kan ik mijn oude spellen niet meer doorverkopen.

Middels "DRM" en andere technische toepassingen breiden producenten hun auteursrecht uit.
Het "veranderen" van wetten is iets wat niet door het bedrijfsleven gedaan behoort te worden.
Spreken wij over piraterij als deze "Illegale?" uitbreiding van het auteursrecht word gebroken middels cracks ?

Dit nodigt distributie uit. Ook deze algemeen moreel aanvaardbare situatie word gepresenteerd als "piraterij"

[ Voor 0% gewijzigd door coretx op 18-12-2008 20:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan mij ergens voorstellen hoe verleidelijk iets is om gratis te pakken, zeker als je daarmee een euro of 50 'overhoudt'. Ik leef echter met andere gedachten:

Hoewel je een game kunt beschouwen als een simpele verzameling eentjes en nulletjes, denk ik dat een game meer is dan dat. Een game is iets dat gecreëerd is en waar een team van mensen keihard aan gewerkt heeft om dit voor elkaar te krijgen. Bloed, zweet, tranen, passie, energie. Jij pakt dit middels een download, en laat die mensen vervolgens in de kou staan.

Anders bekeken is illegaal downloaden niet bijzonder slim. Als je van gamen houdt maar weinig tot niets legaal aanschaft, houd dan even in je achterhoofd dat je op den duur jouw eigen hobby om zeep helpt. Geen inkomsten voor de game-industrie betekent geen nieuwe games. In dat geval krijg je natuurlijk ook weer een nieuwe discussie, namelijk of de mensen die een game downloaden deze wel gekocht hadden wanneer het downloaden niet mogelijk was. Daar weet ik de feiten niet van, dus daar kan ik weinig over zeggen. Daarnaast kan het argument opgevoerd worden dat je door games te downloaden en dan te 'checken' games kunt ontdekken die je niet van plan was te kopen maar toch geweldig blijkt te vinden, om het daarna alsnog aan te schaffen. Dat lijkt me nog een soort van overkomelijke middenweg. (Zoiets doe ik zelf met muziek, waardoor ik albums heb gekocht van bands die ik anders zo snel niet had leren kennen). Oftewel: wanneer je een game waardeert, gun een ontwikkelaar dan ook zijn inkomsten door het te kopen, zodat ze weer een volgende game kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loev schreef op woensdag 17 december 2008 @ 13:04:

OT: Een trend die mij niet lekker ligt is het verbinden van de cd-key met een account. Neem Spore als voorbeeld. Spel gekocht met hoge verwachtingen, geregisteerd online en spelen maar! Vond er echt niks aan, dus ik wil het spel terugbrengen. Helaas mocht hem niet terug brengen omdat ik mij al had geregisteerd met die specifieke cd-key Thx EA 45 euro weg. :(
Dat is echt NOOIT anders geweest. Ik heb nog bijna nergens pc games kunnen terugbrengen, tenzij in de BS, maar dan ook enkel en alleen voor singleplayer games zonder cd key.

Bij de frs bvb werken niet meteen de snuggerste game-verkopers, en het beleid is gewoon: geen enkele pc game terugnemen, zonder uitzondering. Zo kon ik daar bvb Scarface niet terugbrengen. (singleplayer, geen cd key)

Met consolegames is het bijna nooit een probleem. (duh)

Ik speel vanaf nu ook nog maar bijna exclusief op console (80%). Je kan games uitlenen aan vrienden (zo krijg je ook meer in handen dan wat je ooit goed en intensief kan uitspelen), tweedehandsmarkt is geen enkel probleem (geen gezeur met keys)

Ik zie hier echt dingen waar ik ontzettend van ga walgen, maar ik heb nu de tijd niet om op alles te reageren.
• Als de game 3 dagen op jouw pc heeft gestaan, sinds wanneer is dat dan 'geld door de plee'? Je hebt drie dagen gebruik gemaakt van de arbeidsinspanning van iemand anders, dus je hoort gewoon die game te betalen. 3 dagen a 4 uur per dag, is 12 u. In die tijdsspanne zijn bijna alle games tegenwoordig al uitgespeeld. Dus volgens die redenering kan en zal je nooit een game kopen. Vanaf seconde 1 geniet je van digitaal entertainment of ontspanning, dus betaal dan ook. Anders: wees consequent en game gewoon NIET, ga met knikkers spelen als dat goedkoper is.

Of betaal je ook aan de uitgang van de bioscoop. Eerst de zit volmaken en dan achteraf beslissen: "naah, dat is me geen ticket waard" en weglopen. Entertainment wordt betaald van zodra je er gebruik van maakt.

• "ik download de game, en als die goed is ga ik die achteraf nog wel kopen". Wat meestal overeenkomt met '6 maand later uit de budgetbak halen'. Geweten gesust, en je hebt een officieel doosje en schijfje voor 5-10 euro. Newsflash: daar heeft de uitgever/developer helemaal NIETS meer aan. Als je maar 5-10 euro wil betalen voor een game, speel 'em dan NIET tot wanneer die in de budgetbak ligt. Je betaalt namelijk ook voor de exclusiviteit om 'm vroeg met je vriendjes te kunnen spelen.

• Om even van de game te proeven zijn demo's uitgevonden. Heeft de game geen demo? Koop 'm dan zo (of ga even bij een vriend langs) of LAAT HEM LIGGEN... Dat is het enige correcte signaal naar de markt toe.

• Games zijn duur 8)7 8)7 Een film kost 20 euro voor de dvd, je bekijkt 'm twee keer, dat is dan 5 euro per uur. Een game kost 60 euro, speel je 15 uur mee, 4 euro per uur. Daarnaast kunnen de zuuunige hollanders hun hartje ophalen aan overzeese onpersoonlijke webwinkels voor bodemprijzen om een paar eurotjes uit te sparen, en daar achteraf trots enkele posts over te plaatsen als topicvervuiling. Vaak heb je voor 40 euro al console games, GTA IV voor pc lag hier in een dure mediawinkel bij release al voor 40 euro in de rekken. Dat is 'geen geld'... Een blu ray kost soms al 25 euro... 8)7

• Gamen is ook geen grondrecht, het staat nergens dat het goedkoop genoeg moet zijn voor de 'massa's'. Als je een hobby niet kan betalen, doe het dan niet. Je gaat toch ook niet rallyrijden als je daar het budget niet voor hebt?

