Waar op letten; kantoor netwerk apparatuur*

Pagina: 1
Acties:

• markiew
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025
Beste mede-tweakers,

Binnen het bedrijf waar ik af en toe werk voor wat simpele computer klusjes moet een netwerk gevormd worden op een nieuwe locatie. Om te beginnen met ik melden dat dit bedrijf van el cheapo houdt, alles op laatste moment doet en de computer / netwerk infrastructuur altijd een zooitje en amateuristisch is geweest.

De situatie zal er als volgt uit gaan zien:
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/mweird0/netw.jpg

Omdat ik niet zoveel kaas heb gegeten van verschillende netwerk afspraken, regels en mogelijkheden zou ik jullie advies willen vragen over de aanschaf van een switch die in de bestaande patch kast gehangen moet kunnen worden.

Het budget is tussen de 150 - 200 EUR.

Het gaat mij erom dat ik graag te weten kom waar ik op moet letten bij de aanschaf van een dergelijk switch zodat ik verdere research op gang kan zetten.
Deze post suggereert geen boodschappenlijstje.

Uit verschillende andere topics blijken de bekende merken een stukken duurder te zijn en men slingert daar met allerlei netwerk termen die ik (nog) niet ken. Er bestaan ook topics waarin mensen opzoek zijn naar een oplossing van zon 100 EUR. Hierbij worden vaak antwoorden gepost waarbij men een bepaalde switch aanraadt om te kopen.. het is mij alleen niet duidelijk waarom de TS van die topics nu net die ene switch aan zou moeten schaffen... Hopelijk heb ik een beetje duidelijk beschreven wat ik bedoel, zo niet dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt voor de moeite om een reply te posten.

update:
  • Hoeveel poorten heb je nu echt nodig? Ik tel 7 PC's + 1 uplink.
    11 + 1 uplink
    23 + 1 uplink (afhankelijk prijs, kan later nog als nodig)
  • Welke snelheid heb je nodig? 100 mbit? Gigabit?
    100 mbit
  • kan via DHCP IP uitgeven
    ja
  • Moet het een 19 inch formaat zijn?
    Hebben een rack, niet zeker of dit dan 19" is. Moet ik opmeten.
  • Eventuele groei aantal aansluitingen
    Men heeft ~ 10 werkplekken, 1 server. Ik houd rekening met werkplekken die < 3 jaar met ongeveer 2 pc's uitgebreid wordenen
  • Hoeveel verkeer wil je gaan transporteren en waar naar toe
    De servers draait een sql database en aantal windows shares. De workstations maken hier actief de hele dag gebruik van.
  • Heb je meerdere Vlan's nodig om het verkeer tussen de gebruikers te scheiden
    nvt
  • Hoe kan je de switch bevestigen
    liefst in het rack, anders amateuristisch op een andere switch leggen. Of dit kan met warmtel e.d. geen idee
  • Wat voor spanning heb je tot je beschikking
    Simpele stekkerdoos.
  • Kan de warmte worden afgevoerd
    geen speciale afvoer aanwezig. De patchkast is in een inbouwkast gebouwd
  • Wat voor service heb je nodig (als de switch uitfikt heb je dan een reserve op de plank of ga je dan in paniek naar de winkel voor een nieuwe)
    Rennen naar een winkel voor een nieuwe
  • Is beheer op afstand van de switch nodig
    nvt
  • Wat voor type aansluitingen heb je nodig (UTP/Glas) en zijn de afstanden die je wilt overbruggen ook te halen met wat je voor handen hebt
    utp volstaat
edit: misschien dat de titel " Waar op letten; kantoor netwerk apparatuur" beter is. Zou mod dit kunnen veranderen?

[ Voor 38% gewijzigd door markiew op 16-12-2008 11:17 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03 22:50

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hoeveel poorten heb je nu echt nodig? Ik tel 7 PC's + 1 uplink.

Welke snelheid heb je nodig? 100 mbit? Gigabit?

Moet het een 19 inch formaat zijn?

This footer is intentionally left blank

• markiew
  • Voor het aantal pc's 11 + 1 uplink (mag meer voor toekomst, hoeft niet perse)
  • 100 mbit volstaat
  • De patchkast die de verhuurder heeft is ook zeer cheap. Er hangen nu 2 switchen in, of dit dan 1U is weet ik niet. Ik zal na moeten kijken wat de afmetingen zijn. Als het even kan willen we de switch in het rek plaatsen.
Misschien dat ik onhandig heb neergezet maar n staat in plaatje voor aantal afgebeelde pc's, dus 2* 6 = 12 :P

[ Voor 25% gewijzigd door markiew op 16-12-2008 10:21 ]

• bibroni
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2024
de dingen waar je op zou moeten letten:
* Eventuele groei aantal aansluitingen
* Hoeveel verkeer wil je gaan transporteren en waar naar toe
* Heb je meerdere Vlan's nodig om het verkeer tussen de gebruikers te scheiden
* Hoe kan je de switch bevestigen
* Wat voor spanning heb je tot je beschikking
* Kan de warmte worden afgevoerd
* Wat voor service heb je nodig (als de switch uitfikt heb je dan een reserve op de plank of ga je dan in paniek naar de winkel voor een nieuwe)
* Is beheer op afstand van de switch nodig
* Wat voor type aansluitingen heb je nodig (UTP/Glas) en zijn de afstanden die je wilt overbruggen ook te halen met wat je voor handen hebt

Geef antwoord op die vragen en je zou een goede selectie moeten kunnen maken.

