Aansturen van een VFD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:06
Ik heb hier een aardige uitdaging bij de aansturing van een mooi VFD uit een oude videorecorder. Maar eerst even wat achtergrond informatie;

Gehele project
Het project(je) begon eigenlijk met het feit dat ik 8 temperaturen van de vloerverwarming (4 in 4 uit) netjes wil meten. Verder wil ik nog wat andere dingen kunnen registreren zoals het schakelen van kleppen enz, en eventueel de mogelijkheid hebben tot actuatie. Als laatste wil ik al die data loggen en kunnen verzenden over RS232. Dus een ATMega16 was snel gekocht, ik had overigens nog weinig ervaring met die dingen, maar zodoende leert men.... ;).

Mijn streven is overigens om zoveel mogelijk onderdelen van oude printen te pakken.

VFD?
Vervolgens in mijn PCB verzameling gedoken om te kijken wat ik zoal op stock heb...Ik heb nog een prachtig VFD liggen uit een video recorder, met 14 segmenten. Controllerchips waar dat ding op aangesloten was waren 1. onbekend en 2. waarschijnlijk defect. (Toen ik klein was had ik de neiging om 12 v te zetten op alles wat ik kon vinden O-) ) Natuurlijk rees al snel het idee om dat ook aan te sluiten op het geheel, zodat ik een mooi overzicht heb van in en uitgaande temperaturen. Voor diegene die niet weten wat een VFD is, een Vacuum Fluorescent Display, eigenlijk gewoon een grote vacuum buis. Deze dingen zijn veel te vinden in oudere apperatuur, en vooral videorecorders en stereo torens. Vergeleken met LCD's zijn ze veel mooier omdat ze zelf licht afgeven.

Na wat googlen was ik er al snel achter hoe zo'n ding aan te sluiten, en weldra blonk er een mooi segmentje. Daarna de pinout uitgevogeld en voila, we kunnen een controller ontwerpen. Het display zelf was dus nog compleet intact.

Overigens gaat het om een Futaba FV135G, maar daar kom je ook niet verder mee op google...

Hoe werkt zo'n ding
Mooie uitleg is te vinden hier; http://www.noritake-elec.com/vfd_technology_an.htm
Het komt op het volgende neer; Een VFD bestaat uit 3 elementen; een filament (cathode), een grid, en een phosphor elementje (anode). De taak van het filament (gloeidraad) is om d.m.v een lage spanning (+/-3v AC of DC, en ongeveer 100/200 mA) elektronen vrij te maken. Deze worden vervolgens aangetrokken tot de grid, een soort raster, waar een sterk positieve spanning van >10V op staat. Wanneer vervolgens een eveneens positieve spanning op een van de anodes, met phosphor coating, aangebracht wordt, zal een elementje oplichten.

Omdat het onaandoenlijk is om voor elk elementje een aparte pin beschikbaar te stellen, wordt het geheel gemultiplexed. Dit is bijna equivalent aan LED multisegment displays. Bijgevoegd plaatje van het desbetreffende VFD laat de pinout zien. De 14 karakters zijn verdeeld over 8 grids, die elk 1 of 2 karakters aansturen. Verder bestaan er 2 segmenten, SEG0 en SEG1, die parallel aangestuurd kunnen worden, en dus elk hun eigen pinout hebben, dat zijn dus 2*7=14 pinnetjes. De segmenten zijn van links naar rechts genummerd 0,1,0,1,0,1,0,1..enz. De grid pin die aan staat bepaald welk van de 14 karakters er opgelicht kan worden. Zo zal pin 15, en pin 11, het bovenste elemetje van het 7e karakter oplichten. Om getallen te laten verschijnen op verschillende plaatsen zal men dus razendsnel door de grids moeten lopen, elke keer het juiste getal per grid aansturend.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/mathieu.hoeijmakers/videoVFD.JPG

Hoe aan te sturen
Omdat ik natuurlijk niet alle I/O pinnen van de ATmega wil gebruiken zal er een serieel naar parallel conversie verzonnen moeten worden. Een tweede run door mijn printplaten leverde 3x 74HC164 shift registers op. Dit zijn serial in parallel out registers, ideaal dus voor mijn taak. Ik kan er 3*8=24 pinnen mee aansturen, wat toevallig ook precies het aantal is wat ik nodig heb, 7*2=14 voor de segments, nog 2 voor de speciale tekens, zoals :, en nog 8 voor de grids.