• Wees selectief. Ik snap niet hoe sommigen 4 games per maand kunnen spelen. Wat voor leven heb je dan? Ik heb drie games gekocht bij m'n ps3 een maand geleden, geniet van elke minuut en ze zijn bijilange nog niet uitgespeeld. Als je games koopt, en er minder koopt, geniet je meer en langer van gamen.

• De game niet kopen en achteraf beweren dat hij je geld niet waard was, is een drogredenering. Je zal immers bij voorbaat al geneigd zijn op die manier te denken, omdat je dan voor jezelf goedpraat de game niet te moeten kopen. Meer zelfs, als je de game koopt zou je misschien sowieso geneigd zijn er meer van te genieten en het goed te vinden, omdat het geld heeft gekost. Waardoor indirect het gameplezier ook toeneemt.

• Downloaden is geen optie. De gemiddelde downloadlimiet in België is 20/25 GB. Eén keer GTA IV afhalen + andere game, en dan ga je al over de abonnementslimiet. Daarnaast zijn er nog genoeg gamers (ik oa) die waarde hechten aan een fysieke cd, die je altijd en overal gemakkelijk terug kan bovenhalen. Online aankopen zijn de toekomst, maar nog niet voor iedereen...

Ik hoop één ding: dat alle gamedevelopers met ms rond de tafel gaan zitten voor de meest doorgedreven softwarebeveiliging ooit in windows 7. Geen idee hoe ze het doen, het interesseert me ook niet, maar ik zou het geweldig vinden als jan modaal eens respectvol zou beginnen omgaan met intellectueel eigendom, waaronder software, en dat piraten alleen nog weggelegd is voor de whizzkids, die houd je toch niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 02:21:
[...]

Dat is echt NOOIT anders geweest. Ik heb nog bijna nergens pc games kunnen terugbrengen, tenzij in de BS, maar dan ook enkel en alleen voor singleplayer games zonder cd key.

Bij de frs bvb werken niet meteen de snuggerste game-verkopers, en het beleid is gewoon: geen enkele pc game terugnemen, zonder uitzondering. Zo kon ik daar bvb Scarface niet terugbrengen. (singleplayer, geen cd key)

