Hardware Raid 1 status uitlezen.

Pagina: 1
Acties:

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-01 21:25
Ik heb al effe op google rondgekeken en ik kan er niets op vinden.

Het is de bedoeling om in WinCC (Visualisatiesoftware voor automatiseringsturingen) een alarm te genereren als een disk uitvalt die als raid1 staat geconfigureerd. Ik ben dus op zoek naar een eenvoudige manier om een raid 1 status te checken. Met wincc is het mogelijk om VBS en C te programeren. Ook kan ik hiermee functies gebruiken uit DLL files. Bestaat er zo een DLL file met de functie van zoiets als check raid1. Of een eenvoudige functie in Windows xp om dit te checken

Of is dit totaal niet mogelijk?

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

gaat het hier om hardware of software raid?

• michielske
Het belangrijkste onderdeel blijkbaar vergeten.
Het gaat in mijn geval over hardware Raid. Ik weet dus niet of je de controller rechtstreeks kan uitlezen. Of misschien van de BIOS. Over software raid heb ik een paar scripts gevonden maar die voldoen niet in dit geval.

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

Voor de meeste controllers zijn er wel tools om de status uit te lezen, mijn ervaring is dat ze ieder hun eigen interface hebben (commandline text output, snmp etc etc).
De volgende vraag, merk/type raidcontroller, en heb je de site van de fabrikant al gecheckt voor tools?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over welke controller hebben we het hier dan? Wat biedt deze aan software en/of APIs? Heb je daar al eens naar gekeken?

• michielske
Het zit zo dat ik graag een universele oplossing zou willen vinden. Maar als elke fabrikant zijn eigen uitlezing maakt zal dat precies nogal moeilijk zijn. De computers waar dit moet op komen te draaien zijn Fujitsu siemens PC's. Alleen weet ik niet welke raid controllers op de pc's zitten. Dit zal ik nog eens moeten nakijken.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
"Computers" als in "desktops"? Weet je wel zeker dat het om hardware raid gaat dan?

Ik denk dat je dit kunt vergeten.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• michielske
Het gaat zeker en vast om hardware raid.
Volgens jullie bestaat er niet direct een universeel stuk software dat verschillende merken van controllers kan uitlezen?

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Poept zo'n RAID controller geen log uit? Dan kun je die logs toch ergens centraal bewaren zodat je daar lokaal een programma iedere dag even de laatste meldingen laat zien? Dat is niet zo moeilijk om te knutselen.

Of anders; Als de RAID controllers over een webinterface beschikken; Lees de relevante pagina uit middels een scriptje en laat hem zelf een log schrijven op een share ergens centraal om vervolgens een overzichtje te bouwen.

[ Voor 34% gewijzigd door 0rbit op 20-12-2008 00:11 ]

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 13:12
De betere raid adapters hebben een snmp agent draaien, snmp is een gestandaardiseerd protocol, je zou je daarin kunnen verdiepen...
Pagina: 1