Toon posts:

[Bestandsdeling]Werkt niet met router, server, clients

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een korte netwerk samenvatting:

Server hangt aan router (WLAN) en daaraan hangen clients....

Server ip 192.168.0.1
WAN ip: 192.168.0.2
Clients ip: 192.168.1.1 ,2,3 etc

Workgroup is overal gelijk, bestands en printer deling staat aan... Maar kan niets vinden, niet via IP, niet via computernaam, niet via verkenner....

Helemaal niets...

Of ben ik nou gewoon zo stom en kan dit helemaal niet werken?!

Bedankt.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Mogelijke opties om te verkennen....
- Firewall software (en andere beveiligingen).
- Probeer eens te openen op ip-adres ipv van verkennen of openen op naam.
- Test eens te telnetten naar poort 139 van het ip van die machine; geen verbinding? FW probleem.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Firewall van server op verbinding router staat uit
Firewall (XP) op clients staan aan (Maakt geen verschil)
Firewall op router staat aan/uit (Maakt geen verschil)

Telnetten op 139 lukt niet....
IP adres openen kan niet....

• markiew
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025
Wat bedoel je precies met WAN ip, je hebt hier namelijk een intern ip weergegeven? En waarom wijkt de ip range van de server af van die van de clients?

Verwijderd

Topicstarter
Server hangt aan WAN ingang van router, server 192.168.0.1, WAN 192.168.0.2
Router heeft DHCP server en begint uit te delen op 192.168.1.2 en is zelf aanspreekbaar via 192.168.1.1

Waarom zo ingewikkelt?
Server hangt aan USB inbel modem, zodra verbinding wegvalt kapte ICS ermee, dus er draait nu een apart programma NetCOM voor communicatie en is IP adres tussen server en router vast ingesteld....

Duzzzz...

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Misschien handig om ook de gebruikte subnetmasks erbij te zetten (daar zou het probleem in kunnen zitten) ?

De clients kunnen wel onderling pingen, en de router ook (op 192.168.1.1) ?

Met de router er tussen (die waarschijnlijk NAT doet) zal een broadcast vanaf de server niet aan kunnen komen, maar voor benaderen op ip-adres zou dat geen probleem moeten zijn.

• markiew
Waarom zo ingewikkelt?
Dat vroeg ik me bij de OP ook af.

Misschien komt het door mijn slaap maar ik snap er geen zak van hoe je het allemaal in je netwerk hebt hangen.
USB inbel modem
56k?

Misschien dat je even helder kan formuleren hoe je netwerk er precies uitziet. Een grafische weergave(tekening) zegt wat dat betreft meer dan "duizend" woorden.

[ Voor 11% gewijzigd door markiew op 17-12-2008 00:30 ]

• markiew
Een ander topic dat je een tijdje terug geopend hebt biedt wat meer duidelijkheid
Server verliest verbinding

Ik denk dat het op de eerste plaats eens tijd wordt om die USB modem te vervangen door een fatsoenlijk ethernet modem. Draai je een webserver dat dit ding nog voor de router hangt? Nogmaals heldere informatie levert wellicht ook heldere antwoorden op.

[ Voor 24% gewijzigd door markiew op 17-12-2008 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Overigens is het een HSDPA/UMTS USB modem, dat een andere modem is geen optie...

Subnet mask staan allemaal op 255.255.255.0 (Standaard dus niets aan veranderd)

Ik zal situatie nogmaals duidelijker opschrijven..

(IP, Subnetmask, Gateway)

Server
- Hangt met USB HSDPA-UMTS modem aan internet via inbelnr.
- Hangt met netwerkkaart aan Router (192.168.0.1, 255.255.255.0,-) Firewall uit

Router
- Hangt met WAN aan server (192.168.0.2, 255.255.255.0, 192.168.0.1) Firewall uit
- Hangt met DHCP server aan clients (WLAN) (192.168.1.1,255.255.255.0,-)

Clients
- Hangen aan Router (WLAN) (192.168.1.2, 255.255.255.0,-)

De verbinding tussen server en router is dus met vaste IP, verbinding tussen router en clients is via DHCP server van router.

Pingen werkt, internet werkt ook perfect, kan ook via Remote Administrator op server komen.
Maar mappen delen werkt niet.....

Ik hoop dat ik de situatie zo duidelijk genoeg omschreven heb.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2008 15:23 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bestandsdeling gaat volgens mij niet via de WAN poort. Verbind de server gewoon aan een LAN poort, stel de router in als accespoint/switch (dhcp uit), stel je server in als DHCP server.

Zie ook hier een mooi verhaal: http://www.eggheadcafe.co.../Sep2005/post23827168.asp

Je zou eventueel op je server een proxy kunnen installeren en dan wel de router als dhcp kunnen instellen. Dan op de clients de proxy van de server instellen als toegangspunt voor internet (http, maar ook een socks proxy voor msn etc). Wellicht werkt het ook door internet te delen met iets als Sygate/Wingate, de router instellen op DHCP, en dan default gateway van de clients aanpassen naar de server (maar heb geen idee of dit precies zo werkt).