Met consolegames is het bijna nooit een probleem. (duh)
Ik wil hier geen discussie ophangen over consumentsrechten, mede omdat ik daar niet indept van op de hoogte ben, maar het lijkt me redelijk dat als ik over een product niet tevreden ben, dat ik dat product dan zonder mokken binnen een bepaalde termijn moet kunnen terugbrengen of ruilen. Dat je daarop voor beschrijfbare media een uitzondering maakt, kan ik me voorstellen, maar het feit dat het met PC games niet kan vanwege allerhande registraties en DRMs etc. geeft toch wel aan dat de aanpak gewoon verkeerd in elkaar steekt.
Ik zie hier echt dingen waar ik ontzettend van ga walgen, maar ik heb nu de tijd niet om op alles te reageren.
• Als de game 3 dagen op jouw pc heeft gestaan, sinds wanneer is dat dan 'geld door de plee'? Je hebt drie dagen gebruik gemaakt van de arbeidsinspanning van iemand anders, dus je hoort gewoon die game te betalen. 3 dagen a 4 uur per dag, is 12 u. In die tijdsspanne zijn bijna alle games tegenwoordig al uitgespeeld. Dus volgens die redenering kan en zal je nooit een game kopen. Vanaf seconde 1 geniet je van digitaal entertainment of ontspanning, dus betaal dan ook. Anders: wees consequent en game gewoon NIET, ga met knikkers spelen als dat goedkoper is.
Je vergeet dat het 'vanaf seconde 1' helemaal geen genieten hoeft te zijn. Een game die je tegenstaat moet je kunnen terugbrengen naar de winkel. Naast het feit dat dat niet kan, is het uninstallen van een game vaak allerminst 'clean'; er blijft een hoop zooi achter in de registry en evt. anti-piraterij troep. Overigens betaal je voor veel meer dan de entertainment of ontspanning wanneer je een game aanschaft. Support en de extras die je bij het spel krijgt zijn voorbeelden. Als je daar geen behoefte aan hebt, worden die je wel door de strot geduwd, aangezien er geen alternatief is (buiten de torrentsites om), en die zitten vrolijk bij de prijs inbegrepen. Dit om nog maar even niet te beginnen over verrassingen zoals DRM en CD-not-found meldingen of het niveau en behulpzaamheid van de helpdesk bij issues.
Of betaal je ook aan de uitgang van de bioscoop. Eerst de zit volmaken en dan achteraf beslissen: "naah, dat is me geen ticket waard" en weglopen. Entertainment wordt betaald van zodra je er gebruik van maakt.
Kromme redenering, in een bioscoop houd je een zitplaats bezet. Dat is waar je voor betaalt, en niet alleen om de film te mogen zien. Als een film geen kijkers trekt lijdt die bioscoop er sowieso onder.
• "ik download de game, en als die goed is ga ik die achteraf nog wel kopen". Wat meestal overeenkomt met '6 maand later uit de budgetbak halen'. Geweten gesust, en je hebt een officieel doosje en schijfje voor 5-10 euro. Newsflash: daar heeft de uitgever/developer helemaal NIETS meer aan. Als je maar 5-10 euro wil betalen voor een game, speel 'em dan NIET tot wanneer die in de budgetbak ligt. Je betaalt namelijk ook voor de exclusiviteit om 'm vroeg met je vriendjes te kunnen spelen.
Ik ben het met deze paragraaf wel eens, op de laatste zin na. Het komt vaak genoeg voor dat games zelfs na een jaar gewoon nog rond de 60 euro hangen. Overigens doet het feit dat games niet overal op dezelfde dag gereleased worden die zin teniet. Als er geen (legaal) aanbod is, kun je het ook nog niet kopen.
• Om even van de game te proeven zijn demo's uitgevonden. Heeft de game geen demo? Koop 'm dan zo (of ga even bij een vriend langs) of LAAT HEM LIGGEN... Dat is het enige correcte signaal naar de markt toe.
Eens.
• Games zijn duur 8)7 8)7 Een film kost 20 euro voor de dvd, je bekijkt 'm twee keer, dat is dan 5 euro per uur. Een game kost 60 euro, speel je 15 uur mee, 4 euro per uur. Daarnaast kunnen de zuuunige hollanders hun hartje ophalen aan overzeese onpersoonlijke webwinkels voor bodemprijzen om een paar eurotjes uit te sparen, en daar achteraf trots enkele posts over te plaatsen als topicvervuiling. Vaak heb je voor 40 euro al console games, GTA IV voor pc lag hier in een dure mediawinkel bij release al voor 40 euro in de rekken. Dat is 'geen geld'... Een blu ray kost soms al 25 euro... 8)7
Je maakt hier wel een aantal incorrecte aannames. Mensen die games downloaden zullen zich over het algemeen ook niet zo geroepen voelen hun films a 20 euro in de winkel te halen, inclusief de anti-kopieer maak-de-koper-uit-voor-dief niet-doorspoelbare beelden. Budgetbak vijf-voor-vijf-euro films zijn dan wel weer welkom.
• Gamen is ook geen grondrecht, het staat nergens dat het goedkoop genoeg moet zijn voor de 'massa's'. Als je een hobby niet kan betalen, doe het dan niet. Je gaat toch ook niet rallyrijden als je daar het budget niet voor hebt?
Rallyrijden kan tegenwoordig heel goed hoor, ook zonder budget (Collin McRae anyone? O-) )
• Wees selectief. Ik snap niet hoe sommigen 4 games per maand kunnen spelen. Wat voor leven heb je dan? Ik heb drie games gekocht bij m'n ps3 een maand geleden, geniet van elke minuut en ze zijn bijilange nog niet uitgespeeld. Als je games koopt, en er minder koopt, geniet je meer en langer van gamen.
Zoals je hierboven al zelf zegt: als je na 3 of 4 dagen een game uitgespeeld hebt, dan houd je nog 26 dagen over voor andere games. Op die manier wordt het natuurlijk een hele dure hobby, tenzij de herspeelbaarheid van je games hoog ligt. Maar daar kom je, als goede samaritaan, dan pas weer achter nadat je je 60 euro al uitgegeven hebt (keer zoveel spellen).
• De game niet kopen en achteraf beweren dat hij je geld niet waard was, is een drogredenering. Je zal immers bij voorbaat al geneigd zijn op die manier te denken, omdat je dan voor jezelf goedpraat de game niet te moeten kopen. Meer zelfs, als je de game koopt zou je misschien sowieso geneigd zijn er meer van te genieten en het goed te vinden, omdat het geld heeft gekost. Waardoor indirect het gameplezier ook toeneemt.
De prijs in de winkel omvat meer dan slechts het spelplezier, zoals ik hierboven al zeg. Daarnaast is een mening over het algemeen niet afhankelijk van het wel of niet uitgeven van geld (en voor wie dat wel geldt, zal de mening een stuk critischer zijn dan normaal 'dit heeft me x euro gekost, dus hier heb ik wel hele hoge verwachtingen van.')
• Downloaden is geen optie. De gemiddelde downloadlimiet in België is 20/25 GB. Eén keer GTA IV afhalen + andere game, en dan ga je al over de abonnementslimiet. Daarnaast zijn er nog genoeg gamers (ik oa) die waarde hechten aan een fysieke cd, die je altijd en overal gemakkelijk terug kan bovenhalen. Online aankopen zijn de toekomst, maar nog niet voor iedereen...
Je zult altijd tegen bepaalde grenzen aanlopen wanneer je probeert af te wijken van het politiek correcte. Helaas wordt je met het huidige systeem ook best wel afgestraft voor het legaal aanschaffen van je games (en andere digitale entertainment). Dat jij waarde hecht aan een fysieke CD, betekent nog niet dat iedereen dat doet. Bij een game CD denk ik aan 'Please insert CD' meldingen, en laat ik daar nu net een hekel aan hebben. Ik wil gewoon op het icoontje klikken en gaan met die banaan. Laadtijden vanaf HDD zijn al erg genoeg, wachten op een CD is nog erger.
Ik hoop één ding: dat alle gamedevelopers met ms rond de tafel gaan zitten voor de meest doorgedreven softwarebeveiliging ooit in windows 7. Geen idee hoe ze het doen, het interesseert me ook niet, maar ik zou het geweldig vinden als jan modaal eens respectvol zou beginnen omgaan met intellectueel eigendom, waaronder software, en dat piraten alleen nog weggelegd is voor de whizzkids, die houd je toch niet tegen.
Tja, Jan Modaal zal inderdaad respectvol leren omgaan met intellectueel eigendom als de eigenaren zich met zulke extreme softwarebeveiligingen lekker respectloos in de privesfeer van Jan Modaal gaan nestelen. Op dit moment zorgt DRM voor allerhande ellende, voornamelijk bij de legale aanschaffers. Denk je dat nog meer beveiligingen het probleem gaan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me meld zich!

Gekochte games (cross-platform): ergens hoog in de 70, waarvan het merendeel PC
Gedownloade games: op dit moment 0

Ik heb vroeger echt wel games gedownload zonder daarvoor te betalen, maar op den duur begon ik me schuldig te voelen. Het blijft namelijk gewoon diefstal.
Ik vind het dan ook geen excuus om te zeggen dat het je zo makkelijk wordt gemaakt door het internet. Dat het makkelijk is betekend niet gelijk dat het ook mag. Je rijd ook niet weg in iemands auto, omdat de sleutels er nog in zitten.

