Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gas of Diesel in mijn geval

Pagina: 1
Acties:

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
Hoi

Ik rijd al jaren op diesel.

Station, kost me ongeveer 220 per kwartaal.

Moet nu een andere auto aanschaffen (2nd hand) en ben me aan het bezinnen ; gas of diesel

Diesel is me altijd bevallen ; 600-700 km in een ruk, zonder problemen en stoppen. daar is het ook een diesel voor.

Dit is wat ik doe/zoek

ong. 30.000 km per jaar
bijna alleen snelweg.
Station nodig

Kan ik langzaam maar zeker beter overstappen op G3 of moet ik bij diesel blijven?
Waarom welke optie?

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

G3.

Stinkt minder, is schoner, hoger octaan dan benzine, 33 ct/liter (momenteel :P), lagere belasting.
Goed, je moet wat vaker tanken, maar vooral gezien de kosten is dat geen ramp imo.

Wat voor auto gaat 't om ?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

33 cent de liter? Wat heb jij gerookt?

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Heb afgelopen zaterdag nog voor 33.x per liter getankt, in Vriezenveen.
Voor mij zeker de moeite om te rijden, omdat ik nog wel eens in de buurt kom daar :)

Maar ook in omgeving Zwolle tank ik zo rond de 36/37 cent.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 00:35:
33 cent de liter? Wat heb jij gerookt?
juiste pompjes uitzoeken, bij m'n ouders zit er ook 1 in de buurt die momenteel ook zoiets doet :)

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Ik heb de G3 en diesel V70 vergeleken. De G3 is altijd goedkoper: De motorrijtuigenbelasting is lager en de brandstofkosten per km ook. Met 30000km is de diesel ongeveer €900,- per jaar duurder.

Je staat alleen een stuk vaker aan de pomp.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05:29
Maar wat denk je van onderhoud? Een Diesel heeft stukken minder onderhoud nodig als een auto die op gas rijdt.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11 13:14

Willem2

Ω is futile

Hari-Bo schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 07:25:
Maar wat denk je van onderhoud? Een Diesel heeft stukken minder onderhoud nodig als een auto die op gas rijdt.
Naast dit punt, landelijk gemiddelde voor LPG ligt op +/- 50 cent per liter en diesel 1€ per liter. G3 rijdt iets minder zuinig dan benzine, dus als je 1:10 haalt is meestal een nette score. Een moderne diesel haalt met normaal snelweg verkeer makkelijk 1:20 (ook een station). Zie je de factor 2?

Dus kwa brandstof kosten maakt het niet zo heel veel uit. Verschil zit hem dus inderdaad in wegen belasting en onderhoud. Ik zou voor diesel gaan bij tweedehands, LPG bij een nieuwe (ivm met de 3 jaar/100.000km garantie).

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 19:25
Willem2 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 07:31:
[...]

Naast dit punt, landelijk gemiddelde voor LPG ligt op +/- 50 cent per liter en diesel 1€ per liter. G3 rijdt iets minder zuinig dan benzine, dus als je 1:10 haalt is meestal een nette score. Een moderne diesel haalt met normaal snelweg verkeer makkelijk 1:20 (ook een station). Zie je de factor 2?

Dus kwa brandstof kosten maakt het niet zo heel veel uit. Verschil zit hem dus inderdaad in wegen belasting en onderhoud. Ik zou voor diesel gaan bij tweedehands, LPG bij een nieuwe (ivm met de 3 jaar/100.000km garantie).
1:20 voor een Volvo V70 station is toch wel wat overdreven. Mijn Seat Leon met 1.9 TDI motor loopt bij rustig rijden 1:18, dus lijkt me dat zo'n Volvo toch wel wat meer doet.

.....

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Er zijn volgens mij zat topics waarin deze vraag wordt beantwoord. Naast het financiele voordeel, zijn er ook een aantal praktische nadelen. Het is maar net wat je belangrijk vindt.

• maartend
Hari-Bo schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 07:25:
Dit zijn de argumenten die ik zoek. Hoezo heeft gas meer onderhoud nodig?

Zaken als millieu wil ik even niet meenemen, want dan zou ik het wel weten.
Gaat me om onderhoud, levensduur, enz.

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 16-12-2008 08:16 ]

• maartend
Roenie schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 07:59:
Er zijn volgens mij zat topics waarin deze vraag wordt beantwoord. Naast het financiele voordeel, zijn er ook een aantal praktische nadelen. Het is maar net wat je belangrijk vindt.
welke praktische nadelen?

Kijk ik redeneer als volgt ; Vrachtwagens (en die rijden veel op jaarbasis) rijden ook op diesel en niet op gas. Daar zal wel een reden voor zijn.

En de reden dat ik de vraag stelde is omdat ik er van uitga dat de situatie per auto verschilt. Want ja, met de soekfunctie vind ik veel

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 16-12-2008 08:23 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

maartend schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 08:19:
[...]
Kijk ik redeneer als volgt ; Vrachtwagens (en die rijden veel op jaarbasis) rijden ook op diesel en niet op gas. Daar zal wel een reden voor zijn.
Zoals waar laat je op een veilige plaats eem grote 1500 liter tank? Met een benodigd vermogen van 300 PK voor een beetje vrachtwagen zal het verbuik op 1:3 gaan liggen.

ARME AOW’er

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Wat is autogas
Wat is nu eigenlijk autogas - ook wel automotive LPG (Liquified Petroleum Gas) genoemd? Autogas is een vloeibaar bijproduct van de winning van aardolie en aardgas. Het komt vrij bij raffinage van aardolie. Het mengsel is reukloos, maar uit veiligheid wordt er een reukstof aan toegevoegd. Met het oog op optimaal brandstofgebruik voor moderne auto�s moet het aan strenge specificaties voldoen.

G��n gas
Eigenlijk is autogas g��n gas. Om precies te zijn is het een mengsel van propaan en butaan. De mengverhouding varieert een beetje afhankelijk van het seizoen. In de winter zit er meer propaan in, omdat dit gas beter verdampt bij een lagere temperatuur. In de zomer heeft juist het goedkopere butaan een groter aandeel. Autogas is in de zomer dan ook nog iets goedkoper dan in de winter.

Extra veiligheid
oawiaAutogas wordt onder een druk van iets minder dan 8 bar vloeibaar gemaakt en zo vervoerd en getankt. Omdat autogas uitzet als het warm wordt, is sinds 1984 een vulbegrenzer verplicht. Hierdoor kan een tank voor maximaal 80 procent worden gevuld, zodat het autogas voldoende ruimte heeft om uit te zetten. Loopt, bijvoorbeeld bij brand, de druk toch te hoog op dan zet een automatische beveiliging dit stop.

Schone verbranding
Autogas heeft een paar bijzondere eigenschappen. Autogas heeft bijvoorbeeld een hoger octaangetal (meer dan 100 RON) dan superbenzine (98 RON) en Euro loodvrij (95 RON). Dankzij dit hogere octaangetal komt autogas gelijkmatiger tot ontbranding. Autogas verbrandt bijna zonder afvalstoffen en is dus veel schoner. Dit komt omdat het een laag zwavelgehalte heeft en, in tegenstelling tot andere brandstoffen, geen extra toevoegingen nodig heeft voor de kwaliteit. Dankzij de volledige verbranding komen geen etsende zuren vrij. Ook is er geen koolafzetting. Zo blijft de motor langer schoon en heeft deze een langere levensduur.

Geen nadelige invloed op onderhoud
Het gebruik van autogas heeft geen nadelige gevolgen voor het onderhoud, ook al wordt wel eens anders beweerd. Wel gebruikt een aantal automerken uit kostenoverwegingen ongehard metaal in de cilinders. Dit kan, door hoge temperaturen bij verbranding, op termijn problemen geven.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• djfisjtik
  • Laatst online: 20-12-2022
maartend schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 08:19:
[...]

welke praktische nadelen?

Ik denk dat de algemene beschikbaarheid voor vrachtwagens gas een rol speelt. Daarnaast zit er in een liter gas minder energie dan in een liter diesel dus heb je een grotere tank nodig.

Bij mijn vergelijking ging ik uit van:
V70 diesel 1511kg
€1404,- MRB
15,5km/l
€1/l
€0,065/km

V70 G3 1424kg
€980,- MRB
8km/l
€0,4/l
€0,050/km

Een beetje spelen met de cijfers en het pakt anders uit. Ik ben zelf ook meer geneigd naar de diesel vanwege de kleine actieradius van gas. Bij een oude V70 TDI weet ik iig dat je niet veel meer hoeft te verwachten dan 1 op 16 bij een normale rijstijl met veel snelweg kilometers.

• maartend
Mag dicht.

Blijf bij diesel, voelt gewoon beter.

Ik weet niet of ik een Volvo wil en ik begrijp dat dit de enige echt goede gas-auto's zijn.

