• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Sinds enige tijd doet de computer van mijn vader erg vreemd. Een aantal maanden geleden begon de computer bij het opstarten soms de fout "overclocking failed!" of "CMOS corrupted" te geven. Na een BIOS reset werkte alles dan weer voor een paar dagen. Omdat de fout toch wel regelmatig voorkwam heb ik het BIOS batterijtje vervangen. Dat gaf volgens mijn multimeter nog 2,95V. Of het nu echt leeg was weet ik niet maar het probleem was voor een weekje of twee opgelost.

Sinds kort is het probleem echter verergerd. Nu geeft de computer elke keer als de stroom van de voeding is af geweest de fout "CMOS date/time not set!". Na een BIOS reset werkt alles weer totdat de stroom weer van de voeding is af geweest.

Daarop heb ik gisteren het BIOS batterijtje weer nagemeten en dat geeft nog gewoon 3,05V dus lijkt het mij niet leeg te zijn. Ook schijnt het goed contact met de houder te maken. Toch zijn de symptomen die van een lege batterij.

Volgende poging tot een oplossing was het flashen van het BIOS naar de laatste versie. Ook dit mocht niet baten helaas. Ik begin te geloven dat het moederbord gewoon niet meer helemaal goed is.

Overigens heb ik eerder al het geheugen vervangen. Eerst stak er 2 x 1GB OCZ Gold PC6400 in, daarna 2 x 1GB OCZ Platinum Rev2 PC6400 en nu 2 x 512MB Kingston ValueRAM PC5400. Allen geven hetzelfde probleem.

De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter heb ik ook al doorgenomen zonder succes.

De relevante hardware:

Core 2 Duo E4500
2 x 512MB PC5400 Kingston ValueRAM
Asus P5B moederbord met biosversie 2001
MSI GeForce 8600GT 256MB
Aopen 300W voeding
Samsung Spinpoint T133 320GB

Alle hulp wordt gewaardeerd :)

[ Voor 3% gewijzigd door Admiral Freebee op 16-12-2008 21:18 ]

Verwijderd

Je zou zeggen batterij idd. Lijkt erop dat zoals je al zegt het moederbord ermee op houdt. Condensator of zoiets.
Mss kun eens kijken op het mobo of je iets verdacht kunt vinden. Ook kun eens proberen te kijken of het bord nog goed zit in de kast, desnoods uit de kast testen. Voor de zekerheid mss een nieuwe batterij pakken, weet niet je een andere gebruikte hebt gepakt.

Als ik het goed begrijp geeft ie dus ook problemen als de voeding aan blijft staan?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Nee, hij geeft geen problemen als de voeding blijft aanstaan. Ik heb vandaag het moederbord uit de kast gehad en gemeten aan de twee soldeerpunten onder het moederbord of de batterijhouder goed contact maakt en daar geeft hij ook gewoon 3,05V aan, ook als ik het moederbord verticaal hou zoals in de kast.

Andere batterij helpt ook niet overigens.

Ik heb er nu een Asus P5K ingestoken die ik nog had liggen en die werkt perfect. De Asus P5B ga ik RMA sturen aangezien Asus 3 jaar garantie biedt.

[ Voor 6% gewijzigd door Admiral Freebee op 17-12-2008 20:25 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

nm, niet goed gelezen.

[ Voor 70% gewijzigd door Hooglander1 op 17-12-2008 20:23 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Die P5K geeft ook 3,1 volt aan? Moet normaal toch rond de 3,3 volt liggen. Ik weet niet of dat genoeg is namelijk.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je vergist je met de 3.3V lijn van de voeding. Ik heb het over de spanning van het batterijtje dat het CMOS geheugen van het BIOS stroom moet geven als de stroom van de computer gehaald wordt. Dat batterijtje is er een van 3V.
Pagina: 1