Er zijn natuurlijk legio mogelijkheden om dit aan te sluiten, maar ik ga voor de optie om ze alle drie parallel aan te sturen, waarvan 2 de segment anodes, en de andere de 8 grids. Dat kost me 3xData op de ATmega, 1x CLK, 1x CLR, en wellicht nog een voor het aan en uit schakelen van de outputs. Maximaal zes dus. Ik zou er ook twee achter elkaar, serieel willen zetten maar dit geeft nadelen voor de update cycles, want ik moet zorgen dat ik 16 karakters achter elkaar er in zet. De details w.b.t. dit gedeelte van de aansturing heb ik redelijk uitgewerkt, wellicht dat daarover in een later stadium meer volgt. Aan de andere kant zou dit ook weer kunnen veranderen, dus ik wil eerst kunnen prototypen op breadboard.

Maar daarvoor is echter nog een ander probleem op te lossen; 5V uitgang van de shift registers moet naar >12V voor de ingangen van het VFD.

Ja, maar dan plak je toch gewoon een NPN eraan?
Dit is geen optie, ik moet immers +12V kunnen sourcen, en niet sinken. Ik kan het VFD ook niet andersom aansluiten. Op het moment ben ik van plan om dit door het volgende schema op te lossen;

Afbeeldingslocatie: http://www.winpicprog.co.uk/graphics/lamp_source2.gif

En dit vervolgens 24x! in smd uit te voeren, een uitdaging ansich. De 1k smd weerstanden heb ik ook al bij elkaar geschraapt, en van de 4k7 heb ik ook al de helft :P.

Wat is dan de vraag?
Echter ik heb toch het gevoel dat dit makkelijker kan, wellicht met een MOSFET. Dit is ook mijn grote vraag, iemand die hier een handiger manier voor heeft? De stroom naar de anodes is vrij klein, een paar mA, de totale stroom per grid zal dus ook onder de 100 mA blijven als het goed is.

Ik ben van plan om eerst dit te maken, de VFD daaraan vast te verbinden, en dan met een voldoende brede flatcable de rest eraan te hangen. Dan kan ik ook de VFD wat beter inpakken, want ze zijn vrij kwetsbaar.

Een mooie site waar ongeveer een gelijkaardig project wordt beschreven is:http://web.jfet.org/inGrid/

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Maxim ( www.maxim-ic.com ) heeft heel mooie VFD driver ICs, kijk daar eens rond zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
TommyboyNL schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:14:
Maxim ( www.maxim-ic.com ) heeft heel mooie VFD driver ICs, kijk daar eens rond zou ik zeggen!
Dat klopt, maar ze zijn 1. vrij prijzig, 2. waarschijnlijk lastig te krijgen. Tips zijn natuurlijk welkom. Daarnaast is het natuurlijk ook een veel gavere uitdaging om dit zelf in elkaar te metselen....
De MAXIM 6850/51 zou dan in aanmerking komen, maar dan wordt het toch al 7+ euro om daar aan te komen denk ik. Bovendien zijn ze alleen in QSOP beschikbaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Speedsmile op 15-12-2008 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Speedsmile schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:16:
[...]

Dat klopt, maar ze zijn 1. vrij prijzig, 2. waarschijnlijk lastig te krijgen. Tips zijn natuurlijk welkom. Daarnaast is het natuurlijk ook een veel gavere uitdaging om dit zelf in elkaar te metselen....
De MAXIM 6850/51 zou dan in aanmerking komen, maar dan wordt het toch al 7+ euro om daar aan te komen denk ik. Bovendien zijn ze alleen in QSOP beschikbaar.
Zijn die IC's niet te samplen bij MAXIM? De meeste chips die ze hebben namelijk wel. Is een kwestie van een sample-account aanvragen (zorgen dat je geen Hotmail/gmail/... adres hebt), aanvragen, en dan worden ze gratis opgestuurd. Maxim is over het algemeen vrij soepel met hun samplebeleid als ik me niet vergis.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb ooit ook es een VFD op zo'n handmatige manier aangestuurd, en volgens mij liep ik tegen hetzelfde probleem aan als jij: veel meuk nodig om zo'n unit aan te sturen. Ik geloof dat ik toen na lang nadenken besloten had om het filament negatief tov de ground te zetten, op -12V ofzo. Als je dat doet kon je geloof ik met standaard NPNs het grid en de segmenten omhoogtrekken naar 5V. Moet je wel een manier hebben om -12V te krijgen, maar hell, je hebt een atmega tot je beschikking: pak een ad-kanaal en een pwm-uitgang en een boost-converter is een stukje cake :) Om je filamentspanning te maken zou je dan bijvoorbeeld een tweede pwm-kanaal kunnen pakken met een duty cycle van 25% en daarmee je filament tussen je 0V en -12V schakelen. Flikker iig wel een flinke 3.6V zener (of 5 forse diodes in serie) over je filament heen zodat een softwarefout niet tot een stuk VFD leidt.