Nu weet ik dat dat een kromme vergelijking is, bij het downloaden van games steel je namelijk niet direct van iemand. Je maakt een kopie, dus degene van wie je de download hebt heeft de game zelf ook nog.
En dat laatste is het probleem, omdat je er niemand direct mee benadeeld lijkt het allemaal niet zo'n ramp.

Echter is en blijft het diefstal. Je hebt namelijk iets in je bezit waarvoor je niet hebt betaald, terwijl dat wel de bedoeling is.

Ik heb zelf laatst World of Goo gekocht. Waarom? Omdat die jongens een leuk spel hebben gemaakt en mij daarmee blij maken, daar betaal ik graag voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shikaka
  • Laatst online: 12-10 21:01
Als ik een game download zoals ik eerder al aangaf dan koop ik hem 9 van de 10x ook binnen een week. Dus betaal ik er nog steeds de volle pond voor. Dit vind ik games dan ook zeer zeker waard. Neem bijvoorbeeld Call of Duty 4, Company of Heroes, deze 2 games had ik van ten voren gedownload. Waarna ik binnen een week de game nog legaal in bezit had.
Ook de uitbreiding van Company of Heroes daardoor meteen gekocht. Evenals Call of Duty World At War. Beide zonder te downloaden, of een demo van te proberen.
Demo's zijn inderdaad een goed punt. Alleen demo's geven vaak een heel ander beeld van een spel. Neem bijvoorbeeld Spore. De demo vond ik leuk, het volledige spel (netjes gekocht) vind ik niets aan.
De demo van Call of Duty 4 was ook echt een demo. Dit was precies het gene wat je ook in het spel kon verwachten en zelf meer.
Ook verschijnt er niet altijd een demo, de personen die dan toch het spel willen proberen moeten dan wel downloaden (of inderdaad bij een vriend langs).
Als er eindelijk fatsoenlijke en goede demo's ala CoD4 blijven komen, dan stop ik ook met downloaden.
Aan de ene kant hoop ik dat het ze lukt, aan de andere kant weer niet.

Waarom wel:
- Minder mensen die games kunnen downloaden en vanaf nu wel moeten kopen.
- Geen games die 2 weken voor de release ten download staan.

Waarom niet:
- Vele downloaders die een game zouden hebben gekocht kopen het spel pas als het in de budgetbakken ligt.

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb nog niet alle reacties gelezen, maar naar aanleiding van het 'heb je iets nieuws' topic hieronder mijn mening.

Als je het te duur vindt en het geld niet waard vindt, koop het dan niet! Wat ik hieruit kan halen is dat heel veel mensen bereid zijn om criminele activiteiten uit te voeren zolang dat maar makkelijk kan... (offtopic: lijkt me wel een interessante psychologische test. Kijken hoe ver mensen willen gaan zolang criminele activiteiten makkelijk zijn en weinig gevolgen voor jezelf hebben). Wat is er gebeurd met het sparen van je geld, ipv alles willen te hebben. Je maakt maar gewoon keuzes. Imo is het gewoon broodroof.
Ja games zijn duur, en nee ze zijn niet duurder geworden. Rekening houdend met de inflatie zijn games zelfs goedkoper geworden. Kijk maar eens naar de prijzen van vroeger (NES, SNES etc.). En dat games duur zijn is niet meer dan logisch. Het kost gewoon ontzettend veel tijd en geld om een game te maken. Ik ben het er wel mee eens dat niet elke game even duur hoeft te zijn aangezien niet elke game honderden miljoenen kost om te maken. Je hoeft natuurlijk ook niet een game uit de eerste beste winkel te kopen, heel veel PS3, Xbox360 spellen zijn te vinden voor ongeveer €40,- tot €45,-, en al helemaal als je spellen gaat importeren.
Heel veel mensen zeggen ook dat ze het downloaden om het even te proberen. Probeer dan even in de winkel, bij een vriend of speel gewoon de demo. Als je meer tijd dan dat nodig hebt, is het geen 'even'.

Verder ben ik ook van mening dat al dit piraterij van beide kanten komt. Zoals ik eerder al zei, niet elke game kost hartstikke veel om te maken maar worden wel verkocht voor €50-, of zo. Veel gamers merken dit, en voelen zich genaaid. Kom je thuis met een duur spel, heb je het in 3 uur of zo uitgespeeld. Imo is er ook al bewezen dat goedkopere games het niet per se slecht doen. Kijk maar naar bijv. Xbox Arcade, spellen uit de PS store of die goedkope verslavende spelletjes bij Steam. Als je een game te duur vindt, zoek dan naar goedkopere legale alternatieven. Ik heb laatst bijv. Super Stardust HD gekocht voor nog geen €8,- en ik ben er bijna even lang mee zoet geweest als met Fable II.
Een ander probleem, imo, is de distributie van games. Er zit gewoon een te grote pad tussen ontwikkelaar en winkel. Online verkoop zou een mogelijke oplossing kunnen zijn, maar daar zijn de prijzen helaas nog niet naar. De online games zijn vaak maar een paar Euro duurder, terwijl het eigenlijk veel meer dan dat scheelt.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je kan er heel lang over discussieren, maar het komt er nu eenmaal op neer dat het in de natuur van de mens zit om als je iets voor niets kan krijgen met weinig of geen risico, dat nu eenmaal op grote schaal gebeurt. Zelf download ik alles dus games/hd films/muziek en koop ik zo weinig mogelijk, gewoon omdat het kan.

Alleen zaken die een meerwaarde bieden, dus bijvoorbeeld een game met online mogelijkheden die anders niet beschikbaar zijn, worden gekocht. Vroeger toen de internet aansluitingen nog langzaam waren, heb ik bergen dvd's gekocht, maar nu download je een HD film in perfecte kwaliteit binnen 1 uurtje.