• Roenie
  • Niet online
De tank kost je ruimte in je kofferbak of gaat ten koste van je reservewiel, je kunt niet in alle parkeergarages parkeren of door alle tunnels rijden, bepaalde auto's rijden slecht of gas, onderhoud, de actieradius is klein, slechtere beschikbaarheid LPG in het buitenland, plus een aantal kleine nadelen die voor de zeikerds onder ons een rol spelen. ...En er komt een dag dat je de vulslang vergeet af te koppelen :X

Je hoort eigenlijk weinig non-financiele voordelen van LPG, al is het wel schoner dan diesel natuurlijk. Het is maar net of je het financiele voordeel op vindt wegen tegen de nadelen. Die keuze kan ieder alleen zelf maken.

• Antonius
  • Laatst online: 20-11 17:24
maartend schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 08:16:
[...]

Volgens mij is het juist andersom. De tijd dat diesel-motoren langer mee gingen dan benzine motoren is al lang voorbij, we doen bijna allemaal onze auto's weg lang voordat de motor versleten is. Bij diesel motoren treedt veel sterkere vervuiling van motorolie op (LPG verbrandt schoner), dus sneller verse olie nodig. Oliefilter en brandstoffilter moeten vaker vervangen worden. Injectoren moeten nog wel eens vervangen worden en zijn duur. LPG auto heeft geen roetmeting nodig bij de APK.

Als je een auto rijdt waarvan de cilinderkoppen goed bestand zijn tegen gebruik op LPG (zelfstellende kleppen, harde klepzetels) en de installatie is goed ingebouwd, dan denk ik dat onderhoud bij LPG structureel goedkoper is dan diesel.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Roenie schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 09:46:
[...]
De tank kost je ruimte in je kofferbak of gaat ten koste van je reservewiel, je kunt niet in alle parkeergarages parkeren of door alle tunnels rijden, bepaalde auto's rijden slecht of gas, onderhoud, de actieradius is klein, slechtere beschikbaarheid LPG in het buitenland, plus een aantal kleine nadelen die voor de zeikerds onder ons een rol spelen. ...En er komt een dag dat je de vulslang vergeet af te koppelen :X

Je hoort eigenlijk weinig non-financiele voordelen van LPG, al is het wel schoner dan diesel natuurlijk. Het is maar net of je het financiele voordeel op vindt wegen tegen de nadelen. Die keuze kan ieder alleen zelf maken.
Onder welke steen heb je gelegen?

In de jaren '70 reed ik al op gas en zelfs toen, 28 jaar geleden, waren jouw argumenten al niet meer correct.
Ik heb nog nooit een parkeergarage gezien waar je met een auto op gas niet in mag.
Sommige types auto hebben ook geen reservewiel maar een reparatieset
Niet door tunnels? Welke tunnel in NL mag je dan niet door? Ook graag opgave van die in het buitenland.
Slecht rijden op gas komt door een slechte installatie of afstelling.
Onderhoud duur? Welnee, even duur als het onderhoud op benzine.
Beschikbaarheid buitenland valt reusachtig mee, daarnaast is er vaak ook nog de gastank, hoera actieradius bijna verdubbeld.

Kortom.... 8)7

Oh, en ik rij al 26 jaar niet meer op gas. :)

ARME AOW’er

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

maartend schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 08:16:
[...]

Benzine heeft al meer onderhoudt nodig als Diesel, en gas nog net iets meer omdat de temperaturen wat hoger liggen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Roenie
  • Niet online
Guardian Angel schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:26:
[...]

Onder welke steen heb je gelegen?

In de jaren '70 reed ik al op gas en zelfs toen, 28 jaar geleden, waren jouw argumenten al niet meer correct.
Ik heb nog nooit een parkeergarage gezien waar je met een auto op gas niet in mag.
Sommige types auto hebben ook geen reservewiel maar een reparatieset
Niet door tunnels? Welke tunnel in NL mag je dan niet door? Ook graag opgave van die in het buitenland.
Slecht rijden op gas komt door een slechte installatie of afstelling.
Onderhoud duur? Welnee, even duur als het onderhoud op benzine.
Beschikbaarheid buitenland valt reusachtig mee, daarnaast is er vaak ook nog de gastank, hoera actieradius bijna verdubbeld.

Kortom.... 8)7

Oh, en ik rij al 26 jaar niet meer op gas. :)
Steen? Rustig aan maar.

Ik heb ook op gas gereden en heb daar verschillende nadelen bij ondervonden. Dat je je keuze van vroeger wilt verdedigen snap ik best.

Dat je jaren niet meer op gas hebt gereden is juist een belangrijk punt. Auto's zijn er niet eenvoudiger op geworden. Er zijn verschillende merken die zich gewoon slecht met LPG verenigen. Door de complexiteit van motoren wordt dat er niet beter op. Met mijn LPG auto kon ik al niet niet in de parkeergarage van mijn werk. Tja, dan is LPG toch wel heel onaantrekkelijk. Alleen de TS weet hoe die situatie voor hem is. Tegenwoordig is dit wel minder een punt aangezien nieuwe parkeergarages die beperking niet hebben.

Dat je een reparatieset kunt gebruiken is overigens leuk en aardig, maar mijn punt is dat het je ruimte in je kofferbak kost of je reservewiel. Een reparatieset doet niets aan af mijn argument. Voor jou misschien afdoende, maar voor mij niet. Wat betreft onderhoud heb ik niet beweerd dat het duurder is. Het is echter wel lastiger om in de motorruimte aan het werk te gaan. Maar dat hangt natuurlijk ook een beetje van het type auto af.

Als je LPG wilt vanwege het financiele aspect is de verkrijgbaarheid van LPG in het buitenland dus wel een punt. Diesel is overal te krijgen en heeft ook nog eens een grotere actieradius. Je kunt natuurlijk lekker op benzine overschakelen, maar dat is financieel gezien niet effectief. Overigens reed ik zelf juist vaak op benzine omdat de LPG tank altijd leeg was op het moment dat het me niet uit kwam. Als je een beetje kilometers maaktr is die kleine actieradius gewoon heel vervelend.

Al deze punten maken de keus voor LPG zijn natuurlijk persoonlijk. Iedereen heeft andere wensen en behoeften.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Roenie schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:58:
[...]
Dat je jaren niet meer op gas hebt gereden is juist een belangrijk punt. Auto's zijn er niet eenvoudiger op geworden. Er zijn verschillende merken die zich gewoon slecht met LPG verenigen. Door de complexiteit van motoren wordt dat er niet beter op.
Daarentegen zijn er legio merken waar vanuit de importeur de gasinstallatie kan worden ingebouwd, Ook zijn de installaties in vergelijk tot "mijn tijd" dermate verbeterd dat er eigenlijk niet eens een vergelijk mogelijk is.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat de nadelen van gas al jaren zijn achterhaald.

LPG in Frankrijk, Duitsland, België en Luxemburg is volop verkrijgbaar. In andere landen weet ik dat niet zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 16-12-2008 12:00 ]

ARME AOW’er

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Guardian Angel schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:55:
[...]

Daarentegen zijn er legio merken waar vanuit de importeur de gasinstallatie kan worden ingebouwd, Ook zijn de installaties in vergelijk tot "mijn tijd" dermate verbeterd dat er eigenlijk niet eens een vergelijk mogelijk is.

En er zijn nog meer merken waar je garantie vervalt als je LPG laat inbouwen. De inbouwers nemen de garantie wel vaak over overigens, maar of die hetzelfde kunnen bieden als de fabrikant bij grote problemen vraag ik me dan wel af.

Oudere auto's rijden over het algemeen beter op gas als nieuwe.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 16-12-2008 11:59 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Wom
  • Laatst online: 23:25

Wom

Wat betreft parkeergarages waar je met een gasauto niet in mag, daar ben ik er al meerdere van tegengekomen in Mechelen en omstreken, dus die zijn er weldegelijk. Of dat terecht is en of er actief op gecontroleerd wordt laat ik even in het midden.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
[...]

LPG in Frankrijk, Duitsland, België en Luxemburg is volop verkrijgbaar. In andere landen weet ik dat niet zo.
Mijn zus is pas naar Italië gereden en heeft in Italië zelf zo'n 1000km rondgereden en dit alles met een LPG-auto zonder problemen te hebben met tanken.

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wom schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 12:01:
Wat betreft parkeergarages waar je met een gasauto niet in mag, daar ben ik er al meerdere van tegengekomen in Mechelen en omstreken, dus die zijn er weldegelijk. Of dat terecht is en of er actief op gecontroleerd wordt laat ik even in het midden.
Wauw... in Mechelen..... wat is er trouwens mis om de wagen NIET in een garage te zetten?

