Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een bestelauto overgenomen en deze staat automatisch op de zaak omdat het een grijs kenteken is. Dit gaat automatisch vanuit de belastingdienst, je krijgt schrijven thuis dat het een grijskenteken auto is.
Nu weet ik dat bij een auto vd zaak je bijtelling betaald als je prive rijdt.

Nu is de zaak van mij en de bestelauto ook, daarnaast heb ik prive ook een auto. Voor zover ik het begrijp hoef ik geen extra bijtelling te verwachten voor de bestelauto. Gezien de leeftijd van de auto (+6 jaar) is bijtelling natuurlijk funest voor die leeftijd.

Klopt het dat ik niets met bijtelling heb te maken als ik zelf de auto zakelijk rijdt ?

Grt

Kleine zelfstandige zonder personeel.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Bijtelling hoef je enkel te betalen als je privé ook in die bolide gaat rijden.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

FicoF schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 20:43:
Bijtelling hoef je enkel te betalen als je privé ook in die bolide gaat rijden.
Ook als je de auto zelf gekocht hebt? :?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Gunner schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 20:44:
[...]

Ook als je de auto zelf gekocht hebt? :?
Zolang je hem op de zaak zet rij je in een zakelijke auto dus moet je bijtelling betalen. Ook als je die zelf betaald omdat het bedrijf van jou is.

Link met wat uitleg

Overigens heb ik dat zelf ook gehad. Spaar je je eerst suf voor een auto, moet je vervolgens bijtelling betalen. Aan de andere kant profiteer je ook van voordelen. BTW terugvragen, kosten van de brandstof gaan van de winst af dus minder belasting betalen etc...

[ Voor 36% gewijzigd door FicoF op 16-12-2008 20:51 ]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24

JdM

Humbled

Je vraagt toch geen BTW terug op die auto? Dan moet je hem gewoon van je bedrijf afhalen. Een grijs kenteken auto kun je gewoon privé rijden. Nadeel is dan weer dat je in een normale wegenbelastingschaal valt en aangezien het waarschijnlijk een diesel is zul je dus even moeten berekenen of het zinvol is.
Als je hem op je zaak laat staan zul je moeten aantonen namelijk dat je er NIET privé mee rijdt. Dat kan op twee manieren:
1- overleggen van je agenda+kilometerstanden+adressen = veel rompslomp
2- Black box monteren = prijzig

Andere smaken heb je volgens mij niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem al zo'n 2 maanden, kan ik nu nog terug of ben ik al het haasje ?

M.a.w is er een minimale tijd waarbinnen je de auto nog naar prive terug kan zetten ?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 21:38:
Ik heb hem al zo'n 2 maanden, kan ik nu nog terug of ben ik al het haasje ?

M.a.w is er een minimale tijd waarbinnen je de auto nog naar prive terug kan zetten ?
Je kan per kalenderjaar wijzigen, dus je hebt geluk. Zeker als je van bijtelling naar kilometerregistratie gaat. Want je kan nu niet meer aantonen niet minder dan 500km privé gereden te hebben.

Als je nu alleen zakelijk rijdt (en dit ook aan kan tonen d.m.v km-registratie) per kalenderjaar aanpassingen verrichten of je moet voor die twee weken nog het hele jaar bijtelling willen betalen.

Overigens heb ik niet de indruk dat je vanaf het begin een 'verklaring geen prive gebruik' hebt ingevuld. Dan lijkt het me dat je vanaf het begin wel bijtelling hebt ingehouden over je 'loon' ? Geen idee verder hoe dit met ZZP-ers gaat overigens.

[ Voor 120% gewijzigd door Gunner op 16-12-2008 21:52 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Helaas, die 500 km is wel geschaald, d.w.z. dat je per maand 500/12 mag rijden. Rij je meer prive, dan ben je dus het haasje, en mag je over de maanden dat je 'm bezit de volledige bijtelling betalen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:30
Gunner schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 21:39:
[...]

Je kan per kalenderjaar wijzigen, dus je hebt geluk.
:?
Je kunt de keuze voor de auto zakelijk of privé in principe maar één keer maken: op het moment van investeren. Er zijn naar ik heb begrepen wel bijzondere situaties waarin je wel kan switchen, maar zeker niet per kalenderjaar. (op www.higherlevel.nl ook diverse topics hierover)

[ Voor 6% gewijzigd door sverzijl op 16-12-2008 22:48 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Gunner schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 21:39:
Overigens heb ik niet de indruk dat je vanaf het begin een 'verklaring geen prive gebruik' hebt ingevuld. Dan lijkt het me dat je vanaf het begin wel bijtelling hebt ingehouden over je 'loon' ? Geen idee verder hoe dit met ZZP-ers gaat overigens.
Eenmanszaken hebben geen 'loon' en dus geen voorlopige bijtelling - je neemt het hoogstens mee bij je SO-formulier.
JdM schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 20:54:
Als je hem op je zaak laat staan zul je moeten aantonen namelijk dat je er NIET privé mee rijdt. Dat kan op twee manieren:
1- overleggen van je agenda+kilometerstanden+adressen = veel rompslomp
2- Black box monteren = prijzig

