Ik zie hier een hoop argumenten tegen LPG voorbij komen die ik niet helemaal kan volgen. Ik rijd nu 6 jaar LPG en meer onderhoud in de zin van vaker naar de garage heb ik nooit gehad?
Twee garages? Zoek een beetje een deugdelijk garage/LPG boer die beide kan. Nooit geen problemen mee gehad.
"Alleen oude auto's kunnen goed op LPG". Ik zou het liever andersom draaien. Ja, tegenwoordig is het zo dat niet iedere auto fabrikant LPG toestaat, maar bij de fabrikanten waar LPG nog wel mogelijk is, heb je ook een LPG systeem wat op de auto en motor is toegespitst. Zowel qua hardware (injectors, evt. verdampers) als software.
In het carburateurtijdperk was dat wel anders. Ik kan me de Ford Sierra van m'n ouders nog herinneren. Ook een LPG auto. Zodra deze op LPG reed werd de benzinepomp simpelweg uitgeschakeld en werd er via een dikke slang LPG rechtstreeks in het inlaatspruitstuk gespoten. Beetje lucht er bij en gaan met die banaan. Zelfs starten op LPG (wel even inspuiten voor je start

). Gevolg: membranen carburateur drogen uit en gaan scheuren de eerste keer dat ze weer aan het werk moeten.
Natuurlijk zitten er wel nadelen aan LPG, net als dat er nadelen aan benzine en diesel zitten. Een paar nadelen:
-Niet iedere fabrikant staat het toe (toch doen is weg fabrieksgarantie)
-Sneller toe aan een koprevisie. Zeer sterk afhankelijk van merk en type motor. Er zijn Volvo's die dik 3 ton doen met de eerste kop, er zijn ook motoren die bij 150k km al toe zijn aan koprevisie. Dit is ook sterk afhankelijk van de rijstijl!
-Beperkte actieradius
-Of inleveren kofferbakruimte, of (los) reservewiel
-Niet overal even goed verkrijgbaar. Benelux, Frankrijk goed. Duitsland steeds beter, Italie redelijk goed. Maar b.v. Scandinavië slecht, Spanje als niet-overheid simpelweg niet.
-Iets minder koppel/vermogen
Het punt wat eX0duS aanhaalt over de betrouwbaarheid ben ik met de hedendaagse diesels niet meer helemaal met hem eens. In de basis is een diesel erg betrouwbaar, maar de laatste tijd wordt er dusdanig veel moderne techniek in gestopt dat lang niet iedere diesel betrouwbaar is. De eerste TDDI's van Ford bijvoorbeeld hadden veel problemen. Laatst nog een stuk gelezen over de 2.2 D-4D van Toyota gelezen die iin veel gevallen vroegtijdig de koppakking er uit blaast.
Voordelen LPG:
-Goedkoop, zeker in NL. Buitenland kan iets duurder zijn
-Schone brandstof. Niet alleen beter voor het milieu, maar de motor blijft er ook schoner bij.
-Hoog octaangehalte (100+)
-Dubbele tank (benzine en LPG) en als je zonder brandstof komt te staan maak je het wel heel bond
En nog even een veel gehoorde uitspraak over LPG onderuit halen:
"LPG is om op te koken"
Koken doen we in Nederlands doorgaans op aardgas, wat bestaat uit methaan en nog wat prut. LPG bestaat uit propaan en in mindere mate butaan.