• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-12 16:29
De Gregoriaanse kalender.

Wiki

Als ik een beetje ga lezen over onze kalender dan lijkt het er op dat dit een Katholieke/Protestantse kalender is.

Dit zou komen doordat de originele bedenker van deze kalender een Geloofsovertuiging had als Katholiek, en doordat in die tijd de kerk nog aan de macht was.

De regeringen toentertijd, namen beslissingen vanuit het Katholieke oogpunt, en hebben de Gregoriaanse kalender geaccepteerd...

Betekend dit nu dat onze kalender eigenlijk een godsdienstelijke kalender is..?

En wat betekend dat dan voor een Atheïst.....?

Ik kan me voorstellen dat een Atheist ook datum en tijd niet wil erkennen... .dit is namelijk niet echt natuurlijk ontstaan...

Ik stop hier even met typen.. en ben eerst even benieuwd naar jullie reacties.

FreeReef.nl

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12 16:14
Juist, religie was jaren lang centrum van onze maatschappij, vrij logisch dat onze maatschappij doordrenkt is ermee, en dat levert imho voor de atheïst niet zo'n probleem op. Net zoals atheïsten toch ook naar schilderijen van de kerkelijke meesters kunnen kijken?

|>

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-12 15:40
Ik gebruik zelf nog steeds de juliaanse kalender :P

Maar even zonder gekheid. Het feit dat je niet in een god/hemel/hel gelooft wil toch niet zeggen dat je een afkeer hebt van een kalender welke in 90% van de wereld gebruikt wordt? Dat vind ik een beetje een kortzichtig idee. en eigenlijk een belachelijke vraag als ik heel eerlijk ben.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Daarbij zijn een hoop religieuze dingen juist ontstaan door maand- en jaarcycli.

Neem kerstmis bijvoorbeeld, vroeger midwinter, nu geboorte van Jezus.
Pasen ook, vruchtbaarheidsfeest, later Paasfeest.

Dus ik denk dat je als atheïst weinig hoeft aan te trekken van het feit of een kalender nu wel of niet godsdienstig is, want uiteindelijk zijn het allebei natuurkalenders ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Dido
  • Laatst online: 12-12 19:14

Dido

heforshe

Decon Frost schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:11:
En wat betekend dat dan voor een Atheïst.....?
Geen donder. Of je moet er enorme bezwaren tegen hebben dat we volgens sommigen leven in het jaar 2008 na de geboorte van de zoon van een God waar je als atheist niet in gelooft.

Dan noem jij het jaar gewoon anders. :)

Of dat de maanden januari, (mogelijk) februari, maart, mei, juni, juli en augustus naar goden genoemd zijn. Dan verzin je zelf maanden :)

Je komt dan ook in de problemen met dinsdag, donderdag, vrijdag en zaterdag neem ik aan?
Noem ze maar anders!

Het enige probleem is dat je geen afspraken meer gepland krijgt met iemand anders ;)

Wat betekent mijn avatar?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-12 10:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het grootste deel van de kalender, dagen, maanden, en jaren is astronomisch, de namen van de dagen zijn Germaans, de namen van de maanden Romeins en de jaartelling zelf is Christelijk.

Er bestaan nog diverse andere kalenders met andere jaartellingen, maar die nemen ook allemaal een bepaalde gebeurtenis als beginpunt die voor de meerderheid van de mensen op aarde niet echt belangrijk is.

Omdat we geen precieze datum weten voor het onstaan van universum, de aarde, of de mensheid zijn die ook niet echt praktisch als beginpunt, wat dan nog overblijft is een astronomisch verschijnsel, maar welke je dan kiest is net zo willekeurig als een willekeurig tijdstip kiezen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• World Citizen
Dido schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:26:
[...]

Geen donder. Of je moet er enorme bezwaren tegen hebben dat we volgens sommigen leven in het jaar 2008 na de geboorte van de zoon van een God waar je als atheist niet in gelooft.
Daarom was ik ook gestopt met typen...

Het komt er dus op neer dat een Atheist.. niet in onze kalender gelooft, maar om praktische redenen wel ernaar leeft... ?

FreeReef.nl

• simon
Hoezo in kalenders geloven... Je maakt er meer van dat 't is.

|>

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Wat dit betekent voor een atheïst?

