Redirected folders naar Synology Diskstation

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 12:51
Hallo,

Ik probeer onze Terminal Server op werk zo in te stellen dat de mappen Documenten e.d. automatisch doorverwezen worden naar een persoonlijke map op onze Synology fileserver.
De structuur van onze fileserver ziet er als volgt uit:

\\fileserver\bestanden\medewerkers\(gebruikersnaam)

Wat ik dus probeer is om voor iedere gebruiker de bestanden die in de Documenten map worden opgeslagen, automatisch naar hun medewerkersmap worden omgeleid:

\\fileserver\bestanden\medewerkers\%username%\Documenten

Nu heb ik de weg door de Group Policy Editor inmiddels kunnen vinden en heb ik dit geprobeerd aan te passen bij onderdeel 'Mapomleidingen'. Jammergenoeg blijkt het dat hoe ik het ook probeer in te stellen, de map niet omgeleid wordt en dat de bestanden gewoon opgeslagen worden onder C:\Users\%username%...
Ik heb al verschillende instellingen geprobeerd maar tot nu toe heeft dat niet gewerkt.

Ik heb ook een instelling aanstaan die de Bestanden-share van de fileserver automatisch mount als netwerkstation onder de schijfletter Z:... Het kan dus haast niet aan rechten liggen, zou ik denken?

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
Alvast bedankt.

//Toevoeging:
Ik zie nu dat er één map is die zich wel laat redirecten, namelijk de map Contacten... De rest weigert kennelijk pertinent...

[ Voor 5% gewijzigd door VR46 op 16-12-2008 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zijn het wel NTFS-volumes op de NAS?
Ik ga even zoeken, maar heb ooit ergens een artikeltje gelezen over aanpassingen voor Folder Redirection naar een niet-Windows fileserver. als ik het kan posten vind ik het nog even..

De test in de tussentijd natuurlijk: als je de settings naar een Windows-host laat wijzen, gaat het dan wel goed?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR46
sanfranjake schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 17:11:
Zijn het wel NTFS-volumes op de NAS?
Ik ga even zoeken, maar heb ooit ergens een artikeltje gelezen over aanpassingen voor Folder Redirection naar een niet-Windows fileserver. als ik het kan posten vind ik het nog even..

De test in de tussentijd natuurlijk: als je de settings naar een Windows-host laat wijzen, gaat het dan wel goed?
Ik heb eigenlijk geen idee of het NTFS is, nu je het zegt... De Synology formatteerd altijd zelf voor je zonder verder te laten weten welk bestandssysteem daarbij wordt gebruikt.

Is redirected folders dan echt alleen bruikbaar met NTFS volumes? Dat zou zonde zijn zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik vind het eigenlijk wel goed (dat is ALS het idd de beperking is, ik weet het nie tzeker)
Anders kan het systeem immers niet proper de rechten managen, waardoor de user-folders van de directeur voor het gehele bedrijf inzichtelijk zijn (net als andersom..)

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR46
sanfranjake schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 17:30:
Ik vind het eigenlijk wel goed (dat is ALS het idd de beperking is, ik weet het nie tzeker)
Anders kan het systeem immers niet proper de rechten managen, waardoor de user-folders van de directeur voor het gehele bedrijf inzichtelijk zijn (net als andersom..)
Nee daar heb ik al rekening mee gehouden, directiebestanden staan in een aparte share waartoe alleen gebruikers die lid zijn van de Directie-groep toegang tot hebben. De Synology kan immers wel deel uit maken van een Windows-domein, en samenwerken met een Active Directory (daar zijn users en groepen uit halen dus).

Wat overigens wél werkt, is als je rechtermuisklikt op de map Documenten, en dan verplaatsen doen naar de locatie op de Synology fileserver waar jij de map wilt hebben (een soort handmatige folder redirection dus)... Of heeft dit er niks mee te maken?

[ Voor 15% gewijzigd door VR46 op 16-12-2008 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dan denk ik dat het toch misloopt op SMB signing of NTFS... docje helaas nog niet gevonden..
Test dan eens of het goed werkt op een Windows share?