[ Voor 60% gewijzigd door Noork op 17-12-2008 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sygate en Wingate gaven beide problemen, alle clients moeten gewoon automatisch werken, anders heeft het als zodanig geen zin..... (Dan moet iedereen die hier komt telkens pc opnieuw instellen, dat werkt helaas niet)

• markiew
Huh, wat moet je, als er niet meer gereageerd word... Het probleem is eigenlijk nog steeds niet fatsoenlijk opgelost...
Ik heb even weggehaald wat ik opmerkte.

Zoals Noork zei zou ik de server niet op de WAN poort aansluiten maar juist op een switch poort

Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/mweird0/twnetwerk.jpg

* Op server windows interdeling configureren of een proxyserver.
** Server aansluiten op een switch poort.

NB. Nader bepalen of en waar je een firewall plaatst. Op deze manier gaat de routing functie van je ....router verloren.

Wellicht dat ik er net overheen heb gelezen maar welk merk router gebruik je?

[ Voor 63% gewijzigd door markiew op 17-12-2008 15:32 ]

• Noork
  • Niet online
Komt waarschijnlijk omdat de router als gateway & dhcp staat ingesteld. zie bovenstaande link.

Verwijderd

Topicstarter
Delete please

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2008 15:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
markiew schreef op woensdag 17 december 2008 @ 15:20:
[...]

Ik heb even weggehaald wat ik opmerkte.
Ik bij deze ook ;)

Verwijderd

Topicstarter
markiew schreef op woensdag 17 december 2008 @ 15:20:
[...]
Zoals Noork zei zou ik de server niet op de WAN poort aansluiten maar juist op een switch poort
En hoe gaan we dan de IP adressen uitdelen....?
Want ICS flipt....

Die tekst van die link ga ik even ontcijferen.... Wat een chaotische indeling :-(

• Noork
  • Niet online
ICS deelt al ip-adressen uit. Dit moet je dus uitzetten op de router. Anders gaat ICS idd flippen.

• markiew
Als ik het verhaal goed heb gelezen dan kan ICS fungeren als DHCP server.

Dan zou je heel simpel jouw server het IP 192.168.1.1 als standaard in kunnen geven als intern IP
De rest van de clients zullen dan automatisch een IP adres verkrijgen via jouw server in de 192.168.1.x range
ICS deelt al ip-adressen uit. Dit moet je dus uitzetten op de router
precies! en de WAN poort niet meer gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door markiew op 17-12-2008 15:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het vroeger wel eens zo geprobeerd, het probleem zat er dus in dat ICS wegviel zodra de verbinding wegviel, dan kan ik telkens weer opnieuw ICS op server gaan instellen, zeer omslachtig dus...

Maar ik ga die tekst even ontcijferen...
edit:
Done, dus of ICS, of geen bestandsdeling.. Hmmm

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2008 16:04 ]

• Noork
  • Niet online
Sygate/wingate dan?

• markiew
Ik wil de keuze voor UMTS niet in twijfel brengen maar zou je kunnen onderbouwen waarom je gebruik maar van UMTS? Is er op de plek waar het netwerk is opgebouwd geen ADSL of kabel o.i.d. beschikbaar, of betreft het bijv. een tijdelijk setup?

[ Voor 36% gewijzigd door markiew op 17-12-2008 16:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zie mijn Nickname :-)

Kabeltjes zijn simpelweg niet lang genoeg als je door heel Nederland vaart :-) Of het wordt erg duur en omslachtig.....

Sygate en Wingate werkten ook niet, daar kreeg ik de verbinding niet eens voor elkaar.
Misschien moet ik dat nog maar eens proberen...
Het lastige is alleen dat server niets heeft, ja monitor, en afstandsbediening, maar geen toetsenbord, dus zonder remote administrator is het een drama....

Verwijderd

Topicstarter
Merk router is trouwens een
Linksys WRT54G2 met dd-wrt firmware.

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 16:33:
Sygate en Wingate werkten ook niet, daar kreeg ik de verbinding niet eens voor elkaar.
Misschien moet ik dat nog maar eens proberen...
Wellicht kwam dat omdat DHCP nog aan stond op de router. Ik zou het idd nog een keer proberen, en met een dergelijk programma ook het DHCP gebeuren aan de server overlaten.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou kunnen ja, ik moet maar even een toetsenbordje en muis organiseren voor die server en dan op mijn gemak maar even met hem knutselen.

Ik laat nog van me horen! En tot nu alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Nou het werkt, het was even prutsen en alles goed instellen, maar het werkt eindelijk goed!

Gebruikt: Winroute
Router: Alles aan de LAN uitgangen gehangen....

Enige nadeel: Ik heb mezelf nu uitgesloten van mijn router! :-) Reset, en alles even opnieuw instellen is natuurlijk de oplossing.

Allemaal bedankt!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Welk OS is je server eigenlijk , als het een server os in windows is waarom Geen RRAS icm DHCP/dns

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt nu goed, ik kom er niet meer aan :-P
Pagina: 1