Dat er in het verleden bepaalde afspraken gemaakt zijn i.v.m. datum en tijd en dat zowat iedereen die nu gebruikt. Het is niet zo dat ik geloof in maandag of het jaar 0 of zo. Dat zijn afspraken die gemaakt zijn voor het beter functioneren van de maatschappij en ik kan me daar goed bij vinden. Dat gelovigen een heel verhaal willen brijen aan die ene persoon die rond het jaar 0 geboren is is hun goed recht, maar dat verhaaltje en die afspraak zijn voor mij 2 totaal verschillende dingen.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-12 09:42

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Tja dan kan je je als Atheist ook wel gaan storen aan het feit dat je af en toe een kerk/moskee/tempel tegenkomt als je wel eens buitenkomt. Je moet gewoon ergens een startpunt nemen en dat is nu eenmaal het geboortejaar geworden van iemand die een grote rol speelt in een van de wereldreligies in het Westen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:41
Decon Frost schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:32:
[...]

Daarom was ik ook gestopt met typen...

Het komt er dus op neer dat een Atheist.. niet in onze kalender gelooft, maar om praktische redenen wel ernaar leeft... ?
Wie houd je tegen om volgens een andere kalender te gaan leven?

The devil is in the details.

• World Citizen
Jegapia schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:34:
Wat dit betekent voor een atheïst?

Dat er in het verleden bepaalde afspraken gemaakt zijn i.v.m. datum en tijd en dat zowat iedereen die nu gebruikt. Het is niet zo dat ik geloof in maandag of het jaar 0 of zo. Dat zijn afspraken die gemaakt zijn voor het beter functioneren van de maatschappij en ik kan me daar goed bij vinden. Dat gelovigen een heel verhaal willen brijen aan die ene persoon die rond het jaar 0 geboren is is hun goed recht, maar dat verhaaltje en die afspraak zijn voor mij 2 totaal verschillende dingen.
Dit is precies waar ik op doel...

Zoals jij het schrijft waren er toen al 2 interpretaties van de Kalender... 1 met een verhaal, en 1 zonder...

Echter die zonder verhaal, is na die met verhaal gekomen... Mensen konden niet anders dan zich aan de tijd en kalender houden, ivm praktische redenen.

Ik wil ook niet echt een punt bereiken met deze discussie... Het is meer het bewustzijn van.. Ik zelf denk er natuurlijk hetzelfde over als jullie...

Maar zoals jegapia zegt... er zijn 2 beeld vormingen over de kalender...

FreeReef.nl

• Dido

Dido

heforshe

Decon Frost schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:32:
Wat versta je onder "geloven in een kalender"? Ik kan me er niets bij voorstellen.

En wat versta je onder "leven naar een kalender"?
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar dan moet je denken aan "op zondag naar de kerk", "voor de Pasen een maand vasten", "vieren van de naamdagen van heiligen".

Of, maar dat heeft geen ruk met religie te maken, zaaien en oogsten in vaste maanden.
Decon Frost schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:38:
Echter die zonder verhaal, is na die met verhaal gekomen...
Dat waag ik te betwijfelen. Zonder verhaal heb je namelijk al dat je wilt weten wanneer je moet zaaien, wanneer je kutn oogsten, of hoelang het nog koud blijft. Dat is je kalender.

Dat je hem dan zo gaat invullen dat je er je goden, heiligen en feestdagen in kwijt kunt is leuk, maar je leeft niet naar een kalender maar naar een natuurverschijnsel.

Als je kijkt naar het verschil tussen maankalenders en zonkalenders zie je ook dat in landbouwbeschavingen de zonkalender belangrijker wordt, en dat heeft niets met het verhaal te maken, als wel met het feit dat een maankalender uit de pas loopt met je seizoenen die je voor je landbouw nodig hebt.

[ Voor 39% gewijzigd door Dido op 16-12-2008 11:44 ]

• World Citizen
Dido schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:40:
[...]

Wat versta je onder "geloven in een kalender"? Ik kan me er niets bij voorstellen.

En wat versta je onder "leven naar een kalender"?
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar dan moet je denken aan "op zondag naar de kerk", "voor de Pasen een maand vasten", "vieren van de naamdagen van heiligen".

Of, maar dat heeft geen ruk met religie te maken, zaaien en oogsten in vaste maanden.
Met niet in geloofd bedoel ik..

Je gelooft niet in DE Gregoriaanse kalender.. .aangezien die bezaaid is met verhalen en geboortes van het katholieke geloof.

Je gelooft wel in De Kalender.... die zonder als die verhaaltjes erbij...

We noemen hert als Atheist wel de Gregoriaanse kalender, maar van binnen weten we, dat DE Gregoriaanse kalender eigenlijk niet DE kalender is die we volgen.

FreeReef.nl

• simon
Volgens mij doe je gewoon moeilijk om 't moeilijk doen, 't is nu puur een woordspelletje geworden.

|>

• Dido

Dido

heforshe

Decon Frost schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:43:
Met niet in geloofd bedoel ik..

Je gelooft niet in DE Gregoriaanse kalender.. .aangezien die bezaaid is met verhalen en geboortes van het katholieke geloof.

