Toon posts:

[CarAudio] 2 subs 1 kist

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nu 2 Pioneer W307D2 subwoofers liggen. Deze wil ik graag in 1 kist achter in mijn auto bouwen. Volgens een document van Pioneer waar ook de T/S parameters op staan heeft de woofer een kistvolume van 35.4 liter nodig. Nu wil ik 1 kist maken voor de 2 woofers. Is het verstandig om 1 grote kist te maken of is het beter als ik de kist opdeel in 2 compartimenten?

Vaak bij de prefab kisten zie ik dat de kist opgedeeld is in 2 compartimenten. Ik vraag mij af of het verschil geeft in geluid.

Kan er niet heel veel over vinden op internet. (of ik gebruik de verkeerde zoektermen :+ )

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
http://forum.showyoursound.nl/

Daar weten ze daar zeker raad mee ;)

http://www.12vhifi.nl/subkisten.html

Berekeningstool voor ook 2 subs ;)

[ Voor 35% gewijzigd door luccie op 17-12-2008 00:32 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 10:34

JT

VETAK y0

Maakt uiteindelijk netto niks uit, het is niet zo dat de tegendruk die de woofer in de kist ervaart anders wordt ofzo als je een grote kist maakt. Hou er wel rekening mee dat je het geheel een beetje bracet als je 1 grote kist maakt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-02 12:00
mischien kan je een bandpass kist maken? ipv standaard sealed of gepoorte kist?

• JT

JT

VETAK y0

Want?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ik zou gewoon een Ported maken. Relatief makkelijk en goede bass extension als je het goed berekend (met PC uiteraard).

Als je beide subwoofers hetzelfde aanstuurd zou ik 1 compartiment doen. Als je de subs in stereo aansluit zou ik gescheiden doen.

ps. 2 Identieke subs = 2x VAS

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2008 17:08 ]

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 17:06:
Ik zou gewoon een Ported maken. Relatief makkelijk en goede bass extension als je het goed berekend (met PC uiteraard).
Is maar net wat voor muziek je draait en wat je persoonlijke smaak is. Ik ben erg pro-gesloten als het om muziek gaat.
Als je beide subwoofers hetzelfde aanstuurd zou ik 1 compartiment doen. Als je de subs in stereo aansluit zou ik gescheiden doen.
Bas is niet stereo :P Dus maakt niks uit :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Waarom bent u pro gesloten? De weergave is sneller en strakker maar je moet echt een dikke woofer of EQ hebben om frequency's rond de 45 Hz weer te kunnen geven.

Waarom zou bass niet in stereo zijn? Het is alleen maar omdat het gedownmixed wordt naar Mono dat het Mono is. Er zijn ook wel mensen met Stereo subwoofer.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

JT schreef op woensdag 17 december 2008 @ 19:43:
[...]

Ik ben erg pro-gesloten als het om muziek gaat.
offtopic:
prrrrrfttt.. giechel... yeah right!

Wise enough to play the fool

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 19:56:
Waarom bent u pro gesloten? De weergave is sneller en strakker maar je moet echt een dikke woofer of EQ hebben om frequency's rond de 45 Hz weer te kunnen geven.
Sneller is de grootste farce in de wereld van bas. Maar strakker zeker wel en je hebt ook geen "oooooomph" na elke bas die je hoort. Heb je met gepoort erg snel en hoort niet thuis in de muziek.
Waarom zou bass niet in stereo zijn? Het is alleen maar omdat het gedownmixed wordt naar Mono dat het Mono is. Er zijn ook wel mensen met Stereo subwoofer.
Waarom niet? Omdat je bas niet kan lokaliseren ;) Onder de 100hz hoor je niet waar het geluid vandaan komt dus kan het ook niet stereo zijn.
teacher schreef op woensdag 17 december 2008 @ 23:44:
[...]

offtopic:
prrrrrfttt.. giechel... yeah right!
srsly :P Mijn 2x12" subwoofer in de auto was ook gesloten. En dat was al loos, laat staan gepoort.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 17-12-2008 23:49 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Je wilt gewoon een keiharde boombox met een dikke onlineare piek op 70 hz geef het nou maar toe ;) Die gewoon hard knalt. >:)

Veel auto audio dingen zijn vaak nogal questionable qua ontwerp. Denk dat 90% van de auto audio mensen nooit hebben gehoord van kritisch gedempt of resonantie frequency. Als je dit niet allemaal (al dan niet met software) goed uitrekend is gepoort een ramp dus kan je beter gesloten behuizing doen.

