FTP fout op linux FTP server (Cobalt Cube) tips?

Pagina: 1
Acties:

• sretlow
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09-2025
Bij ons draait een Sun Cobalt Qube / Cube. Deze verzorgt email en internet verkeer. ook draait er een ftp server op. Welke? Geen idee. Kwestie van in het menu van de server (webbased) een vinkje zetten en je kunt op de server inloggen. Normaal gesproken dan? Nu krijg ik een melding dat de FTP server niet loopt. Vinkje staat wel aan maar schijnbaar start de server niet op. Ik kan wel met telnet op de server komen. Iemand een tip waar voor info te kijken? Waar staan evt logbestanden? En hoe kan ik bv handmatig de ftp server proberen te starten?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Welk besturingssysteem draait er op? Heb je al eens in de logs gekeken? (Google vertelt mij zo waar die staan dus die zijn wel te vinden lijkt me). Wat geeft de melding "dat de FTP server niet loopt"? Je client? Je server? Wat is de exacte melding? Zie je een ftpd-process tussen de processen staan?

• sretlow
Dat kan ik allemaal niet zien. Het is web based. Dus als ik inlog op de server dan zie ik bij "maintanance" alleen een rood bolletje met "FTP server not running". Ik heb deze al eens uitgeschakeld en weer aan maar schijnbaar start de server niet op. Logs kan ik alleen bij middels telnet. Maar als ik bv vi /var/log/messages type dan krijg ik denied access. Dt terwijl ik wel als admin ben ingelogd.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20

TeeDee

CQB 241

Hoe zit het met een support contract? Misschien dat eens doornemen en gaan bellen.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• sretlow
Qube is inmiddels 10 jaar oud oid en wordt niet meer gemaakt maar voldoet nog steeds. Dus support is er bijna niet meer te krijgen. Ik dacht via telnet wat te kunnen zien. Helaas dus.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zo te zien kun je er o.a. Ubuntu en Debian op installeren, dan heb je er weer een up to date systeem op staan dat je zelf kunt tweaken. Alleen moet je die installatie wel even goed voorbereiden zie ik (installatie moet over het netwerk, dus je moet een andere Linux server klaarmaken met DHCP service en het systeem voor de Qube op een NFS share). Niet iets wat je in een avondje doet, zeker niet iets om te doen zonder dat er een vervangend systeem klaarstaat.

[ Voor 6% gewijzigd door benoni op 17-12-2008 10:00 ]

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 21:51
admin != root

Werkt een "su - root" niet als je ingelogd bent als admin? Probeer anders eens een telnet met username "root", maar met het password van "admin".

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Benoni, bedoel je NFS i.p.v. NTP share?

De admin op een UNIX doos is meestal root. In de TopicStart wordt geschreven dat de schrijver als admin is ingelogd. Ik weet niet precies wat dat betekent. Als je wel als root bent ingelogd zou je alle processen en logfiles moeten kunnen zien. Als je niet als root bent ingelogd dan kan je misschien sudo gebruiken om root te worden, en anders moet je op zoek naar het root password en als root aanloggen.

Trouwens, als je geen ervaring hebt met unix/linux dan zou ik er iemand bijhalen die dat wel heeft, want troubleshooten via dit forum is meestal nog niet zo makkelijk.

• benoni
  • Niet online
Sendy schreef op woensdag 17 december 2008 @ 09:55:
Benoni, bedoel je NFS i.p.v. NTP share?
Natuurlijk :X :D
* benoni heeft nog geen koffie gehad vandaag...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

benoni schreef op woensdag 17 december 2008 @ 09:37:
Zo te zien kun je er o.a. Ubuntu en Debian op installeren, dan heb je er weer een up to date systeem op staan dat je zelf kunt tweaken.
[edit]
Moet je wel een Cube 3 hebben, anders zit je aan MIPS vast.
Ik heb wel regelmatig Raq550s via netboot geinstalleerd met Debian vroegah maar echt pret was dat ook niet.
En echt up to date is het ook niet (3.1).
[edit2]
Geen idee of RackStar nog een beetje recent is, maar die hadden voor de oude Raqjes ook nog ISO's.

anders: http://www.cobaltfaqs.com/index.php/Main_Page

[ Voor 18% gewijzigd door alt-92 op 17-12-2008 18:11 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• benoni
  • Niet online
't Is voor een Qube 3 dan inderdaad.

Dat de installatieprocedure voor Debian een oude versie gebruikt is niet zo'n ramp natuurlijk, het gaat uit van een standaard Debian dus je kunt bij de procedure 'sarge' vervangen door 'etch', of later dist-upgraden.

Misschien kun je voor het originele systeem dat er op staat (Redhat 6.4 volgens de link?) eens nakijken of er een gapend veiligheidsgat in zit waarmee je vanuit de admin account alsnog root kunt worden O-)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Oh en het inrichten van je netboot omgeving kost wat tijd, maar het daadwerkelijk opzetten van je Raq/Qube is echt wel in een avondje gebeurd hoor :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De oudere MIPS bakken zijn ook geen probleem hoor. Ik heb een paar weken terug NetBSD op de mijne geinstalleerd, gewoon de nieuwste versie. Werkelijk doodsimpel: NetBSD Qube recovery BootCD downen van www.netbsd.org, willekeurige x86 PC booten vanaf die CD met een crossover cable (of switch/hub ertussen) naar Qube. Qube opstarten terwijl je 'Select' ingedrukt houdt. Zodra hij geboot is paar keer enter drukken, en een kwartiertje later heb je een mooie, cleane en 100% up to date NetBSD draaien :)

Debian 4.0 zou trouwens ook prima gekund hebben, maar wegens problemen met m'n router (en m'n eigen nOOberigheid bij het vertalen van instructies voor dhcpd naar dnsmasq syntax) is het niet gelukt netbooting voor elkaar te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1