Je gelooft wel in De Kalender.... die zonder als die verhaaltjes erbij...
Ik geloof in geen enkele kalender.

Geloof jij in de Babylonische tijd- en hoekverdeling? Je gebruikt hem waarschijnlijk wel dagelijks.

Ik snap echt niet wat je met "geloven in een kalender" bedoelt. Ik gebruik een kalender, ik geloof er niet in. Zo ook genoemde tijdschaal, de meter, regen, de zonsopgang of koffie.
We noemen hert als Atheist wel de Gregoriaanse kalender, maar van binnen weten we, dat DE Gregoriaanse kalender eigenlijk niet DE kalender is die we volgen.
Dat is het wel degelijk. het is wel degelijk DE kalender die we volgen. Al was het een contragereformeerde Pastafarian van Mars geweest die hem verzonnen had, hij voldoet prima als tijdschaal - behoudens wat geneuzel over schrikkelseconden en zo.

Dat er behalve de astronomische (!!!!) definitie van de kalender ook allerlei Christelijke of andere feestdagen of - perioden op die kalender voorkomen is volslagen irrelevant.

Hell, het enige Christelijke aan de Gregoriaanse kalender is de bepaling van het begin ervan. Voor de rest is het ding een astronomische correctie op een veel oudere astronomische aanpassing naar een zonnekalender op een nog oudere astrologische maankalender.

[ Voor 38% gewijzigd door Dido op 16-12-2008 11:51 ]

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 08:48

Zyppora

155/50 Warlock

Decon Frost schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:38:
[...]
Ik wil ook niet echt een punt bereiken met deze discussie... Het is meer het bewustzijn van..
En dat proberen de katholieken dus ook met zondagsmissen en kerstmissen en paasvieringen enz. ;)

Ik denk dat je te veel achter de Gregoriaanse kalender zoekt. Volgens mij waren die christenen in den beginne ook niet zo secuur dat ze met schrikkeljaren enz. werkten. De kalender is gewoon een praktische maatstaf aan de hand waarvan wij de tijd meten. Het is een afspraak waar we ons allemaal aan houden, net zoals stoppen voor rood licht bijvoorbeeld. Het gaat gewoon niet lang goed wanneer iemand zich er niet meer aan houdt.

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ook zaken als kosher, halal, etc zijn religieuze termen maar die hebben een praktische achtergrond: dat je geen verrot/besmet voedsel eet. Dan betekent echter niet dat je als atheist dus uit principe alleen maar varkens gaat eten die een natuurlijke dood zijn gestorven. Vele religies hebben niet zoveel op met abortus, dat betekent niet dat je perse elk kind moet aborteren.

Als atheist geloof je niet dat er goden bestaan. Dan mag het je ook helemaal niets uitmaken hoe een bepaald gebruik is ontstaan. Er valt niets te erkennen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit topic heeft wel wat weg van Windows logo op toetsenbord. Wat maakt het nu uit of de kalender origineel godsdienstig ingericht was, of dat je toetsenbord een Windows of Apple-key bevat?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Dido schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:26:
[...]
Of dat de maanden januari, (mogelijk) februari, maart, mei, juni, juli en augustus naar goden genoemd zijn. Dan verzin je zelf maanden :)
O rly?

(juli en augustus zijn vernoemd naar de romeinse keizers Julius Caesar en Augustus.)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-12 20:05
Gewoon omdat je atheist bent, niet in (een) god gelooft, betekent niet dat wat christenen zeggen meteen onzin is.
Mijn ouders zijn protestants, gaan wekelijks naar de kerk en lezen zelfs wel eens een stukje bijbel. Desondanks zeggen ze regelmatig hele zinnige dingen. M'n vader is accountant & belastingadviseur. Hij is ook christelijk - moet ik hem nu dan maar NIET om advies over belastingen gaan vragen?

Sterker nog, ik vind het merendeel van de 10 geboden best zinnig. Ondanks dat het een christelijke uitvinding is vind ik het helemaal niet verkeerd om ernaar te leven.

Dus als een paar honderd jaar geleden een of andere katholieke man een slimme opmerking gemaakt heeft die tot de hedendaagse kalender geleid heeft - prima!

Wat mij betreft gaat de openings-post dan ook een beetje richting extreem-atheistisch. Net als extreem-rechts, extreem-links, extreme moslims en extreme christenen iets waar ik mij niet in kan vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door vanaalten op 16-12-2008 13:19 ]

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-12 16:22
Dan begin je toch gewoon de Unixtijd te volgen. Het is nu 1229430410 seconden na unix epoch.