Gratis en voor niets vanuit je luie stoel, in plaats van in de auto springen, stuk rijden, parkeren en parkeergeld betalen, in de meute de winkel in , in de rij bij de kassa, 30 euro kwijt, naar huis enz..

Kortom : ik download omdat het kan, ook al zou de film 5 euro zijn ipv 30 dan wordt het nog downloaden ivm de gemaksfactor. De enige manier om piraterij tegen te gaan is als de contentproviders hun zaken voordelig online aanbieden en overal op de planeet op hetzelfde tijdstip en dan natuurlijk zorgen voor redelijke zero-day protectie. Nu zijn de blu-rays in de USA vaak al uit als hier de dvd nog niet in de schappen ligt. Dit is geen excuus, ik weet waarom ik download : Het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk verhaal, maar het praat niet goed wat je aan het doen bent. Namelijk diefstal plegen Inbreuk maken op copyright en mensen hun inkomen ontnemen, en als ik je mag geloven op tamelijk grote schaal.

Wat is er mis mee om te betalen voor je vermaak, degene die jou dat vermaak aanbieden moeten ook ergens van leven.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2008 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 18:07:
Leuk verhaal, maar het praat niet goed wat je aan het doen bent. Namelijk diefstal plegen, en als ik je mag geloven op tamelijk grote schaal.

Wat is er mis mee om te betalen voor je vermaak, degene die jou dat vermaak aanbieden moeten ook ergens van leven.
Nee downloaden is geen diefstal, downloaden is inbreuk op copyright. Dat is een substancieel verschil. Diefstal is iets van iemand afnemen die dan geen gebruik meer kan maken van het object, dat is bij downloaden niet het geval. Ook de redenatie dat anders de zaken gekocht zou zijn gaat niet op, als zaken gratis verkregen kunnen worden is de consumptie daarvan natuurlijk ook groter. Dus als ik/iemand 10 games download betekend dat nog niet dat je anders die 10 games gekocht zou hebben, waarschijnlijk slechts 1 of 2.

En ik moet de eerste nog tegenkomen die nog nooit inbreuk heeft gemaakt op het copyright, denk maar eens goed na of er bij jou, de lezer van dik stukje, geen enkel stukje content in huis is waarvoor je niets betaald hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door HaseMike op 19-12-2008 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

HaseMike schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 19:42:
En ik moet de eerste nog tegenkomen die nog nooit inbreuk heeft gemaakt op het copyright, denk maar eens goed na of er bij jou geen enkel stukje content in huis is waarvoor je niets betaald hebt.
Dit blijf ik altijd zo'n rare opmerking vinden die elke keer weer terugkomt.

Nee, ik heb geen enkel (niks nada) stukje content in huis waar niet voor betaald is, waar het wel de bedoeling zou zijn. Mijn ouders niet, mijn schoonouders niet, mijn zwager en schoonzus ook niet. Veel vrienden die ik ken ook niet. Software staat gewoon betaald in de kast, CD's/Itunes/Surf2music word gebruikt voor de muziek, en films staan op DVD.

Geen bit. Waarom word er af en toe gedaan of dit onmogelijk is?

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 19-12-2008 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 19:47:
[...]

Nee, ik heb geen enkel (niks nada) stukje content in huis waar niet voor betaald is, waar het wel de bedoeling zou zijn. Mijn ouders niet, mijn schoonouders niet, mijn zwager en schoonzus ook niet. Veel vrienden die ik ken ook niet.

Geen bit. Waarom word er af en toe gedaan of dit onmogelijk is?
Omdat "iedereen" wel eens een stuk software van iemand geleend heeft wat volgens de eula ook al niet mag, of je hebt een copietje (vroeger) van een vhs tape/cassete gemaakt, of je hebt wat uit een boek gecopieerd voor werk/scholing, of je hebt een mix cd-tje gemaakt, of misschien dezelfde windows op 2 computers gezet, een aflevering van een serie gedownload enz, enz. Ik kan bijna niet geloven dat er iemand is die 100% "schoon" is wat dat betreft, al is het maar door ontwetendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

HaseMike schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 19:49:
[...]
Omdat "iedereen" wel eens een stuk software van iemand geleend heeft wat volgens de eula ook al niet mag, of je hebt een copietje (vroeger) van een vhs tape/cassete gemaakt, of je hebt wat uit een boek gecopieerd voor werk/scholing, of je hebt een mix cd-tje gemaakt, of misschien dezelfde windows op 2 computers gezet, een aflevering van een serie gedownload enz, enz. Ik kan bijna niet geloven dat er iemand is die 100% "schoon" is wat dat betreft, al is het maar door ontwetendheid.
Kom maar een keertje kijken, zal ik laten zien hoe het kan :P Het is helemaal niet zo moeilijk. Het enige is, dat je er een beetje bewust mee omgaat, zoals je dat ook met andere zaken in het leven doet. Weten wat wel en niet kan. Ik weet precies waar de grens ligt. Mijn pa bijvoorbeeld niet, maar die denkt juist dat de grens er veel eerder is, dus die doet sowieso niets in die richting.

Copyright materiaal = geen kopie maken

Zo makkelijk is het. De grens ligt zelfs nog verder dan dat, maar dit is waar ik en vele mensen zich aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

HaseMike schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 19:49:
[...]
Wat doet die wetenschap af aan de aangedragen argumenten?

Het is namelijk één van de, zoniet dé, meest terugkomende "argumenten" uit het downloaderskamp. "Ja maar jij hebt ook vast wel software waar je niet voor betaald hebt". Argumentum ad hominem. Het klinkt hypocriet, maar iemand kan prima argumenten hebben ergens voor, naast dat zijn/haar handelen er niet mee strookt. Zo is het heel goed mogelijk dat de directeur van Philip Morris een debat aangaat met de (anti-)rooklobby. En wint.
In een volwassen, goede discussie val je elkaar aan op de aangedragen argumenten, niet op de persoon zelf.