In 5 jaar tijd met 20.000 km per jaar valt er elk jaar zo'n € 750,= te besparen. Dat is pas een argument. :)

Bereken zelf je voordeel op GASFX.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 16-12-2008 12:07 ]

ARME AOW’er

• Roenie
  • Niet online
Guardian Angel schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 12:06:
Wauw... in Mechelen..... wat is er trouwens mis om de wagen NIET in een garage te zetten?

In 5 jaar tijd met 20.000 km per jaar valt er elk jaar zo'n € 750,= te besparen. Dat is pas een argument...
Met opmerkingen als 'wauw' en 'dat is pas een argument' maak je wel duidelijk dat de mening en situatie van anderen je geen bal interesseert.

Het gaat mis als je je eigen voorkeuren, inclusief het belang dat je aan het financiele aspect hecht als 'normaal' beschouwd. De voor en tegens zijn voor iedereen anders en door alleen je eigen prioriteiten als valide argumenten te beschouwen wordt het er niet constructiever op.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben nog geen garages tegengekomen waar je niet in mag met een lpg-auto en als het niet mag zou ik er toch gaan parkeren. Aan dergelijke onzin ga ik me niet houden.
Roenie schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 09:46:
[...]
Het mooie van lpg is dat je een auto kunt rijden met een grote benzinemotor met de brandstofkosten van een Fiat Panda. Een mooie zescylinder op benzine bevindt zich qua loopcultuur, geluid, gasrespons en vermogensopbouw in een totaal andere league als een diesel. Objectief beschouwd rijdt een diesel gewoon knudde. Het kan wel vlot zijn maar verwacht geen verfijning. Diesels horen thuis in utiliteitsvoertuigen zoals vrachtwagens, bussen en landbouwtrekkers.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

maartend schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 08:47:
Mag dicht.

Blijf bij diesel, voelt gewoon beter.

Ik weet niet of ik een Volvo wil en ik begrijp dat dit de enige echt goede gas-auto's zijn.
Hangt helemaal van 't merk af, de 2 liter blokken van bijvoorbeeld mitsubishi gaan op gas ook uitstekend.
Bij sommige merken zijn er wat problemen, en bij anderen kan 't gewoon niet en weer andere daar wil de importeur er niet aan (die wil er in veel gevallen geen moeite voor doen).
Echter zijn er ook merken (geloof renault en citroën en andren) die 't als fabrieksoptie aanbieden, dus dat is echt wel goed.

Voordeel is ook tegenwoordig dat er zelf stellend kleppen zijn, die verbranden minder snel :)

Door de hogere temperatuur is een Gas blok alleen wat gevoelliger voor trappen/mishandelen bij een koude motor maar dat is iets wat je sowieso niet moet doen. Daardoor kan je koppakking d'r sneller uitblazen maar dat is voor de normale consument geen issue.
Als je echt helemaal zeker wilt zijn als je op gas rijd kun je ook je kop laten harden en je kleppen. Maar dat zou ik alleen doen mocht je wel je koppakking er tussen uit blazen en je kop gevlakt moeten worden.

En verder tja, bij een diesel kan je turbo weer stuk gaan...
Zo is er altijd wel wat.

Overigens zoveel onzuiniger hoeft een G3 auto niet te zijn, hangt van je installatie af onderandere.
Verder 1 op 20 met een V70 :P jaja
Ook 't tanken, als je de goedkope pomp in de buurt weet of net van de snelweg af, 't kost je misschien wel een klein beetje meer tijd maar scheelt dus echt 35% of meer soms
Wom schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 12:01:
in Italië ook altijd die onzin, word overigens net als in Nederland totaal niet op gelet
Overigens is in Italië gas prima te krijgen en in Duitsland maakt 't een gigantische opmars.
Alleen in Zwitserland ga je 't niet zo makkelijk vinden volgens mij maar dat komt ook omdat de benzine daar cheap is (relatief gezien zeker)

Verder is 't natuurlijk jammer dat z'n tank ruimte in neemt (of je reserve wiel) en je wat minder actieradius hebt. Tja dat is wat je 'er voor over' moet hebben.

M'n pa heeft dan 't voordeel dat hij als hij naar z'n werk rijd langs een goedkope pomp rijd en er ook eentje direct na een afrit van de snelweg zit. Dus dat vind hij een kleine moeite.

[ Voor 25% gewijzigd door GoldenSample op 16-12-2008 18:41 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:15
misschien is een Ford Mondeo ook wel wat, de 2.0 TDDI (of TDCi, heb hem al een tijdje niet meer) daar reed ik 1 op 23 mee. Toch een stuk zuiniger dan de meeste auto's, en helemaal als je ziet wat je er voor krijgt qua comfort en ruimte.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Beetje jammer dat het altijd zo'n fanboy topic wordt. Ik zal eens poberen objectief te zijn

Voordelen LPG:
- Goedkoop
- Milieuvriendelijk
- Kan ook met grotere (6- en 8-cilinder) motoren. (2e hands voor prikkie te koop o.a. Mercedes/BMW/Audi)

Diesel:
- Koppel, heerlijk koppel, zekere de nieuwere blokken
- Door 1 dealer/garage te onderhouden
- Actieradius

Onderhoudskosten is super moeilijk in te schatten, zeker voor 2e hands. LPG heeft meer onderhoud dan benzine maar er zijn geruchten dat moderne dieselblokken ook complexe/dure onderdelen hebben die stuk kunnen.
Welke factoren voor jou belangrijk zijn moet je zelf uitvogelen, zoals de TS al gedaan heeft.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Juup
  • Niet online
Femme schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:08:
Objectief beschouwd rijdt een diesel gewoon knudde. Het kan wel vlot zijn maar verwacht geen verfijning. Diesels horen thuis in utiliteitsvoertuigen zoals vrachtwagens, bussen en landbouwtrekkers.
Nee! Ga je schamen, diesel-barbaar.
Moderne diesels trekken zo heerlijk door je hoeft niet (asociaal) hoog in de toeren of een beetje vooruit te komen.

Jouw Z4 heeft nu natuurlijk ook veel meer koppel door de compressor maar anders had het bij lage toeren nooit echt opgeschoten...

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Roenie schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:58:
Met mijn LPG auto kon ik al niet niet in de parkeergarage van mijn werk. Tja, dan is LPG toch wel heel onaantrekkelijk. Alleen de TS weet hoe die situatie voor hem is. Tegenwoordig is dit wel minder een punt aangezien nieuwe parkeergarages die beperking niet hebben.
Even uit de discussie dit stukje gepikt. De rest moet ik nog even doorlezen.

De meeste huidige parkeergarages zijn uitgerust met een Co/LPG detectie. Dat in dit geval de werkgever van Roenie dit niet heeft geeft aan dat het of een oude garage is waar door de eigenaar niet in geinvesteerd wordt (op dit gebied althans), of een "prive" garage betreft.

Overigens, wel of geen auto's met LPG installatie toelaten heeft weinig te maken met de leeftijd van parkeergarages.

Eén van onze garages (om een voorbeeld te noemen) is 40+ jaar oud. (oude bunker eigenlijk).
Toch is deze garage ook uitgevoerd met een volledig Co/LPG detectiesysteem. Het is maar net wat je als eigenaar wilt investeren. Aangezien Co installaties een vereiste zijn is de extra investering om ook LPG snuffelaars te plaatsen minimaal (alles naar verhouding uiteraard).

BMW 535D

• Juup
  • Niet online
Soulfly schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 23:25:
Aangezien Co installaties een vereiste zijn is de extra investering om ook LPG snuffelaars te plaatsen minimaal (alles naar verhouding uiteraard).
Gaan ze dan een gasmeting doen om te kijken of het LPG is?
Is dat betrouwbaar?

• Harry
Er hangen dan op allerlei plaatsen in de garage diverse snuffelaars (beetje afhankelijk van het systeem).
Als er een percentage gemeten wordt boven een bepaalde LEL waarde wordt gemeten, wordt het ventilatiesysteem aangestuurd dat deze dus meer gaat ventileren. Dit kan (meestal) in verschillende standen, afhankelijk van welke waarde er gemeten wordt (lees: welke grens bereikt wordt).

Helpt ventileren niet en blijft de melder een te hoge waarde meten, kan het systeem de garage "plat" leggen. M.a.w. signaleren dat de garage ontruimd moet worden & inrijden van auto's blokkeren.

Dat gaat (of moet in ieder geval) volledig automatisch.

Dit moet wel betrouwbaar zijn. Wordt zeker 2x per jaar gemeten en indien nodig worden de meters/snuffelaars afgesteld/bijgesteld. Voldoen de systemen niet, kan de garage afgekeurd worden en als gevolg daarvan zelfs gesloten totdat de zaken op orde zijn.

Letwel: Een LPG detectiesysteem is niet verplicht. Het enige dat dan vereist wordt, is dat auto's met een LPG installatie geweigerd worden. (in de praktijk is dit min of meer niet doenbaar).