Voor het overzicht dan maar:
Maand aantal dagen genoemd naar andere namen
januari 31 De Romeinse god Janus Louwmaand, IJsmaand, Wolfsmaand, Hardmaand [1]
februari 28 of 29 De Etruskische god Februus Sprokkelmaand
maart 31 De Romeinse god Mars Lentemaand
april 30 aperire ( = openen in Latijn) Grasmaand
mei 31 De Romeinse godin Maia Bloeimaand, Wonnemaand, Mariamaand
juni 30 De Romeinse godin Juno Zomermaand, Weidemaand
juli 31 De Romeinse dictator Julius Caesar Hooimaand
augustus 31 De Romeinse princeps Imperator Caesar Augustus Oogstmaand
september 30 Latijn voor zevende maand Herfstmaand
oktober 31 Latijn voor achtste maand Wijnmaand, Zaaimaand
november 30 Latijn voor negende maand Slachtmaand
december 31 Latijn voor tiende maand Wintermaand, Feestmaand, Kerstmaand

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

F_J_K schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 12:12:
Als atheist geloof je niet dat er goden bestaan. Dan mag het je ook helemaal niets uitmaken hoe een bepaald gebruik is ontstaan. Er valt niets te erkennen.
Dat mag natuurlijk wel degelijk, je hebt altijd nog je eigen principes en standaarden.

Nu maakt het mij met die kalender weinig uit. In tegenstelling tot geloof is er voor het ontstaan van de kalender wel een hele goede wetenschappelijk redenering. Of de naamgeving nu een "gelovige" achtergrond heeft interesseert mij bitter weinig.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 13:16:
[...]

O rly?

(juli en augustus zijn vernoemd naar de romeinse keizers Julius Caesar en Augustus.)
Ya rly
Die reactie had ik verwacht. ;) Beide keizers zijn tot god verheven :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:11

Barrycade

Through the...

Wat is er dan te geloven aan een kalender? Dat bestaat gewoon. Ongeveer 365 dagen in het jaar en 24 uur per dag. Lekker makkelijk als je iets wil afspreken met je tandarts bv of wanneer je op vakantie gaat.

Dus omdat ik niet in Goden geloof, kan ik niet in Woensdag geloven? (Wodan) Dus kan ik eigenlijk als atheist niet op woensdag met iemand afspreken volgens jouw beredeningen?

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-12 16:22
Die reactie had ik verwacht.
Als je dat verwachtte waarom zette je het er niet direct bij dan?

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-12 17:13
Dus als ik te laat op een afspraak verschijn kan ik zeggen, ik ben Atheist, ik erken niet dat het nu 09:15 uur is?

Ik snap dit topic niet.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Decon Frost schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:43:
Wat is dan wel 'DE' kalender die we volgen? In ieder geval een kalender waar 365.25ennogwat aardrotaties in een rondgang om de zon gaan, mag ik hopen? En eentje waar er 60x60x24 seconden in een aardrotatie gaan? De verhouding van die drie staat namelijk nogal vast en hoewel we de seconde zouden kunnen herdefinieren, wil je denk ik niet weten hoeveel moeilijkheden we ons daarmee op de hals halen. Alleen aan die weken en maanden kunnen we makkelijker iets doen, maar nog steeds niet echt handig.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat een gezeur over geloven en niet geloven, de Christelijke/Joodse achtergrond is uiteindelijk alleen maar de weekindeling van 7 dagen. De namen van de dagen en maanden hebben echter helemaal niet die achtergrond. Tijdens de Franse revolutie is een poging gedaan om een tiendaagse week te maken, met andere namen. Maar gelovig of niet, niemand wou hier aan.

Maar wat ik mis in al dit gediscussieer is de werkelijke achtergrond van de Gregoriaanse kalender. En dan zeg je eigenlijk alleen maar "what's in a name?"
Wat nl. het geval was, is heel simpel. De tot en met 1583 gebruikt werd liep door een foute schrikkeljaartelling op dat moment 10 dagen achter t.o.v. het zonnejaar. Gewoon omdat een jaar niet precies 365,25 dagen heeft, gecorrigeerd door eens in de 4 jaar een schrikkeljaar. Het verschil dat hierdoor in de loop van de afgelopen eeuwen was ontstaan werd met ingang van dat moment (sommige landen pas veel later) hersteld. En dat was alles, het had net zo goed met de zelfde eigenschappen de naam van heerser van een land kunnen dragen dat toen veel macht had.
Hoe dan ook, die correctere berekening was puur wetenschappelijk en had niets met de kerk te maken.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:30

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Ach we kunnen in 2012 overgaan op de nieuwe Maya kalenders die starten dan allemaal opnieuw. ;)

Zelf het onlogische verschijnsel van de verdeling 28/29, 30 en 31 dagen per maand kunnen we niet aanpassen.
Het zou te makkelijker zijn om de even maanden 30 dagen, behalve februari die 29/30, en de oneven maanden 31 dagen.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zou best kunnen die andere indeling, je komt uiteindelijk toch terecht op 365 c.q. 366 dagen en dat is het enige dat telt, maar:
1. Waarom zouden we, wat zijn we daarmee gebaat? Of wie is er mee gebaat?
2. Alle landen in de wereld moeten het er over eens zijn. Krijg je nooit voorelkaar.

