Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

zelfbouw step-up

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben voor school bezig met een project, voor dit project ga ik een step-up maken waarop 4 vlakken zitten (2 op de tree zegmaar en 2 beneden). Dit moet allemaal niet zo moeilijk zijn, het probleem is alleen dat onder deze vlakken iets als een druksensor moet komen en dit op de pc met mijn JAVA programma gekoppeld moet worden, zodat ik weet wanneer welke sensor is ingedrukt.

Ik heb veel gekeken naar de mogelijkheden maar kan er niet echt uitkomen wat goed gaat werken. Ik zou bijvoorbeeld heel makkelijk kunnen doen en een toetsenbord gebruiken, de stroomcirkel van bijvoorbeeld de pijltjestoetsen omleggen en ipv dat je dan op een toets drukt stap je op een vlak. Nadeel hiervan is dat je elke keer als je de step-up wilt gebruiken je dit aangepaste toetsenbord moet aansluiten waarvan de pijltjestoetsen niet meer werken.

Een betere oplossing zou zijn om dit via een USB of serieele poort te doen, probleem hiervan is dat ik echt nog nooit hiermee heb gewerkt en niet weet hoe ik druksensoren via USB of serieele poort kan aansluiten, en daarbij komt ook nog eens dat ik ook geen flauw idee heb watvoor soort druksensoren ik dan moet gebruiken.

Mijn vraag is dus, weet iemand watvoor sensoren ik het beste kan gebruiken en hoe ik die dan makkelijk kan aansluiten op de pc zodat ik het zo kan programmeren dat ik weet wanneer welke sensor is ingedrukt. 8)7

De step-up ga ik maken van hout, en wil de sensoren netjes erin wegwerken, ik heb ook al naar de mogelijkheden van nabijheidssensoren gekeken, probleem hier is ook dat ik dan niet weet hoe ik deze kan aansluiten de meeste sensoren moeten zijn aangesloten op een spanningsbron en geven indien ingedrukt (of als er iets beweegt e.d.) alleen spanning of geen spanning.

ik hoop dat iemand een idee heeft.

Groeten,

Dennis.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom Java? Voor zoiets zou ik eerder C kiezen, omdat je dan dichter op de hardware kunt werken.
En wat is een stepup?

Seriele poort is meer low-level dan USB, en dus wellicht (!) makkelijker te maken. Met Linux iig wel makkelijker om ervan te lezen en ernaar te schrijven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik programmeer in java puur omdat ik dit leer op school en met bijvoorbeeld C zelf lang niet zo ver zou komen, maargoed, dit is niet mijn probleem, ik denk dat het wel moet lukken om de informatie uit te lezen ALS ik deze dan tenminste op de een af andere manier binnen kan krijgen via usb of serieel.

Het is opzich niet echt relevant wat een step-up is, maar ik bedoel zo een aerobics apparaat waar mensen op kunnen traplopen, het is zegmaar een opstapje (1 tree) waar je op stapt en dan er weer af, en zo lekker aant bewegen bent. Ik wil dus bovenop 2 vlakken maken met een sensor, en onderop 2 vlakken. Mijn programma laat dan zegmaar zien, ga op het linker bovenste vlak staan (met je linker been dan natuurlijk) en daarna op het rechter bovenste vlak (rechter been natuurlijk) en dan weer links onder en rechts onder etc.

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Je kunt toch gemakkelijk de inhoud van een paar goedkope toetsenborden gebruiken, de uitvoering kun je zo makkelijk en moeilijk maken als je wilt.
Volgens mij moet dat makkelijk via de seriele/com (RS232) poort te doen zijn, maar ik heb er dan ook weinig verstand van, makkelijk is misschien heel moeilijk 8)7

In zo'n goedkoop toetsenbord zitten over het algemeen 3 lagen + wat rubber voor de toetsen, afhankelijk van hoe je het wilt bouwen gebruik je alleen de 3 lagen of de 3 lagen en het rubber.

Simpele uitleg (het is jouw project, dus je moet er zelf ook iets voor doen):
laag 1 -> zet alles parallel.
laag 2 -> laten zoals het is
laag 3 -> hoogstwaarschijnlijk laten zoals het is, anders ook alles parallel zetten.
NOTE: Mogelijk bestaat het toetsenbord uit 1 laag en wat rubber met geleidende punten, geen ramp, maar dan word het iets lastiger (meer werk).

Snap je waar ik naartoe wil?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Waarom koop&sloop je niet gewoon een USB-toetsenbord? Haal zo'n ding open, kijk naar welke draadjes van het controllerprintje naar de 4 pijltjestoetsen lopen en sloop dan het controllerprintje plus USB-kabel eruit. Stop dat geheel in je step-up-device, sluit je pad-knoppen aan waar eerst de pijltjestoetsen aangesloten zaten en je hebt een nette step-up-pad met USB-snoer. Iirc interpreteert elk generiek OS knop-indrukken van meerdere aangesloten toetsenborden gewoon tegelijkertijd, dus je kan je unit vrolijk samen met een normaal toetsenbord aangesloten hebben.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad al naar de mogelijkheden hiervan gekeken, en weet ook wel hoe ik dit kan inbouwen, had er alleen nog niet bij stil gestaan dat ik ook gewoon enkel de pijtjestoetsen eruit kan slopen en in zen geheel met usb kabel in mijn stepup kan plaatsen.

Bedankt voor de reacties, denk dat ik dit maar eens moet gaan proberen :)
Pagina: 1