[Terminal Server] Hobby project of niet?

Pagina: 1
Acties:

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-03 21:17
De vriend van mijn zus doet op het moment internationale handel voor een bedrijf. Maar hij is op dit moment ver genoeg om voor zichzelf te beginnen. Bedrijfslocatie is er al. Hij zal internationaal moeten kunnen opereren en zijn bedrijf zal in de toekomst misschien uitbreiden. Hij wil op kantoor in kunnen loggen maar ook via de laptop internationaal.

Hij wil graag werken via een terminal server. Zodat hij overal bij zijn werk kan, en dat alles centraal opgeslagen wordt.

Nu is mijn vraag eigenlijk, is het moeilijk een terminal server op te zetten, dat eigenlijk niet veel meer is als programmabeheer, bestandsbeheer en e-mail? De server moet dan wel veilig worden, hierbij dacht ik dan aan VPN en een firewall/virusscanner.

Hij wil verder alles legaal doen dus software/server enzo moet aangeschaft worden.

Mijn kennis van computers gaat eigenlijk niet verder dan thuisnetwerken en windows, en met hele lichte mate bedrijfsnetwerk. Ik denk dat ik in Windows wel veel kan. Ik draai mijn hand niet om voor zaken als firewall/port forwarding. Heb zelf thuis een Windows XP server met FTP maar dat is toch net wat anders en dat besef ik ook wel.

Ik heb al wat zitten denken en dan kom ik bij het volgende:
- Goedkope server eventueel 2e hands met daarop Windows Server 2003.
- VPN voor veiligheid
- Zakelijke internetverbinding

Wat andere dingen twijfel ik dan nog over (roep gewoon even wat termen die in mijn hoofd spoken):
- Firewall
- Kan ik gewoon normale programma's kopen bijv Office 2007 of moet ik een aantal gebruikerslicentie hebben? Hij start met 1 gebruiker maar dit kan snel meer worden.
- Website/e-mail op server of extern? Domeinnaam/mx-records voor e-mail/exchange/spam?
- Raid/Backup (Ik weet hoe RAID 5 werkt maar heb even geen idee waar ik een backup laat mocht het bedrijf afbranden)

Ik zal hier even ophouden. Ik ben dus een redelijke leek mbt zakelijke servers maar ik zou er graag wel meer van leren. Dit lijkt me dus een uitdagend klusje maar ik weet dus niet zeker of ik teveel hooi op mijn vork haal? Ik weet ook niet precies of ik aan de goede dingen denk of dat ik de plank compleet missla?

Ik wil heel graag mijn kennis in dit soort zaken uitbreiden omdat ik binnenkort moet gaan solliciteren en bedrijfsnetwerken me erg leuk lijkt, ik heb een HBO diploma Mediatechnologie. Dus graag wat advies of ik hier aan kan beginnen. Ik ben goed met google en leer snel.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat gebeurt er als jij op vakantie bent en er gaat wat stuk. Kortom je kan mischien de opbouw wel doen maar de support moet je niet willen doen.

• wiene
TrailBlazer schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:14:
Wat gebeurt er als jij op vakantie bent en er gaat wat stuk. Kortom je kan mischien de opbouw wel doen maar de support moet je niet willen doen.
Daar heb je een goed punt, ik ga binnenkort op gesprek met hem dan zal ik dat meenemen. Ik doe nu ook al veel bij hobbyen bij mensen thuis maar die hoeven ook geen snelle support. Doe overigens het meeste gratis voor vrienden en familie.

Ik begrijp ook dat een bedrijf dit snel en goed kan installeren maar dat zal ook vrij prijzig zijn. Ik ben misschien veel tijd kwijt maar ik kan er veel kennis mee op doen.

Dus eigenlijk ben ik me nu aan het oriënteren, ben er absoluut niet uit of ik er wat mee ga doen.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:47
Met alle respect, maar als ik de vriend van je zus zou zijn dan zou ik het niet door jou laten doen. Nu begrijp ik dat je hiervan wilt leren en dat je echt wel een eindje zal komen, maar als ik mijn bedrijf zou opstarten dan zou ik niet via familie of vrienden dit regelen. Je gaat zakelijke belangen nu verwarren met privé. In mijn ogen gaat dat altijd een keer fout en krijg je scheve gezichten.

Daarnaast is je kennis naar mijn oordeel nog niet echt voldoende om een lekkere start te hebben hiervoor. Ik weet dat iedereen zonder kennis is begonnen, maar mijn advies:
Laat deze ogenschijnlijk makkelijke verdienste liggen en kies voor de veilige weg.

• wiene
MuddyMagical schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:37:
Met alle respect, maar als ik de vriend van je zus zou zijn dan zou ik het niet door jou laten doen. Nu begrijp ik dat je hiervan wilt leren en dat je echt wel een eindje zal komen, maar als ik mijn bedrijf zou opstarten dan zou ik niet via familie of vrienden dit regelen. Je gaat zakelijke belangen nu verwarren met privé. In mijn ogen gaat dat altijd een keer fout en krijg je scheve gezichten.

