• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06-2025
Hoi

Ik heb een nogal raar "probleem". Als ik mijn Bureaulampje aan of uit doe, dan gaat "soms" mijn computer spontaan aan! Dit heb ik In mindere mate met mijn audio-speler.

Eerst dacht ik dat dit aan mijn moederbord(micro ATX) lag. Heb hem dus omgeruild voor een ander exemplaar. Maar dit werkte niet! Ik heb eerder al een computer(ATX) op mijn kamer gehad maar die had er toen geen last van...ook heb ik de stekkerdoos eens vervangen maar het baat niet...

Dit is de situatie:
ik heb 1 stekkerdoos, waarop mijn PC(incl monitor), bureaulampje, 5.1 Audio-speler(aangesloten op pc), wekker op zijn aangesloten.

Mijn PC:

X2 5000+ BE
Gigabyte ga-ma78gm-s2h rev 1.0
2*2 gb ddr2 6400 Kingston
Coolermaster 620 watt
sapphire HD3870
500 GB Samsung t166
Samsung 24" 245b+

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je het spul geaard aangesloten?

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:45

painkill

Pain(k)(ill)

Die aan-knop werkt met stroom die doorgegeven word, waarschijnlijk is de statische (?) elektriciteit genoeg om het aan te zetten.
In ieder geval geen goede zaak.

Mijn SNES verzameling!

• korgakos
Geaard, als in dat er zo'n kabeltje van de voeding via het moederbord verbonden moet zijn met de kast?

De vorige pc had precies dezelfde kast, dus dan zou het toch niet de aan/uit knop zijn, toch?

Ook heb een tijd problemen gehad met mijn FRONT-usb..mijn internet viel daar steeds op uit, en mijn ps2 contrlller is er aan dood gegaan :s

[ Voor 26% gewijzigd door korgakos op 16-12-2008 15:07 ]

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
Probeer eens een andere stekkerdoos, dit zou het best wel eens kunnen veroorzaken.

http://specs.tweak.to/15535

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40
korgakos schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 15:06:
Geaard, als in dat er zo'n kabeltje van de voeding via het moederbord verbonden moet zijn met de kast?

De vorige pc had precies dezelfde kast, dus dan zou het toch niet de aan/uit knop zijn, toch?

Ook heb een tijd problemen gehad met mijn FRONT-usb..mijn internet viel daar steeds op uit, en mijn ps2 contrlller is er aan dood gegaan :s
als in: heeft je stopcontact waar het stekkerblok in zit randaarde? en heeft je stekkerblok randaarde?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Afbeeldingslocatie: http://www.expotrading.nl/images/producten/7-80.6511%20W.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.energieveilig.nl/data/upload/stekker-dubbel-geaard.jpg

Of alles met deze verbindingen is, en dan ook ALLE verbindingen. Van de pc tot in de muur.

[ Voor 27% gewijzigd door Hooglander1 op 16-12-2008 15:10 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• korgakos
zoals gezegd heb ik al een andere stekkerdoos gebruikt, toch bedankt voor de moeite:)

hah, schijnbaar heb ik geen geaarde stopcontact. stekkerdoos iig wel.

Maar hoe kan het wel bij deze pc zo zijn en bij die andere niet?

[ Voor 17% gewijzigd door korgakos op 16-12-2008 15:16 ]

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 09:26

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Kijk eens naar de bios instellingen, waarschijnlijk staat ergens aan "resume on power loss" of iets dergelijks. probeer dat eens uit teschakelen.

Verder, regel eens een geaard stopcontact; tip CV's zijn niet altijd overal geaard!

Asus Zenbook i7 256gb

• korgakos
Ik zal nogmaals kijken naar het bios.

En hoe kan ik dan een geaard stopcontact regelen? Lijkt me geen 1,2,3 oplossing?

thx vooor dusver

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:06
korgakos schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 15:19:
Ik zal nogmaals kijken naar het bios.

En hoe kan ik dan een geaard stopcontact regelen? Lijkt me geen 1,2,3 oplossing?

thx vooor dusver
Dat hangt natuurlijk helemaal van de situatie af, maar over het algemeen door er een aardedraad bij te (laten) trekken (die in de meterkast op de aarde aangesloten is) en het stopcontact vervangen voor een type met randaarde.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te proberen?

