Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 19:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik was begonnen met mijn vragen in het crewforum, maar inmiddels loopt begint het zo breed te worden dat ik toch in PNS verder ga ;)

De basis is / lijkt simpel : ik wil in een HP DL380 G5 server SSD's stoppen :)
We beginnen met een POC, dat mag redelijk ductape zooi zijn (er zijn grenzen), maar uiteindelijk zal het moeten komen tot een prodcutie omgeving welke redelijk stabiel (fysiek :P) te noemen moet zijn en zeker niet met plakband vast moet zitten.

Even voorop gesteld, als ik het in de topic over een 'G5' heb, dan bedoel ik een HP DL380 G5 High Performance model server (2 QC 3.0 0 Ghz (2x6MB cache) 1333FSB, 8Gg mem, 3x 72Gb 15K Sas Hd, HP SA P400 RAID controller).

Dat is de basis waar ik vanuit ga, en daar wil ik SSD in proppen.

Het begon eigenlijk met dit stukje tekst:
Vooropgesteld : ik weet dat er zeer uitgebreide topics zijn maar ik ben te brak om echt heel diep te researchen nu.

Enfin, ik wil gaan werken / testen met SSD (mtron) in een RAID opstelling.
Het is zakelijk, dus het moet snel zijn maar het is nou ook weer niet zo dat ik een blanco cheque heb.

Ik heb een server besteld (dual Quadcore 3Ghz, 8Gb) en daar wil ik als eerste test een 2 stuks Mtron profi 16Gb in proppen. Ik heb bij de server een relatief standaard SATA kaartje laten bestellen (heeft de inkoop afdeling gedaan ik heb gewoon gezegd dat ze bij die leverancier een SATA kaart moeten meebestellen die erin past. Niet low budget maar ook geen topmodel).

De eerste testen zullen dan zijn om te kijken of het beter performend dan wat ik nu heb. Ik weet bijna zeker van wel.

Vooropgesteld : ik ga me niet opgeilen op specs en/of ellenlange theorethische IO tests. Waar het mij om gaat is om het huidige sneller te krijgen.
Blijkt mijn eerste test werkbaar te zijn zal ik een productie ontwerp moeten gaan bouwen.

Dan word het ook tijd om wellich grotere SSD's te bestellen en er een behoorlijke controller aan te hangen.
Voor zover ik een beetje weet, schijnen de Areca controllers de bom te zijn met SSD's.
Is dat zo, en wat zou nou een goed type controller zijn om die Mtron SSD's aan te hangen.

Waar het mij om gaat is om databases van ettelijke gigabytes on steriods te laten performen. Het totaal plaatje zal zo'n 100 - 125 Gb zijn verdeel over zo'n 800.000 tot 1000.000 bestanden.
Het draait nu over zo'n 4 servers, en het is de bedoeling dat dit er alleen maar meer worden.
Daar keeg ik o.a. het volgende advies op:
Areca-controllers hebben erg goede caching. De topmodellen hebben tevens de mogelijkheid om grote hoeveelheden cachegeheugen te plaatsen (tot 4GB). Flashgeheugen is in de basis erg traag met het wegschrijven van kleine wijzigingen van bestaande gegevens. De Mtron ssd's weten dit al aardig te maskeren. Door een raid-controller te gebruiken met een snelle write-back cache zullen de schrijfprestaties aanzienlijk verbeterd kunnen worden. Een Areca met Mtron-ssd's levert een perfecte combinatie op: zeer snelle reads en (zolang de cache niet volloopt) instant writes.

De Mtron Mobi 3000 en Pro 7000 werkten probleemloos op Areca-controllers. De Mobi 3500 schijnt issues te hebben met o.a. Areca en Adaptec controllers (met een Intel IOP348 processor). Je zou mogen aannemen dat de Pro 7500 wel werkt, aangezien deze is gericht op professioneel gebruik en met een IOP348 zou moeten kunnen samenwerken. Deze geïntegreerde processor en sascontroller wordt op de meeste nieuwe raidadapters gebruikt.

De hoogste prestaties zul je kunnen halen met een ARC-1680ix-12 (of de 16/24 poorts versies), die voorzien is van een 1,2GHz IOP348 en een dimm-slot voor maximaal 4GB geheugen. Een goedkoper alternatief is de achtpoorts ARC-1222 met 256MB geheugen en 800MHz IOP348.
Inmiddels heb ik 2 stuks Mtron Profi 7000 16Gb binnen en kan het testen beginnen.
Ik heb nog een test gebakkie liggen, een DL320 G5 (single Xeon proc) met een HP LSI SATA controllertje.
Deze slikt de Mtron's keurig, al kan ik bij SATA disken op die controller geen RAID vorm kiezen.

Standaard accepteerd een 'gewone' G5 geen SATA disken op zijn P400 controller, dus daar moet wat nieuws voor komen.