[ Voor 9% gewijzigd door Harry op 16-12-2008 23:53 ]

BMW 535D

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Roenie schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 14:55:
[...]
Met opmerkingen als 'wauw' en 'dat is pas een argument' maak je wel duidelijk dat de mening en situatie van anderen je geen bal interesseert.

Het gaat mis als je je eigen voorkeuren, inclusief het belang dat je aan het financiele aspect hecht als 'normaal' beschouwd. De voor en tegens zijn voor iedereen anders en door alleen je eigen prioriteiten als valide argumenten te beschouwen wordt het er niet constructiever op.
Het garage-argument blijkt in de praktijk een non-argument behalve dan in Mechelen.

Diesel of LPG rijden doe je om slechts één reden, om de financiën. Andere valide redenen kan ik echt niet verzinnen. Elke auto op diesel of op LPG is duurder in aanschaf dan hetzelfde model op benzine. Welke reden blijft er dan nog over naast het financiële voordeel dat je kunt behalen?

ARME AOW’er

• Harry
Er zijn meer garages waarin auto's met een gas-installatie niet in mogen. En dat is niet alleen in Mechelen het geval.

Buiten dat is een benzine auto onderhand in aanschaf helemaal niet goedkoper meer dan een diesel en/of lpg variant. Nieuw wellicht, maar 2e hands is dat verschil nihil.

En natuurlijk is het financiele aspect één van de redenen om een auto op diesel of lpg aan te schaffen.
Daarnaast is er de afweging hoe vaak je bij de pomp wilt staan. Nu is het geen geheim dat je met een lpg wagen vaker moet tanken dan met een diesel.

Wel is het zo dat het geen standaard gegeven is dat je elke 350km moet tanken met een lpg-wagen. Dat is uiteraard sterk afhankelijk van het formaat gastank en het verbruik. (ik rijd b.v. ergens tussen de 450 en 500km op 1 lpg tank (effectief 57 liter overigens)).

BMW 535D

• Ronald
  • Laatst online: 07:15
Ik rij tussen de 550 en 650 km op maximaal 52 liter gas.

En die 1:10 kan ik ook.. .maar moet er echt de autobahn voor op anders krijg ik zoveel post van het CJIB.

Verder volledig met Femme eens... Diesels zijn niet verfijnd, ook de allernieuwste niet. Je voelt het gewoon overal in...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-11 12:18
Mocht je wel om het milieu geven dan kan je altijd beter op gas rijden. Dat is namelijk absoluut gezien zelfs goed voor het milieu.

Als LPG namelijk niet verbruikt wordt cq. verkocht, wordt het afgefakkeld. Met andere woorden gewoon verbrand, zonder de energie te gebruiken. Het worden dan letterlijk gebruikt om de aarde te verwamen :P

Als jij dus op gas rijd voeg je geen uitstoot toe, je geeft al bestaande uitstoot nut. Daarbij ontzie je het milieu door niet in een diesel of benzine auto te rijden, wat daarmee dus het milieu sparen is....

Nu snap ik dat de meesten nog steeds niet het mileu als argument gebruiken bij de aanschaf van een auto (dan neem je namelijk geen auto...)

Ik ben trouwens meerdere malen met een lpg wagen frankrijk/italie in geweest, op de peage/autostrada geen probleem. Ga je lekker landelijk binnendoor dan kan je best wel eens wat stressen. Boekje mee de auto waar de lpg (gpl ;)) stations zich bevinden kan best een must zijn.

Aan de andere kant, diesel kachelt gewoon zo lekker door. Heeft wat doortastends, maar hoe modern en snel ook, het doet qua karakter altijd onder voor een benzine auto met vergelijkbare motorinhoud.. (vind ik..;)).

Verwijderd

Ik ben het eens met Femme. Diesels zijn lomp :) Het vermogensverloop van een TDI gaat meestal als: :z :z :z :z :z 1800rpm *O* *O* crap, power gone :z :z Het gebrek aan kracht onder de turbogrens is imo gewoon storend, ernstig irritant. Daarna heb je opeens het huuuuuuuuuuuugggeee lumbs of power gedeelte, maar als je twee keer met je ogen knippert: weg. Het voordeel van een benzinemotor, zeker wanneer het een soepele betreft, is dat het vermogen gelijkmatiger is en over een veel breder bereik los komt. Een beetje benzinemotor kan ook laag in de toeren lopen en 50kmh bij 1300rpm trekken :)

Oftewel, ik ben het eens met Clarkson: it's the fuel of Satan. Het enige moment wanneer ik het prettig vind is op de snelweg: in de 6de versnelling met een 2400rpm rondtuffen. Maar met de nieuwe generatie benzinemotoren zie je ook steeds meer zesbakken komen, waardoor ook de benzines lager in de toeren uit gaan komen.

Ergo: LPG is het beste van de beide werelden. Goedkoop en rijdt lekker :)

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Meh, het probleem is gewoon dat diesel nooit bedoeld is om zo van die "kleine naaimachinemotortjes" mee te maken.

Mijn 530d heeft écht wel power van rond de 1500 rpm tot de 4500. En die (bijna) 400 nm is eigenlijk van in het begin beschikbaar. Het probleem is dat dat niet "in" is. Nee, een 1.3 diesel met een opgefokt turbotje om nog wat vooruit te komen om dan een "gemiddeld" verbruik van 1:27,4444 (numbers pulled out of my as, BTW) te halen, dat is de toekomst...

Ik ga dus Clarkson (en Femme, oeioei, ban incoming ;) ) ongelijk moeten geven. Diesel kan een héérlijk satisfying ride geven (en dat heeft topgear ook gezegd ivm deze reeks motoren), zeker voor iets zwaardere wagens die dat extra boostje onderin wel smaken in dagelijkse handling.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik vind diesels stoer :)

Gewoon lekker ruig en hard... Het klopt dat het qua power heel anders rijd dan een benzine maar dat is net wat je zelf gewend ben. Ik ben van een 1.6 16v met 131PK en 186 NM naar een 1.9 TD met 90 PK en 190 NM gegaan en het klopt dat het VEEEEEL langzamer is, de powerafgifte kut (ik boost pas bij 2800 RPM, tot ~4200 rpm en dan is alles weer weg) maar op de snelweg en voor 'cruisen' rijd het gewoonz alig :)

Heeft ook een computer!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32
Zelf vind ik een diesel ook beter rijden dan een benzine... Meer power onderin, rustigere loop, minder brandstofverbruik, vaak een turbo dus met chiptuning fatsoenlijke vermogenswinst te halen...

's ochtends misschien wat meer een ochtendhumeur, maar dat is bij moderne diesel's geloof ik ook al niet meer zo...

Die korte powerboost komt trouwens door de turbo, ik heb zelf een turbo benzinemotor, die trekt onderin als een malloot, maar de power is ook al snel weer weg, je hebt over een toerenbereik van hoogstens 2000 rpm flinke power, daarboven eigenlijk niks meer...
In mijn geval begint hij bij 1500 rpm goed te trekken, bij 2500 rpm heb je het maximale koppel, boven de 4000 rpm gebeurd er niks meer...

En over het algemeen kan een diesel wat meer hebben dan een benzine motor... Minder onderdelen (alhoewel dat bij moderene oliestokers vast ook niet meer zal zijn), dus betrouwbaarder...

[ Voor 52% gewijzigd door eX0duS op 17-12-2008 14:07 ]

• Ronald
DexterBelgium schreef op woensdag 17 december 2008 @ 13:21:
Nee, een 1.3 diesel met een opgefokt turbotje om nog wat vooruit te komen om dan een "gemiddeld" verbruik van 1:27,4444 (numbers pulled out of my as, BTW) te halen, dat is de toekomst...
http://www.swr.de/ratgebe...iv/2006/09/23/index3.html

Samenvatting: De test is 13 minuten stadsimulatie, 7 minuten snelwegsimulatie. 120 wordt slechts een paar seconden gehaald. Er wordt niet snel geaccelereerd. Schakelpunten zijn voorgeschreven.

Ofwel: de prius doet alles op de accu, dus haalt in de test resultaten tie niemand in de praktijk haalt.
Downscale turbo motoren hangen nooit in de turbo, dus verbruiken als een hele kleine atmosferische -> wederom niet realistisch.
Wikipedia: European emission standards

Maar ze voldoen wel aan de euronormen....

Haleluja!

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 17-12-2008 15:31 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:44

RvL

Ik zie hier een hoop argumenten tegen LPG voorbij komen die ik niet helemaal kan volgen. Ik rijd nu 6 jaar LPG en meer onderhoud in de zin van vaker naar de garage heb ik nooit gehad?

Twee garages? Zoek een beetje een deugdelijk garage/LPG boer die beide kan. Nooit geen problemen mee gehad.