Voordat je er over begint: Ja, ik heb ook wel spul waar ik niet voor betaald heb. Daarnaast ben ik ook verzamelaar en ga als het even kan voor special editions/ce's. Wat ze ook mogen kosten.

Back-ontopic:
Net als hierboven vind ik het benutten van een dienst (films, muziek, software) zonder daar voor te betalen broodroof. Al eerder, in een ander topic kwam men dan met "ja, maar het staat niet vast dat ik het ook gekocht zou hebben". Nee, je hebt het wél gebruikt. Dan komt daarna "ja, heel even en toen weer verwijderd". Of "het zijn maar een paar enen en nullen". Dat is interessant. Er lopen hier vast een heleboel programmeurs rond, die zijn ook maar bezig met enen en nullen. Wat als die op een project gezet worden en ze niet uitbetaald krijgen. Want na kortstondig (een dag of drie) blijkt dat het afgeleverde stuk software toch niet zo interessant is dus men zou het toch niet kopen.
In zo'n geval zouden we hier moord en brand schreeuwen, want dan is het ineens persoonlijk en kostte het bloed zweet en tranen en moet er toch betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik was ook niet heilig wat betreft het downloaden e.d., maar daar ben ik nu niet trots op of zo. Op dit moment is elk spel dat ik speel ook officieel in mijn bezit.

Ik betuig graag mijn steun aan de ontwikkelaars die mij iets kunnen aanbieden waar ik plezier aan beleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een gedownloade game heeft voor mij totaal geen waarde. Ik heb nu soms al te veel keuze als je alles direct tot je beschikking hebt met een muisklik dan speel je iedere game een minuut of vijf voor je de volgende uitprobeert. Het nadeel daarvan is dat je een game dan nooit helemaal zult uitspelen ondanks dat je dat wel graag wil. Het gaat mij dus niet zozeer alleen om het feit dat een developer niets verdiend(en die kunnen op dit moment wel wat hulp gebruiken). Daarnaast hoef je tegenwoordig op de PC al bijna geen CD's/DVD's meer te gebruiken. Genoeg alternatieven als STEAM, hoewel het 1 Euro=1 Dollar verhaal dan wel weer afzetterij is. Dan kun je het beter in de winkel kopen.

Het is misschien een beetje apart maar als gamen echt je hobby is dan heb je liever een doosje etc. op de plank staan. Zie het als een grote vangst als je visser bent, je kunt ook een vis uit een emmer van een andere visser pakken en daarmee op de foto maar het geeft toch niet dezelfde voldoening. Of het feit dat je favoriete voetbal club wint en je de westrijd niet gezien hebt. Het eindresultaat is hetzelfde, maar toch mis je iets.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2008 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
TroonStaal schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 20:10:
[...]

Wat doet die wetenschap af aan de aangedragen argumenten?

Het is namelijk één van de, zoniet dé, meest terugkomende "argumenten" uit het downloaderskamp. "Ja maar jij hebt ook vast wel software waar je niet voor betaald hebt". Argumentum ad hominem. Het klinkt hypocriet, maar iemand kan prima argumenten hebben ergens voor, naast dat zijn/haar handelen er niet mee strookt. Zo is het heel goed mogelijk dat de directeur van Philip Morris een debat aangaat met de (anti-)rooklobby. En wint.
In een volwassen, goede discussie val je elkaar aan op de aangedragen argumenten, niet op de persoon zelf.
Ik val helemaal niemand aan, ik schrijf alleen dat er bijzonder weinig mensen zijn die zich qua copyright geheel 100% aan alle regels houden, al is het maar omdat de meeste regels niet eens bekend zijn bij de meeste mensen. Je begrijpt mij verkeerd als je denkt dat ik bovenstaande als excuus gebruik voor mijn eigen gedrag. Ik ben niet trots op mijn download gedrag, maar ik loop er ook niet voor weg. Ik doe het omdat het kan, en omdat het makkelijker is en de vaak nog beter van kwaliteit als het origineel ook.

Met dat laatste doel ik op : Geen bergen "gij zult niet kopieeren" , "fbi warnings" en "doe de disc in de drive voordat je kan spelen" gedoe. Bijzonder grappig overigens al die waarschuwing die je over je heen krijgt als je net legaal een film gekocht hebt, de enige mensen die dit te zien krijgen zijn degenen die ervoor betaald hebben.

Overigens hebben hardware fabrikanten forse voordelen van de download manie, kijk maar naar alle harddisk spelers voor fims/foto's/muziek die er te koop zijn. Bij mij staat ook een berg hardware om het downloaden en afspelen van al die zaken mogelijk te maken. Alweer geen excuus voor wat ik doe, maar gewoon een constatering.

Misschien wel een leuk argument : Ik ben een berg geld kwijtgeraakt aan de door de USA veroorzaakte crisis, met mijn downloaden van hoofdzakelijk USA content krijg ik stukje van mijn gestolen centjes terug ;) *dit is een grapje*

[ Voor 14% gewijzigd door HaseMike op 19-12-2008 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Laatst online: 09-10 10:00

rCk

@hierboven
Die fbi warnings zie ik soms overigens wel als ik met een van mijn maten een film kijk hoor. Vaak zijn het 1:1 copies dus dan staat de fbi warning er ook nog op.
PWM schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 19:47:
[En ik moet de eerste nog tegenkomen die nog nooit inbreuk heeft gemaakt op het copyright, denk maar eens goed na of er bij jou geen enkel stukje content in huis is waarvoor je niets betaald hebt.]

Dat is namelijk een drogreden :). Als ik me niet vergis; afschuiven van de bewijslast.
Dus tja, deze discussie is redelijk zinloos als er al mensen komen met nogal slechte drogredenen.
Dát mag wel, zolang je de bron noteert mag dit gewoon. Dus die hoort niet tussen het rijtje.