En nog even die paus Gregorius, zelf denk zeker ik dat die er nauwelijks debet aan heeft gehad. Ik denk eerder dat die groep wetenschappers hem met die naamgeving heeft geëerd, al dan niet onder druk van koningen en/of keizers en aanhang rond die tijd. Denk niet dat beste man dat in z'n eentje heeft uitgevonden.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Het lijkt mij - als zelf atheïst zijnde - weinig zinvol een van de weinige goede definities van de kerk aan te vallen. Het concept werkt prima en ik zie geen enkele reden om in linux- of gps-tijd (seconden sinds 1984 of zoiets onbruikbaars) te gaan afspreken. Die paus (toch?) had tenminste het besef om een bruikbare definitie van tijd datum als standaard in te stellen en de ijdelheid deze naar zichzelf te vernoemen, zou ik ook doen :+
Kinderbijslag is in de tweede wereld oorlog ingevoerd door een bezettende mogendheid maar daar hoor je nu ook weinig mensen over (al hebben fietsers sinds kort wel weer voorrang van rechts maar ik dwaal echt teveel af nu...)
niet zo lang geleden had elke paats haar eigen zonnetijd - maar dat werkte niet meer toen er treinen gingen rijden over enkelspoor - ik hou niet van treinen maar wel van de tijdzones die we er aan te danken hebben!

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 17-12-2008 00:36 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Techneut schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:23:
Tijdens de Franse revolutie is een poging gedaan om een tiendaagse week te maken, met andere namen. Maar gelovig of niet, niemand wou hier aan.
Inderdaad, grappig dat je dat niet zomaar kunt doen. :) Zit toch ingebakken in de mensen blijkbaar, die 7 dagen. In de voormalige Sovjet-Unie hebben ze dat ook eens geprobeerd:
In het nog niet te lange verleden heeft men in de communistische tijd in de Sovjet Unie eens geëxperimenteerd met een 10 daagse werkweek, gevolgd door vier vrije dagen. Het werd een waar disaster. Biologische klokken gingen tekeer als gekken en mensen werden letterlijk ziek, door een ritme wat niet bij de mens past. Mensen werden overspannen en na vele klachten en arbeidsuitval heeft men node de zaak - het experiment, na rijp beraad - in dak gestoken en is men terug gegaan naar de aloude en beproefde werkweek van maximaal 6 dagen (niets ten nadele van een extra vrije dag!).
Bron. Je zou toch denken dat een mens dit wel aan zou moeten kunnen, maar de praktijk wijst uit dat de meesten het blijkbaar niet volhouden.

Verder vind ik het een beetje stemmingmakerij, dit topic. Zou je als atheïst nooit je kind Paul of Johan of Mark kunnen noemen, omdat je dan inconsequent bezig bent zeker..

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• franssie

franssie

Save the albatross

TerraGuy schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 23:52:
[...]

Bron. Je zou toch denken dat een mens dit wel aan zou moeten kunnen, maar de praktijk wijst uit dat de meesten het blijkbaar niet volhouden.
Dat noem ik geen bron!
Dat een wethouder in Breda iets zonder bronvermelding (en geloofsvermelding?) aanhaalt zegt mij wetenschappelijk niets.
Daarnaast vind ik het nogal beledigend dat een moslim op zaterdag moet werken en een jood op vrijdag omdat dat de nederlandse christelijke norm is was.
Laat ze het lekker zelf uitzoeken en verplicht hooguit dat een winkel een dag per week dicht is, heb je de werknemers bescherming ook die te vaak misbruikt wordt om de zondagssluiting te verantwoorden.

(iets hiervan was trouwens usance in Amsterdam totdat ...)

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 17-12-2008 01:07 . Reden: opmaak ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik gebruik altijd die computer kalendar die sinds 1980 steeds een seconde bij het getal optelt.

Ben alleen vergeten hoe die heet :P

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-12 19:36
franssie schreef op woensdag 17 december 2008 @ 00:41:
[...]