"Alleen oude auto's kunnen goed op LPG". Ik zou het liever andersom draaien. Ja, tegenwoordig is het zo dat niet iedere auto fabrikant LPG toestaat, maar bij de fabrikanten waar LPG nog wel mogelijk is, heb je ook een LPG systeem wat op de auto en motor is toegespitst. Zowel qua hardware (injectors, evt. verdampers) als software.

In het carburateurtijdperk was dat wel anders. Ik kan me de Ford Sierra van m'n ouders nog herinneren. Ook een LPG auto. Zodra deze op LPG reed werd de benzinepomp simpelweg uitgeschakeld en werd er via een dikke slang LPG rechtstreeks in het inlaatspruitstuk gespoten. Beetje lucht er bij en gaan met die banaan. Zelfs starten op LPG (wel even inspuiten voor je start ;) ). Gevolg: membranen carburateur drogen uit en gaan scheuren de eerste keer dat ze weer aan het werk moeten.

Natuurlijk zitten er wel nadelen aan LPG, net als dat er nadelen aan benzine en diesel zitten. Een paar nadelen:
-Niet iedere fabrikant staat het toe (toch doen is weg fabrieksgarantie)
-Sneller toe aan een koprevisie. Zeer sterk afhankelijk van merk en type motor. Er zijn Volvo's die dik 3 ton doen met de eerste kop, er zijn ook motoren die bij 150k km al toe zijn aan koprevisie. Dit is ook sterk afhankelijk van de rijstijl!
-Beperkte actieradius
-Of inleveren kofferbakruimte, of (los) reservewiel
-Niet overal even goed verkrijgbaar. Benelux, Frankrijk goed. Duitsland steeds beter, Italie redelijk goed. Maar b.v. Scandinavië slecht, Spanje als niet-overheid simpelweg niet.
-Iets minder koppel/vermogen

Het punt wat eX0duS aanhaalt over de betrouwbaarheid ben ik met de hedendaagse diesels niet meer helemaal met hem eens. In de basis is een diesel erg betrouwbaar, maar de laatste tijd wordt er dusdanig veel moderne techniek in gestopt dat lang niet iedere diesel betrouwbaar is. De eerste TDDI's van Ford bijvoorbeeld hadden veel problemen. Laatst nog een stuk gelezen over de 2.2 D-4D van Toyota gelezen die iin veel gevallen vroegtijdig de koppakking er uit blaast.

Voordelen LPG:
-Goedkoop, zeker in NL. Buitenland kan iets duurder zijn
-Schone brandstof. Niet alleen beter voor het milieu, maar de motor blijft er ook schoner bij.
-Hoog octaangehalte (100+)
-Dubbele tank (benzine en LPG) en als je zonder brandstof komt te staan maak je het wel heel bond

En nog even een veel gehoorde uitspraak over LPG onderuit halen:
"LPG is om op te koken"
Koken doen we in Nederlands doorgaans op aardgas, wat bestaat uit methaan en nog wat prut. LPG bestaat uit propaan en in mindere mate butaan.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

DexterBelgium schreef op woensdag 17 december 2008 @ 13:21:
Meh, het probleem is gewoon dat diesel nooit bedoeld is om zo van die "kleine naaimachinemotortjes" mee te maken.

Mijn 530d heeft écht wel power van rond de 1500 rpm tot de 4500. En die (bijna) 400 nm is eigenlijk van in het begin beschikbaar. Het probleem is dat dat niet "in" is. Nee, een 1.3 diesel met een opgefokt turbotje om nog wat vooruit te komen om dan een "gemiddeld" verbruik van 1:27,4444 (numbers pulled out of my as, BTW) te halen, dat is de toekomst...

Ik ga dus Clarkson (en Femme, oeioei, ban incoming ;) ) ongelijk moeten geven. Diesel kan een héérlijk satisfying ride geven (en dat heeft topgear ook gezegd ivm deze reeks motoren), zeker voor iets zwaardere wagens die dat extra boostje onderin wel smaken in dagelijkse handling.
De enige diesel die ik tot nu toe heb gereden die ik wel ok vond was een A8 3.0 TDI waar zoveel geluidsisolatie in zat dat je de motor nauwelijks kon horen. Wat ook hielp was de automaat zodat je je niet met de schakelmomenten hoeft te bemoeien. Dit apparaat reed overigens ook moeiteloos 1200 toeren. Bij een kleinere diesel moet je dat niet proberen. Zodra de turbo er niet meer is, is het meteen horten en stoten. Het nagelen van de diesel is op cruisesnelheden binnen de bebouwde kom zeer nadrukkelijk aanwezig.
eX0duS schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:04:
Zelf vind ik een diesel ook beter rijden dan een benzine... Meer power onderin, rustigere loop, minder brandstofverbruik, vaak een turbo dus met chiptuning fatsoenlijke vermogenswinst te halen...
Een doorsnee viercyclinder benzinemotor loopt mijn inziens een stuk mooier dan een diesel.

Ik snap wel wat mensen graag een diesel willen in een klein autotje. In het toerenbereik dat het meest wordt gebruikt heb je met een turbodiesel meer vermogen. In de benzine verbrandende stadskarretjes waarin ik heb gereden vond ik het juist leuk dat je het snot voor je ogen moest revven om vooruit te komen. Deed je dat dan was je ondanks het bescheiden 1.2 liter blokje wel meteen sneller dan 95 procent van je medeweggebruikers.
En over het algemeen kan een diesel wat meer hebben dan een benzine motor... Minder onderdelen (alhoewel dat bij moderene oliestokers vast ook niet meer zal zijn), dus betrouwbaarder...
Mijn inziens zijn de rollen inmiddels omgekeerd. De atmosferische driecylinder diesel in mijn grasmaaier is betrouwbaar. Tegenwoordig wordt alles uit de kast gehaald om diesels beter te laten presteren en zuiniger te maken. Je hoort veel meer verhalen over diesels met kapotte turbo's dan over atmosferische benzinemotoren die mankementen vertonen. Gaat zo'n turbo stuk dan heb je meteen een dure reparatie als het buiten de garantie valt. Ik denk dat de huidige generatie diesels op latere leeftijd daardoor sneller waarde zullen verliezen dan voorheen gebruikelijk was.

• RvL

RvL

Femme schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:07:

Ik snap wel wat mensen graag een diesel willen in een klein autotje. In het toerenbereik dat het meest wordt gebruikt heb je met een turbodiesel meer vermogen. In de benzine verbrandende stadskarretjes waarin ik heb gereden vond ik het juist leuk dat je het snot voor je ogen moest revven om vooruit te komen. Deed je dat dan was je ondanks het bescheiden 1.2 liter blokje wel meteen sneller dan 95 procent van je medeweggebruikers.
Zo'n relatief licht motortje heeft in veel gevallen ook relatief korte overbrengingen, met name in de lage versnellingen, waardoor hij redelijk snel weg is bij b.v. stoplichten.

Mijn vriendin met haar 1.1 Peugeot 206 is ook sneller weg dan ik met m'n 1.6 Citroën C4. Tot een bepaalde snelheid dan >:)

Maar er gaat inderdaad niets boven het heerlijke gebrul van een benzine/lpg motor op hoge toeren :9~

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Femme schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:07:
De enige diesel die ik tot nu toe heb gereden die ik wel ok vond was een A8 3.0 TDI waar zoveel geluidsisolatie in zat dat je de motor nauwelijks kon horen. Wat ook hielp was de automaat zodat je je niet met de schakelmomenten hoeft te bemoeien. Dit apparaat reed overigens ook moeiteloos 1200 toeren. Bij een kleinere diesel moet je dat niet proberen. Zodra de turbo er niet meer is, is het meteen horten en stoten. Het nagelen van de diesel is op cruisesnelheden binnen de bebouwde kom zeer nadrukkelijk aanwezig.
Yup, eens :) Bij de TDI's (de kleintjes dus, 1.4 en 1.6's) die ik heb gereden merkte ik exact hetzelfde, waar de benzinemotoren de we hebben gehad moeiteloos 1200-1400 toeren lopen moest ik die TDI's gewoon hoger in de toeren houden, anders bromden ze als een gek :)

Ik mis bij diesels gewoon de soepelheid van m'n benzinemotortje. Het huge lumbs of power gedeelte voelt leuk, maar 't is zo snel weer afgelopen (hoewel dat minder zal spelen bij een CVT :P )

• 4x2
  • Laatst online: 21:34

4x2

lộn xộn quá

RvL schreef op woensdag 24 december 2008 @ 09:34:
-Niet overal even goed verkrijgbaar. Benelux, Frankrijk goed. Duitsland steeds beter, Italie redelijk goed. Maar b.v. Scandinavië slecht, Spanje als niet-overheid simpelweg niet.
-Iets minder koppel/vermogen
Bijzonderheden bij het tanken
Sinds begin 2004 mag lpg ook aan particulieren worden verkocht. U kunt dus weer lpg tanken. Loodvrij ('Gasolina sin plomo') is goed verkrijgbaar. Creditcards worden vaak geaccepteerd.
Van de site van de ANWB geplukt.

