Radeon 7500 2d en 3d performance verhogende quest

Pagina: 1
Acties:

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:32
Als beginnend Ubuntu gebruiker, ben ik druk aan het experimenteren op mijn laptop. Een 2GHz p4 Asus met een 32mb Ati Radeon 7500.
Alles lijkt in principe te werken. Met de enablede legacydriver had ik een mooie 3d compiz desktop. Maar de 2d performance (vooral scrollen in bijvoorbeeld webpagina's) was echt bedroevend.

Wat googlen en searchen heeft een aantal opties opgeleverd.
* Heb wat items toegevoegd aan xorg.conf
* heb met rovclock wat met de MHz-en van de kaart lopen tunen
* heb tenslotte ati-driver-installer-8-12-x86.x86_64 weten installeren

De eerste twee opties leverden eigenlijk niks op. Na het installeren van die Ati driver is de 2d performance geworden wat ik er van had gehoopt. Maarrrrrr

Nu is alleen mijn 3d weer uitgeschakeld. Visual Effects in System -> Prefences -> Appearance staat weer in de standaard optie "none" en ik kan hem ook niet in de "Extra" modus krijgen. Hij gaat zoeken naar geschikte drivers en komt dan tot de conclusie "Desktop effects cannot be enabled".

Als ik de ATi config tool wil starten, krijg ik een gui die meldt dat de drviers niet goed zijn geinstalleerd. Terwijl de installatie wel zonder foutmelding is afgerond.

Hoe combineer ik best of both worlds. Soepele 2d (zoals ik die nu voor mekaar heb) en de compiz 3d desktop.

Het gekke is dat hij dus zegt dat de Ati drivers niet goed zijn geinstalleerd, maar dat de 2d performance er wel sprongen op vooruit is gegaan.

Stay safe

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Die combinatie is moeilijk (goede 3D en 2D).
Eerst en vooral, wat exact heb je geinstalleerd? Voor zover ik weet, bestaat het pakket "ati-driver-installer-8-12-x86.x86_64" niet, en zijn alle drivers in Ubuntu genaamd volgens "xserver-xorg-video-DRIVERNAAM", waarbij de 2 relevante zijn: "xserver-xorg-video-ati" en "xserver-xorg-video-fglrx". De ATI of Radeon driver is daarbij de open-source variant, terwijl de fglrx driver een door ATI zelf gemaakte closed-source variant is.

De closed driver biedt een mooie 3D performance, maar daartegenover minder goede 2D performance en soms buggy gedrag. De open-source variant daarentegen biedt soepele 2D acceleratie (tenminste als je van de EXA acceleratie gebruikmaakt), werkt vrij stabiel, maar biedt nog niet voor alle chipsets 3D ondersteuning. Volgens mij heb je nu dus de open-source driver draaiende.

Als je dit allemaal weet kan je op zoek gaan naar de compatibiliteit van je kaart (een R100) met de twee verschillende drivers. Zo zal je teweten komen dat de officiële driver, fglrx, GEEN ondersteuning biedt voor je kaart (hoe je dan 3D bekomen hebt met wat je de "legacy" driver noemt, is me een raadsel :P). Dit verklaart waarom het "zoeken naar drivers" faalt: dit is een tool ("gtk-jockey"), specifiek aan ubuntu, die in staat is om volautomatisch closed-source drivers te installeren voor Nvidia en ATI chipsets.

Zo zal je evenzeer te weten komen dat de open-source driver je kaart WEL zou moeten ondersteunen: zowel in 2D als 3D modus
code:
1
2
(23:44:52) maleadt: Hi: quick question. Does radeon support 3D for R100? (radeon 7500)
(23:46:20) airlied: yes

Dit betekent dus dat jij een probleem op je systeem hebt waardoor de open-source driver de 3D capaciteiten van je kaart niet kan benutten. Dit kan een ontbrekende DRI kernel module zijn, een gebrekkige MESA installatie, of een vervuild systeem waardoor libgl kan verwijzen naar een niet-bestaande variant die deel was van de fglrx installatie.

Post dus eens je /var/log/Xorg.0.log, en de output van "glxinfo". Een post op het Ubuntu forum kan ook helpen. Bij totaal gebrek aan response kan je natuurlijk ook altijd terecht op irc.freenode.org, kanaal #radeon, waar men je wel zal helpen.
En tenslotte: als je momenteel een clean niet-vervuild systeem hebt, kan je ook een bugreport submitten, aangezien dit betekend dat de standaard ubuntu installatie iets mist waardoor de radeon driver het 3D aspect van R100 kaarten niet kan benutten. Success :)

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
ati-driver-installer-8-12-x86.x86_64 is het pakketje wat je van de ati-site kunt downloaden, de nieuwste (closed source/proprietary) fglrx-driver.
Ik gok er zo op dat je eerst de opensource radeon-driver gebruikte, toen dus fglrx hebt geïnstalleerd, maar die werkt niet simpelweg omdat-ie je kaart niet ondersteunt, waardoor er meteen teruggevallen wordt op de vesa-driver. En nee, die heeft geen 3d...