Dat noem ik geen bron!
Dat een wethouder in Breda iets zonder bronvermelding (en geloofsvermelding?) aanhaalt zegt mij wetenschappelijk niets.
Daarnaast vind ik het nogal beledigend dat een moslim op zaterdag moet werken en een jood op vrijdag omdat dat de nederlandse christelijke norm is was.
Laat ze het lekker zelf uitzoeken en verplicht hooguit dat een winkel een dag per week dicht is, heb je de werknemers bescherming ook die te vaak misbruikt wordt om de zondagssluiting te verantwoorden.

(iets hiervan was trouwens usance in Amsterdam totdat ...)
Winkels op zondag dicht. Nederland is christelijk land met zondag als rustdag.

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Dutch_Razor schreef op woensdag 17 december 2008 @ 01:10:
Ik gebruik altijd die computer kalendar die sinds 1980 steeds een seconde bij het getal optelt.

Ben alleen vergeten hoe die heet :P
Wikipedia: Unix time

• franssie

franssie

Save the albatross

Dancing_Animal schreef op woensdag 17 december 2008 @ 01:17:
[...]

Winkels op zondag dicht. Nederland is christelijk land met zondag als rustdag.
oh, waar staat dat? in een recentelijk boek dan graag :+

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-12 19:36
Wikipedia. Google.

[ Voor 28% gewijzigd door Dancing_Animal op 17-12-2008 01:23 ]

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 07:26

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

franssie schreef op woensdag 17 december 2008 @ 01:21:
[...]

oh, waar staat dat? in een recentelijk boek dan graag :+
nederlands wetboek. Winkels zijn op zondag dicht, tenzij [vul hier een aantal uitzonderingen in]. Daarmee is Nederland dus een christelijk land.

Ik als jood heb verplicht vrij met kerst en pasen, maar moet voor mijn joodse feestdagen mijn vakantiedagen gebruiken. Daarmee is Nederland een christelijk land.

Niks mis mee, dat is coeltoer, zo als ze dat op Fok zouden zeggen, maar het is wel een feit. Als er wat meer rekening met mijn feestdagen en zaterdag (joden) of vrijdag( moslims) werd gehouden zou dat natuurlijk wel fijn zijn ;)

Als Jood heb ik ook mijn eigen joodse kalender, voor religieuze doeleinden, maar het zou niet in mij opkomen om mijn zakelijke of zelfs privéafspraken in die kalender te plannen. Veel te verwarrend. Gewoon lekker gebruiken wat gangbaar is in de omgeving.

Om er voor TS nog een schepje bovenop te doen. Het feit dat de week in 7 dagen is gedeeld komt uit het midden-oosten en is in Europa door het Christendom geïntroduceerd. Dus geloof je daar dan ook niet in?

Je viert neem ik aan dus ook geen Kerst en Sinterklaas, Sint Maarten of Carnaval en wil op die dagen het liefst gewoon werken terwijl je collega's thuis zitten.

Oh, en ik heb het ook niet zo op met keizer Augustus, dus die maand moet gewoon weer 30 dagen hebben, net als februari.

Je maakt het jezelf wel erg moeilijk, zijn je atheistische principes zo belangrijk? Het lijkt wel een overtuiging. ;)

(Ik weet, ik zet het wat scherp aan, maar ik hoop dat mijn punt duidelijk is).

[ Voor 8% gewijzigd door PhysicsRules op 17-12-2008 11:54 . Reden: Opmerking over joodse kalender toegevoegd ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Geloven in een kalender... Onzinniger wordt het niet.

Een kalender is een afspraak om de tijd in te delen. Dat is handig en heeft helemaal geen ene reet met theologie te maken.

Zou een christen donderdag niet eigenlijk een andere naam moeten geven omdat de naam ervoor is afgeleid van de Noorse god Donar? :')

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 13:42
Je zou eigenlijk verwachten dat juist de christenen, met hun één god, veel meer moeite zouden hebben met een kalender waarin weet-ik-hoeveel goden voorkomen. Dat het atheisten koud laat vind ik niet zo verwonderlijk, maar dat zelfs de hardcore gelovigen het praktische verkiezen boven hun ideologie verbaast mij dan weer wel enigzins ;)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-12 16:18

KneoK

Not in a million lightyears

Voor zover ik lees hebben wij helemaal geen 'godsdienstelijke' kalender, maar gewoon eentje die door een gelovig persoon verzonnen is.

Als Atheïst zou je dus eigenlijk ook Lord of the Rings niet mogen lezen en het bestaan van Amerika keihard moeten ontkennen (beide 'ontdekkingen' door gelovigen). Als we dan toch bezig zijn, waarom dan niet meteen blijven beweren dat de aarde plat is (een gelovige heeft immers beweerd dat dat niet zo is) ?

• franssie

franssie

Save the albatross

die kalender is geannexeerd
offtopic:
net zoals joelfeest
, en de aarde is rond!!!
rond als een pannekoek.

vraag: Van wie is de door mij aangehaalde pannekoek uitspraak over de aarde, ik ben het even kwijt.

