Raid, Hoe werkt dat!?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Crazyhorse
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-08 16:24
Kan iemand mij uitleggen hoe een raid systeem werkt en wat de voordelen daarvan zijn.

Ik weet dat je er een moederbord met raid controller voor nodig hebt en 2 dezelfde schijfen. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

THANX

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dan zit je er al naast. een speciaal moederbord heb je voor raid niet nodig. er zijn ook losse pci raid controllers en je kunt onder nt4 en win2000 zelfs software-raid gebruiken.
twee dezelfde schijven is ook niet nodig. alleen zal de kleinste/traagste schijf van de twee wel bepalen hoe groot en snel jouw raid volume kan worden.

je kunt met raid in principe twee doelen nastreven (en ook beide tegelijk met meer dan 2 schijven): snelheid (striping) en veiligheid (mirroring).

striping: de snelheid wordt bereikt door alle data die je op schijf zet in tweeen te kappen en op beide schijven de helft te zetten. daardoor zou in theorie de dubbele doorvoersnelheid bereikt kunnen worden. in de praktijk wordt dat lang niet gehaald. de accesstime van data veranderd natuurlijk niet.

mirroring: veiligheid wordt bereikt door dezelfde data op meerdere schijven te zetten. als 1 schijf dan de geest geeft heb je altijd de andere nog.

nadeel van mirroring is dat het je alleen tegen hardwareproblemen beschermt maar niet tegen virussen en andere softwareproblemen. beide schijven zullen dan tegelijk corrupt worden.
mirroring is dus geen zekere backupmethode maar vooral een manier om bij het uitvallen van een schijf zo snel mogelijk weer up and running te zijn. vandaar dat bedrijven vaak mirroring en een volwaardige tapebackup combineren.

Verwijderd

En dan hebben we het nu alleen nog over RAID 0(striping) en over RAID 1(mirror) en een combi daarvan.

Je hebt ook nog RAID 2,3,4 en 5. Deze zijn allemaal in principe gelijk, ze gebruiken allemaal minimaal 3 schijven (2 voor data en 1 voor de pariteits info) de schijven werken dan alsof in een stripe set, maar als er 1 van de drie schijven uitvalt, dan is door een speciale rekentechniek (door hardware uitgevoerd mits je een goede controller hebt) de 3e schijf weer terug te rekenen, en dit is veilig en ook snel.

Haal op de ABIT site eens de handleiding van den KA7-100 of de Hotrod 100 Pro neer. Daar staat RAID met hele mooie plaatjes uitgelegd!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-08 20:32
Hier kan je een hele uitleg vinden over RAID:

http://www.targetpages.com/adaptec/gotraid/training/frameset.htm

Suc6

Wilko

• Crazyhorse
  • Laatst online: 26-08 16:24
Ik zal zeker eens gaan kijken!

Thanx

Verwijderd

Maar ik hoorde dat er onder Linux nog geen support is voor hardware-raid, weet iemand of dat in de 2.4.0 kernel wel het geval is?

Ik zat [niet lachen] stiekem met webmin te klooien [/niet lachen], en toen zag ik dat je ook raid kunt instellen. Is dat nou software matige RAID? En hoe werkt dat? Kun je dan 2 identieke schijven in je server proppen en via software raid hetzelfde als RAID1 (mirroring) ?. Dat zoek ik namelijk, maar ik hoorde dus dat dat hardwarematig nog niet ging..

Moet je dan dus 2 schijven voor RAID erin, en 1 voor het linux systeem?

En wat als je _hele_ server crashed? Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Verwijderd

Niemand antwoord? Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/cry.gif

Verwijderd

ik wil graag nog even terugkomen op mirroring, identieke gegevens op de 2e schijf. ik had een topic voorheen geplaatst van backuppen,helaas kan ik deze niet terug inzien. gaat niet,alleen de laatste dag kun je nog inzien op het forum!? Dus, heel goed weet ik niet meer wat er is geantwoord.
vergeet helaas een beetje veel Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Nu net zegt iemand mij hier gewoon met ghost de gegevens overzetten naar 2e schijf(uitneembaar). eenvoudig en goed. als je 1e schijf het begeeft kun je gelijk de 2e schijf gebruiken. moet toch lukken?

Verwijderd

voor al uw vragen en antwoorden: http://www.raidarray.com/04_01_00.html

Verwijderd

Da's dus over de werking van het zootje, maar wat ik dus wil weten: werkt, of gaat de boel, ook werken onder linux?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ellen: ghost of drive image zijn inderdaad handig als je een complete disk of partitie in 1 keer wilt backuppen, bijv. je windows partitie.

maar zulke programma's zijn minder handig als je maar 1 bestandje uit een backup nodig hebt, bijvoorbeeld een oude versie van een bestand als je dat per ongeluk gewist hebt ofzo. voor dat soort dingen en bijv. de mogelijkheid om snel eventjes een incremental backup te maken (alleen van de gewijzigde bestanden) is ghost niet zo handig. dan is een echt backup programma beter.

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Ik weet niet of andere controllers dit ook hebben, maar de Promise controller kan ook een snelheidswinst uit RAID-1 (mirroring halen).
Het LEZEN van gegevens wordt verdeeld over de twee schijven. Wat dus ook een behoorlijke snelheidswinst oplevert. Het is zelfs zo dat de bios van die controller kijkt welke van de twee HD-koppen het dichtste in de buurt van een sector staat en die HD dan gebruikt om het eerste gedeelte van de gegevens uit te lezen. Hiermee wordt zelfs de access-time iets verkort.

PSN-id: Chrasher

Verwijderd

ja, wel ik heb nog een onstream 30gb bakupsysteem. voor de belangrijkste dok. oke. voor je totale schijf duurt uren.....
Van je gehele syteem doe ik af en toe.
En het blijven tapes. Heb ook nog een TR3000 HP systeem(erg veel ellende met dat ding gehad en gebruik hem niet meeren ik ga hem vermorzelen Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif ). Al met al , het blijven tapes.En is dat systeem onstream er straks nog wel. Nu, zoals ik al zei, is het mij gewoon te doen, dat als ik een crash krijg met de orig.schijf ik gelijk de reserve kan pakken en verder kan werken waarop dus heel je syteem en progr. staat. enig verlies van een paar uur zal je dan altijd wel houden, denk ik. dit is toch denk ik een goedkope manier.

Verwijderd

Kun je voor hardware-RAID gewoon elk merk harddisks gebruiken? Of zijn dat specefieke harddisks die ondersteuning voor RAID moeten hebben? En software raid? Dat is dan een soort uttility waarin je 2 HD's kunt opgeven en die tool boots het effect van hardware-RAID na?

[dit vraag ik dus over RAID1/Linux]

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Als de Hardisks niet te veel van elkaar verschillen (in grootte en performance), dan kan je elke harddisk gebruiken in een RAID-configuratie. Je moet natuurlijk geen ouwe trage HD combineren met een supersnelle nieuwe want dan zal die nieuwe in z'n eentje sneller zijn dan een RAID met die oude.

En je hebt gelijk met die Software-RAID. Dit heeft wel een aantal nadelen:
1. Het is trager dan hardware-RAID
2. Je kan niet booten van een software-RAID (je hebt dus een bootable normale partitie nodig)
3. Die software-RAID is niet toegankelijk met een andere OS of met een bootflop

PSN-id: Chrasher

Pagina: 1