Zet de driver in xorg.conf dus weer terug op "radeon" (in sectie "device"). Daarna zou alles weer hopelijk moeten werken.
Vwb 2d-snelheid: 32MB is niet bijster veel icm compiz, waarbij elke applicatie een behoorlijke hoeveelheid videokaart-geheugen krijgt. Je kunt compiz uitzetten (met fusion-icon kun je makkelijk wisselen tussen die 2, en heeft nog wat opstart-opties voor compiz), of met ccsm(compiz config settings manager) gaan spelen. Die overdondert je waarschijnlijk wel met opties.

Of je koopt voor 2 tientjes een veel snellere kaart :)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Master FX
Helaas hebben we het hier over een oud laptopje, waar ik een beetje mee aan het experimenteren ben. Dus een graphics-upgrade zit er niet in. Jammer is gewoon dat je schijnbaar moet kiezen tussen 2d of 3d performance. De 3D compiz desktop werkt wel gewoon goed. Vreemd dat dat dan ten koste gaat van je 2d (in dit geval scrollen) performance. Ik heb ubuntu even een fresh install gegeven en ga even aan de slag met jullie beider tips. Thanks

Stay safe

• maleadt
Master FX schreef op woensdag 17 december 2008 @ 22:28:
Helaas hebben we het hier over een oud laptopje, waar ik een beetje mee aan het experimenteren ben. Dus een graphics-upgrade zit er niet in. Jammer is gewoon dat je schijnbaar moet kiezen tussen 2d of 3d performance. De 3D compiz desktop werkt wel gewoon goed. Vreemd dat dat dan ten koste gaat van je 2d (in dit geval scrollen) performance. Ik heb ubuntu even een fresh install gegeven en ga even aan de slag met jullie beider tips. Thanks
Je hebt 3D nu, met de open-source (radeon) driver? Zoja (belangrijk, want met de fglrx driver zal dit niet werken), open je Xorg.conf, en verander je device section naar het volgende:
code:
1
2
3
4
5
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Driver "radeon"
Option "AccelMethod" "exa"
EndSection

Dan maak je gebruik van de veel efficiëntere, maar soms iets minder stabiele EXA acceleratiemethode (Ubuntu gebruikt nu nog default XAA, maar gaat normaalgezien voor 9.04 ook naar EXA gaan). Scrollen zou nu vlotter moeten gaan.

• Master FX
Inderdaad. Het is nu zoals ik het zou willen. En de 3d omgeving van compiz-fusion en fatsoenlijk door het web scrollen. Dank voor de tips.
Toch jammer dat dit zoveel ongemak oplevert, voor een minder geoefende linux-gebruiker. Denk dat daar nog veel te winnen valt. (Voor mij natuurlijk, maar ook voor de ontwikkeling van Ubuntu/Linux)

Stay safe

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Welke ubuntu heb je, dit is belangrijk omdat er zo iets kan wijzigen in ubuntu?

Met compiz werken vind je niet dat de effecten langzaan zijn?

Zoek eens op blacklist en jouw videokaart? Zelf heb ik een ati 9600 die geblacklist was. Zoek hoe je dit uit kunt zetten, ik weet niet of je dit nu nog nodig hebt?

Zelf heb ik dit gedaan:
With ubuntu 8.04, dpkg-reconfigure xserver-xorg is not the same anymore, now you can install your keybord and more with this.
But your videocard and monitor goes like this,
start in safe mode,
choose the last options with the "Try to fix X-server",
Here ubuntu will search and identify your monitor and videocard, so you have all your posssible settings.
Then reboot and install your videcard driver.(i use envy for this).

Vanaf hier kun je dus de video driver installeren, dus altijd naar hier teruggaan en dan weer installeren, zo kun je verschillende manieren proberen.
Ik gebruik envy(is grafisch), op de website staat beschreven hoe je dit ook in textmode kunt verwijderen of opnieuw installeren, dus indien je geen scherm meer krijgt dan kun je alles verijderen in textmode.(dus ook indien je hiermee de videodriver niet installeerd.)

Er is ook nog iets van script programma die controleerd of je alles goed geinstalleerd hebt om compiz te draaien. Dus je ziet meteen of je driver goed is geinstalleerd.

• Master FX
3d-effecten van Compiz werken gewoon goed. Zeker de cube (die mij het belastendst lijkt) draait gewoon erg vloeiend.

Stay safe

• maleadt
Master FX schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:28:
Inderdaad. Het is nu zoals ik het zou willen. En de 3d omgeving van compiz-fusion en fatsoenlijk door het web scrollen. Dank voor de tips.
Toch jammer dat dit zoveel ongemak oplevert, voor een minder geoefende linux-gebruiker. Denk dat daar nog veel te winnen valt. (Voor mij natuurlijk, maar ook voor de ontwikkeling van Ubuntu/Linux)
Die configuratie valt nu toch mee? Met een standaard 8.04 installatie krijg je zonder enige configuratie een werkende 2D driver, die voor sommige chipsets zelf 3D acceleratie biedt. Zeker als je vergelijkt met 5 jaar geleden, kunnen opstarten met een blanco xorg.conf zuiver gebruik makend van autoconfiguratie is toch een stap in de goeie richting (goodby modelines!)? Allemaal onder voorbehoud natuurlijk, maar zonder exotische of nieuwe hardware en met net dat beetje geluk heb je een perfect werkende desktop onmiddelijk na installatie :)

Enkel EXA acceleratie drukte de pret wat, maar die is reeds by default geactiveerd en bij ubuntu 9.04 zal je hiervan ook geen last meer hebben.
Pagina: 1