[PHP]Dir uit url opvragen

Pagina: 1
Acties:
  • 385 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 00:40

Ch3cker

Testlab Teamlead
Topicstarter
Klein, en waarschijnlijk simpel vraagje, maar zit me er al een paar uur over op te vreten.

Stel ik heb deze url : http://sitenaam.nl/events/1564/bla.html

Hoe lees ik dan de url uit, zodat ik die 1564 in een variabele krijg? Dus, met welke functie zou ik dat kunnen doen?

Alvast heel erg bedankt!

Groet,

Ch3cker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ben je dit rijtje al afgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon complete requested url ophalen uit de _SERVER array en dan splitten op /, dan is de 2e in de array je waarde 1564.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederikske
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
met dirname() kom je al een heel eind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Google keywords: Multiviews, mod_rewrite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:42

DizzyWeb

Ondertiteld

dirname() werkt niet op URL's toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 15:48
DizzyWeb schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:34:
[...]

dirname() werkt niet op URL's toch?
Dit gaat idd fout als je mod_rewrite gebruikt. Ik zou even in de request variabele kijken, en dan splitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 00:40

Ch3cker

Testlab Teamlead
Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:33:
Google keywords: Multiviews, mod_rewrite
Dat wil ik nou juist vermijden, wil het graag zo simpel mogelijk houden ;) (Aka, ik ken multiviews en mod_rewrite niet zo, dus hou het liever bij dingen die mij wel bekend zijn.)

Ga die optie van splitten op / en dan de 2e eens gebruiken, bedankt voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Met mod_rewrite alles naar 1 pagina sturen, daar je REQUEST_URI uitlezen en exploden op /. Vervolgens een array_shift en alles staat netjes in je array. Iets wat niet zo heel erg moeilijk was btw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mithras schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:56:
Met mod_rewrite alles naar 1 pagina sturen, daar je REQUEST_URI uitlezen en exploden op /. Vervolgens een array_shift en alles staat netjes in je array. Iets wat niet zo heel erg moeilijk was btw...
Dat is wel ongeveer de meest omslachtige methode ;)
Ch3cker schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:39:
[...]

Dat wil ik nou juist vermijden, wil het graag zo simpel mogelijk houden ;) (Aka, ik ken multiviews en mod_rewrite niet zo, dus hou het liever bij dingen die mij wel bekend zijn.)

Ga die optie van splitten op / en dan de 2e eens gebruiken, bedankt voor de snelle reacties!
Door even te zoeken vind je genoeg tutorials die je hiermee makkelijk kunnen helpen. Je kan het zo makkelijk of moeilijk maken als je wil, maar deze technieken zijn al zo oud als de kont van Sinterklaas en dus kun je op internet genoeg makkelijke voorbeelden vinden.

Waarom zelf het wiel opnieuw uitvinden?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2008 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:35

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 00:51:
[...]

Dat is wel ongeveer de meest omslachtige methode ;)
Om puur en alleen dat getal in dit specifieke geval te vinden wel ja. Ik denk dat mithras er gewoon van uit is gegaan dat de TS fancy url's wilde. En dan is het helemaal niet zo'n omslachtige methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Patriot schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 00:55:
[...]
Om puur en alleen dat getal in dit specifieke geval te vinden wel ja. Ik denk dat mithras er gewoon van uit is gegaan dat de TS fancy url's wilde. En dan is het helemaal niet zo'n omslachtige methode.
Tsja, als je het universeel over een kleine website wilt doen is het misschien niet omslachtig om alles te sturen naar 1 url.
Heb je een uitgebreidere website ( bijv een frontpage en een forum ) dan wil je het waarschijnlijk echt niet meer naar 1 pagina laten lopen en kom je toch uit op een class / function library / include ofzoiets. En dan boeit die hele rewrite niet meer, alleen de techniek boeit dan nog...

Imho is een mod_rewrite naar 1 pagina bijna altijd fout, je bouwt bijna altijd te veel complexiteit in die ene pagina.
Een compleet mod_rewrite systeem dat naar meerdere pagina's verwijst is niets mis mee, maar vanwege fancy url's alles naar 1 pagina redirecten is bijna altijd gekkenwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Gomez12 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 01:15:
[...]
Imho is een mod_rewrite naar 1 pagina bijna altijd fout, je bouwt bijna altijd te veel complexiteit in die ene pagina.
Een compleet mod_rewrite systeem dat naar meerdere pagina's verwijst is niets mis mee, maar vanwege fancy url's alles naar 1 pagina redirecten is bijna altijd gekkenwerk
Of je het regelt in een htaccess of een php pagina zit toch niet zo veel verschil in. Het werkt hetzelfde uiteindelijk.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso is mod_rewrite al wat aan de heavy kant voor de meeste kleine websites, multiviews is dan duizend maal eenvoudiger.

Wat ik er bijzonder omslachtig aan vind is dat je alles naar 1 URL gooit en dan alsnog gewoon REQUEST_URI gaat parsen. Dan is het wat eenvoudiger om in de rewrite gewoon de parameters te herschrijven naar GET variabelen, dat maakt de code wat simpeler en hoef je zelf geen parser te schrijven.

Als je dan toch gaat parsen gebruik dan multiviews, dat is dan veel simpeler in gebruik. In mijn ervaring is dat de simpelste manier om van een non-fancy URL website om te gaan naar een fancy URL website.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2008 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 14:55
Misschien heb je hier al naar gekeken?

Programming FAQ - PHP

Hier staat een korte uitleg, over het resultaat wat jij wilt behalen.
Hopelijk heb je er wat aan :).

[ Voor 22% gewijzigd door Solopher op 16-12-2008 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:35
De TS zoekt overduidelijk naar multiviews.

Hier staat een duidelijke Multiviews tutorial. Overigens staat ook in de programmeer FAQ link hierboven een uitleg hierover.

Schrik niet van de term Multiviews, het is namelijk erg gemakkelijk en doet precies wat jij wilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 21:37

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ch3cker schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:28:
Klein, en waarschijnlijk simpel vraagje, maar zit me er al een paar uur over op te vreten.

Stel ik heb deze url : http://sitenaam.nl/events/1564/bla.html

Hoe lees ik dan de url uit, zodat ik die 1564 in een variabele krijg? Dus, met welke functie zou ik dat kunnen doen?

Alvast heel erg bedankt!

Groet,

Ch3cker
En wat heb je zelf al geprobeerd? Wat lukte daar niet mee? Kleine en simpele vraagjes zijn over het algemeen prima te googlen en dan krijg je genoeg informatie om in elk geval wat uit te proberen. We verwachten hier dan ook dat je dat hebt gedaan en dat ook aangeeft in je post wat je dan precies hebt gedaan en wat daar niet mee lukte. Dit laat je nu totaal achterwege.

Met de gegeven tips zou je er nu zeker moeten uitkomen. Lukt het nou echt niet dan kan je een nieuw topic openen maar let daarbij aub op PRG Beleid en[Het algemeen beleid #topicplaatsen zodat je weet wat we hier van je verwachten als je een topic opent.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.