Zowel het test server als een G5 hebben een SAS/SATA backplane welke via SFF-8484 multilane kabels naar de controller is verbonden.
Arcea heeft wel controllers met Multilane, maar niet de multilane die ik moet hebben.

Nu zijn er een hoop converter kabels te vinden, en ik had de volgende gevonden: http://www.webconnexxion....9e57d9f6a436295ef2eeaf642

Eigenlijk is deze bedoeld om losse SATA disken aan een controller te hangen die een multilane aansluiting heeft, maar ik wil deze dan omdraaien.
Het lijkt mij dat dat gewoon moet kunnen :?
Dan zou ik namelijk elke willekeurige Arcea kunnen kopen, de losse SATA aansluitingen op de Areca welke dan samenkomen in de multilane connector welke ik op de backplane van een G5 plaats.

Ik had nog genoeg 2.5" drive dummys liggen van een G5, dus ben ik vanavond met de dremel aan de gang geslagen. Het resultaat is een goedkoopie drive bay waar de Mtron in past, om 'm zo in de G5 te schuiven :Y)

Het liefst wil ik zo snel mogelijk in een G5 gaan testen (in plaats van het testgebakkie) al was het alleen al vanwege het feit dat ik dan die schijven beter kan aansluiten (in het testgebakkie moeten 3.5" schijven, dus ik prik de Mtron's nu zo los op de backplane :X).
Ik ben bereid om dan dus eerst een relatief goedkopere Areca te nemen en later een duurdere betere/snellere.
Mijn voorkeur gaat (uiteindelijk) uit naar eentje waar ik zelf het geheugen kan upgraden.

Enfin, een heel verhaal :)
Ik ben dus eigelijk op zoek naar allerhande tips en ideen en weet ik wat allemaal meer.
Sowieso 1 ding wat ik mij afvraag : kan ik op zo'n Areca ook een SAS disk aansluiten, of kan dat alleen op de 1680 serie (waar ik dan dus weer een andere converter kabel voor nodig ga hebben) ?

Kleinde keerzijde aan dit hele project : 1 januari moet het in productie zijn (al mag van mij dat best nog wel op een halve ductape server zijn :P).
Het zooitje zal overigens gaan draaien op Windows 2003 R2 Enterprise.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

Heb je de eigen (P400) controller al geprobeerd?
Deze ondersteund SAS en SATA schijven, als de performance tegenvalt kan je nog altijd overwegen een Areca te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Areca ARC-1212 en ARC-1222 ondersteunen SAS alsmede de ARC-1680-serie (waarbij de ix-modellen de nieuwste zijn).

Of de SFF-8484 naar SFF-8470 kabel gaat werken durf ik niet te zeggen maar ik zou verwachten van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
SpamLame schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:07:
Heb je de eigen (P400) controller al geprobeerd?
Deze ondersteund SAS en SATA schijven, als de performance tegenvalt kan je nog altijd overwegen een Areca te kopen.
Dat dacht ik ook.
Quickspecs
...
Hot Plug 2.5" (SFF) SATA
60GB SATA 5.4K
120GB SATA 5.4K
Quantity Supported: Up to 6 in empty slots
Position Supported: 3-8
Controller: Smart Array P800 or P400 Controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
De Mtron's doen het niet op de P400, deze geeft geen disken aan en er brand meteen een rood lampje op die connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

Koffie schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 20:52:
De Mtron's doen het niet op de P400, deze geeft geen disken aan en er brand meteen een rood lampje op die connectie.
Wellicht help het als je de nieuwste firmware zou laden, anders toch maar een Areca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Niet dat ik er vanuit ga dat HP spullen altijd hageltjenieuw zijn, en het is ook zeker een test waard, maar ik heb het wel over een G5 van een week oud.
Maar idd, daar kan bij HP zomaar een FW van een jaar oud op zitten :+

Ik zal vanmiddag even kijken. Wat ik ook nog ga testen:

Ik heb dus die kleine G5 welke met de HP/LSI controller de Mtron op de backplane goed herkend.
Die controller pas fysiek niet in de grote G5.
Dan maar ff houtje touwtje hobbyen en de multilane kabel aansluiten op de HP/LSI in de kleinde G5, en de andere kant daarvan op de backplane van de grote G5. Daar dan weer een Mtron in en dan beide aanzetten.
Als het klopt, zou de kleine G5 op zijn HP/LSI een mtron moeten zien (welke fysiek in de grote G5 backplane zit). Als dat werkt, weet ik namelijk 100% zeker dat een Mtron in een grote G5 met een juiste controller zal gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar het mij om gaat is om databases van ettelijke gigabytes on steriods te laten performen. Het totaal plaatje zal zo'n 100 - 125 Gb zijn verdeel over zo'n 800.000 tot 1000.000 bestanden.
Het draait nu over zo'n 4 servers, en het is de bedoeling dat dit er alleen maar meer worden.
Wat noem jij steriods ? als jij je dl380G5 prerformance model met de P400i + 512Mb BBWC en 8 x 72Gb 15k rpm disken goed configureerd kan je op de Redmond manier een performance halen wat al behoorlijk ziek is. Mocht je hier uitgroeien dan is denk ik meer een serieuze Netapp FAS3k of EMC cx4 series een betere en betrouwbare oplossing. Deze worden ook op bestelling met ssd's gelevert mocht je niet genoeg i/o's halen met normale disken. Ik geloof dat je met een EMC cx3 wel een i/o of 50k per seconde kan halen.