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR46
sanfranjake schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 17:55:
Dan denk ik dat het toch misloopt op SMB signing of NTFS... docje helaas nog niet gevonden..
Test dan eens of het goed werkt op een Windows share?
Dat is een goed idee, om het even te testen met een Windows-share. Alleen moet ik daar dan niet ook een Windows-server voor installeren zodat ik rechten in kan stellen? Zonder ingestelde rechten lijkt het me geen goede simulatie van de Synology, toch? Of kan dit ook onder Windows XP? (Zo veel van rechten onder Windows weet ik immers nog niet :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
cbernardini schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:29:
[...]

Dat is een goed idee, om het even te testen met een Windows-share. Alleen moet ik daar dan niet ook een Windows-server voor installeren zodat ik rechten in kan stellen? Zonder ingestelde rechten lijkt het me geen goede simulatie van de Synology, toch? Of kan dit ook onder Windows XP? (Zo veel van rechten onder Windows weet ik immers nog niet :) )
Probeer het anders eens met Everyone Full Control, en als dat werkt dit:
How to dynamically create security-enhanced redirected folders by using folder redirection in Windows 2000 and in Windows Server 2003

als test lijkt me dat dat prima even op een XP bakje kan, zolang die maar lid is van een vertrouwd domein :)

Overigens zouden de eventlogs op de client je ook 100% moeten vertellen wat er precies misgaat. Google of eventid.net weet daar vervolgens wel weer raad mee als jij het niet weet :P

[ Voor 9% gewijzigd door sanfranjake op 16-12-2008 19:22 ]

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR46
Ik heb het vandaag even geprobeerd naar een gewoon XP bakje te doen.
Deze testcomputer was alleen geen lid van het domein van de terminal server, maakt dat wat uit? De Synology fileserver is overigens wel lid.
Jammergenoeg werkte dit ook niet.. Documenten bleef gewoon op C:\Users\(username) staan...

Ik heb wel even het log bekeken en daar zag ik inderdaad dat er fouten waren bij het redirecten, bij de gewone manier met de fileserver:

code:
1
2
3
4
Kan beleid niet toepassen en map 'Documenten' niet omleiden naar '\\fileserver\bestanden\medewerkers\(username)\Documenten'.
Omleidingsopties=80001211.
Deze fout is opgetreden: 'Kan map \\fileserver\bestanden\medewerkers\(username)\Documenten niet maken'.
Foutdetails: 'Deze beveiligings-id mag niet worden toegewezen als de eigenaar van dit object'.

Van die laatste regel (foutdetails) kan ik niet echt begrijpen wat ermee word bedoeld.
Voor zover ik weet staat alle rechten ook goed ingesteld, aangezien de netwerklocatie gemapped is en als ik daar handmatig een map aanmaak werkt dat gewoon en krijg ik niet een foutmelding te zien over rechten...

Wat kan het zijn?

[ Voor 55% gewijzigd door VR46 op 17-12-2008 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

cbernardini schreef op woensdag 17 december 2008 @ 13:17:
Deze testcomputer was alleen geen lid van het domein van de terminal server, maakt dat wat uit?
Ja, dus opnieuw testen met een fileshare op een domainmember.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR46
Question Mark schreef op woensdag 17 december 2008 @ 13:20:
[...]
Ja, dus opnieuw testen met een fileshare op een domainmember.
Check mn edit, ik heb een fout tussen de logs gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Jup die geeft letterlijk aan dat de rechten niet goed staan. Ik denk dat dat NAS-ding geen NTFS heeft en daardoor problemen geeft.
Kan je niet eens proberen om een ntfs-geformatteerde schijf in je synology te hangen? Misschien wordt dat wel gewoon herkend?

Mijn spoorwegfotografie

• VR46
sanfranjake schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:09:
Jup die geeft letterlijk aan dat de rechten niet goed staan. Ik denk dat dat NAS-ding geen NTFS heeft en daardoor problemen geeft.
Kan je niet eens proberen om een ntfs-geformatteerde schijf in je synology te hangen? Misschien wordt dat wel gewoon herkend?
Hmm dat kan ik helaas niet zomaar doen aangezien de fileserver al maandenlang volop in gebruik is..
Maar in watvoor opzicht is redirected folders afhankelijk van NTFS? Zijn de rechten niet gewoon afhankelijk van goed ingestelde rechten in de Active Directory van het domein, en dat daar misschien iets niet goed in is ingesteld?