Maar als je gaat kijken bij PA of Hi-Fi, er wordt zoveel gebruik gemaakt van bass-reflex.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 03:40:
Je wilt gewoon een keiharde boombox met een dikke onlineare piek op 70 hz geef het nou maar toe ;) Die gewoon hard knalt. >:)
Hoezo een piek op 70hz :? Als je dat had gezegd als ik een open systeem had dan had ik hem gesnapt ;)
Veel auto audio dingen zijn vaak nogal questionable qua ontwerp. Denk dat 90% van de auto audio mensen nooit hebben gehoord van kritisch gedempt of resonantie frequency. Als je dit niet allemaal (al dan niet met software) goed uitrekend is gepoort een ramp dus kan je beter gesloten behuizing doen.
Ach, er zijn genoeg designs, elke autowoofer komt wel met een A4tje met een open en gesloten design, sommige fabrikant zelfs ook band pass. Maar br neem je omdat het harder gaat en dieper door loopt. Hard gaat het imho bijna toch altijd wel (tenzij je een 8" woofertje hebt met 8mm xmax maar je hebt het eerder over 12" met 10mm ofzo voor een goedkope woofer) en ook hoe diep het gaat wordt meestal ruimschoots aangevuld door de cabin gain. En aangezien ik gesloten veel fijner en ook wat natuurlijker vind klinken, kies ik daar liever voor.
Maar als je gaat kijken bij PA of Hi-Fi, er wordt zoveel gebruik gemaakt van bass-reflex.
Ja, omdat het een goedkope manier is om relatief laag te komen met een hoge efficiency. En br is niet perse slecht, mijn front speakers hebben het ook en klinken toch ultra strak (maar komen ook uit een prijsklasse waarbij 1 speaker nieuw meer kost dan gemiddelde car hifi installatie dus dan mag dat ook ;) ). Vooral bij wat duurdere br configuraties gaat het steeds beter klinken. Maar voor subs houd ik voor muziek toch een voorkeur voor gesloten. Als je diep wilt dan kan je er altijd een linkwitz-reilly circuitje achter hangen. In een auto overigens compleet loos imho vanwege de zeer sterker cabingain.

Ecodan warmtepomp

• Reloader
bandpass kast heeft t beste van 2 werelde, strakke geluid van een gesloten kist, en wat meer rendement als een gesloten kist.

het rendement van een gepoorte kist is wel het hoogst, moet ook wel kijken naar wat voor muziek je luistert!

(@JT dus)

ik heb zelf een gesloten kist ben er tevreden over!, ook ivm de ruimte bandpass of gepoort zijn zeker groter!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-02 10:05
Ik heb zelf een gepoorte 12" bebouwd een half jaar geleden. Compleet via winisd berekend met dempingsmaterialen etc. Getuned op 30Hz.

Toch kan ik ook gewoon snelle kickbas luisteren zonder nagalm. Hardstyle galmt wel wat meer na, hardcore meestal niet. Is per nummer ook verschillend.

Ik kom er wel achter dat met name bij hardstyle nummers er zeer veel slechte kwaliteitsnummers tussen zitten. Dat maakt wel veel uit. De hele Defqon cd van afgelopen jaar vind ik niet om aan te horen terwijl wat zelf gedownloade mp3s vaak wel goed klinken (enkele ook niet). Moet zeggen dat de 538 dance smash hits erg strak klinkt, goede kwaliteit.

• Reloader
Defqon is ook wel iets anders als DSH... vind ik, niet dat ik je niet geloof maar gewoon dat het veel verschilt.

ik ben in mijn auto ook tevreden met een gesloten kist, speelt heel strak en hard genoeg voor wat ik graag wil (met een hatchback heb je sowieso al meer bas als met een coupe waarin een stalen hoedenplank zit! dus het is ook wel een beetje afhankelijk van je auto.

een 528i met 2x 15 inch rammelt alles maar bas horen ho maar.. :(

[ Voor 80% gewijzigd door Reloader op 18-12-2008 11:43 ]

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-02 10:05
Reloader schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:41:
Defqon is ook wel iets anders als DSH... vind ik, niet dat ik je niet geloof maar gewoon dat het veel verschilt.

ik ben in mijn auto ook tevreden met een gesloten kist, speelt heel strak en hard genoeg voor wat ik graag wil (met een hatchback heb je sowieso al meer bas als met een coupe waarin een stalen hoedenplank zit! dus het is ook wel een beetje afhankelijk van je auto.

een 528i met 2x 15 inch rammelt alles maar bas horen ho maar.. :(
Dat klopt maar het gaat meer om de kwaliteit van het afmixen van sommige hardstyle cd's. Dit beperkt zich overigens niet tot het mixen, op party's zetten sommige dj's het geluid ook op brakke instellingen.

DSH is misschien niet het goede voorbeeld maar bij Infinity zit bijvoorbeeld ook vrij diepe bas en dat klinkt gewoon super. De hele cd klinkt goed, het is dan ook geen mix of zo.

Bij hardstyle cd's heb ik soms dat ik eigenlijk meer een continue bas heb, en dat ligt niet aan mijn auto want dat heb ik thuis ook. Download ik hetzelfde nummer los, dan klinkt het vaak wel normaal.

Daarbij bedoel ik dat een strakke bas niet altijd te maken heeft met het nummer, maar dat sommige cd's gewoon slecht zijn.