[ Voor 21% gewijzigd door Sprite_tm op 16-12-2008 09:41 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Sprite_tm schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 09:37:
Ik heb ooit ook es een VFD op zo'n handmatige manier aangestuurd, en volgens mij liep ik tegen hetzelfde probleem aan als jij: veel meuk nodig om zo'n unit aan te sturen. Ik geloof dat ik toen na lang nadenken besloten had om het filament negatief tov de ground te zetten, op -12V ofzo. Als je dat doet kon je geloof ik met standaard NPNs het grid en de segmenten omhoogtrekken naar 5V. Moet je wel een manier hebben om -12V te krijgen, maar hell, je hebt een atmega tot je beschikking: pak een ad-kanaal en een pwm-uitgang en een boost-converter is een stukje cake :) Om je filamentspanning te maken zou je dan bijvoorbeeld een tweede pwm-kanaal kunnen pakken met een duty cycle van 25% en daarmee je filament tussen je 0V en -12V schakelen. Flikker iig wel een flinke 3.6V zener (of 5 forse diodes in serie) over je filament heen zodat een softwarefout niet tot een stuk VFD leidt.
Even kijken, je zet dus een negatieve spanning op filament, waardoor de stroom de andere kant uit loopt, geen probleem elektronen worden toch wel vrij gemaakt. Dan -12V, ok da's wel erg veel, maar met 25% dutycycle moet het wel te vertrouwen zijn, je wilt het liefste dan op een RMS van -3 tov ground uitkomen dan neem ik aan. En dan is het idee dat je totale voltage verschil tussen filament en grid/anode +8V of zoeits wordt?, afhankelijk van hoe laag je het filament trekt.

Probleem 1: Om op een leuk voltage verschil uit te komen moet het filament toch wel erg negatief worden, wat eigenlijk helemaal niet goed is voor die dingen omdat ze dan op branden.

Maar dan zie ik nog even niet waarom je nu wel met een NPN weg komt, je moet toch nog steeds de stroom sourcen en niet sinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sorry, je hebt gelijk; je moet een PNP gebruiken ipv de NPN die ik zei. Omdat je naar 5V schakelt ipv naar veel hoger, kan je de basis van je PNP iig direct (met alleen een basisweerstand) aan je AVR knopen ipv met een extra tor; dat was het voordeel van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Wat ook een optie is.

Je hebt de uln2803 open-collector serie (way een 8-tal power npn's in een behuizing zijn met ttl ingangen)
Die heb je ook in open-emittor, de UDN2981, is ook niet heel erg duur en hab je dus in 1x 8x dat schematje van je.
3-tal van die chipjes en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, ik heb het even uitgetekend en ik ben er nog niet helemaal uit... ik denk dat ik maar es voor eens en altijd een nette manier ga proberen uit te dokteren om vanuit een enkele voedingsspanning en een AVR een VFD aan te sturen. Dit moet met weinig onderdelen door slim gebruik ervan te doen zijn.

[ Voor 92% gewijzigd door Sprite_tm op 16-12-2008 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
SA007 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:08:
Wat ook een optie is.