Het is nu gewoon 18 december 2008, en dit jaar duurt een seconde langer dan vorig jaar om deze kalender in stand te houden, 1 seconde - daar lijkt me niets mis mee.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
franssie schreef op donderdag 18 december 2008 @ 01:03:
die kalender is geannexeerd
offtopic:
net zoals joelfeest
, en de aarde is rond!!!
rond als een pannekoek.

vraag: Van wie is de door mij aangehaalde pannekoek uitspraak over de aarde, ik ben het even kwijt.

Het is nu gewoon 18 december 2008, en dit jaar duurt een seconde langer dan vorig jaar om deze kalender in stand te houden, 1 seconde - daar lijkt me niets mis mee.
Dat was Herman Finkers, een katholiek die graag mag spotten met de kerk, maar dat terzijde :+

Ik vraag me nu toch sterk af wat de TS met dit topic dacht te bereiken. Het lijkt wel alsof er het soort logica wordt gebruikt die atheisten niet gebruiken.

Gisteren hoorde ik toevallig op de radio de uitspraak : "Oh wat goed dat jullie Christelijke muziek draaien!" waarop de DJ antwoorde : "Ik vind de muziek gewoon goed." Er is over het algemeen niets Christelijks aan zaken die door Christenen bedacht worden.

Is een loempia bereidt door een Vietnamese Boeddist een boeddistische loempia? Wat betekent dit dan voor een Christen met honger? :?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
KroontjesPen schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 21:56:
Ach we kunnen in 2012 overgaan op de nieuwe Maya kalenders die starten dan allemaal opnieuw. ;)

Zelf het onlogische verschijnsel van de verdeling 28/29, 30 en 31 dagen per maand kunnen we niet aanpassen.
Het zou te makkelijker zijn om de even maanden 30 dagen, behalve februari die 29/30, en de oneven maanden 31 dagen.
Ik heb als kind altijd het volgende ezelsbruggetje geleerd:

Maak je hand tot een vuist, en begin dan de maanden te noemen te beginnen met de knokkel, vervolgens het kuiltje tussen deze knokkel en de volgende etc.
Januari, Maart, Mei en Juli vallen dan op de knokkels van je ene hand, Februari, April en Juni in de 3 kuiltjes,
Vervolgens tel je verder op de volgende hand en die begint (jawel) met een knokkel: Augustus, Oktober, December vallen op knokkels en September/November in de kuiltjes.

overigens vind ik het een beetje onzinnig topic:
Omdat er in de 10 geboden staat dat we niet mogen moorden, stelen etc, moeten we daar nu maling aan nemen omdat het een christelijke gedachtengoed is?

Een groot deel van de religieuze regels zijn ingesteld, omdat deze beter zijn voor de mens:
Varkensvlees/paardevlees en bijv. Paling is bijvoorbeeld niet kosher/halal, maar het is inmiddels ook wetenschappelijk vastgesteld dat deze vlees en vis soorten bijzonder ongezond zijn
De mens heeft met enige regelmaat een rustdag nodig.
Dingen als de 10 geboden, zijn er ook mede om te voorkomen dat de mens niet meer kan samenleven. Als je als mens continue erop bedacht moet zijn dat de andere mensen wel eens jou zouden kunnen vermoorden, je bezittingen zou kunnen roven, je vertrouwen zouden beschamen (door te liegen, vreemd te gaan) etc, dan wordt je ontzettend paranoïde.

Een groot deel van de 'wetgeving' in religieuze boeken zijn er ook om een ordelijke samenleving te stimuleren

Star Citizen Referral Code

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-12 13:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mr_Atheist schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:32:
[...]

Ik vraag me nu toch sterk af wat de TS met dit topic dacht te bereiken. Het lijkt wel alsof er het soort logica wordt gebruikt die atheisten niet gebruiken.

Gisteren hoorde ik toevallig op de radio de uitspraak : "Oh wat goed dat jullie Christelijke muziek draaien!" waarop de DJ antwoorde : "Ik vind de muziek gewoon goed." Er is over het algemeen niets Christelijks aan zaken die door Christenen bedacht worden.

Is een loempia bereidt door een Vietnamese Boeddist een boeddistische loempia? Wat betekent dit dan voor een Christen met honger? :?
Het lijkt erop alsof de verzuiling terugkeert, maar nu met een narcistisch bijsmaakje. "Alles wat niet zo is als mij of mijn groep dat is anders en dat moet ik niet".