Mindere koppel/vermogen is gedeeltelijk waar, bij een verdamper/mengstuk installatie zal je wel wat inleveren (zowel op benzine als op lpg door de begrenzing in je inlaat) tenzij je je auto ombouwt dat ie niet/nauwelijks op benzine kan lopen, dan kun je m op lpg zover krijgen dat ie harder gaat.
En mijn ervaring is sowieso dat een lpg auto onderin de toeren vaak wat beter/harder loopt dan dat ie op benzine deed, alleen bovenin laat ie het vaak wat afweten (maar dat is ook wel aardig aan te passen).
Met de injectieinstallaties (zeker LPi) zul je geen vermogen meer verliezen of soms zelfs iets winnen.
En wat ook nog meespeelt bij lpg is dat je motor over het algemeen wat soepeler reageert wat wel prettig is bij stadsverkeer, filerijden etc.

leeg

• Ronald
Ik heb een G3 Installatie van Landi, met verdamper... Toyota geeft 205 als max op... ik heb er 201 op de GPS mee gereden, en toen was de lege weg op, hij was denk ik wel naar de 205 toegelopen ;)

Vermogensverlies valt dus wel heel erg mee.
Merk er dus niets van...
Het punt wat eX0duS aanhaalt over de betrouwbaarheid ben ik met de hedendaagse diesels niet meer helemaal met hem eens. In de basis is een diesel erg betrouwbaar, maar de laatste tijd wordt er dusdanig veel moderne techniek in gestopt dat lang niet iedere diesel betrouwbaar is. De eerste TDDI's van Ford bijvoorbeeld hadden veel problemen. Laatst nog een stuk gelezen over de 2.2 D-4D van Toyota gelezen die iin veel gevallen vroegtijdig de koppakking er uit blaast.
Oh god... er heeft ook iemand dat relnichten stuk op autoweek gelezen. Ze hebben met pijn en moeite een toyota gevonden die ze kopppaking eruit blaast, zie je wel, ze zuigen toch, echt allemaal!
En nog even een veel gehoorde uitspraak over LPG onderuit halen:
"LPG is om op te koken"
Koken doen we in Nederlands doorgaans op aardgas, wat bestaat uit methaan en nog wat prut. LPG bestaat uit propaan en in mindere mate butaan.
LPG wordt ook gebruikt voor verwarming en koken, alleen niet in nederland omdat wij een uitstekend aardgasnetwerk hebben. Maar desondanks doet een auto het er ook prima op ;)

• RvL

RvL

@Ronald

Vermogensverlies merk je bij normaal gebruik inderdaad nauwelijks. Met een zware aanhanger merk ik wel eens dat hij ietsjes lastiger van stilstand optrekt. Eurogas systeem met voor zover ik weet een verdamper.

Over Toyota: Ik geloof niet dat ik ergens dat ik ergens beweer dat alle Toyota's slecht zijn. Je reactie vind ik dan ook een beetje overtrokken. Als je een beetje onderzoek doet, inderdaad na aanleiding van het stuk in Autoweek, dan kom je er achter dat idd ook de Toyota's tegenwoordig niet meer zo storingsvrij zijn als vroeger (al scoren ze wat betrouwbaarheid betreft nog steeds zeer hoog). Ook Toyota moet namelijk erg veel kunstsprongen maken om de motoren nòg sterker en nòg zuiniger te maken. Met name de 2.2 D-4D heeft veel problemen met o.a. koppakking (toyotaownersclub.com), daar waar de 2.0 wel betrouwbaar is.

@4x2
De laatste keer dat ik naar Spanje ben geweest is, na even terugtellen, inderdaad al weer 5 jaar geleden ;). Prettig om te weten dat het ook in Spanje weer leverbaar is.

Het is inderdaad wel zo dat de motor bij een goede installatie (lees: goede afstelling etc.) beter op LPG loopt dan op benzine. Dat is deels te verklaren door het hoge octaangehalte.

[ Voor 13% gewijzigd door RvL op 24-12-2008 11:44 ]

Nu de dekens nog...

• Ronald
RvL schreef op woensdag 24 december 2008 @ 11:36:
@Ronald

Over Toyota: Ik geloof niet dat ik ergens dat ik ergens beweer dat alle Toyota's slecht zijn. Je reactie vind ik dan ook een beetje overtrokken. Als je een beetje onderzoek doet, inderdaad na aanleiding van het stuk in Autoweek, dan kom je er achter dat idd ook de Toyota's tegenwoordig niet meer zo storingsvrij zijn als vroeger (al scoren ze wat betrouwbaarheid betreft nog steeds zeer hoog). Ook Toyota moet namelijk erg veel kunstsprongen maken om de motoren nòg sterker en nòg zuiniger te maken.
Ik val over het feit dat je een relnichterig opgesteld artikel aanhaald, niet over het feit dat toyota al dan niet minder betrouwbaar wordt (gelukkig staan ze nog altijd ernstig hoog in de statistieken, waar het incident van autoweek dus in verwerkt zit)

Als een Audi ze koppakking eruit blaast is het pech, als een Toyota ze koppaking er uit blaast wordt het hoog van de toren geblazen. Slaat echt nergens op.

• RvL

RvL

Als het koppakking verhaal in AW een alleenstaand verhaal zou zijn, dan zou je een punt hebben. Het feit ligt er echter dat als je iets verder kan dan de AW dik is je veel vaker problemen met de koppakking vind voor de 2.2 D-4D. En dan heb ik het niet (alleen) over alle hits van AW MyReview, maar ook over de topic hierover op toyotaownersclub.com

Ik trok het artikel in eerste instantie namelijk ook in twijfel. AW staat bij mij bekend als pro-Duits (qua merken dan).

offtopic:
en we dwalen verder en verder af...

[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 24-12-2008 11:47 ]

Nu de dekens nog...

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:26:
[...]

Yup, eens :) Bij de TDI's (de kleintjes dus, 1.4 en 1.6's) die ik heb gereden merkte ik exact hetzelfde, waar de benzinemotoren de we hebben gehad moeiteloos 1200-1400 toeren lopen moest ik die TDI's gewoon hoger in de toeren houden, anders bromden ze als een gek :)

Ik mis bij diesels gewoon de soepelheid van m'n benzinemotortje. Het huge lumbs of power gedeelte voelt leuk, maar 't is zo snel weer afgelopen (hoewel dat minder zal spelen bij een CVT :P )
Dit is onwetendheid, dus misschien kun je mij verlichten. Ik heb een Polo 1.4TDI gehad, drie cylinder motortje, en inderdaad die moet je niet op lage toerentallen rijden, maar vanaf 1800 tpm gaat het prima. Cruisen kan daaronder wel, alleen optrekken gaat dan niet bepaald snel meer :P . Maar het gekke is, dat ervaar ik ook met de benzine auto's die ik gereden heb (MX-5 1.6, Lupo 1.4, Golf 1.6, etc), is dat dan niet gewoon een kwestie van ondermotorisering ipv het verschil tussen diesel en benzine? :?

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• RvL

RvL

Over het algemeen heeft een diesel meer trekkracht (dus koppel wat zich uit in Nm, niet pk's) in de lage toeren omdat het koppel al in lage toeren vrij komt. Bij de meeste benzinemotoren komt dit pas bij een hoger toerental.

Als je kijkt naar de koppelcurve (dus hoe hoog het koppel is over het gehele toerenbereik) dus zul je zien dat dit bij een diesel over het algemeen vrij vlak is (en wel iets weg heeft van een tafel). Een diesel heeft dus over een groot gedeelte van zijn toerenbereik nagenoeg max. koppel. Bij een benzine zal het koppel veel gelijdelijker opbouwen, tot de top en dan weer terug. Bij een benzine heeft het dus iets weg van een parabool.

Nu de dekens nog...

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:53
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het koppel van een moderne diesel best lekker vind rijden. Dat gezegd, ben ik nog steeds van mening dat het best agrarische blokken zijn, en dat ik toch liever een zes-in-lijn de toeren in jaag. Om economische redenen 'moet' ik het echter doen met een Japanse 4-pitter op gas :D.

Onderhoud is voor LPG niet specifiek hoger dan voor benzine. Wat wel een factor kan zijn, is dat extra techniek ook stuk kan gaan, zeker in combinatie met een complex motormanagement systeem. Echter, die systemen hebben an sich geen LPG installatie nodig om problemen te geven :D. Verder zijn er een aantal importeurs die niet mee willen werken aan LPG installaties. Ford is daar een goed voorbeeld van.