Je hebt de uln2803 open-collector serie (way een 8-tal power npn's in een behuizing zijn met ttl ingangen)
Die heb je ook in open-emittor, de UDN2981, is ook niet heel erg duur en hab je dus in 1x 8x dat schematje van je.
3-tal van die chipjes en je bent er.
Kijk, ik was al op zoek geslagen naar de tegenhanger van de ULN serie, maar had die nog niet gevonden. Dit lijkt inderdaad de meest eenvoudige oplossing te zijn, eens kijken waar we die zoal kunnen bemachtigen. Ik was van plan mijn temperatuur sensors (LM35) bij dickbest te bestellen, inclusief nog wat overige zut.
Bij farnell kost die UDN2981 ongeveer 3.78 voor <10, en bij bijvoorbeeld display 3.12. Dat laatste zou wellicht nog te doen zijn.
EDIT: Bij voti 1.61, dat lijkt er meer op, voor die 5 euro per 3 kan ik zelf niet aan de slag, en dan lekker makkelijk trough hole.
Sprite_tm schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:19:
Hmm, ik heb het even uitgetekend en ik ben er nog niet helemaal uit... ik denk dat ik maar es voor eens en altijd een nette manier ga proberen uit te dokteren om vanuit een enkele voedingsspanning en een AVR een VFD aan te sturen. Dit moet met weinig onderdelen door slim gebruik ervan te doen zijn.
Haha, inderdaad, je zou toch zeggen eitje, maar er komen aardig wat problemen om de hoek. De oplossing die ik eerst aandroeg zal zeker werken, en in smd zeker niet duur, maar om dat netjes op een print te zetten is een tweede. Ik was al aan het tekenen geslagen maar kwam er snel achter dat je dan echt naar een dubbel zijdig bord toe moet, of je moet overal jump wires aanbrengen om weg te komen met je ground en vcc. Ratsnest all the way........

De manier die jij voorsteld heeft weer als nadeel dat je een VFD compleet anders aansluit, dus niet volgens de normale (datasheet/voorgeschreven) manier. Bovendien moet je eigenlijk een wisselspanning op het filament hebben, zodat er geen spannings gradient over het filament is (zie noritake guide). Dit veroorzaakt dan een verschil in helderheid van links naar rechts. Je zou dat natuurlijk bij een statische voedsingspanning op kunnen lossen door ook een gradient aan te brengen in de anode en grid spanningen, maar dan moeten er nog meer weerstanden bij.....

[ Voor 56% gewijzigd door Speedsmile op 16-12-2008 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Aha! Ouwe truuk teruggevonden :) Als je bijvoorbeeld de 4021 (of iets anders 40xx'ish) pakt als shiftregister kan je die aan 15V hangen ipv yer olde 5V. Die 4021s kunnen maar iets van 4mA sourcen, maar als hetgeen wat ik net aan mijn snel-erbijgepakte VFD meet klopt, hoeft elke output maar 0.2mA ofzo te leveren, dus dat gaat goed. Dan moet je alleen nog de ingangen van de shiftregisters naar 15V toeconverteren, maar hey, dat zijn meteen een stuk minder pinnetjes en dat kan je met een enkele tor+weerstand doen :)

Edit: 4021'tje lijkt ook maar 24 cent te zijn bij Dick Best; daar kan je het nog es voor proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sprite_tm op 16-12-2008 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Sprite_tm schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:38:
Aha! Ouwe truuk teruggevonden :) Als je bijvoorbeeld de 4021 (of iets anders 40xx'ish) pakt als shiftregister kan je die aan 15V hangen ipv yer olde 5V. Die 4021s kunnen maar iets van 4mA sourcen, maar als hetgeen wat ik net aan mijn snel-erbijgepakte VFD meet klopt, hoeft elke output maar 0.2mA ofzo te leveren, dus dat gaat goed. Dan moet je alleen nog de ingangen van de shiftregisters naar 15V toeconverteren, maar hey, dat zijn meteen een stuk minder pinnetjes en dat kan je met een enkele tor+weerstand doen :)