Signatures zijn voor boomers.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:30

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Metaalhoofd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:18:
Ik heb als kind altijd het volgende ezelsbruggetje geleerd:

Maak je hand tot een vuist, en begin dan de maanden te noemen te beginnen met de knokkel, vervolgens het kuiltje tussen deze knokkel en de volgende etc.
Januari, Maart, Mei en Juli vallen dan op de knokkels van je ene hand, Februari, April en Juni in de 3 kuiltjes,
Vervolgens tel je verder op de volgende hand en die begint (jawel) met een knokkel: Augustus, Oktober, December vallen op knokkels en September/November in de kuiltjes.
Zo heb ik dat ook geleerd maar een computer kan dat niet en moet een subroutine gebruiken.
Hadden we mooi kunnen aanpassen in het millennium gedoe.
O ja, maanden beginnen na de wijziging van de spelregels in 1954 ook niet meer met een hoofd letter. ;)
Wel een mooi bewijs dat iets veranderen niet makkelijk gaat.

Wat ik nog wel in deze discussie wil inbrengen is de datum van Pasen. De wisselende datum is zuiver het gevolg van de Christelijk invloed. Het moet de eerste zondag na volle maan na het lentepunt zijn.
Wat zouden de gevolgen zijn als de zaken wereld daar een vaste dag voor ging nemen.
Hiervoor kan de zondag op of direct na het 21 maart een goede zijn imo. Voor Kerstmis kan dat dan op of direct na 21 december worden.

Nog een weetje. Het Chinese Nieuwjaar begint op de 2e nieuwe maan na het winterpunt. ;)

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Metaalhoofd
Maasluip schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:50:
[...]

Het lijkt erop alsof de verzuiling terugkeert, maar nu met een narcistisch bijsmaakje. "Alles wat niet zo is als mij of mijn groep dat is anders en dat moet ik niet".
Ach in de metalscene wordt het christendom al jarenlang uitgekotst, gehekeld etc, terwijl velen elkaar maar napraten.

Ook merk ik als metalhead zijnde ook dat vele niet-metalheads laagdunkend doen over metalheads. Ze bijvoorbaat al wantrouwen, belachelijk maken etc.

Mensen voelen zich onzeker bij anderen die niet hetzelfde over zaken denken als zijzelf dat doen. Hierdoor krijg je verzuiling. Trap de ene groep die je niet begrijpt naar beneden, zodat jij beter lijkt.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik neem aan dat je, als atheist, dus ook geen belang hecht aan kerstmis en pasen, en dus zonder gezeik over overwerk-tarieven op die dagen je werk doet?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

nee, dat is een nationale feestdag, waarop iedereen vrij krijgt, dat wil niet zeggen, dat je ergens niet in gelooft meteen maar wel moet werken, jij bent toch ook vrij op koniningendag ookal geloof je niet in de monarchie ?

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• franssie

franssie

Save the albatross

Jester.NL schreef op donderdag 18 december 2008 @ 22:37:
Ik neem aan dat je, als atheist, dus ook geen belang hecht aan kerstmis en pasen, en dus zonder gezeik over overwerk-tarieven op die dagen je werk doet?
nee dat betekent dat ik tweede kerstdag (waar staat dat voor) liever als vrij opneembare dag heb, of doe allebei maar. Daarnaast is Jezus niet in december geboren - daar zijn de een aantal theologen het wel over eens (die ik tenminste lees, ik ben geen theoloog) maar ergens tussen juli en oktober. Eerste en tweede joeldag dan maar ;)

• Metaalhoofd
franssie schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:02:
[...]

nee dat betekent dat ik tweede kerstdag (waar staat dat voor) liever als vrij opneembare dag heb, of doe allebei maar. Daarnaast is Jezus niet in december geboren - daar zijn de een aantal theologen het wel over eens (die ik tenminste lees, ik ben geen theoloog) maar ergens tussen juli en oktober. Eerste en tweede joeldag dan maar ;)
Tja de data van veel christelijke feesten zijn door de RK-kerk destijds aangepast aan de data van bestaande heidense feesten, zodat deze mensen de overgang naar het christendom makkelijker zouden accepteren. veel 'gewone' mensen waren zowiezo niet zo fanatiek bezig met geloof, dus of ze nou feesten vierden ter ere van Jezus of Wodan, maakte hun geen moer uit. De RK-kerk kon zich zelf op de borst slaan dat ze veel mensen hebben 'gekerstend' en zodoende aan hun religieuze plicht hebben voldaan.
Natuurlijk zijn er voorbeelden van heidenen die het christelijke geloof niet zonder meer accepteren, maar er zijn ook voorbeelden van christenen die de de verheidening van het christendom (kerstening van heidense gebruiken) niet zonder meer accepteren. Beide groepen moesten dat soms met hun leven bekopen, omdat de machthebbers geen tegenspraak dulden.

Pagina: 1