@Rvl: Dat tafelmodel is het streven, maar men haalt dat niet altijd. Vooral voor het common rail tijdperk hadden turbodiesels er nog wel eens een handje van een enorme piek te hebben, om daarna weer net zo snel weg te zakken naar een lager niveau (niet dat dit slecht was, maar beduidend lager dan het 'xxx Nm @ y rpm' hosanna verhaal uit de folder :D)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Luuk
  • Niet online
De ene diesel is de andere niet natuurlijk!

Zo is de 1.9TDI golf (105pk) van mijn pa echt een angstvallig traag hok die boven de 3000rpm al z'n kracht kwijt is.

maar zelf heb ik een 1.9JTD (150PK 320nm) die vrolijk doorblaast van 1750 tot 4500rpm. echt een krachtig ding die heerlijk rustig loopt en die ik zeker niet zou willen inruilen voor een 1.6/1.8 of 2.0 benzine. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk op 24-12-2008 12:22 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

RvL schreef op woensdag 24 december 2008 @ 11:56:

Als je kijkt naar de koppelcurve (dus hoe hoog het koppel is over het gehele toerenbereik) dus zul je zien dat dit bij een diesel over het algemeen vrij vlak is (en wel iets weg heeft van een tafel). Een diesel heeft dus over een groot gedeelte van zijn toerenbereik nagenoeg max. koppel. Bij een benzine zal het koppel veel gelijdelijker opbouwen, tot de top en dan weer terug. Bij een benzine heeft het dus iets weg van een parabool.
Het is juist andersom. Turbodiesels hebben een paraboolvormige koppelkromme. Gasgeven is 'huu' en een momentje later 'ho'. Door de toename van zowel koppel als toerental in het lagere toerenbereik stijgt het vermogen daar enorm snel, om even later constant te worden en weer net zo hard af te nemen. Zie als voorbeeld de onerstaande dyno van een 520d die tussen 3500 en 4000rpm bijna constant vermogen levert:

Afbeeldingslocatie: http://www.rri.se/spec/view/png/graph/STR-06050401-kW-Nm-C.png

Een benzinemotor heeft een vrij platte koppelkromme waardoor het vermogen ongeveer lineair stijgt tot het moment dat de afname van het koppel in het hogere toerenbereik zo groot wordt dat het vermogen weer afneemt. Het toerental met max vermogen ligt veel hoger waardoor het toerenbereik waarin een stijging van het vermogen plaatsvindt veel groter is. De versnelling tot aan de toerenbegrenzer is zo'n beetje lineair.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/59589/full.jpg

Wat betreft het vermogensverschil tussen lpg en benzine. Zie hieronder een dyno van mijn auto met op lpg (Prins VSI-installatie) en benzine (RON98). Vermogen op lpg 262pk en benzine 274pk. Op RON95 zouden de vermogens wel eens gelijk kunnen zijn geweest daar het motormanagement is geoptimaliseerd voor 98.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d3dce7548560b6b246a494bc4580b2ff/full.png

Verwijderd

Of je hebt een tweede nokkenas die nog een klein duwtje geeft:

Afbeeldingslocatie: http://images.paultan.org/2008_Toyota_Altis_Launch/torque_curves.jpg

Benzine met een kleine bump :P

• RobertJ
Oke, de uitleg maakt een hoop duidelijk, alleen niet dit: is het dan niet zo dat je zowel bij benzine en diesel niet echt lekker vanuit hele lage toerentallen kunt rijden? Beide keren moet je meer toeren maken/opschakelen, alhoewel bij benzine voor zover ik begrijp je langer kunt doortrekken en bij een diesel meer in het midden van het toerengebied moet blijven (1800 - 3200 rpm ofzo?).

edit:
vanwege deze bewering:
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:26:
[...]

[ Voor 44% gewijzigd door RobertJ op 24-12-2008 13:02 ]

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-11 11:01
Ik ben zelf aan het overwegen om een gasinstalatie in te laten bouwen, echter waar ik mee zit zijn de initiele kosten. Heeft iemand enig idee hoeveel dat ongeveerr zal zijn (bijv bij een hyundai accent 1.3 uit 2001).

Verwijderd

Enige nuance: het ligt ook aan de versnellingsbakverhouding en uberhaupt het type motor, de ene is de andere niet. Stom voorbeeld, maar de 1.6HDI die Ronald in z'n 307 had liggen was een pak trager dan de 1.6HDI die ik in de huur 308 had liggen. Zelfde cilinderinhoud, maar toch een andere respons. :)
Heb je de Z4 nog? :) Die wagen was wel fun om uberhaupt als passagier in mee te rijden :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2008 13:11 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

RobertJ schreef op woensdag 24 december 2008 @ 12:56:
Oke, de uitleg maakt een hoop duidelijk, alleen niet dit: is het dan niet zo dat je zowel bij benzine en diesel niet echt lekker vanuit hele lage toerentallen kunt rijden? Beide keren moet je meer toeren maken/opschakelen, alhoewel bij benzine voor zover ik begrijp je langer kunt doortrekken en bij een diesel meer in het midden van het toerengebied moet blijven (1800 - 3200 rpm ofzo?).
Het vermogen bij lage toerentallen zal altijd relatief laag omdat de meeste motoren bij lage toerentallen een relatief laag koppel hebben en koppel vanwege het lage toerental minder vaak wordt uitgeoefend. Vermogen = koppel (kracht die wordt uitgeoefend op de krukas) x toerental (aantal keren per tijdseenheid dat deze kracht wordt uitgeoefend).

Bij een turbo speelt mee dat deze bij lage toerentallen weinig druk zal opbouwen. Het vermogen is in het lage toerengebied daardoor lager dan je op basis van het verschil in toerental zou verwachten. Bij een atmosferische motor speelt dit wat minder.

Als je vlot wilt optrekken bij lage toerentallen heb je een goede verhouding tussen koppel en gewicht nodig. Meer koppel kun je bereiken door een grotere cylinderinhoud of drukvulling (turbo of compressor), maar vooral een turbo zal bij extreem lage toeren weinig klaarspelen.
Femme schreef op woensdag 24 december 2008 @ 12:22:

Heb je de Z4 nog? :) Die wagen was wel fun om uberhaupt als passagier in mee te rijden :)
Die heb ik nog en is tegenwoordig voorzien van een compressor.

De vermogens en koppelkromme is een mooi voorbeeld van hoe je met een compressor (rode lijnen) toch een vrij lineaire vermogensopbouw kunt krijgen. Dit type compressor (Lysholm twinscrew) presteert goed bij zowel lage als hoge toeren. Het maximum vermogen wordt behaald op het moment dat de motor de toerenbegrenzer in loopt (7200 toeren) waar de max eerder bij 6300 toeren lag.

De getallen zijn vermogen en koppel aan de wielen, rekening houdend met aandrijfverliezen van 15 procent is het max vermogen nu 445pk ipv 320pk.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Un1SBbb1fpFwz2xauJeNqwsp/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 24-12-2008 13:25 ]

• RobertJ
Duidelijk verhaal, appreciate it ;).

• Ronald
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:08:
Enige nuance: het ligt ook aan de versnellingsbakverhouding en uberhaupt het type motor, de ene is de andere niet. Stom voorbeeld, maar de 1.6HDI die Ronald in z'n 307 had liggen was een pak trager dan de 1.6HDI die ik in de huur 308 had liggen. Zelfde cilinderinhoud, maar toch een andere respons. :)
Ik had een 2.0 HDI90.... Turbo..... lag
Irritant is een understatement.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Ik rij nu al 347.000 kilometers met mijn auto op LPG, zonder enig probleem. Het begint bijna eng te worden. Extra onderhoudskosten...nihil. Koprevisies? Nee hoor. Lachen bij de pomp, nog steeds. En 100x liever als diesel al blijft dat persoonlijk. Heb ook de bekende VAG 1.9tdi gereden met 130pk, dat is leuk voor even maar vermoeit ook snel. En dat eeuwige geronk en getril, bah.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

ijdod schreef op woensdag 24 december 2008 @ 12:08:
Dat tafelmodel is het streven, maar men haalt dat niet altijd. Vooral voor het common rail tijdperk hadden turbodiesels er nog wel eens een handje van een enorme piek te hebben, om daarna weer net zo snel weg te zakken naar een lager niveau (niet dat dit slecht was, maar beduidend lager dan het 'xxx Nm @ y rpm' hosanna verhaal uit de folder :D)
Dat heeft niks met commonrail te maken maar met variabele turbo's.

• Part
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Skerekrow schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:06:
Ik ben zelf aan het overwegen om een gasinstalatie in te laten bouwen, echter waar ik mee zit zijn de initiele kosten. Heeft iemand enig idee hoeveel dat ongeveerr zal zijn (bijv bij een hyundai accent 1.3 uit 2001).
Volgens de gasFX site vanaf 2000 euro.
Op marktplaats staat een hyundai accent 1.3 uit 2001 met G3 voor 3200 euro.