Edit: 4021'tje lijkt ook maar 24 cent te zijn bij Dick Best; daar kan je het nog es voor proberen.
Alhoewel een hele leuke truc, een 4021 is een par in/ser out toch?, dan ben ik ook weer terug bij af, tenzij je er lekker 24 op een board knalt ..... 8)7 _/-\o_
Nog even over de stromen, ik heb toch ietwat grotere waardes gemeten in de orde van 5 mA/grid/anode, maar dat was met een ietwat hogere voedingspanning van 5 v (adaptor ratings 8)7, 2V output, jaja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ah, fout gegoogled :) Je moet dus een ser-in, par-out uit de 40xx-series hebben; volgens een snelle Google-query zou je bijvoorbeeld een 4015 of een 4094 kunnen pakken. 4094 lijkt ideaal; kost ook maar een kwartje blijkbaar. Pak trouwens niet de 74hc(t)40xx-series; iirc kunnen die wel maar 5V hebben. En als ze toch geen kont kosten is meer stroomverbruik ook wel op te lossen: plak gewoon een aantal chips over elkaar heen. Tis vies maar 't werkt prima; ik zou liever dat doen dan SMD blijven solderen ;) Ik denk echter niet dat je het nodig hebt: volgens de datasheet kunnen ze een mA of 3 sourcen.

[ Voor 33% gewijzigd door Sprite_tm op 16-12-2008 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Sprite_tm schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 23:22:
Ah, fout gegoogled :) Je moet dus een ser-in, par-out uit de 40xx-series hebben; volgens een snelle Google-query zou je bijvoorbeeld een 4015 of een 4094 kunnen pakken. 4094 lijkt ideaal; kost ook maar een kwartje blijkbaar. Pak trouwens niet de 74hc(t)40xx-series; iirc kunnen die wel maar 5V hebben. En als ze toch geen kont kosten is meer stroomverbruik ook wel op te lossen: plak gewoon een aantal chips over elkaar heen. Tis vies maar 't werkt prima; ik zou liever dat doen dan SMD blijven solderen ;) Ik denk echter niet dat je het nodig hebt: volgens de datasheet kunnen ze een mA of 3 sourcen.
Toevallig was dat het eerste shiftregister wat ik te pakken kreeg hier toen ik er naar op zoek ging, een HEF4094, maar daar is de strobe pin van afgebroken. Opzich is het wel een idee, zal vanavond nog eens wat serieuzer kijken, en parallel zetten kan natuurlijk wel, maar dan ga ik ze niet letterlijk op elkaar solderen, dan verzin ik wel iets mooiers :9
Het mooie van de 4094 is dat je netjes je het register kunt inshiften en dan pas op de output kunt laten verschijnen. Dat maakt de aansturing ook wat simpeler.

EDIT: Toch nu nog even wat serieuzer gekeken, en de gespecfieerde drive current ligt rond de 5-8 mA, maar, de totale powerdissipatie is max 200 mW, bij 8 outputs a 5 mA a 15 volt zit je op 600 mW. Nu zul je niet allemaal tegelijk aansturen, maar dat is wel wat krap, zelfs met 2.

EDIT2: Ik heb voor de zekerheid de stromen nog een keer nagemeten. En alhoewel ik mijn multimeter niet meer helemaal vertrouw, 5.8 V over 20 ohm = 100 mA ?????, meet ik op de anodes inderdaad maar hele kleine stromen, <1 mA. Dat zou betekenen dat ik wel weg zou komen met een 4094, 8*1*15<100mW. Maar voor de grid staat er ruim 5 -10 mA op. Hier zou ik dan eventueel gewoon een echte driver voor kunnen nemen.

[ Voor 28% gewijzigd door Speedsmile op 17-12-2008 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

En ook daar kan je het met een 4094 makkelijker oplossen: knoop gewoon een bc560 oid met een basisweerstand van zeg 10K (wat je ongeveer een mA aan basisstroom op gaat leveren) aan een uitgang en je kan ineens een mA of 200 schakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Sprite_tm schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:05:
En ook daar kan je het met een 4094 makkelijker oplossen: knoop gewoon een bc560 oid met een basisweerstand van zeg 10K (wat je ongeveer een mA aan basisstroom op gaat leveren) aan een uitgang en je kan ineens een mA of 200 schakelen :)
Verhip, niet aan gedacht, natuurlijk kan dat nu wel, mijn schakelspanning is immers net zo hoog als mijn te schakelen spanning. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Oke, nu heb ik even een ander probleem. Ik zie even niet wat die strobe input van die 4094 nu precies doet? Als ik simuleer in multisim wordt ik er helemaal niet wijs uit. Laag/hoog, als de output enable aan staat krijg ik altijd gewoon mijn zut op de output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

de output enable is voor de tri-state. de uitgangen hebben namelijk 3 output mogelijkheden in die chip. om de data op de uitgang te krijgen moet de oe dus hoog zijn. een korte puls op de strobe geeft aan dat de data voor het hele schuifregister goed is. de outputs worden dus met de strobe in 1 keer allemaal te gelijk geupdate naar de nieuwe waarde.