Wat merkwaardig is, is namelijk dat het handmatig redirecten van een directory wel goed gaat, als ik dus rechtermuisklik doe op de map Documenten en deze dan verplaats naar een map op de filserver. Of is staat dit los van folder redirection?
Daarnaast bekijk ik even de medewerkersmap van het testaccount en zie ik dat de mappen wel aangemaakt zijn, maar de bestanden er niet naartoe worden geredirect. Kortom; de policy slaagt er kennelijk wel in de mappen aan te maken op de fileserver, maar uiteindelijk weigert hij daadwerkelijk te redirecten en slaat hij de boel gewoon lokaal op...

Het Event-ID van de foutmelding is 502, als ik deze opzoek op eventid.net dan zie ik een commentaar van een gebruik die het volgende zegt:
I was seeing this error in several windows Vista environments where folder redirection was being used. Upon giving the user ownership of their redirected folder, the error disappeared.
Denk je dat dit ook van toepassing is op het probleem dat ik heb? Zoja, hoe kan ik een gebruiker eigenaar maken van zijn medewerkersmap?

Daarnaast, misschien een stomme vraag, wat houdt een "basismap" in? Ik zie dit staan als ik de eigenschappen van een gebruiker bekijk, onder tabblad "Profiel". Ik zie het ook als optie staan bij de folder redirection policy.. Heeft dit er misschien iets mee te maken?

[ Voor 22% gewijzigd door VR46 op 18-12-2008 11:20 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

cbernardini schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:14:
[...]Maar in watvoor opzicht is redirected folders afhankelijk van NTFS? Zijn de rechten niet gewoon afhankelijk van goed ingestelde rechten in de Active Directory van het domein, en dat daar misschien iets niet goed in is ingesteld?
Rechten worden in een Windows based omgeving op resources geplaatst, in dit geval de redirected folders. En dat kan binnen een Windows omgeving enkel op een NTFS volume. (ownership is overigens ook een property van een NTFS right).

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 18-12-2008 11:21 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• VR46
Question Mark schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:20:
[...]

Rechten worden in een Windows based omgeving op resources geplaatst, in dit geval de redirected folders. En dat kan binnen een Windows omgeving enkel op een NTFS volume.
Ik heb even een check gedaan:
De fileserver op een Windows XP machine gemapped als netwerkstation, en als ik er dan op klik zie ik staan dat het om een NTFS volume gaat! Dat zal het probleem dus niet meer zijn, ik denk dat ik ergens anders fout zit...

[ Voor 3% gewijzigd door VR46 op 18-12-2008 11:21 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Probeer eens de "Grant user exclusive rights" uit te zetten in de GPO? In de foutmelding die je post krijg ik het idee dat de user zelf geen "owner" is van die folder, waar Windows vervolgens (terecht overigens) moeilijk over doet.

Als dat niet helpt, probeer dan ook eens (in je test omgeving uiteraard) of het helpt als je hier mee speelt: Windows Server 2003 checks for pre-created roaming profile folders when you make a roaming user profile

• VR46
elevator schreef op donderdag 18 december 2008 @ 13:03:
Probeer eens de "Grant user exclusive rights" uit te zetten in de GPO? In de foutmelding die je post krijg ik het idee dat de user zelf geen "owner" is van die folder, waar Windows vervolgens (terecht overigens) moeilijk over doet.

Als dat niet helpt, probeer dan ook eens (in je test omgeving uiteraard) of het helpt als je hier mee speelt: Windows Server 2003 checks for pre-created roaming profile folders when you make a roaming user profile
Het werkt!
Dat "Grant user exclusive rights" uitzetten deed 't 'm.. Ik snap niet helemaal waarom, maar soms moet je er maar genoegen mee nemen dat het werkt :)

Heel erg bedankt in ieder geval!
Pagina: 1