• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:42
Hallo allen,

Mijn vraag heeft betrekking op de fotodatabase die (de meesten hier) hebben.
Als ik een keer foto's gemaakt heb, dan wordt alles mooi op m'n externe schijf uitgeschreven, in de juiste mapjes geplaatst en in LR gezet.
Daarna neem ik alle foto's door, tag alles (waar mogelijk) en verwijder echt waardeloze foto's.
De reden waarom ik alles bewaar is simpel:
- geheugen is tegenwoordig zo goedkoop, dat het zonde is om foto's daarom niet te bewaren
- foto's kunnen altijd van pas komen
- ik vind het zonde :P

Echter wordt mijn library zo wel mega-absurd groot en vraag ik me af wat jullie doen.

Bewaren jullie echt alles? voor het geval dat? of worden alleen de echt goede shots bewaard? wat eigenlijk veel logischer is.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 12:48
Snel antwoord van mij is dat ik alles bewaar behalve de écht slechte shots. Dus bewogen-, wazige- en test-shots. De rest houd ik lekker op de schijf. Netjes 'keyworden' met Lightroom, en kan zo alles terugvinden.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik ben ook ooit begonnen met alles te bewaren maar de wazige foto's, onscherpe e.d. gaan nu echt onherroepelijk weg. Wellicht hou je er hier en daar toch een omdat je net een bijzonder moment hebt vastgelegd, dan kan je hier een lage rating bij aangeven zodat je onderscheid krijgt in de echt goede en minder goede foto's.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 10:06

Nic

Vrij

Ik bewaar echt alles. Soms, als je na een jaar opnieuw door je foto's bladert, maak je ineens heel andere keuzes en blijken foto's die je in eerste instantie hebt afgekeurd, ineens best goed te zijn omdat je er anders tegenaan kijkt.
Ik neem trouwens niet de moeite om de echte bagger/testfoto's te verwijderen, maar dat is meer luiheid/laksheid dan een bewuste keuze.
Echter wordt mijn library zo wel mega-absurd groot
Wat is mega-absurd groot? Enkele honderdduizenden foto's mag echt geen probleem zijn voor een fatsoenlijke database. In LR 1.4 had ik trouwens wel last van corrupte databases af en toe (antwoord van Adobe: 'begin opnieuw met een lege database'...), maar in LR 2/2.1/2.2 heb ik nog nergens last van gehad.
Ik heb nog lang niet al mijn oude shoots in LR zitten (en zo'n 30.000 oude galafoto's ga ik er ook niet meer instoppen), maar zit op dit moment op 70.000 foto's zonder problemen.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:42
Ok,

ja groot.. 15.000 :P, vrij klein dus lees ik. Ik gooi de wazige echt waardeloze shit idd ook weg, maar de rest bewaar ik idd.. ben dus niet de enige.

Wat ik me wel afvroeg is op basis waarvan jullie 'raten'..
Ik doe dat zelf niet in LR, alleen taggen eigenlijk, omdat ik nog geen goed systeem voor het 'raten' heb gevonden..

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Op basis van algehele kwaliteit eigenlijk: dus belichting, focus, compo, het moment in de foto... Hangt er natuurlijk ook van af wat voor foto's het zijn. Ik bewaar zelf zeker ook niet alles: ik gooi ruwweg een kwart weg van mijn shots die gewoon echt niet de moeite waard, danwel dubbele shots waarbij er 1 ding net iets anders is, en 1 van de twee beter is :)

Taggen helpt veel voor de terugvindbaarheid, dus dat zou ik vooral volhouden, en ook gewoon een goed beheersysteem qua mappen of timestamps. En ja, opslagruimte is goedkoop natuurlijk, maar je moet het wel allemaal beheren en kwijt kunnen: elke foto minder die dan geen ruimte inneemt is er een minder.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ook hier. Weggooien wat echt niet de moeite waard is en de rest blijft bewaard.

(Dubbele back-up op HD en ook nog een back-up op DvD) Maar de backup op DvD alleen als het mapje weer ongeveer 4 gig groot is.

taggen doe ik uiteraard ook, maar daarnaast gaan de jpg's allemaal nikon dingesview in en die heeft ook nog mapjes en zo, zodat ik dingen gemakkelijk terug kan vinden.

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
mh, mijn bibliotheek is dan vrij klein... 9000 foto's over 2 jaar. Maar wat ik wel doe is een "evenement" : bijvoorbeeld bruiloft of een andere opdracht na aflevering op DVD (2x) en deze na een 3 - 4 maand verwijderen.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben behoorlijk kritisch wat betreft selecteren. Ik heb in de afgelopen 1 1/2 jaar zo'n 12.000 foto's gemaakt (waarvan veel probeersels, dat wel) en heb er slechts zo'n 2500 bewaard.

Scheelt enorm in schijfruimte.

Ik heb overigens alle voorgaande jaren op een externe firewire harddisk staan die ik alleen voor m'n foto's gebruik. Het huidige jaar staat op de interne schijf van m'n Macbook.