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Als het 19inch is, dan zal die in veel gevallen 1u zijn. Alleen de wat duurdere merken /Juniper/Cisco/Foundry hebben echt grotere switches. Misschien nog een idee of dat je iets met Vlans wilt gaan doen en of er behoefte is aan een manageble switch.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

http://www.hp.com/rnd/pro..._1700_Series/overview.htm.

Kost €120 voor 24 poorten waarvan 2 gigabit, web-managed mocht je dat nodig hebben maar is ook gewoon op te hangen zonder er naar te hoeven kijken.

Voor 12 pc's en een router zonder speciale eisen hoef je echt niet heel moeilijk te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 16-12-2008 10:31 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• markiew
Bedankt voor reply's! Ik heb de startpost aangepast naar hetgeen jullie vroegen.

(Vlans = nvt )

[ Voor 10% gewijzigd door markiew op 16-12-2008 10:34 ]

• bibroni
markiew schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:29:
Bedankt voor reply's! Ik heb de startpost aangepast naar hetgeen jullie vroegen.
Dan zou je nu je selectie moeten kunnen maken toch? We mochten geen hints geven :P

• markiew
Dan zou je nu je selectie moeten kunnen maken toch? We mochten geen hints geven
De genoemde HP ziet er zeer interessant uit. Ik ga even uitvogelen wat die protocollen betekenen maar het lijkt erop dat deze potentie heeft om de winnaar te worden :P.

Ik ga zo even de handleiding downloaden als daar meer vragen uit voortkomen dan zal ik die posten.

• bibroni
markiew schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:39:
[...]

De genoemde HP ziet er zeer interessant uit. Ik ga even uitvogelen wat die protocollen betekenen maar het lijkt erop dat deze potentie heeft om de winnaar te worden :P.

Ik ga zo even de handleiding downloaden als daar meer vragen uit voortkomen dan zal ik die posten.
neeeee nu even echt je werk doen en meerdere switches bekijken, de HP is één mogelijkheid. Zelf denken helpt je in het onderbouwen naar de klant waarom je nou precies die switch gekozen heb en niet de 3com/cisco/juniper/hakkietakkie ;)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:46
Zal wel aan je baas voorleggen dat een elcheapo als deze kapot gaat en je naar een winkel moet lopen meer dan die 150 euro kwijt zal zijn. Dit ivm niemand kan meer werken. Maar toch moet je baas door betalen, Jij bent gemiddeld toch wel een uurtje weg om een nieuwe switch te kopen.
Vervolgens kom je terug. Je zult de oude moeten verwijderen. nieuwe plaatsen. + configgen.

+/- ben je al snel paar duizend euro armer. omdat je niet meer kan werken. geen klanten kan afhandelen enz... Het is altijd makelijk om de IT heel erg te butgeteren. Wilt ie niet luisteren dan trek je gewoon een keer de stekker uit de switch. en zal ie zien waarom je goede apperatuur nodig hebt.

Een elcheapo switch is leuk voor mensen met 2 tot 3 medewerkers. en een servertje... Ga je richting de 10 werkplekken wordt het uitvallen van een switch iets kostbaarder

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Ik heb exact dezelfde ervaringen met mijn vorige werk als de TS.
Als je zelf een beetje flexibel bent hoeft het echt niet duur te zijn, en zeker niet zoals To_Tall zegt een paar duizend euro te kosten op het moment dat zo'n ding stuk gaat.
Persoonlijk heb ik al eens een switch moeten vervangen binnen het kwartier, wat met aanschaf en al nog gelukt is ook.
Anyway, als de netwerkverbinding bedrijfskritisch is: je baas schoppen en hem informeren over wat er allemaal fout kan gaan.
Als de netwerkverbinding wel nodig is maar voor een paar uur misbaar: zet je plan door op deze manier, voor jou het makkelijkst en verreweg het goedkoopst.

• markiew
@ To_tall je slaat de spijker op zijn kop. Helaas lukt het me niet om deze mentaliteit te veranderen. De baas is een oud-commando... "nu probleem nu binnen x-tijd oplossen, wat morgen op ons pad komt dan zien we morgen wel weer" Al jaren zijn ze velen malen meer geld kwijt aan zulke fratsen dan wanneer ze eens over zaken na hadden gedacht en dingen zouden plannen.