Ook is er genoeg piraterij onder de xbox360, games leaken daar veel meer eerder dan voor de pc zelfs. En toch dreigen de discussies meer en meer over de pc problemen te gaan. Waarom?

Overigens moet ik zelf bekennen dat ik mij er ook wel schuldig aan maak. Ik download spellen om te bekijken of ze leuk zijn, of kijken of ze leuk zijn. Maar soms na goed research gedaan te hebben koop ik ook games. Enkele voorbeeldjes; Day of Defeat: Source, Bioshock, Call of Duty 4, GTA IV dat zijn enkele voorbeelden van games die ik direct op hun releasedates gekocht heb. Nog enkele andere games even na hun release. Maar mijn argument, alhoewel het eigenlijk gewoon een non-argument is, om te kijken of het spel mij aanstaat, vooral qua controls en hoe het op deze pc loopt. Vooral als ik oudere spellen wil proberen, koop ik die gewoon uit de budget bakken. Dat heb ik laatst nog gedaan met CoD1 en 2.

Ik denk hoe dan ook dat het een klein beetje een onuitputtelijke situatie blijft, tot dat er maatregelen komen dat je altijd in een client als steam moet zitten. Aangezien ik maar weinig alternatieven heb gevonden om zonder steam die games te spelen; oke ze zijn er wel maar lang niet zo veel als cracked releases van razor1911,reloaded,fairlight en alle andere teams.

[ Voor 17% gewijzigd door rCk op 19-12-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[Discussie] tag is na de splitsing een beetje zinloos imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees nu een aantal keer posts in de vorm van: Als je een game zo graag wil proberen, probeer een demo of speel het even in de winkel. Sorrie maar de meeste gamewinkels doen dit niet en sowieso moet je echt even spelen om een goede indruk te krijgen.
En wat heeft de maker liever denk je, iemand die download, het spel goed probeert en het koopt, of iemand die braaf is en het spel dan maar links laat liggen omdat de demo een slechte indruk of niet genoeg indruk maakte om het spel te kopen?
Ik vind het moraalridder gehalte een beetje hoog bij sommige reacties. Wachten jullie ook altijd braaf op het stoplicht voor je oversteekt? Misschien is zo nu en dan een regel breken niet zo slecht en levert dat meer op voor de makers dan altijd maar braaf de regels volgen? Als ik spreek uit ervaring, piraterij heeft de gamewereld meer geld opgelevert van mij dan demos. Demo's zijn vak brak of bagger (slechts 1 of 2 maal heeft een demo mij overtuigd). Wel heb ik een flink aantal games gekocht na het eerst te hebben gedownload. En nee, niet uit de budgetbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik zou nog wel even de rol van de industrie zelf aan bod willen laten komen. Games zijn vaak al ruim beschikbaar voor de release date. Ik denk dat daar ook een groot probleem ligt. Schijnbaar is het ergens in de lijn (drukker?) erg aantrekkelijk om spul te lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Edmin schreef op maandag 22 december 2008 @ 09:25:
Ik zou nog wel even de rol van de industrie zelf aan bod willen laten komen. Games zijn vaak al ruim beschikbaar voor de release date. Ik denk dat daar ook een groot probleem ligt. Schijnbaar is het ergens in de lijn (drukker?) erg aantrekkelijk om spul te lekken.
Waar mensen werken maken mensen "fouten". Er zullen tussen bedenken en in de winkel liggen vast wel mensen zijn die handig genoeg zijn om iets er tussenuit te trekken. Of ze worden omgekocht, dat kan ook.

Er zitten hier ook vast wel mensen die meer weten en in "1337 h4z0rz/warez/weet-ik-wat-voor-fancy-namen-ze-nog-meer-hebben releasegroups" zitten. Op de frontpage zit ene alexander01 die je in vrijwel elk piraterijnieuwtje zich op de borst ziet kloppen dat hij wel in "de scène" zit en dat "de massa" geen recht (:')) heeft op pirated software. Maar die wil er hier vast niks over vertellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

TroonStaal schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 20:10:
[...]

Back-ontopic:
Net als hierboven vind ik het benutten van een dienst (films, muziek, software) zonder daar voor te betalen broodroof. Al eerder, in een ander topic kwam men dan met "ja, maar het staat niet vast dat ik het ook gekocht zou hebben". Nee, je hebt het wél gebruikt. Dan komt daarna "ja, heel even en toen weer verwijderd". Of "het zijn maar een paar enen en nullen". Dat is interessant. Er lopen hier vast een heleboel programmeurs rond, die zijn ook maar bezig met enen en nullen. Wat als die op een project gezet worden en ze niet uitbetaald krijgen. Want na kortstondig (een dag of drie) blijkt dat het afgeleverde stuk software toch niet zo interessant is dus men zou het toch niet kopen.
In zo'n geval zouden we hier moord en brand schreeuwen, want dan is het ineens persoonlijk en kostte het bloed zweet en tranen en moet er toch betaald worden.
De vergelijking loopt een beetje scheef. Als een bedrijf mij op een project zet en mij er na 3 dagen weer vanaf haalt, dan heeft dat bedrijf mij te betalen omdat het aan mij gevraagd heeft 3 dagen te komen werken, dit vastgelegd staat in een in goed overleg tot stand gekomen contract waar ook een tarief/prijs, voorwaarden en clausules in zijn overeengekomen. Een ander bedrijf hoeft mij niets te betalen voor het werk dat ik geleverd heb. Dat het fout is, daar zal ik met geen woord tegenin gaan.

Ik heb daarentegen geen enkele programmeur/ontwerper/etc gevraagd om een game te maken. Dat wordt (bij wijze van spreken) de markt op geflikkerd voor een bepaalde prijs, met alle eenzijdige voorwaarden en zogenoemde anti-piraterij maatregelen (lees: eerlijke-klant-pesterijen) erbij.