Als je serieus goedkoop veel performance wil en later ook nog eens wil gaan upschalen zou ik niet vertrouwen op het steeds sneller worden van hardware maar iets aan je ontwerp gaan doen, hoe verleidelijk het ook is om nieuwe hardware te kopen. Je komt dan nog wel andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op woensdag 17 december 2008 @ 09:25:
Niet dat ik er vanuit ga dat HP spullen altijd hageltjenieuw zijn, en het is ook zeker een test waard, maar ik heb het wel over een G5 van een week oud.
Maar idd, daar kan bij HP zomaar een FW van een jaar oud op zitten :+

Ik zal vanmiddag even kijken. Wat ik ook nog ga testen:

Ik heb dus die kleine G5 welke met de HP/LSI controller de Mtron op de backplane goed herkend.
Die controller pas fysiek niet in de grote G5.
Dan maar ff houtje touwtje hobbyen en de multilane kabel aansluiten op de HP/LSI in de kleinde G5, en de andere kant daarvan op de backplane van de grote G5. Daar dan weer een Mtron in en dan beide aanzetten.
Als het klopt, zou de kleine G5 op zijn HP/LSI een mtron moeten zien (welke fysiek in de grote G5 backplane zit). Als dat werkt, weet ik namelijk 100% zeker dat een Mtron in een grote G5 met een juiste controller zal gaan werken.
Misschien moet je even in de parts list van HP kijken, ik weet niet wat voor kaart je er in probeert te stoppen maar in een DL380G5 kan je een full size pci-e kaart stoppen en met de option kit ook pci-x kaarten full size.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 21:04:
[...]

Wat noem jij steriods ? als jij je dl380G5 prerformance model met de P400i + 512Mb BBWC en 8 x 72Gb 15k rpm disken goed configureerd kan je op de Redmond manier een performance halen wat al behoorlijk ziek is. Mocht je hier uitgroeien dan is denk ik meer een serieuze Netapp FAS3k of EMC cx4 series een betere en betrouwbare oplossing. Deze worden ook op bestelling met ssd's gelevert mocht je niet genoeg i/o's halen met normale disken. Ik geloof dat je met een EMC cx3 wel een i/o of 50k per seconde kan halen.

Als je serieus goedkoop veel performance wil en later ook nog eens wil gaan upschalen zou ik niet vertrouwen op het steeds sneller worden van hardware maar iets aan je ontwerp gaan doen, hoe verleidelijk het ook is om nieuwe hardware te kopen. Je komt dan nog wel andere problemen.
Bijkomend probleem is dat ik met brakke software zit, die zelfs op een G5 op een gegeven moment aan zijn max zit c.q. ik een max aantal databases op de G5 kan laten draaien binnen de specs van de leverancier.

Overigens vanochtend getest : de HP backplane zelf heeft geen enkel probleem met een Mtron, het is echt de P400 die niet een Mtron wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op donderdag 18 december 2008 @ 00:44:
[...]

Bijkomend probleem is dat ik met brakke software zit, die zelfs op een G5 op een gegeven moment aan zijn max zit c.q. ik een max aantal databases op de G5 kan laten draaien binnen de specs van de leverancier.

Overigens vanochtend getest : de HP backplane zelf heeft geen enkel probleem met een Mtron, het is echt de P400 die niet een Mtron wil zien.
Ik weet van oude netraid controllers dat ze alleen maar HP disken ondersteunden, iets wat geblokt werd in de firmware. Dit kon je oplossen door die van AMI, tegenwoordig LSI erin te flashen. Dat waren leuke prive hobby projecten, niet voor bedrijfsmatige productie omgevingen. En dan is het vervallen van de HP garantie wel het minste waar je je zorgen om moet gaan maken als de boel in de soep loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Schopje.

Ik heb nu dus voor de test een Areca ARC-1222 in de G5 zitten op de HP backplane waar 1 HP SAS disk aan hangt en 2 Mtron Profi 7000 in stripe.
De Profi 7000 is SATA-I en de (nieuwere) Profi 7500 zijn SATA-II
Is dat puur specs geneuzel, of ga ik echt verschil merken als ik er 7500'ers tegenaan gooi ipv 7000'ers ?

Pagina: 1