Toon posts:

Raid instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb hier een server met 3 harde schijven. nou moet ik deze in raid 1 gaan zetten zodat hij gaat mirroren, is dit mogelijk met 3 schijven? hij staat nu in raid 0 als ik het goed heb, de 3 schijven worden gezien als 1 schijf. maar wat mijn probleem nu is. hoe en waar kan ik het instellen. het is een Dell Poweredge1900 server ik heb al gekeken in de bios en in de handleiding maar kom er niet uit. in de handleiding staat dat je raid aan of uit kan zetten in de bios maar die optie staat er helemaal niet bij. wie helpt mij?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58
Voor raid 1 of raid 0 heb je maar 2 schijven nodig. Met 3 schijven zou je wel raid 5 kunnen gebruiken.
Raid 0+1 of 1+0 is ook nog een optie, dan heb je alleen 4 schijven nodig.

Denk er wel om dat met raid 0 je kans op data verlies wel een stuk groter is dan bij raid 1 of 5.

Die dell zou ik zelf zo niet weten, maar voor meer info over verschillende raid niveaus kan je hier lezen: RAID FAQ

Verwijderd

Topicstarter
maar wat kan ik dan het beste doen, heb er 3 schijven inzitten. is het mogelijk om bijvoorbeeld op schijf 1 het systeem te zetten met de belangrijkste data en deze in raid 1 te zetten. en dan gewoon de derde schijf als losse data schijf te gebruiken en deze niet te gebruiken met raid?

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 18:58
Is het voor een produktie server, test server of voor thuis? Wat ga je er precies mee doen? Wat voor data komt er op te staan?
Dat is wel handig om te weten voordat je zulke beslissingen maakt.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik hoop dat je ook een backup hebt ingestelt, want (belangrijke data) + RAID-0 = :N

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:58

BCC

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:15:
is het mogelijk om bijvoorbeeld op schijf 1 het systeem te zetten met de belangrijkste data en deze in raid 1 te zetten. en dan gewoon de derde schijf als losse data schijf te gebruiken en deze niet te gebruiken met raid?
Dat is mogelijk, maar niet heel logisch.
Als je 1 schijf gewoon + 2 in mirror raid hebt (en de schijven zijn bijv. 100GB) dan heb je 100GB secure storage en 100GB onsecure storage.

Als je het zaakje in Raid 5 zijn heb je 200 GB Secure storage. Qua performance zal het weinig uitmaken aangezien er waarschijnlijk een hardware raid controller in die server zal zitten.

Om het in te stellen moet je naar het RAID bios, meestal meld die zich na de gewone bios (press Blabla for RAID config).

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 16-12-2008 10:20 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een server waar nog een aantal andere servers aan gehangen gaan worden. op alle servers komt vmware 2.0 te staan. in vmware moeten xp machines komen die wij dan op school gaan gebruiken, remote. het belangrijkste dat dan gebackupt word is het OS, vmware en een image van xp.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand kan verder helpen? kom er echt niet uit?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:50:
Niemand kan verder helpen? kom er echt niet uit?
Iets meer geduld graag. We zijn niet je persoonlijke helpdesk waar jij achterover kan leunen totdat wij het antwoord voor je geven :/

Een half uur na je laatste eigen posting kicken is echt not done.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 16-12-2008 10:56 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor welke RAID je moet pakken kun je het beste hier kijken: RAID FAQ

We verwachten dat je zelf wel wat moeite steekt om dit uit te zoeken. Je vermeldt niet wat voor RAIDcontroller je hebt, maar zoek dat eens op, pak de handleiding daarvan bij, neem deze door en kijk wat de mogelijkheden zijn.

Dit topic gaat op slot omdat we verwachten dat je dit soort dingen doet voordat je een topic opent. Daarnaast is het zo dat binnen een half uur kicken als asociaal wordt gezien, kicken mag je pas doen na 24 uur, niet iedereen leest continu op GoT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.