Maar dan dit: ben ik nog steeds fout bezig wanneer ik een game download (geen anti-piraterij, DRM, phone-home, please-insert-CD en Deamon-tools-is-detected troep), dezelfde game uit de schappen vis (dus voor de dan geldende prijs, wat niet per se de budgetbak hoeft te zijn) en de gedownloade versie speel (evt. op de serial van de gekochte game), terwijl de gekochte versie op de plank blijft staan? Hoe staan onze moralisten daar tegenover? Is dat dan wel oke, of is het nog steeds illegaal en fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zyppora schreef op maandag 22 december 2008 @ 12:28:
terwijl de gekochte versie op de plank blijft staan? Hoe staan onze moralisten daar tegenover? Is dat dan wel oke, of is het nog steeds illegaal en fout?
Daar is zelfs geen discussie over mogelijk, het is nog steeds illegaal om beveiliging van software te omzeilen. End of story.

Als je zodanig principieel bent (en die beveiliging is vaak niet zo dramatisch als door iedereen beweerd wordt), dan moet je maar principieel genoeg zijn om voor die redenen de game ook helemaal niet te kopen of te spelen.

De uitgever krijgt alleen het signaal dat er iets verkeerd is, als z'n game in het rek blijft liggen door die dingen.

Als ik iets storend of overbodig vind aan een auto, dan koop ik toch ook die auto niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolsnarf
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-02-2024
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 14:15:
[...]

Daar is zelfs geen discussie over mogelijk, het is nog steeds illegaal om beveiliging van software te omzeilen. End of story.

Als je zodanig principieel bent (en die beveiliging is vaak niet zo dramatisch als door iedereen beweerd wordt), dan moet je maar principieel genoeg zijn om voor die redenen de game ook helemaal niet te kopen of te spelen.

De uitgever krijgt alleen het signaal dat er iets verkeerd is, als z'n game in het rek blijft liggen door die dingen.

Als ik iets storend of overbodig vind aan een auto, dan koop ik toch ook die auto niet?
Tja en wat nou als die auto zo mooi is dat je hem eigenlijk toch wel wilt hebben. Sterker nog het is de enige auto die je wilt hebben.
Zul je dan toch niet er een klein beetje aan sleutelen dat je irritatie weggenomen wordt??

OT: ben het er wel mee eens dat het simpelweg niet mag, maar dat was hier volgens mij al redelijk duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

[...]

Maar ik omzeil helemaal geen beveiliging, er zit op de door mij gespeelde software geen beveiliging. Anders had ik wel gebruikgemaakt van de gekochte versie.

Nee, da's nu net het signaal waar uitgevers doof voor zijn geworden. Als het spel in de rekken blijft liggen, wijzen ze de beschuldigende vinger doodleuk naar piraterij. En ja, daar heeft piraterij inderdaad aan meegeholpen, maar er wordt tegenwoordig niet eens meer gekeken naar wat de eigenlijke oorzaak van een geflopte game is.

Het maken van games zijn voor de industrie een soort massaproductie geworden, er staat een machine waar je arbeidsuren ingooit en er komt elke zoveel tijd een game uitgerold, die dan conform het keurslijf van de uitgever de markt op gezet wordt (dus DRM, anti-kopie, 'insert-CD', maar ook commercials, hoesje/boekje, en retailprijs).

Kijk bijvoorbeeld eens naar hoeveel FPSen er tegenwoordig rondlopen. Allemaal eenheidsworst, en allemaal wordt het of een topseller, of 'pirated'. Het woord flop kennen ze niet meer.
Er zit dan ook wel een flink verschil tussen een auto en een game. Ik vind de verlichting op een auto ook overbodig, aangezien ik alleen overdag rijd (hypothetisch dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Zyppora schreef op maandag 22 december 2008 @ 15:00:
Nee, da's nu net het signaal waar uitgevers doof voor zijn geworden. Als het spel in de rekken blijft liggen, wijzen ze de beschuldigende vinger doodleuk naar piraterij. En ja, daar heeft piraterij inderdaad aan meegeholpen, maar er wordt tegenwoordig niet eens meer gekeken naar wat de eigenlijke oorzaak van een geflopte game is.
Dat is heel makkelijk hoor :) Download het spel dan ook niet.

Wat ze nu zien is 0 verkopen, 2 miljoen downloads. Wat zou jij zeggen als je ontwikkelaar was?
Kijk bijvoorbeeld eens naar hoeveel FPSen er tegenwoordig rondlopen. Allemaal eenheidsworst, en allemaal wordt het of een topseller, of 'pirated'. Het woord flop kennen ze niet meer.
CoD4, al eerder genoemd, is op de PC relatief erg weinig verkocht (nog geen 10% van het console aantal), maar werd wel gigantisch veel gespeeld online. Ook Topgames hebben er gewoon veel last van.

Ik vind het prima, laat de console maar het leidende platform worden in ontwikkeling.

EDIT: Ik zeg dus niet dat CoD4 op de PC niet is verkocht, alleen dat gerelateerd aan het aantal spelers er een flinke mismatch is

Ik kan er nog steeds niet bij dat, ook hier op GoT, iemand in een CoD4 topic zit te vertellen hoe fantastisch CoD4 wel niets is, en hoeveel uren hij er wel insteekt, om vervolgens nog even een opmerking te plaatsen hoe goed zijn cracked versie wel niet werkt....

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 22-12-2008 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:21

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik geef eerlijk toe dat ik zelf ook wel eens games download en vaak is dat het geval door het ontbreken van demo's. Ik download een spel om te kijken hoe deze is en als hij bevalt zoals bijv. cod4, cod5 en ook UT3(helaas snel gestorven), dan koop ik het spel origineel om hem online te kunnen spelen.

Ik vind het normaal om een spel te kopen, want als ik bijv. cod4 pak dan heb ik daar inmiddels toch wel 75uur op de teller staan. Dit betekent dat het nog geen euro per uur is en er zijn maar weinig zaken die zo'n laag bedrag per uur kosten ;)
Pagina: 1

Let op:
Over piraterij dus, niet over consoles.