Daarnaast is je kennis naar mijn oordeel nog niet echt voldoende om een lekkere start te hebben hiervoor. Ik weet dat iedereen zonder kennis is begonnen, maar mijn advies:
Laat deze ogenschijnlijk makkelijke verdienste liggen en kies voor de veilige weg.
Begrijp je kritiek volledig, het is helemaal terecht. Ik zal met hem in overleg gaan maar denk dat ik er toch van af zie om die reden.

Als alternatief om kennis van bedrijfs netwerken op te doen kan ik toch wel thuis op een gewoon pc'tje windows server installeren en dan wat gaan expirimenteren?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als je net bent afgestudeerd verwachten bedrijven echt niet dat je al ene hoop praktijkervaring hebt hoor. Ik ben ook de netwerkwereld ingerold terwijl ik nul ervaring had met die zooi. Was nog net wel in de gouden tijd maar dat is nu wel even wat anders.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-03 09:48
Waarom voor 1 gebruiker een (relatief) dure oplossing als Terminal Server?

Misschien is het handiger om te kijken of je op afstand niet het scherm kunt overnemen van een fat client. Dit kan zowel middels oplossingen als LogMeIn maar ook door een VPN op te zetten (bij voorkeur SSL VPN) en dan met RDP/VNC/PCanywhere, etc. de PC overnemen. De oplossing (en benodigd beheer) is dan een stuk eenvoudiger en dus aanzienlijk goedkoper (en dat lijkt me voor een start-up wel zo prettig).

Om licentietechnisch dan helemaal ok te zitten, kan hij er het beste voor zorgen dat hij altijd met zijn eigen laptop het scherm overneemt en zorgt dat er voor de laptop ook voldoende (office?) licenties beschikbaar zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door mbaltus op 16-12-2008 12:11 . Reden: toevoeging ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• wiene
mbaltus schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 12:10:
Waarom voor 1 gebruiker een (relatief) dure oplossing als Terminal Server?

Misschien is het handiger om te kijken of je op afstand niet het scherm kunt overnemen van een fat client. Dit kan zowel middels oplossingen als LogMeIn maar ook door een VPN op te zetten (bij voorkeur SSL VPN) en dan met RDP/VNC/PCanywhere, etc. de PC overnemen. De oplossing (en benodigd beheer) is dan een stuk eenvoudiger en dus aanzienlijk goedkoper (en dat lijkt me voor een start-up wel zo prettig).

Om licentietechnisch dan helemaal ok te zitten, kan hij er het beste voor zorgen dat hij altijd met zijn eigen laptop het scherm overneemt en zorgt dat er voor de laptop ook voldoende (office?) licenties beschikbaar zijn.
Hij wil dus met meerdere verschillende computers in kunnen loggen. Dus bijvoorbeeld thuis PC, maar ook zijn laptop. Ook vanuit het buitenland. Het bedrijf zal snel uitbreiden naar meer medewerkers, vandaar dat hij een terminal server wil.

Ik heb qua studie niks aan bedrijfsnetwerken gedaan. Heb natuurlijk wel wat netwerking gedaan met de studie. Maar ik vind dat gewoon leuk om daar mee te hobbyen. Vandaar dat ik misschien zelf een servertje neer wil gaan zetten thuis. Ik heb nu een xp server zoals ik al zei maar dat is niet te vergelijken. Ik gebruik geen inlogdomein ofzo.

Ik moet binnenkort ander werk gaan zoeken, de kennis verbreden komt nooit slecht uit. Ik heb van alles maar een beetje geleerd bij mijn studie, dat stoort me wel. Want wat ik na mijn stage heb gedaan wil ik niet in verder, begin dus weer bij 0.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Networking en servers zijn twee heel verschillende zaken hoor. Ik durf te zeggen dat ik wel wat van netwerken af weet maar ik raak gelukkig nooit een server aan.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-03 21:06
Waarom niet gewoon een goede laptop, NAS voor de backups en een dockingstation voor thuis/op de zaak? Vervolgens gewoon een goede externe partij regelen die de website/email host en gaan met die banaan.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
een Hosted SBS/EBS oplossing ?
In een datacenter zonder gezeur volledig beheer.
Tja , het kost wat maar dan heb je ook wat.
Zoek maar eens op Remote Work Place
Dit is een soort Webbased "terminal server" je hebt de ondersteuning van een bedrijf , de snelheid die meestal meer is dan je internet trekt.
De beveiliging wordt ook wel goed geregeld.
Tja het kost wat maar je heb ook wat. Hun nemen meestal backups maar dat kan je nog overleggen.
Je kan ook gewoon een SBS/EBS server thuis/op kantoor zetten , laten beheren door een bedrijf, je zorgt voor een tapedrive in de server en de tapes leg je offsite. Leuke Router met goede firewall met VPN mogelijkheden. alles wordt beheerd door het bedrijf je heb een sla waar je op kan claimen en ze hebben waarschijnlijk verstand van zaken.
.
Pagina: 1