Sinds vandaag is de .nl-domeinnaam die ik voor een klant wilde registeren, bezet door een ander bedrijf (eentje die wel bekend staat om het kapen van domeinnamen). Het gaat daarbij ook om andere varianten van de domeinnaam (bedrijfsnaam.nl en bedrijfs-naam.nl, etc.). De domeinnaam is exact de handelsnaam van onze klant. Omdat ik het vermoeden heb dat het hier puur om domeinkaping, wil ik deze naam alsnog in handen krijgen. Niet alleen omdat het een mooie naam is, maar ook omdat ik vind dat zulke bedrijven op geen enkele manier gesteund mogen worden.
Nu kwam ik op deze link terecht, waar een nogal verontrustende tekst stond:
Zowel op de search als via Google vind ik hierover weinig informatie, behalve dat de SIDN zich er niet inhoudelijk mee bemoeit. Welke organisatie (of rechter?) spreekt zich wel inhoudelijk uit over het rechtmatige eigendom van een domeinnaam?
Nu kwam ik op deze link terecht, waar een nogal verontrustende tekst stond:
Wil dat zeggen dat mijn klant geen rechten kan ontlenen aan het feit dat hij die handelsnaam heeft? Het zou natuurlijk raar zijn als fietsenmaker Piet ook fietsenmaker-jan.nl en janfietsenmaker.nl gaat claimen.Interessant is dat de voorzieningenrechter het gebruik van www.vastgoedzwolle.nl dus niet als handelsnaamgebruik wil zien. Volgens hem gaat het hier slechts om een adres. Nu de domeinnaam niet als handelsnaam kan worden aangemerkt, levert het gebruik van de domeinnaam geen strijd met de Handelsnaamwet op.
Zowel op de search als via Google vind ik hierover weinig informatie, behalve dat de SIDN zich er niet inhoudelijk mee bemoeit. Welke organisatie (of rechter?) spreekt zich wel inhoudelijk uit over het rechtmatige eigendom van een domeinnaam?
[ Voor 3% gewijzigd door StephanVierkant op 16-12-2008 20:01 . Reden: voorbeeld fietsmaker toegevoegd ]