[OSX] Volumeregeling i.c.m digitale uitgang

Pagina: 1
Acties:

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-01 22:34

rvd50

...................

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik maak sinds kort gebruik van de optische uitgang op mijn MacBook, heerlijk geluid komt eruit. Alleen vind ik het wel jammer dat het volume niet via de MacBook kan regelen. Daarom moet ik elke keer m'n afstandbediening van mijn speakers meezeulen. Is hier een oplossing of programma voor?

Alvast bedankt! _/-\o_

R.D50

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ja, die oplossing heet; volume regelen via je decoder. :)
Een digitale uitgang heeft namelijk geen volume, het is gewoon een bitstream. Alleen de volume van het bronmateriaal kan worden aangepast, daarom zie je vaak dat er wel een werkende volumeregeling in je mediaplayer zit.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Als je het volume in je mediaspeler aanpast, is het wel verstandig om even te kijken of je speler het geluid in 24bit verwerkt. Als het in 16bit blijft gooi je al snel flink wat detail weg en introduceer je de nodige vervorming door afrondingsfouten.

Hier nog wat extra info over het configureren voor digitale audio in macos van de Benchmark wiki: http://www.benchmarkmedia....php/Mac_-_Audio_Playback

[ Voor 25% gewijzigd door Kheldar op 16-12-2008 19:33 . Reden: Linkje ]

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-01 22:34

rvd50

...................

Topicstarter
Ah oke, bedankt voor de reacties. Het is nu helder, alleen jammer dat iTunes geen toetsencombinaties heeft voor het harder en zachter zetten van muziek. Maar daar kan ik mee leven ;)
En ik ga die bench ff doen, dankjewel!

@ admin: mag slotje op en wegg..!

R.D50

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ik gebruik iMote, klein progje met sneltoetsen voor iTunes (ook voor volume). Zijn aardig wat van zulke progjes.. coversutra, synergy, icontroltunes, sizzlingkeys. :)

Verwijderd

Toch blijft het jammer dat er geen feature is om het volume van de audiostream aan te kunnen passen. Apple had het makkelijk kunnen implementeren; het is niet veel anders dan de volumeschuif in iTunes. Ik heb een firewire kaart aan mijn iMac hangen en daarmee ondervind ik hetzelfde probleem. Het is jammer om niet de volumeknoppen op het tobo te kunnen gebruiken.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Nee, zoiets is niet makkelijk te implementeren door Apple. Het hoogst mogelijke volume van iTunes is hoogstwaarschijnlijk het basisvolume van het bronbestand. (Ik weet niet precies hoe dit zit.)

Gaat Apple daar echter weer een volumeregeling omheen verzinnen door de bron van de audio nog verder aan te passen dan je in iTunes al doet, dan krijg je exponentieel verlies van geluidskwaliteit. (Kheldar doelt hier al op.) Volumeverschil kun je enkel nog creëren met analoge regeling. Dat is ook de reden dat je decoder dan wel weer een volumeregeling heeft, deze maakt er weer een analoog signaal van.

Start Windows of Linux maar op, daar kun je net zo min het volume van je digitale uitgang aanpassen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Het ligt aan je Firewire interface dat je het volume niet kunt regelen. Ik kan dat prima met de volume toetsen van mijn Mac.

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

--MeAngry-- schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 02:05:
Nee, zoiets is niet makkelijk te implementeren door Apple. Het hoogst mogelijke volume van iTunes is hoogstwaarschijnlijk het basisvolume van het bronbestand. (Ik weet niet precies hoe dit zit.)

Gaat Apple daar echter weer een volumeregeling omheen verzinnen door de bron van de audio nog verder aan te passen dan je in iTunes al doet, dan krijg je exponentieel verlies van geluidskwaliteit. (Kheldar doelt hier al op.)
Iedere digitale mengtafel werkt volgens dit principe. Als ik er voor kies om maar 14 van mijn 16 bitjes te gebruiken dan moet dat gewoon kunnen, net zoals dat in iTunes ook kan. Het is niet zo heel veel anders dan wanneer ik een analoge volumeknop dichtdraai. Dan degradeert mijn geluidskwaliteit ook. Ik blijf er dus bij dat Apple dat makkelijk had kunnen doen :Y)
Digistorm schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 03:05:
Het ligt aan je Firewire interface dat je het volume niet kunt regelen. Ik kan dat prima met de volume toetsen van mijn Mac.
No shit ;)

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

hmmm, misschien iets te weinig informatie :P
Ik bedoelde te zeggen: ik heb een M-Audio Firewire interface, en de mastersliders van de mixer bewegen mooi mee met de volumetoetsen van OS X. Anders was mijn opmerking inderdaad nogal loos 8)7

Verwijderd

Digistorm schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 12:16:
hmmm, misschien iets te weinig informatie :P
Ik bedoelde te zeggen: ik heb een M-Audio Firewire interface, en de mastersliders van de mixer bewegen mooi mee met de volumetoetsen van OS X. Anders was mijn opmerking inderdaad nogal loos 8)7
Aha :P Ik heb een Behringer FCA202 gekocht omdat ik het hoogfrequente reuteltje van de interne (iMac) geluidskaart zat was, maar ik baal van het probleem wat de TS ook heeft. Wat jij hebt klinkt ideaal. Hebben alle M-audio interfaces dat? Welk type heb jij?

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Ik heb een simpele M-Audio Firewire Solo, 2x analoog in/uit, 2x digitaal in/uit. Daar werkt het zoals beschreven. Eerlijk gezegd weet ik niet of het dus met alle apparatuur van M-Audio zo is, maar het geeft hoop ;)

Pagina: 1