Oude verkopen en een nieuwe met G3 zoeken is denk ik het goedkoopste.

• dion_b
  • Laatst online: 01:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup. Je ziet ze zelfs af en toe goedkoper dan dat.

* dion_b zat met zijn Excel 1995 ook een keer te kijken
- maar geen van beide opties zou in mijn geval lonen

Oslik blyat! Oslik!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:37
psy schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:58:
Ik rij nu al 347.000 kilometers met mijn auto op LPG, zonder enig probleem. Het begint bijna eng te worden. Extra onderhoudskosten...nihil. Koprevisies? Nee hoor. Lachen bij de pomp, nog steeds. En 100x liever als diesel al blijft dat persoonlijk. Heb ook de bekende VAG 1.9tdi gereden met 130pk, dat is leuk voor even maar vermoeit ook snel. En dat eeuwige geronk en getril, bah.
Voor mij hetzelfde, mitsubishi, 370.000km, geen extra onderhoud, geen revisies nodig geweest en het enige wat ik nu moet vervangen is een distributieriem en nog een andere riem. Totaal geen LPG problemen dus.

Je hebt tegenwoordig overigens ook mooie gas onderbouw waarbij je nog steeds je reservewiel en kofferbak heb. Diesels zijn mij meer voor landbouw voertuigen ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Skerekrow
Part schreef op zondag 28 december 2008 @ 23:05:
[...]

Volgens de gasFX site vanaf 2000 euro.
Op marktplaats staat een hyundai accent 1.3 uit 2001 met G3 voor 3200 euro.

Oude verkopen en een nieuwe met G3 zoeken is denk ik het goedkoopste.
Dat overweeg ik ook op het moment, echter als ik het verschil zie in kilometerstand met mijn huidige dan ga ik er voor mijn gevoel toch op achteruit. Nou weet ik dat ik daar niet zwaar aan moet tillen maar ik ben bang dat ze me weinig willen geven voor mijn huidige accent (inruil zijn ze niet heel veel waard). Dit alles afgezien van het feit dat ik de witte versie niet echt pretty vind (maarja ik kan ook deze sites in de gaten houden tot er een mooiere deal voorbij komt dus dat is natuurlijk geen excuus).

Waar ik me hierbij ook zorgen om maak, is het zo dat er periodiek onderhoud is aan gasinstallaties? Zo van, stel ik ruil mijn benzinebrandertje in voor een gaskachel, heb ik dan kans dat ik een auto heb die snel weer onderhoud nodig heeft? ik heb wel eens gehoord dat een installaties om de zoveel km vervangen moet worden of dat er speciaal onderhoud nodig is. Is dit daadwerkelijk zo of is dit een van de vele fabels over lpg?

• Part

Part

Helemaal niets.....

Skerekrow schreef op maandag 29 december 2008 @ 09:53:
[...]

Dat overweeg ik ook op het moment, echter als ik het verschil zie in kilometerstand met mijn huidige dan ga ik er voor mijn gevoel toch op achteruit. Nou weet ik dat ik daar niet zwaar aan moet tillen maar ik ben bang dat ze me weinig willen geven voor mijn huidige accent (inruil zijn ze niet heel veel waard). Dit alles afgezien van het feit dat ik de witte versie niet echt pretty vind (maarja ik kan ook deze sites in de gaten houden tot er een mooiere deal voorbij komt dus dat is natuurlijk geen excuus).

Waar ik me hierbij ook zorgen om maak, is het zo dat er periodiek onderhoud is aan gasinstallaties? Zo van, stel ik ruil mijn benzinebrandertje in voor een gaskachel, heb ik dan kans dat ik een auto heb die snel weer onderhoud nodig heeft? ik heb wel eens gehoord dat een installaties om de zoveel km vervangen moet worden of dat er speciaal onderhoud nodig is. Is dit daadwerkelijk zo of is dit een van de vele fabels over lpg?
Een oude auto op gas heeft bijna altijd veel km gemaakt of de klok is terug gezet.
Ik rij zelf 17 jaar op gas (en een paar diesels als lease wagens).Onderhoud aan de gasinstalatie heb ik nooit gehad. Wat wel een kostenpost kan zijn de de G3 gaspomp. Die wil na 200k wel eens stuk gaan en dat kost je al snel 600 euro. Mijn besparing tov diesel is +/- 1000 euro per jaar bij 50K.

Je zou gewoon eens uit moeten rekenen wat de kosten zijn per jaar bij gas, diesel en benzine.
Als je niet al te veel km per jaar maakt heb je best kans dat diesel en gas niet veel verschil maken.

Hoeveel rij je nu ongeveer?

• Skerekrow
Ik heb deze auto sinds augustus, ik ben inmiddels verhuisd in november waardoor ik meer ben gaan rijden (Ik rij ongeveer 21600 km alleen al aan woon-werk verkeer nu ik verhuisd ben. Hiervoor was dit beduidend minder.). En sinds augustus heb ik al meer dan 10.000 km gereden. Ik rij buiten mijn werk om dan ook vrij veel.

Ik moet hier wel bij vermelden dat de auto die ik rij extreem zuinig rijd. Ik weet dus niet of dit uberhaupt een besparing op gaat leveren.

edit: ik ben zojuist een dealer tegengekomen die inbouw aanbied voor € 1500 bij een 2ehands, ik heb er even een mailtje heen gestuurd met de vraag hoeveel hij er voor wil hebben als hij het bij mijn auto zou doen.

[ Voor 51% gewijzigd door Skerekrow op 29-12-2008 10:32 ]

• Part

Part

Helemaal niets.....

Dus ongeveer 30.000 per jaar.

Verbruik zal ongeveer 1 op 15 zijn en voor een diesel 1 op 20.

Per jaar is dat 30k/15 = 2000 liter LPG of benzine of 30k/20 = 1500 liter diesel.

Prijs per liter is waar ik tank:
LPG 32,9 cent x 2000 = 658 euro
Benzine 109,4 cent x 2000 = 2188 euro
Diesel 86.5 cent x 1500 = 1297 euro.
(Kijk even wat het bij jou kost maar neem niet de landelijke prijzen, die ga je niet betalen.)

Motorrijtuigenbelasting
LPG 432 euro
Benzine 340 euro
Diesel 752 euro

Kosten per jaar: (brandstof + wegenbelasting)

LPG 1090 euro
Benzine 2528 euro
Diesel 2049 euro.

Besparing per jaar.
LPG 1438 euro :*)
Diesel 479 euro :)

Dit is wel zonder onderhoud en zonder het risico dat je loopt met een nieuwe tweedehands auto.

• Skerekrow
Dat klinkt inderdaad prima. De prijsvergelijking gaat wel ongeveer op ik betaal 1.089 vandaag en de pomp met lpg om de hoek zit ook zoiets in de lpg. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Nu even gaan kijken hoe ik op de meest voordelige wijze aan een auto op gas/gasinbouw kan komen. :)

Verwijderd

@Skerekrow: Inbouw is wel duur in vergelijking met wat we betaald hebben voor Moop.. Daarentegen kan Moop ook nog jaren mee en is het een lieve en betrouwbare auto.. Die inbouw haal je er dan makkelijk weer uit.. Als dat op jaarbasis zo'n 1400 scheelt, dan heb je dat er in minder dan twee jaar weer uit..

Verwijderd

[...]

Toen ik in 1997 met mijn laatste LPG auto in Luxemburg wilde tanken bleek dat helemaal niet meer te kunnen, was er gewoon niet meer....

Verwijderd

Hmm.. Ook wel handig om rekening mee te houden inderdaad.. We (ik en Skerekrow) zijn twee keer met de auto op vakantie geweest, dus dan is dat zeker belangrijk om mee te nemen in de overweging..

• Ronald
Autogas.nl - Buitenland

Luxemburg is dus idd knudde, maar Belgie, Frankrijk en Duitsland zijn geen enkel probleem.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In België, Duitsland, Frankrijk en Italië kun je inderdaad prima lpg tanken. Je hebt dan al een heel groot gebied gedekt dat Nederlandse vakantiegangers met hun auto doorkruisen.

In Zweden is lpg slecht te vinden. E85 is daar populair als alternatieve brandstof.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:37
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:20:
[...]

Toen ik in 1997 met mijn laatste LPG auto in Luxemburg wilde tanken bleek dat helemaal niet meer te kunnen, was er gewoon niet meer....
Ik ben vorig jaar naar Luxemburg gereden(3 landen punt en daarna door naar de hoofdstad). Tanken is lastig, maar het kan wel, bij ons stonden er 5 verschillende tankstations naast elkaar waarbij de shell LPG had. De prijs was overigens extreem laag.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1