Wat voor bureaulamp heb je? Een tl-achtig iets?

Kan je je bureaulamp op een ander stopcontact aansluiten die op een andere groep aangesloten is in de meterkast?

Ik gok dat je lamp zorgt voor een dipje in de spanning die je voeding ziet als een aan-knop achtig iets.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Hooglander1 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 15:24:
Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te proberen?

Wat voor bureaulamp heb je? Een tl-achtig iets?

Kan je je bureaulamp op een ander stopcontact aansluiten die op een andere groep aangesloten is in de meterkast?

Ik gok dat je lamp zorgt voor een dipje in de spanning die je voeding ziet als een aan-knop achtig iets.
Zal denk ik zo'n halogeen achtig lampje zijn, met ingebouwde omvormer dus. Die veroorzaken ook vaak plopjes door luidsprekers heen etc.

• korgakos
Ja idd een halogeen achtig lampje:P en inderdaad plopjes door de luidsprekers.

Het grappige is, net ben ik gaan zoeken in het bios, en heb alle wake ups enzo uitgeschakeld enzo. En nu wil me pc niet meer aan door het lampje:P (misschien nog eens proberen vanavond) heb erna bios weer terug gezet en nog steeds niet :s

Ik zal als het weer optreed eens met een andere voeding proberen.

bedankt alvast

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 09:26

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Goed dat je de oplossing post, ben benieuwd of het weg blijft.

Asus Zenbook i7 256gb

• korgakos
Helaas pindakaas.. Afgelopen avond na het uitzetten van de pc, lukte het me weer!
Schijnbaar gebeurd het eerder als de pc al enige tijd aan is geweest!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:06
korgakos schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:42:
Helaas pindakaas.. Afgelopen avond na het uitzetten van de pc, lukte het me weer!
Schijnbaar gebeurd het eerder als de pc al enige tijd aan is geweest!
Is het mogelijk dat je het met een lang geaard verlengsnoer in een ander wel geaard stopcontact kan uitproberen? PC's doen wel vaker vreemd als ze niet op een geaard stopcontact zitten.

• korgakos
Oké, ik zal de stekkerdoos met een lange verlengsnoer, naar de badkamer toe, verlengen, en dan nog eens testen.

gr

[edit]

ik zal het wel editten als ik het heb gedaan

[ Voor 19% gewijzigd door korgakos op 18-12-2008 16:01 ]

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-05 04:01

Hokkie

Hello

Lijkt mij wel handig :P

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 10:51
Probeer eens door in je bios Power on USB/PS2 uit te zetten. Ik heb hier ervaring mee gehad met een oude computer, die gewoon opnieuw opstartte nadat hij uitgezet was.
Probeer ook eens een andere voeding, het kan zijn dat deze de oorzaak van het probleem is.

Goed koper is duurder dan slecht koper

• jan99999
  • Laatst online: 22:55
Een andere lamp kopen?

Je kapotte usb/controller, dit duid op geen geaard pc en dat er met de aarde van de pc iets niet klopt, dus dat de hardware niet goed in elkaar zit.
Dit is de reden dat de pc geaard moet zijn.

Probeer eens stroom te meten op de kast, aan de buitenkant.
Indien je iets wat defect is en aansluit(bijv printer) dan kun je hoge pieken van stroom aan de kast krijgen, zover ik weet is dit normaal niet gevaarlijk, maar wel voor je hardware, en zeker indien er iets niet goed is met je hardware/of slecht aangesloten.

• korgakos
Sorry dat ik nu pas reply, heb het druk gehad en mijn kabel was net niet lang genoeg, heb nu gelukkig een gevonden die net lang genoeg was

Maar ik heb het een tijdje getest, en de pc ging niet aan door het lampje...

MAAR toen ik het weer gewoon aansloot, en weer ging testen....pc ging niet aan...

Het is schijnbaar moeilijk te testen want het wil niet altijd gebeuren, terwijl als ik savonds me lampje uit doe, ik een grotere kans heb dat de pc aan gaat.

In ieder geval, ik denk toch dat dit het antwoord is, geen aarde explains all, dnek ik.
jan99999 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 09:11:
Een andere lamp kopen?