Andere smaken heb je volgens mij niet.
Niet waar, de Belastingdienst accepteert ook 'andere manieren'. In principe is 20.000km op je prive-auto al snel afdoende bewijs dat je je zakenauto niet prive gebruikt, alhoewel je een zeiksnor kunt tegenkomen:
Als uw rittenregistratie niet voldoet aan deze eisen of als u geen rittenregistratie hebt bijgehouden, dan moet u minimaal 25% van de waarde van de auto verrekenen met de autokosten van uw onderneming. Kunt u echter op een andere manier aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden, dan hoeft u niets te verrekenen.
Je hoeft als ondernemer overigens geen draconische registraties bij te houden, je hebt neem ik aan zoals het hoort en wettelijk verplicht is een goede agenda over de afgelopen maanden bijgehouden, dus als je een sluitende kilometerverantwoording kunt produceren die matcht met je agenda en je financiele administratie ben je ook klaar.

[ Voor 57% gewijzigd door curry684 op 16-12-2008 23:07 ]

Professionele website nodig?

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Onderstaand de link naar de uitleg :)

http://www.zzp-nederland....bijtelling-grijs-kenteken

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

sverzijl schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:46:
[...]

:?
Je kunt de keuze voor de auto zakelijk of privé in principe maar één keer maken: op het moment van investeren. Er zijn naar ik heb begrepen wel bijzondere situaties waarin je wel kan switchen, maar zeker niet per kalenderjaar. (op www.higherlevel.nl ook diverse topics hierover)
Misschien is er een verschil tussen ZZP en iemand in loondienst maar je kan je verklaring gewoon intrekken. Deze maand nog gedaan en mooie brief van de belastingdienst gehad dat m'n werkgever per 2009 gewoon bijtelling moet inhouden.

Het is voor een werknemer het _makkelijkste_ en vaak goedkoopste om per kalenderjaar te wisselen, die nuance wil ik wel maken. Zie bijvoorbeeld deze link bij de Belastigdienst. Lijkt me betrouwbaarder dan jouw linkjes.

Belangrijkste:
U gaat in een kalenderjaar meer dan 500 privékilometers met de (bestel)auto van de werkgever rijden.

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 17-12-2008 08:30 ]

• sverzijl
Gunner schreef op woensdag 17 december 2008 @ 08:17:
[...]

Misschien is er een verschil tussen ZZP en iemand in loondienst maar je kan je verklaring gewoon intrekken.
Het ging niet over de verklaring prive gebruik, maar over het overzetten van auto op de zaak naar auto prive. Dat is heel wat anders en kan dus niet zomaar. (je linkje mag dan misschien 'betrouwbaarder' zijn, maar geheel irrelevant voor dit issue ;) )

Zie ook hier : Keuzemogelijkheden auto
De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e elektronische aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.
Als TS dit jaar pas de auto heeft gekocht, dan lijkt er dus nog niets aan de hand want dan heeft hij nog geen aangifte IB gedaan. Dus zou hij nu nog de keuze kunnen maken tussen zakelijk/prive.
Ik raad TS aan om zijn situatie even voor te leggen aan een belastingadviseur, die kan hier zo uitsluitsel over geven.

[ Voor 62% gewijzigd door sverzijl op 17-12-2008 23:55 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Overigens - prive gemaakte kosten zijn nogal eens aftrekbaar. De bijtelling gaat namelijk over het genoten voordeel. In dit geval heb je nogal wat aftrek, als je de aanschaf zelf betaald hebt. Dat zou zomaar je hele bijtellingsdiscussie overbodig kunnen maken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• sverzijl
MSalters schreef op woensdag 17 december 2008 @ 16:16:
Overigens - prive gemaakte kosten zijn nogal eens aftrekbaar. De bijtelling gaat namelijk over het genoten voordeel. In dit geval heb je nogal wat aftrek, als je de aanschaf zelf betaald hebt. Dat zou zomaar je hele bijtellingsdiscussie overbodig kunnen maken.
Dat zou leuk zijn ja :) De aanschaf van de auto is echter een investering, en geen kosten. De aanschafsprijs kan je dus niet als kostenpost opvoeren. Wel de jaarlijkse afschrijving (ter hoogte van max 20%(*) van de aanschafswaarde)

De aftrekbare autokosten zijn afschrijving, brandstofkosten, verzekeringspremie, motorrijtuigenbelasting en onderhoud/reparatie. Hier gaat de bijtelling privegebruik van af. Als de totale kosten lager zijn dan de bijtelling, dan wordt het verschil op 0 gesteld (je hebt dan dus simpelweg geen aftrekpost mbt auto, maar je hoeft in ieder geval niet bij te leggen)

(*) Tenzij je nog geniet van de startersaftrek, in dat geval mag je ieder willekeurig percentage afschrijven.

Mocht ik het mis hebben, dan hoor ik dat graag, want ik zit momenteel ook te overwegen of ik van mijn soon to be ex-werkgever a) leasecontract overneem, b) leaseauto prive overneem of c) leaseauto zakelijk overneem. Met m'n huidige rekenmodel kom ik uit op b (met als nadeel dat ik km-registratie bij moet gaan houden voor de 0,19euro/km aftrek)

[ Voor 13% gewijzigd door sverzijl op 18-12-2008 00:01 ]

Pagina: 1