Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Omdat ik me elke winter zo lekker verveel dacht ik van, naja laat ik mezelf deze winter eens gaan bezig houden met een leuk projectje.

Ik wil (zodat ik me deze winter kan bezig houden) een server gaan opzetten en mijn netwerk anders gaan aanleggen. Mijn idee was (deels uit 'noodzaak' deels omdat ik gewoon een luxe probleem heb af en toe xD ) om een groupware server(genaamd Asgaard) te gaan bouwen zodat mijn afspraken die op mijn laptop staan (in outlook 2003) ook op mijn PC. Ook wil ik (als het mogelijk is iig) al mijn email adressen via 1 gebruikers account kunnen beheren (mijn gmail, en nog wat email adressen van eigen domeinen)

Ook wil ik dat het mogelijk is om buiten het netwerk bij mijn emails (en afspraken) te synchroniseren en op te halen. Maar binnen het netwerk moet het alleen mogelijk zijn dat alleen mijn PC en Laptop verbinding kunnen(iig met het groupware gedeelte) maken met Asgaard, EN Asgaard moet gaan synchroniseren met mijn netwerk harde schijf (als backup)

Maar nu is mijn vraag, heeft iemand wel eens zo'n groupware server opgezet (als in mijn idee) en kan iemand mij vertellen welke software ik hier het beste voor kan gebruiken. Ik hoef het niet in hap klare brokken want dan is mijn winterprojectje gauw over ;)

Ik zal zometeen ff in dit draadje mijn Visio tekening laten zien, misschien dat het dan al iets duidelijker word.

Groeten.

Sander van Kasteel

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Voorlasnog laat ik deze in PNS staan, maar ik verwacht idd wel de nodige inzet en hoog PNS gehalte. Simpel freubelen is nl. niet echt PNS :)

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
@Koffie Oke. De reden dat ik dit topic hier opende is omdat ik eigenlijk geen andere plek wist er voor.

Ik weet zowiezo al een kopie van mijn Netwerk HDD kan maken via rsync en dat ik het ook nog eens kan schedulen via crontab. Ohja en op Asgaard draait linux ;) (lijkt me eigenlijk wel handig om er bij te vermelden)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Asgaard, bij welke servernaamgenerator heb je die gevonden :D

Maar enfin, kun je hier wellicht wat mee: Zimbra server -> http://www.zimbra.com/products/zimbra_linux_mac_server.html

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:22:
Hallo iedereen,

Omdat ik me elke winter zo lekker verveel dacht ik van, naja laat ik mezelf deze winter eens gaan bezig houden met een leuk projectje.
1e vraag, hoeveel mag het kosten?
Ik wil (zodat ik me deze winter kan bezig houden) een server gaan opzetten en mijn netwerk anders gaan aanleggen. Mijn idee was (deels uit 'noodzaak' deels omdat ik gewoon een luxe probleem heb af en toe xD ) om een groupware server(genaamd Asgaard) te gaan bouwen zodat mijn afspraken die op mijn laptop staan (in outlook 2003) ook op mijn PC. Ook wil ik (als het mogelijk is iig) al mijn email adressen via 1 gebruikers account kunnen beheren (mijn gmail, en nog wat email adressen van eigen domeinen)
Simpelste oplossing, windows server met exchange neerpleuren icm een pop3-downloader voor je gmail en overige email adressen.

Mits goed opgezet heb je gelijk OWA / push mail, interne firewall / vlan voor je pc en laptop.

Gebruik NT-Backup als backup oplossing ( je moet niet syncroniseren met je externe hdd, maar gewoon backuppen ).

Qua software kost het je vrij weinig ( standaard windows SBS server licentie volstaat en bevat alle software ) en het is denk ik het makkelijkste op te zetten.
Je kan ook met linux iets gaan bouwen, maar dan ken ik geen goede freeware groupware suite die alles kan en een redelijke beheertool heeft en als je op betaalde groupware software overgaat gok ik dat niets goedkoper is dan SBS.
Maar nu is mijn vraag, heeft iemand wel eens zo'n groupware server opgezet (als in mijn idee) en kan iemand mij vertellen welke software ik hier het beste voor kan gebruiken. Ik hoef het niet in hap klare brokken want dan is mijn winterprojectje gauw over ;)
Tsja, klinkt mij in de oren als een normale standaard groupware server, ik zie het speciale er niet echt aan. Voor zover ik kan zien kan je kiezen uit alle Small Business groupware suites, ze voldoen allemaal aan je wensen.
Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:04:
Ik weet zowiezo al een kopie van mijn Netwerk HDD kan maken via rsync en dat ik het ook nog eens kan schedulen via crontab.
Tip van jip, niet aan beginnen. Gebruik gewoon backup software ( is ook voldoende te vinden voor linux ), groupware servers hebben nog al eens wat locks op files, en afaik slaat rsync die dan over...
Ohja en op Asgaard draait linux ;) (lijkt me eigenlijk wel handig om er bij te vermelden)
Oeps, iets te laat gelezen. Dan kan je eens kijken naar zimbra of naar lotus notes. Voornaamste punt waar je dan op moet letten is je calender en je contacten. Mail kan elk progje wel met imap etc...

[ Voor 15% gewijzigd door Gomez12 op 15-12-2008 23:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Noork, Asgaard had ik zelf bedacht en het betekent vanuit de noorse mythologie de plek waar de goden wonen Wiki linkje er over

@Gomez12, ik geef morgen wel een reactie op jouw bericht want anders ben ik om over 1 uur nog niet klaar ;)

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Is Novell Suse Linux niks voor je? Kun je Groupwise draaien en die kan ook synchroniseren met je handheld, meerdere domains beheren, Web access etc etc.

http://www.novell.com/products/server/eval.html

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Pagina: 1