• JT

JT

VETAK y0

Reloader schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:54:
bandpass kast heeft t beste van 2 werelde, strakke geluid van een gesloten kist, en wat meer rendement als een gesloten kist.

het rendement van een gepoorte kist is wel het hoogst, moet ook wel kijken naar wat voor muziek je luistert!

(@JT dus)

ik heb zelf een gesloten kist ben er tevreden over!, ook ivm de ruimte bandpass of gepoort zijn zeker groter!
Geen van jouw opties zijn het efficientst; hoorn is nog altijd het efficientst. Past alleen niet zo lekker ;) En bandpass is effectiever dan br. Maar heeft weer z'n eigen nadelen; je kan het amper horen als het vervormt, het is erg groot, frequentiebereik is niet bijzonder (als in: komt niet heel laag), transient decay is beroerd (de kritische demping waar Jort het over heeft ;) ) wat weer ten koste gaat van de geluidskwaliteit, kistdesign komt SUPER kritisch anders is je group delay f00ked...nee, als je effectief wilt bouw dan een mini-horn met 8" of 10" :P
wiene schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:04:
Ik heb zelf een gepoorte 12" bebouwd een half jaar geleden. Compleet via winisd berekend met dempingsmaterialen etc. Getuned op 30Hz.

Toch kan ik ook gewoon snelle kickbas luisteren zonder nagalm. Hardstyle galmt wel wat meer na, hardcore meestal niet. Is per nummer ook verschillend.

Ik kom er wel achter dat met name bij hardstyle nummers er zeer veel slechte kwaliteitsnummers tussen zitten. Dat maakt wel veel uit. De hele Defqon cd van afgelopen jaar vind ik niet om aan te horen terwijl wat zelf gedownloade mp3s vaak wel goed klinken (enkele ook niet). Moet zeggen dat de 538 dance smash hits erg strak klinkt, goede kwaliteit.
Snelle kickbas...please :P Zoek een op Google op de "fast bass myth" :P En cd's zijn tegenwoordig allemaal kut gemastered.

[ Voor 31% gewijzigd door JT op 18-12-2008 12:08 ]

Ecodan warmtepomp

• Reloader
weer wat geleerd , horn nooit van gehoord. dacht dat er maar 3 bouwvormen waren voor in de auto !

edit @ hieronder..

achso. dus eigenlijk is dat helemaal niet relevant...dus TS kan er niks mee :9

[ Voor 50% gewijzigd door Reloader op 18-12-2008 12:08 . Reden: slechte zin ]

• JT

JT

VETAK y0

Nou....denk niet dat hornsubs worden gebruikt in auto's :+ Dat is gewoon fucking groot :P Een enkele 15" hoorn zal niet in je auto passen ;)

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Reloader schreef op donderdag 18 december 2008 @ 12:06:
weer wat geleerd , horn nooit van gehoord. dacht dat er maar 3 bouwvormen waren voor in de auto !

edit @ hieronder..

achso. dus eigenlijk is dat helemaal niet relevant...dus TS kan er niks mee :9
Het kan wel, maar dan moet je het op max 10" houden ofzo.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Nou allemaal vreselijk bedankt voor de reacties. Ik heb van het ShowYourSound forum al begrepen dat als ik de 2 woofers ieder een eigen versterker geef ik het beste 2 compartimenten in 1 kist kan hebben. Dit omdat de woofers door verschillende gain instellingen niet helemaal gelijk zouden spelen en dit een negatief effect op het geluid zou hebben. Bedankt voor de vele tips in ieder geval. Ik weet voor nu even genoeg :)

• JT

JT

VETAK y0

Als jij 1 amp gebruikt dan is er maar 1 gain knop :P Dus dat kan dan niet fout gaan :P

Edit: oh wacht, je hebt 2 amps...tja, als je ze beiden even ver open zet dan maakt het niks uit natuurlijk.

[ Voor 39% gewijzigd door JT op 18-12-2008 20:43 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT schreef op donderdag 18 december 2008 @ 12:07:
Nou....denk niet dat hornsubs worden gebruikt in auto's :+ Dat is gewoon fucking groot :P Een enkele 15" hoorn zal niet in je auto passen ;)
Tuurlijk wel... Gewoon oprollen als een slakkenhuis! Gaat uitstekend.

Op die manier krijg je dergelijke tonen uit muziekinstrumenten (tuba, hoorn etc) .
En zo heeft B&W dat ook gedaan met hun orginele Nautilus.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 19:08:
[...]

Tuurlijk wel... Gewoon oprollen als een slakkenhuis! Gaat uitstekend.

Op die manier krijg je dergelijke tonen uit muziekinstrumenten (tuba, hoorn etc) .
En zo heeft B&W dat ook gedaan met hun orginele Nautilus.
Ja, hoorns voor tweeters zijn ff wat kleiner ;) zoek eens een design op voor een 12" hoornsub en kijk een naar de inhoud, das geen 70 liter ;)

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1