Het grappige is dat ze zonder vooraankondiging van de gemeente binnen drie weken van locatie moesten verhuizen omdat het bestemmingsplan niet match met zijn illegaal aangebouwde kantoren etc. Je raad het al ze zitten nu 3 - 6 weken zonder internet 8)7 8)7 8)7 . Het is een evenementenbureau en ik vraag me af hoe zou nu in ***naam evenementen gaan verkopen terwijl hun business via het Internet gerunt wordt.

Ik werk als freelance student nog voor enkele medewerkers die freelance voor dit evenementen bedrijf werken. En het werk levert een leuke zakcent op. Als deze situatie anders was geweest dan had ik die klusjes ook echt niet aangenomen... het is eigenlijk ongelofelijk dat het bedrijf (tot op heden) zeer winstgevend is.

@bibroni

Ik doe het toch stiekem; kun je nog een voorbeeld geven?

[ Voor 3% gewijzigd door markiew op 16-12-2008 11:11 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dell Powerconnect 2427. Tja, prima ding, goedkoop, doet alles wat je wilt.

• bibroni
markiew schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:08:

@bibroni

Ik doe het toch stiekem; kun je nog een voorbeeld geven?
Dan zou ik zelf ook moeten gaan zoeken, ik werk alleen met het dure spul zoals Cisco en Juniper. Het leukste is toch juist het grasduinen door de pricewatch en reviews lezen?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bibroni schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:20:
[...]

Dan zou ik zelf ook moeten gaan zoeken, ik werk alleen met het dure spul zoals Cisco en Juniper. Het leukste is toch juist het grasduinen door de pricewatch en reviews lezen?
Tegen de tijd dat je daar mee klaar bent heb je meer geld verspild aan uren dan dat zo'n hp of dell kost :P

In de switches in deze prijsklasse zit niet superveel verschil. Het zijn allemaal non-blocking wirespeed switches. Dus dan gaat 't uiteindelijk vooral over betrouwbaarheid. Over die Dell kan ik wat dat betreft weinig zeggen (en ik kan 'm ook niet online vinden :?) maar met HP's heb ik genoeg ervaring om te kunnen zeggen dat dat wel snor zit. Die 1700 heeft overigens ook geen bewegende onderdelen die kapot kunnen gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 16-12-2008 11:30 ]

• bibroni
CyBeR schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:25:
[...]

Tegen de tijd dat je daar mee klaar bent heb je meer geld verspild aan uren dan dat zo'n hp of dell kost :P
Mee eens maar je hebt wel weer wat geleerd over de verschillende merken en modellen en ervaring is ook wat waard he :9

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
O, het is 2724 ipv 2427. Of de 2708 danwel 2716.

De 2724 staat trouwens voor 330euro, maar krijg je voor 225 euro oid mee als je belt.

[ Voor 48% gewijzigd door Aikon op 16-12-2008 12:19 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

markiew schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:06:
edit: misschien dat de titel " Waar op letten; kantoor netwerk apparatuur" beter is. Zou mod dit kunnen veranderen?
U vraagt, wij draaien :)

Volgende keer gewoon in een topic report knallen, dan komt het wel goed ;)

• markiew
@ Equator bedankt; goeie tip
@ Bibroni is inderdaad leuk en interessant om in te verdiepen. Mijn probleem is alleen tijd atm

Een van de belangrijke eigenschappen van de switch is het opbreken van een range/ broadcast collision domein.
Ik zal zo eens even uitzoeken of dit een standaard feature is van dit soort switchen. Is er trouwens ook een manier om te zien of een switch een switch-hub is of een 'echte' switch. Deze termen heb ik voorbij zien komen in een aantal andere topics.

offtopic:
We huren ruimtes bij een hotel, heb ik even gevraagd of ik internet af mocht tappen om wat op te zoeken. Blijkt dat de hotelmanager ineens geen internet meer heeft. Wat denk je; hij heeft 5 externe IP doorgelust naar binnen zonder deze op te breken in een andere range voor het interne netwerk. Ik was dus de 6e persoon die even internet aftapte met als gevolg dat hij op zijn pc geen internet meer had. Zijn eigen netwerk infra is ook echt alles behalve goed. Gelukkig hoef ik me hier niet druk om te maken :P

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Switching hubs hoef je je geen zorgen om te maken, tenzij je tweedehandsjes uit de ijstijd bestelt. Gewone hubs zijn ook niet meer te vinden. Alles is switched tegenwoordig. Broadcast domains overigens, breek je alleen op met routers. Jij bedoelt collision domains.

• markiew
Klopt ja, dat bedoelde ik. Het waren inderdaad ook vrij oude topics

[ Voor 44% gewijzigd door markiew op 16-12-2008 13:13 ]

Pagina: 1