Wat is de bottleneck in mijn PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:12
Hallo,
Ik heb een tijdje geleden wat rommel bij elkaar geraapt, en wat geld erin gestopt, zodat ik een game pc kon maken.

Dit is nu redelijk gelukt, meeste spellen kan ik wel aardig spelen (CoD4, CoD5 etc.)

GTA IV wil alleen niet (haal maar 12FPS met benchmark ;( )

Ik zou graag willen weten wat de bottleneck in mijn PC is, zodat ik wat kan gaan upgraden.

Specificaties:
  • Asus P5N-MX moederbord
  • Intel P4 3.00Ghz HT (S775) 800Mhz FSB
  • 2048MB DDR2 667Mhz
  • Club3D 8600GT 256MB GDDR3
  • 160GB ATA HDD
  • 320GB S-ATA HDD
Dit is dus niet zo'n "wat moet ik kopen" topic. Ik wil graag weten welke onderdelen mijn PC vertragen.

Er draait overigens Vista Ultimate op.

• Onbekend
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

Is die 256 MB op die videokaart niet aan de magere kant?

Heb je al eens met de beeldinstellingen van GTA IV al wat geprobeerd?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je draait Vista Ultimate op een singlecore bak, daar zit je bottleneck. Verder is GTA IV nou niet een spel wat op elke computer soepel draait.

Je kunt 3DMark06 aanslingeren en kijken hoe ver je komt als je je grafische kaart overclockt of je cpu overclockt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-05 20:53
Om een lang verhaal kort te houden. Je videokaart en je cpu zijn de bottleneck.
Gta 4 heeft stelt een cpu zwaar op de proef en een p4 gaat dat gewoon niet redden. Hetzelfde geldt voor je videokaart. Als je wilt upgraden raad ik je aan om je cpu, videokaart en moederbord te upgraden. Anders geef ik je weinig kans dat GTA4 een beetje fatsoenlijk zal draaien.

Voor suggesties, kijk eens naar een recente
best-buy guide hier op tweakers.net.

[ Voor 20% gewijzigd door Convo op 15-12-2008 22:20 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Idd, zowel je CPU als GPU zijn bottleneck. Niet slechts een enkel component.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• ThinkPad
  • Laatst online: 03:12
GTA IV is op allerlaagste instellingen (800*600, en alles op 1, of op 0 )

En overclocken begin ik liever niet aan. Je krijgt dan soms de meeste vreemde foutmeldingen e.d.

En die 256MB kan inderdaad weinig zijn, maar ik dacht, het is GDDR3 geheugen, dat is wel sneller dan GDDR2.

Maar jullie zeggen dus dat de processor de bottleneck is?

Oja de Vista Index:

Processor 4,2
RAM 4,9
Grafisch 5,9
Grafische weergave voor spellen 5.4
HDD (160GB ATA) 5.2

Vista is het er dus wel mee eens dat de CPU het langzaamste is.

Hoe goed is een 8600GT nou eigenlijk dan? Toen ik hem kocht (marktplaats) dacht ik dat het wel een brute kaart zou zijn, maar volgens mij valt dat best wel mee, als ik jullie mening zo zie?

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 15-12-2008 22:21 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

socket 775: check of je mobo intel core 2 duo support en prik er een andere CPU op daar zit hoogstwaarschijnlijk je bottleneck.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Een HT processor is 32bits en ongeveer 3 jaar oud. Lijkt me aan de magere kant voor het doel(GTA IV). 2 GB is zat geheugen. Videokaart lijkt me ook voldoende. In dat geval zou ik kijken of mijn moederbord een Quadcore aan kan.
Ligt een beetje aan de chipset.

Mijn conclusie, de processor zou ik vervangen.

• michaelvt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:48

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Ik heb even je moederbord gecheckt, maar hier kan ook een core2 op draaien :) . Leuke E5200 oid, niet al te gek geprijst, lekker overclockbaar.

• Proximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 22:50

Proximus

100% OC

Ik zie dat niemand nog gerefereerd heeft naar het GTA 4 topic. Maar ik zou die zeker nog even doorlezen want je kunt met wat tweaken nog een redelijke FPS boost creëren.

Heb je er ook al aan gedacht om je processor te overclocken? (kun je ook doen met een nieuwe)

Ryzen 9900X3D - B650 Gaming - 32GB DDR5 - R9060XT

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak er een zut benchmarks bij en kijk wat de individuele onderdelen doen. Als je kijkt naar bijvoorbeeld je cpu dan zul je zien dat deze toch behoorlijk traag is voor de nieuwste games. Pak de eisen van de game erbij en kijk hoe jouw onderdelen zich verhouden tot de onderdelen in de aangeraden specs (benches voor de belangrijkste onderdelen zijn makkelijk te vinden).

Dit topic gaat op slot omdat het niet echt discussiewaardig is en gaat om zaken die je in principe makkelijk zelf kan opzoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.