Heb vanmorgen dit jaar verplaatst :)

[ Voor 33% gewijzigd door sOid op 31-12-2008 13:25 ]

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
sOid : dat valt goed mee.

Ik ga morgen ook eens grote kuis houden en de echte missers er allemaal uitgooien. Als ik er vorig jaar niks mee deed, ... dan volgend ook niet.

Heb trouwens van alles ook nog een dubbel op DVD. Daarnaast backupped time-machine ook nog eens mijn foto's op een 2de externe disk

• sOid
  • Niet online
Dieter schreef op woensdag 31 december 2008 @ 13:33:
sOid : dat valt goed mee.

Ik ga morgen ook eens grote kuis houden en de echte missers er allemaal uitgooien. Als ik er vorig jaar niks mee deed, ... dan volgend ook niet.

Heb trouwens van alles ook nog een dubbel op DVD. Daarnaast backupped time-machine ook nog eens mijn foto's op een 2de externe disk
Ja precies. Soms maak ik wel eens 3 verschillende composities van 1 object, en thuis selecteer ik dan degene die ik het mooiste vind. De andere twee gooi ik weg.

Ik backup niet op dvd's, maar m'n TimeMachine backupt wel m'n fotoschijf.

Verder ben ik van plan een aantal fullsize high-quality jpegs op m'n iPhone te zetten, van mijn favoriete foto's. Daarnaast ga ik nog een externe harddisk kopen die ik 1 keer per maand gebruik om m'n belangrijke bestande te backuppen (niet alleen foto's). Deze leg ik dan op een andere locatie neer (waarschijnlijk bij opa en oma) voor het geval dat er hier een keer brand is :p

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:38

Garyu

WW

Ik probeer steeds meer selectief te zijn met foto's bewaren. Ook al is opslag vrijwel onbeperkt, mijn vermogen en concentratie om een paar fotosets nog een keer door te kijken is gewoon beperkt, en die gebruik ik liever om de topshots nog eens te bekijken dan om een serie van 100 foto's die technisch goed maar inhoudelijk redelijk hetzelfde zijn. Wat moet ik met 50 foto's van een wandeling op de hei? Eigenlijk wil ik alleen de 5 beste overhouden :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• sOid
  • Niet online
Garyu schreef op woensdag 31 december 2008 @ 13:52:
Ik probeer steeds meer selectief te zijn met foto's bewaren. Ook al is opslag vrijwel onbeperkt, mijn vermogen en concentratie om een paar fotosets nog een keer door te kijken is gewoon beperkt, en die gebruik ik liever om de topshots nog eens te bekijken dan om een serie van 100 foto's die technisch goed maar inhoudelijk redelijk hetzelfde zijn. Wat moet ik met 50 foto's van een wandeling op de hei? Eigenlijk wil ik alleen de 5 beste overhouden :).
Het helpt overigens ook om al selectief 'in het veld' te zijn :P Als ik door m'n zoeker kijk en al het idee heb van 'nah, dit is toch niet echt iets', dan neem ik de foto meestal ook niet.

Daarnaast maak ik veel gebruik van de 'sterrenrating' in Lightroom en heb ik een 'Smart collection' aangemaakt. Dit laatste zorgt ervoor dat ik alle foto's die een 'Portfolio'-tag krijgen, in die collection komen te staan.

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:44

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Opslagruimte kost bijna niks meer, maar echt slecht spul gooi ik weg.
De rest (>98%) blijft gewoon in de library.
Vervolgens per shoot stacken, taggen, en een selectie makenmiddels de 'pick' flag in LR.
Houdt 't goed overzichtelijk, en is met 50k foto's nog goed te overzien.

Maar, wees inderdaad wel selectief ; het slechte spul bewaren hoeft niet, maar naarmate je meer schiet (en als het goed is dan ook 'beter' wordt, en selectiever schiet) zit er steeds minder slecht spul tussen.
Schoot ik vroeger 200 foto's op 'n dag waarvan er 20 'goed' waren, nu schiet ik er 40, en zijn er 39 goed. :)

Verwijderd

Ik gooi erg veel weg. Het argument dat storage bijna niks meer kost verandert dat niet. Ik heb geen zin om 10 duizenden foto's te moeten doorbladeren voor iets dat ik sowieso de eerste keer niet zeer goed/ perfect vond. Daarnaast schiet ik bewust meer dan noodzakelijk om later altijd wat extra mogelijkheden te hebben. De beste van de reeks bewaar ik en de rest gaan naar shift+delete.

Waar ik overigens wel eens mee moet opschieten is het backuppen. Dit heb ik nog steeds niet lekker onder controle.

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2008 @ 14:21:

Waar ik overigens wel eens mee moet opschieten is het backuppen. Dit heb ik nog steeds niet lekker onder controle.
Onder Windows vind ik SyncBack het prettigste werken (naar een externe HDD of FTP). Maar TimeMachine op de Mac is wel het allerprettigst :)

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In Aperture kun je 'vaults' maken, daar maak ik m'n foto-backups mee. Misschien dat er in LR iets soortgelijks zit?
Pagina: 1