Toon posts:

foutmelding bij externe benadering van FTP op NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik probeer de FTP op mijn NAS (Conceptronic CHD3NET) werkend te krijgen en ben er volgens mij bijna!

Begonnen door hem te configureren (mappen en accounts) en vanaf intern te benaderen. dit werkte goed.

Vervolgens geprobeerd om via een XP-laptop (via het onbeveiligde netwerk van de buren O-) ) de FTP te benaderen. Dit werkt niet (waarom anders dit topic :X ).
  • Ik heb (om te beginnen) op mijn LinkSys WRT54G poort 20 tm 22 geforward
  • op de NAS heb ik vooralsnog de FTP op de default poort 21 laten staan
  • als ik in de verkenner in XP "ftp://externe_IP_adres" intyp, krijg ik de melding: "kan geen toegang tot deze map krijgen. Controleer of u de bestandsnaam juist hebt gespeld en of u wel een toegangsmachtinging voor de map hebt. Details: The conneciton with the server was reset."
  • ik krijg dezelfde melding als ik ftp://username:password@externe_IP_adres intyp
  • ik las dat uitzetten van 'passief FTP protocol' bij de internet opties zou kunnen werken... echter, uitzetten maakt geen verschil
Heeft iemand suggesties wat ik hier verkeerd/onhandig doe of vergeten ben?

Verwijderd

Weet je zeker dat de poort wel goed geforward is? test eens met Shields up ofzo

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn poort 'geprobed' en kreeg als feedback 'stealth'... of dit goed of slecht is kon ik niet helemaal wijs uit worden, maar de NAS reageerde iig niet op de probe... :|

Ik realiseerde me echter gisteravond dat ik in de meterkast nóg een router had staan; een Zyxel 2606 waar internet en voip wordt geregeld...

Op deze router port forwarding aangezet naar het IP-adres van de Linksys router, maar nog niks hoor... :-(

Wáár doe ik iets fout/dom/stom/verkeerd? :?

Verwijderd

stealth betekent dus dat de poort iig niet open staat van buitenaf.

Ik weet niet precies hoe jij je netwerk hebt geconfigureerd, maar als het gewoon één netwerk is moet je de IP van je nas forwarden in je zyxel. Als je andere router OOK als router functioneert (dan heb je wel je netwerk raar opgezet :)), moet je inderdaad forwarden naar de IP van je andere router en vanuit die router weer naar je NAS.. Als je die andere router gewoon als switch oid gebruikt dus gewoon IP van de NAS

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2008 18:50 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:58
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 18:49:
Ik weet niet precies hoe jij je netwerk hebt geconfigureerd, maar als het gewoon één netwerk is moet je de IP van je nas forwarden in je zyxel. Als je andere router OOK als router functioneert (dan heb je wel je netwerk raar opgezet :)), moet je inderdaad forwarden naar de IP van je andere router en vanuit die router weer naar je NAS.. Als je die andere router gewoon als switch oid gebruikt dus gewoon IP van de NAS
Mee eens. Achter twee routers gaan internetten is vragen om deze problemen.

Daarnaast nog de opmerking dat poort 21 van buiten ook best dicht kan staan door je ISP, net als poort 25.

En waarom FTP? Als je toch linux draait op die NAS kan je net zo goed gelijk SFTP/SCP draaien ipv het laffe oude en standaard onveilige FTP...
Meeste FTP clients ondersteunen ook gewoon SFTP/SCP. Bijvoorbeeld Filezilla.

[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 18-12-2008 18:54 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Zoals gezegd; die Zyxel stond daar uit het zicht in de meterkast en die was ik dus in 1e instantie vergeten... :X

Gisteravond dan ook de Linksys (die áchter de Zyxel zit) als switch geprobeerd in te stellen, maar deze heeft zich nog niet gewonnen gegeven...

Als ik op de Linksys aangeef dat deze van 'gateway' naar 'router' moet, dan krijg ik een IP-adres van 169.xxx.xx.xxx terwijl de Zyxel een IP-adres in de range van 192.168.1.100 (en hoger) zou moeten geven. Met dit rare adres kan ik de Linksys niet meer benaderen, kan ik de Zyxel niet benadren én heb geen internet... 8)7

Gisteravond laat dan ook de Linksys maar weer terug gezet naar 'router' en eerdaags port forwarding nog maar eens door te lopen... Op de Zyxel had ik 20 en 21 doorgestuurd naar het IP-adres van de Linksys waar ik dezelfde poorten doorstuurde naar het IP vd NAS...

Gert, je suggestie om geen FTP te gebruiken staat nog even op wacht; eerst dit werkend hebben... O-)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Kantklosser:
Je Linksys als "domme" switch gebruiken is vrij simpel. Gewoon de DHCP server van de Linksys uitschakelen. Gaat hij meteen als switch werken in principe.
Je kan eventueel voor testdoeleinden ook je CH3NET ff direct aan de Zyxel hangen, dan scheelt het daar in ieder geval de 2 router-blokkade waar je nu last van hebt...

Verwijderd

Ik denk dat als je voor 'router' ipv 'gateway' kiest je router zich inderdaad als een switch gedraagt. Let er wel op dat je dan waarschijnlijk je zyxel in een van je lan-poorten moet prikken, en dus niet in de wan (en misschien wel met een crosslink kabel, als een gewone niet werkt).
Pagina: 1