Toon posts:

CPU overheat na verwijderen + terugzetten ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Ik heb een asus P5B mainboard, een duo core 6400 @ 2.13 ghz, 6 GB ram and vista 64.

Heb een nieuwe cpu gekocht (Q6600 go stepping) en die zojuist geprobeerd.

However ik kreeg steeds de melding "Intel CPU Ucode loading error" en hij bleef herstarten (heb 'm wel in die bios gezien en hij wordt herkend).

Gegoogled op die melding en blijkt dat ik de drivers van m'n mainboard moet updaten zodat die die quad core cpu herkend.

Dus nieuwe cpu eruit en oude cpu + oude heatsink/fan er weer in, alleen nu start die ook met die niet meer op.

Ik krijg de melding dat de cpu temp te hoog is, en als ik via de bios bij hardware kijk lag de cpu temp inderdaad rond de 90 graden en ging langzaam ophoog tot 94 waarna de pc uitgaat.

Nieuwe fan + heatsink (die bij de q6600 kwamen) geprobeerd op oude cpu maar zelfde probleem, temp wordt te hoog en ik kan niet in window's komen.

Iemand enig idee wat aan de hand is ?

Alle fans (cpu fan, front, side and rear case fans) werken allemaal goed, how kan de temp dan toch zo hoog oplopen ?

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-12-2025
Dat zit je koeler niet goed.

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
In eerste instantie zou ik zeggen dat de koeler niet goed zit, echter sluit ik niet uit dat je per ongeluk iets beschadigd hebt waardoor dergelijke problemen ontstaan.

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 10:25

SECURITEH

Man of legend.

Inderdaad, in dit geval lijkt het heel simpel.
Met het terug plaatsen van de oude CPU, heb je nieuwe koel pasta aangebracht?
Misschien is het vanwege een kromme IHS of wat dan ook nodig.

Verwijderd

Topicstarter
SpikyDude schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:23:
Met het terug plaatsen van de oude CPU, heb je nieuwe koel pasta aangebracht?
erm... no

Is pas de 2e keer dat ik 'n cpu plaats en de 1e keer kreeg ik die melding niet. Perhaps dat er toen al genoeg pasta op zat.

Er zat wat blauwachtige troep op de cpu en de onderkant van de heatsink wat op m'n fingers kwam, en waarvan ik in eerste instance niet wist wat het was. Heb nog nooit koel pasta gebruikt, en dat beetje dat erop zat was er hoofdzakelijk afgeveegd aan m'n fingers.

Morgen dus maar wat koel pasta kopen. Do ik dat dan op beide (onderkant cpu) and heatsink smeren, en hoe veel ?

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:28:
[...]

erm... no

Is pas de 2e keer dat ik 'n cpu plaats en de 1e keer kreeg ik die melding niet. Perhaps dat er toen al genoeg pasta op zat.

Er zat wat blauwachtige troep op de cpu en de onderkant van de heatsink wat op m'n fingers kwam, en waarvan ik in eerste instance niet wist wat het was. Heb nog nooit koel pasta gebruikt, en dat beetje dat erop zat was er hoofdzakelijk afgeveegd aan m'n fingers.

Morgen dus maar wat koel pasta kopen. Do ik dat dan op beide (onderkant cpu) and heatsink smeren, en hoe veel ?
Vaak krijg je er een uitsmeer "dingetje" bij. anders een creditcard oid.
Je moet het heel dunnetjes maar gelijkmatig doen. Neem er de tijd voor, probeer het gewoon zo dun mogelijk te doen zonder dat je het metaal ziet eigenlijk :)

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Staat doorgaans wel in de handleiding van de pasta...

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:26
een rijstkorreltje in het midde van de cpu doen en dan de cpu koeler erop zetten en even draaien.
zet hem vast en de pasta heeft zichzelf goed verspreid zonder dat er teveleel lucht tussenkomt.

Succes :)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Verwijderd

Topicstarter
thanx everyone

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-01 16:17

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

met zulke temperaturen zit het probleem echt niet in te weinig koelpasta. controleer of de koeler echt goed vast zit.
instructies + link naar instructie video & foto's: http://forum.pcmech.com/showthread.php?t=176924

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• MrDucky
powerflux schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:46:
met zulke temperaturen zit het probleem echt niet in te weinig koelpasta. controleer of de koeler echt goed vast zit.
instructies + link naar instructie video & foto's: http://forum.pcmech.com/showthread.php?t=176924
dit hangt erg af van de IHS van je processor en cpu cooler als deze bijden bol zijn maken ze slechter contact waardoor de tempratuur hoger oploopt. hij heeft zelf ook gezegd dat hij de coolpasta eraf heeft gehaald. dus dit lijkt mij zeker wel een probleem met koelpasta ;)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Verwijderd

Kan ook een uitlezings bug van mobo zijn. Reset je bios eens dmv jumper/batterij, daarna defaults laden. Zonder koelpasta mits correct geinstalleerd moet je cpu temp non OC-ed gewoon ok zijn.
2-3 rijstkorrels op CPU met HS is genoeg, minder kan zelfs nog beter zijn.
CPU fan wel correct aangsloten?

Verwijderd

Topicstarter
Thanks everyone, problem solved :)

Koelpasta gekocht, oude cpu liep weer zonder problemen, bios updated, nieuwe cpu erin (met koelpasta) en draai nu prima op de Q6600.

Maakt wel 'n verschil zeg. Toen ik zonder de pasta de bios inging voor hardware monitor was de temp al gelijk op 94 oplopend tot 96/97 terwijl de pc maar 'n paar seconds aanwas, nu met de pasta ligt de temp rond de 22 graden en gaat nauwelijk hoger. Result!

