Meerdere IP-adressen op één netwerkkaart DHCP

Pagina: 1
Acties:

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tja, ik kan nooit zo goed uitleggen, dus hopelijk wordt dit duidelijk!

Ik heb een laptop met Vista Ultimate (aub geen opmerkingen over Vista... :9 ), en volgens mij wil ik nu iets dat onmogelijk is. Thuis wil ik namelijk met een vast IP-adres werken, zodat ik o.a. poorten beter kan forwarden. Maar op mijn school (Fontys Hogeschool) werken ze met DHCP, dus daar kan ik geen vast IP-adres krijgen (heb het al nagevraagd, en ze zeggen dat dat niet kan).
Dus mijn vraag is: Kan ik het zo instellen, dat ik met één netwerkkaart thuis een vast IP-adres heb, en op school een dynamisch IP-adres heb, zonder dat ik telkens de instellingen moet veranderen? Het gaat om een ingebouwde draadloos netwerk adapter van Intel (4965AGN uit mijn hoofd). Thuis hebben we geen server, dus gewoon met een werkgroep.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar het lukt me niet, dus daarom stel ik mijn vraag maar aan de pro's!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Wat je beter kan doen is thuis in je router instellen dat jouw mac-adres altijd ip 192.168.0.100 krijgt oid.
Kan je meteen alles goed forwarden.
(een fatsoenlijke router heeft die functie)

[ Voor 13% gewijzigd door ixl85 op 16-12-2008 17:54 ]

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Je kunt wellicht profielen aanmaken met verschillende settings. Daar zijn programma's voor en soms heeft de laptop al zo'n programma.

IBM noemt het Access connections. third party progs zijn deze bijvoorbeeld: http://www.jitbit.com/netprofileswitch.aspx

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Ruubster
  • Niet online
Klinkt logisch en makkelijk, zal ik eens proberen... Het is een Linksys-router, dus ik denk dat dat wel moet lukken.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=ip+changer&meta=

Daaruit lijkt de tweede hit me bijvoorbeeld erg bruikbaar, dat is dus het programma Ip Changer

Hiermee kun je meerdere profielen maken en snel schakelen :)

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-03 10:03
Ook al heb je geen server, je hebt toch ergens een DHCP server..lijkt mij ;)

Waarschijnlijk zit dat ergens in je modem / router. Koppel dan je mac aan het statische adres in de dhcp server, die deelt dan steeds dat adres uit.

prutsert

• Ruubster
  • Niet online
--WaaZaa-- schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 17:55:
Ook al heb je geen server, je hebt toch ergens een DHCP server..lijkt mij ;)

Waarschijnlijk zit dat ergens in je modem / router. Koppel dan je mac aan het statische adres in de dhcp server, die deelt dan steeds dat adres uit.
Zit idd al in de router

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-03 12:35
ja dit kan ook standaard met windows, je kan een IP instellen die windows moet gebruiken als hij geen DHCP Lease krijgt, normaal is dit 169.168.*.* maar je kan dit ook wijzegingen naar bijvoorbeeld 192.168.0.100 ofzo :)

• Saab
!GN!T!ON schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:03:
ja dit kan ook standaard met windows, je kan een IP instellen die windows moet gebruiken als hij geen DHCP Lease krijgt, normaal is dit 169.168.*.* maar je kan dit ook wijzegingen naar bijvoorbeeld 192.168.0.100 ofzo :)
Oef, dat is wel dirty!

Overigens kun je ook prima op hostnaam forwarden, ipv ip address

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar dan zit je wel te wachten op je timeout van je DHCP request als je hem in het dhcp-loze netwerk gooit.
Vrij irritant ;).

• Saab
DHCP requests en acknowledgements gaan normaal gesproken snel, en is iets wat gedurende het booten van je werkstation plaatsvind. Gecombineerd met een normale lease time moet dat toch prima werken

• Ruubster
  • Niet online
Keuzes genoeg, zie ik al. Ik ga ze eens uitproberen...

In ieder geval hartelijk dank allemaal !

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Saab schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:15:
DHCP requests en acknowledgements gaan normaal gesproken snel, en is iets wat gedurende het booten van je werkstation plaatsvind. Gecombineerd met een normale lease time moet dat toch prima werken
Dus dan moet je rebooten als je je machine op school oid neerzet?

Hier met linux duurt het 1.5 a 2 minuten, vind ik te lang duren om een IP adres op te halen (net getest, default settings).

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
of je verdiept je in de Batch/ vbs scripting 2 scripts . 1 voor een dynamic IP en 1 voor een static.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:40

Kettrick

Rantmeister!

Saab schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:15:
DHCP requests en acknowledgements gaan normaal gesproken snel, en is iets wat gedurende het booten van je werkstation opstarten van je netwerk plaatsvind. Gecombineerd met een normale lease time moet dat toch prima werken
Als je je pc opstart zonder kabel heb je gewoon geen IP, zodra je je kabel inprikt doet windows meteen een dhcp request. Heeft weinig met het booten van je pc te maken :)

Verder is de optie van een vaste lease instellen in je router de eenvoudigste oplossing, hier heb je echt geen programma's voor nodig.

offtopic:
LuckyY schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:53:
of je verdiept je in de Batch/ vbs scripting 2 scripts . 1 voor een dynamic IP en 1 voor een static.

Je kan wel stoppen met je opleiding, dit is een volwaardige bofh oplossing :>

[ Voor 20% gewijzigd door Kettrick op 16-12-2008 19:08 ]

Pagina: 1