Beste mede-tweakers,
Binnen het bedrijf waar ik af en toe werk voor wat simpele computer klusjes moet een netwerk gevormd worden op een nieuwe locatie. Om te beginnen met ik melden dat dit bedrijf van el cheapo houdt, alles op laatste moment doet en de computer / netwerk infrastructuur altijd een zooitje en amateuristisch is geweest.
De situatie zal er als volgt uit gaan zien:

Omdat ik niet zoveel kaas heb gegeten van verschillende netwerk afspraken, regels en mogelijkheden zou ik jullie advies willen vragen over de aanschaf van een switch die in de bestaande patch kast gehangen moet kunnen worden.
Het budget is tussen de 150 - 200 EUR.
Het gaat mij erom dat ik graag te weten kom waar ik op moet letten bij de aanschaf van een dergelijk switch zodat ik verdere research op gang kan zetten.
Deze post suggereert geen boodschappenlijstje.
Uit verschillende andere topics blijken de bekende merken een stukken duurder te zijn en men slingert daar met allerlei netwerk termen die ik (nog) niet ken. Er bestaan ook topics waarin mensen opzoek zijn naar een oplossing van zon 100 EUR. Hierbij worden vaak antwoorden gepost waarbij men een bepaalde switch aanraadt om te kopen.. het is mij alleen niet duidelijk waarom de TS van die topics nu net die ene switch aan zou moeten schaffen... Hopelijk heb ik een beetje duidelijk beschreven wat ik bedoel, zo niet dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt voor de moeite om een reply te posten.
update:
Binnen het bedrijf waar ik af en toe werk voor wat simpele computer klusjes moet een netwerk gevormd worden op een nieuwe locatie. Om te beginnen met ik melden dat dit bedrijf van el cheapo houdt, alles op laatste moment doet en de computer / netwerk infrastructuur altijd een zooitje en amateuristisch is geweest.
De situatie zal er als volgt uit gaan zien:

Omdat ik niet zoveel kaas heb gegeten van verschillende netwerk afspraken, regels en mogelijkheden zou ik jullie advies willen vragen over de aanschaf van een switch die in de bestaande patch kast gehangen moet kunnen worden.
Het budget is tussen de 150 - 200 EUR.
Het gaat mij erom dat ik graag te weten kom waar ik op moet letten bij de aanschaf van een dergelijk switch zodat ik verdere research op gang kan zetten.
Deze post suggereert geen boodschappenlijstje.
Uit verschillende andere topics blijken de bekende merken een stukken duurder te zijn en men slingert daar met allerlei netwerk termen die ik (nog) niet ken. Er bestaan ook topics waarin mensen opzoek zijn naar een oplossing van zon 100 EUR. Hierbij worden vaak antwoorden gepost waarbij men een bepaalde switch aanraadt om te kopen.. het is mij alleen niet duidelijk waarom de TS van die topics nu net die ene switch aan zou moeten schaffen... Hopelijk heb ik een beetje duidelijk beschreven wat ik bedoel, zo niet dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt voor de moeite om een reply te posten.
update:
- Hoeveel poorten heb je nu echt nodig? Ik tel 7 PC's + 1 uplink.
11 + 1 uplink
23 + 1 uplink (afhankelijk prijs, kan later nog als nodig) - Welke snelheid heb je nodig? 100 mbit? Gigabit?
100 mbit - kan via DHCP IP uitgeven
ja - Moet het een 19 inch formaat zijn?
Hebben een rack, niet zeker of dit dan 19" is. Moet ik opmeten. - Eventuele groei aantal aansluitingen
Men heeft ~ 10 werkplekken, 1 server. Ik houd rekening met werkplekken die < 3 jaar met ongeveer 2 pc's uitgebreid wordenen - Hoeveel verkeer wil je gaan transporteren en waar naar toe
De servers draait een sql database en aantal windows shares. De workstations maken hier actief de hele dag gebruik van. - Heb je meerdere Vlan's nodig om het verkeer tussen de gebruikers te scheiden
nvt - Hoe kan je de switch bevestigen
liefst in het rack, anders amateuristisch op een andere switch leggen. Of dit kan met warmtel e.d. geen idee - Wat voor spanning heb je tot je beschikking
Simpele stekkerdoos. - Kan de warmte worden afgevoerd
geen speciale afvoer aanwezig. De patchkast is in een inbouwkast gebouwd - Wat voor service heb je nodig (als de switch uitfikt heb je dan een reserve op de plank of ga je dan in paniek naar de winkel voor een nieuwe)
Rennen naar een winkel voor een nieuwe - Is beheer op afstand van de switch nodig
nvt - Wat voor type aansluitingen heb je nodig (UTP/Glas) en zijn de afstanden die je wilt overbruggen ook te halen met wat je voor handen hebt
utp volstaat
[ Voor 38% gewijzigd door markiew op 16-12-2008 11:17 ]