Verwijderd

Het lag waarschijnlijk NIET aan de pasta; die k*t pushpins van Intel zitten nooit goed, dus je moet echt tripple checken dat alle vier de pins er IN zitten, dus zodat ze niet eens 0.1mm kunnen bewegen, dan pas zitten ze goed. Waarschijnlijk heb je na het smeren van je koelpasta dit keer wel de pins goed kunnen drukken.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-01 14:45
Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 15:27:

Koelpasta gekocht, oude cpu liep weer zonder problemen, bios updated, nieuwe cpu erin (met koelpasta) en draai nu prima op de Q6600.

Maakt wel 'n verschil zeg. Toen ik zonder de pasta de bios inging voor hardware monitor was de temp al gelijk op 94 oplopend tot 96/97 terwijl de pc maar 'n paar seconds aanwas, nu met de pasta ligt de temp rond de 22 graden en gaat nauwelijk hoger. Result!
Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 21:10:
Het lag waarschijnlijk NIET aan de pasta; die k*t pushpins van Intel zitten nooit goed, dus je moet echt tripple checken dat alle vier de pins er IN zitten, dus zodat ze niet eens 0.1mm kunnen bewegen, dan pas zitten ze goed. Waarschijnlijk heb je na het smeren van je koelpasta dit keer wel de pins goed kunnen drukken.
:? :? :?

• MrDucky
Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 21:10:
dat jij ze niet in eenkeer goed krijgt geld niet voor de andere en aangezien hij heeft gezegd dat er geen koelpasta meer tussen zat is het logischer dat dat het probleem was ;)

Verwijderd

Beetje ervaring zal je een ander inzicht geven. 94*C naar 22*C kan niet aan koelpasta te wijden zijn. Beetje ongeloofwaardig naar mijn gevoel. :)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:53

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 15:27:

Kort gezegd vult koelpasta de kleine verschillen tussen CPU en heatsink, waardoor warmtegeleiding over het complete oppervlak kan plaatsvinden. Het is misschien beter "contactpasta" te noemen, want dat is de taak van de pasta: contact maken.

Zonder koelpasta maken alleen de oneffenheden die uitsteken contact, wat op microscopisch niveau niet erg veel is. Daarnaast zitten er dan stukjes lucht gevangen tussen CPU en heatsink, wat nogal goed isoleert.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
Misschien een combinatie van beiden? De koelpaste maakt niet tussen het hele oppervlak volledig contact, het vult eerder de microscopisch kleine gaatjes in zowel de heatsink als de IHS van de CPU. Ik denk niet dat een CPU zonder pasta namelijk zo warm wordt.

Overigens, vanwege de plaatste van de cores is het voor een quadcore van intel beter om twee streepjes te trekken in plaats van een rijstkorrel in het midden ( in de lengte van de hoek van je CPU waar de punt mist )

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:53

Pathogen

Shoop Da Whoop

VeniceX2 schreef op woensdag 17 december 2008 @ 23:36:
Misschien een combinatie van beiden? De koelpaste maakt niet tussen het hele oppervlak volledig contact, het vult eerder de microscopisch kleine gaatjes in zowel de heatsink als de IHS van de CPU. Ik denk niet dat een CPU zonder pasta namelijk zo warm wordt.

Overigens, vanwege de plaatste van de cores is het voor een quadcore van intel beter om twee streepjes te trekken in plaats van een rijstkorrel in het midden ( in de lengte van de hoek van je CPU waar de punt mist )
Dat was ook wat ik bedoelde, maar de basics zijn in ieder geval duidelijk.
Overigens kan een CPU prima zo heet worden zonder koelpasta, zeker een quadcore. Dat de temperatuur zo hoog wordt ligt er waarschijnlijk ook aan dat de heatspreader van de CPU een klein beetje bol staat (doen ze bijna allemaal) en je dus een nog kleiner koeloppervlak hebt. Qua efficientie kun je het dan al bijna vergelijken met alleen een losse heatpipe op je CPU leggen met het uiteinde.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 08:58:
Beetje ervaring zal je een ander inzicht geven. 94*C naar 22*C kan niet aan koelpasta te wijden zijn. Beetje ongeloofwaardig naar mijn gevoel. :)
Heb geen foto van de 22*C maar kan die wel maken als 't nog steeds ongeloofwaardig is...

Afbeeldingslocatie: http://img224.imageshack.us/img224/9512/img1589py6.jpg

This is the duo core by the way, niet de quad core, maar zonder pasta.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2008 03:10 ]

Verwijderd

Om ervoor te zorgen dat je cooler beter aansluit op je CPU kan je je koelblokje en/of je CPU lappen. DIt is het platschuren van je contactoppervlak. Hierbij vervalt echter wel de garantie van je CPU. Er zijn recente posts op tweakers die alles hierover uitleggen.

Met koelpasta is het meestal de bedoeling dat er zo weinig mogelijk van nodig is en secuur moet worden aangebracht. Het beste is om je CPU en cooler schoon te maken en in het midden van je CPU een klein bolletje pasta te leggen. Druk de cooler stevig op de CPU en draai hem een beetje heen en weer zodat de pasta verspreid. Op deze manier zitten er geen luchtbelletjes tussen de CPU en koeler. Bij mij blijft op deze manier de cooler aan de CPU vast plakken en moet ik kracht zetten ze los te trekken. Dit geeft aan hoe goed de 2 contact met elkaar maken.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij een dualcore leg ik een streepje pasta langsheen de locatie van de cores in plaats van een bolletje in het midden.

Zie bijvoorbeeld ook dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j298/ericeod/sidebysidecomp.jpg

Maar goed, grote kans dat inderdaad de pinnetjes van de koeler er de eerste keer niet goed door zaten. Koelpasta is belangrijk maar kan volgens mij niet zo'n groot verschil verklaren.
Pagina: 1