je kan in deze chips dus met data schuiven zonder dat het aan de uitgangen te zien is

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
virus.elektro schreef op woensdag 17 december 2008 @ 21:10:
de output enable is voor de tri-state. de uitgangen hebben namelijk 3 output mogelijkheden in die chip. om de data op de uitgang te krijgen moet de oe dus hoog zijn. een korte puls op de strobe geeft aan dat de data voor het hele schuifregister goed is. de outputs worden dus met de strobe in 1 keer allemaal te gelijk geupdate naar de nieuwe waarde.

je kan in deze chips dus met data schuiven zonder dat het aan de uitgangen te zien is
Zoeits in die trand had ik ook begrepen, eens even kijken of ik het goed begrijp;
Stel de output enable en de strobe staan uit, ik shift mijn data in het register, 8 pulsen. Als ik nu de output enable aan zet zou ik toch niets moeten krijgen, ik moet toch eerst stroben dan? Maar multisim geeft mijn output whatever, ongeacht van de strobe, zolang ik maar een output enable heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

jij hebt gelijk, multisim niet

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Speedsmile
Oke, maar dan had ik het uiteindelijk toch goed begrepen, enfin, de spullen zijn besteld, we zullen zien wat het wordt. Uiteindelijk heb ik de BC587B genomen, smd dus, ik vind dat eigenlijk net zo makkelijk, en scheelt een hooooooop gaten boren. Bovendien heb ik dan zo alle smd weerstanden hier liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik kwam toevallig een mooi VFDtje tegen vandaag en besloot om mijn theorie es uit te proberen. Deze heeft zowel de segmenten als de gratings direct aan de pinnetjes van een drietal 4094s zitten:

(De 4094s zijn vastgeplakt op de achterkant van het VFD btw.) Ik ga er denk ik maar es een net artikeltje voor Spritesmods.com van maken; ik ben best gecharmeerd van de simpelheid van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Sprite_tm schreef op zondag 21 december 2008 @ 16:42:
Ik kwam toevallig een mooi VFDtje tegen vandaag en besloot om mijn theorie es uit te proberen. Deze heeft zowel de segmenten als de gratings direct aan de pinnetjes van een drietal 4094s zitten:

[video]

(De 4094s zijn vastgeplakt op de achterkant van het VFD btw.) Ik ga er denk ik maar es een net artikeltje voor Spritesmods.com van maken; ik ben best gecharmeerd van de simpelheid van het geheel.
Mooi, mooi, goed te zien dat het netjes werkt, mijn spul is inmiddels ook binnen, maar moet eerst nog even layout ontwerpen. En zorgen dat ik alle pinnetjes wat makkelijker kan aansluiten, met een flatcable dus.

Wat betreft de grids zet ik er toch maar gewoon een transistor tussen, dan weet ik zeker dat alles goed gaat wbt stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mocht je meer ideeen op willen doen: ik heb mijn VFD gedocumenteerd :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sprite_tm op 24-12-2008 21:08 ]

• Speedsmile
Sprite_tm schreef op woensdag 24 december 2008 @ 21:08:
Mocht je meer ideeen op willen doen: ik heb mijn VFD gedocumenteerd :)
Leuk, ook goed te zien hoe je dat gefixed heb met die boost converter. Ik doe voor de data/clk/str gewoon een level shifter, voor de 3 lijnen of 4 (evt voor eo) is dat in SMD nog goed te doen. Gisteren de print geetst, en vandaag maar eens gaatjes boren. Wellicht dat ik vanavond wat leuks heb, misschien aardig als dat er als supplement bij komt op je site?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Jah, cool, als je pics/schema's hebt kan ik ze er allicht bijzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Hoera!! En ook hier werkt het, op het moment nog even alles op 5V omdat ik op de print de levelshift niet heb zitten. Dus dat eerst even fixen op experimenteer printje, en dan software schrijven, foto's volgen nog...

Pagina: 1