Je kapotte usb/controller, dit duid op geen geaard pc en dat er met de aarde van de pc iets niet klopt, dus dat de hardware niet goed in elkaar zit.
Dit is de reden dat de pc geaard moet zijn.

Probeer eens stroom te meten op de kast, aan de buitenkant.
Indien je iets wat defect is en aansluit(bijv printer) dan kun je hoge pieken van stroom aan de kast krijgen, zover ik weet is dit normaal niet gevaarlijk, maar wel voor je hardware, en zeker indien er iets niet goed is met je hardware/of slecht aangesloten.
Oke een andere lamp heeft geen zin, het gebeurd soms(zelden maar gebeurd wel) met mijn audio-systeem.

Stroom meten op de kast? met wat als referentie? kabeltje trekken vanaf de badkamer? en dan de aarde ervan pakken ofzo?

en slecht aangesloten, zou ik iets fout hebben gedaan? waar zou ik dan bevoorbeeld op kunnen letten
teamacc schreef op donderdag 18 december 2008 @ 17:28:
Probeer eens door in je bios Power on USB/PS2 uit te zetten. Ik heb hier ervaring mee gehad met een oude computer, die gewoon opnieuw opstartte nadat hij uitgezet was.
Probeer ook eens een andere voeding, het kan zijn dat deze de oorzaak van het probleem is.
Die power ons heb ik alemaal al uit gezet :) thx though
Een andere voeding wil ik binnenkort wel testen

[ Voor 0% gewijzigd door RobIII op 17-03-2014 20:58 ]

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:35
Heb je een IR remote control op je PC? Dat kan soms door licht getriggerd worden. Als de zon op mijn IR reciever schijnt gaat mijn volume omhoog en omlaag.

• jan99999
  • Laatst online: 22:55
korgakos schreef op maandag 22 december 2008 @ 10:53:

[...]
Stroom meten op de kast? met wat als referentie? kabeltje trekken vanaf de badkamer? en dan de aarde ervan pakken ofzo?

en slecht aangesloten, zou ik iets fout hebben gedaan? waar zou ik dan bevoorbeeld op kunnen letten
[...]
Stroom op de kast, ik weet dat indien je geen aarde hebt dan is het mogelijk dat je hoge voltages(wel weinig ampere) op de kast kan hebben, hierdoor kan indien je bijv je moederbord niet goed inbouwd dar deze kontakt kan maken met dit hoge voltage(misschien je usb die defect is gegaan, hoge voltage op je aarde van je usb, en indien je dit inplugd dan heb je hier hoge stroom op).
En wat indien een van je apparaten defect is vanaf fabriek, dus bijv printer is niet goed gemaakt en zet stroom op de aarde(natuurlijk ook geen 220v) , dus op de hele pc(dit geld voor alle apparaten), daarom is aarde heel belangrijk.

• korgakos
Heb geen IR remote, enige naast de altijd nodige muis(draadloos) en toetsenbord, draadloos internet en ps2 contr adapter. geen printer overigens
jan99999 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:28:
[...]

Stroom op de kast, ik weet dat indien je geen aarde hebt dan is het mogelijk dat je hoge voltages(wel weinig ampere) op de kast kan hebben, hierdoor kan indien je bijv je moederbord niet goed inbouwd dar deze kontakt kan maken met dit hoge voltage(misschien je usb die defect is gegaan, hoge voltage op je aarde van je usb, en indien je dit inplugd dan heb je hier hoge stroom op).
En wat indien een van je apparaten defect is vanaf fabriek, dus bijv printer is niet goed gemaakt en zet stroom op de aarde(natuurlijk ook geen 220v) , dus op de hele pc(dit geld voor alle apparaten), daarom is aarde heel belangrijk.
Wil je hiermee beweren dat ik mijn moederbord maar eens opnieuw moet plaatsen?

[edit]
Ik heb me pc maar eens opnieuw ingebouwd, en ik kwam tot de ontdekking dat ik een paar schroefjes was vergeten (van het moederbord) tot nu toe nog geen problemen!

[edit2]

Oke definitief, HET WERKT nu 100%...Nooit gedacht dat dit het probleem kon zijn.
Bedankt iig voor de moeite

[edit]
Rofl als elektrotechneut weet ik inmiddels wel al beter...:)

[ Voor 15% gewijzigd door korgakos op 28-11-2009 13:37 ]

Pagina: 1