Koppeling: druk opeens totaal weg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik maak toch iets mee wat ik eigenlijk niet mee wilde maken :p

Ik heb een fiesta 1.3 ghia uit 97 met 120k km op de klok, vandaag heb ik +- 100km gereden met het brik en ik weet 100% zeker dat het allemaal goed koppelde en deed. Mijn koppeling is niet kapot.

Nou wil ik net wegrijden want ik zou met een vriend naar de stad gaan. Ik start mijn auto op de parkeerplaats en voel opeens dat de druk langzaam wegvalt. Ik dacht huh? even een paar keer pompen, maar het werd niet beter.
Ik haalde hierbij de voet van mijn rem en opeens schoot mijn auto rechtdoor (over mijn handrem heen), terwijl ik mijn koppeling toch echt ingetrapt had.

Ik dacht, oh nee he. Is het zo laat.

Nou belde ik een vriend, die zei: dit kan best iets met je hydrauliek te maken hebben. kijk eens onder je auto of er olie ligt.

En ja hoor er ligt een plas.

Heeft hij gelijk, is het echt alleen iets hydraulisch of is de koppeling gaar? En zoja, wat kost zo'n geintje als dit.

Mijn avond is weer gezellig in ieder geval :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
tsjah, het pedaal zit met een slang aangesloten op een olievatje, en de druk in dat vatje/slang bepaald de stand van de tandwielen in de koppeling. Als de druk weg is zal de koppelijk waarschijnlijk erop staan (dat is namelijk 95% van de tijd zo tijdens het rijden), en als je de druk opvoert door erop te trappen zal de aandrijving losstaan van de wielen.

Als je koppeling (tandwielen enzo) stuk zouden zijn dan hoor of voel je het wel denk ik.
Mijn idee is dat de kppeling het doet, maar de aansturing via pedaal niet meer. De aandrijvingsas is dan verbonden met de wielen, en als je remt dan schiet die misschien naar slippend/neutral.

Een nieuwe slang + olie hoeft neit duur te zijn als het dat is, misschien is het ook net iets anders (scheurtje in reservoirtje of aansluiting op pedaal).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
Ok bedankt. Je hoorde verder niks, hij deed het alleen niet meer.

Hier nog een foto van het geheel ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/2786/autoolieah2.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Mijn vriendin heeft dit gehad met haar Focus uit 2004.
Was de hoofdcylinder. Geen idee van de kosten, ze rijdt lease. Maar precies jouw symptomen. Als je langere tijd de koppeling in hebt (file/stoplicht), ga je langzaam "door de koppeling heen" trappen. M.a.w, je hebt "pedal to the metal", maar toch begint er langzaam gekoppeld te worden, omdat de druk weg valt. Het is het equivalent van langzaam steeds verder je koppeling op laten komen.

Maar was dus een lekkende cylinder. Geen idee dus hoeveel werk en wat de kosten waren. Lijkt me niet hartstikke goedkoop overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

lijkt inderdaad op de drukgroep cylinder van de koppeling. is redelijk goed zelf te vervangen als je enigzins handig bent. als je het laat doen ben je snel 150 en meer kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
Ok. Is het slim om alleen de drukgroep te vervangen? of kun je beter gewoon je hele koppeling maar meepakken.. Aangezien de bak er af moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon de hele set. Alles ligt toch al los. Als er later iets anders stuk gaat mag het weer uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:18

4x2

lộn xộn quá

Zolang de cilinder extern zit (en die kans is groot) hoeft niet de hele bak dr af en kun je gewoon 1 cilinder vervangen.

Kans is aanwezig dat de andere cilinder (je hebt er 2, 1 bij de bak en 1 bij je koppelingspedaal, ws is die bij je bak kapot) er ook achteraan gaat, maar dat is van latere zorg, voor hetzelfde geld blijft ie het nog jaren doen.

Owja, in de gemiddelde koppeling van een gemiddelde auto (valt een fiesta wel onder denk ik) zitten geen tandwielen over het algemeen, hoogstens die van de starterkrans, maar die zit aan het vliegwiel.

[ Voor 72% gewijzigd door 4x2 op 15-12-2008 23:15 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
4x2 schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:12:
Owja, in de gemiddelde koppeling van een gemiddelde auto (valt een fiesta wel onder denk ik) zitten geen tandwielen over het algemeen, hoogstens die van de starterkrans, maar die zit aan het vliegwiel.
Tandwielen bij de koppeling moet ik zelf nog tegenkomen. Tandwielen van een planetair stelsel welk onderdeel maakt van de koppeling heb ik wel al gezien...

Gewoon een lekkende cilinder, niets speciaals.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

flashin schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:15:
Ok. Is het slim om alleen de drukgroep te vervangen? of kun je beter gewoon je hele koppeling maar meepakken.. Aangezien de bak er af moet?
dat ligt eraan hoe lang je nog van plan bent in de auto te blijven rijden en hoe de opzet van de koppeling is. Ik heb het zelf met een carolla gehad jaren geleden waarvan ik wist dat ik nog max 6 maanden zou rijden. Daar was enkel de cylinder aan de buitenkant van de koppeling lek. Enkel die vervangen en rijden maar weer. Sure als je toch bezig bent en je moet in de bak zijn (lang leven min huidige auto > fiat abarth, daar zit hij dus IN de bak. ding had gelekt en ook over de platen heen. konden we met amper 45000 op de teller de hele koppeling inclusief platen vervangen) is totaal vervangen eventueel inclusief platen een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
Ok bedankt allemaal.

Ik ben even rond gaan vragen, het is dus een lekke(nde) hydraulische druklager.

Koppeling + druklager vervangen incl. nieuwe olie kost tegen de 700 euro. -_-
Dat is dan niet eens bij de ford dealer maar bij merkloze dealers.

Maar ik laat het waarschijnlijk bij een kennis beunhaas doen voor 420 euro, moet ik m'n auto wel 30km verslepen of op een auto-ambulance zetten.

Komt in orde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

flashin schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:32:
Ok bedankt allemaal.

Ik ben even rond gaan vragen, het is dus een lekke(nde) hydraulische druklager.

Koppeling + druklager vervangen incl. nieuwe olie kost tegen de 700 euro. -_-
Dat is dan niet eens bij de ford dealer maar bij merkloze dealers.

Maar ik laat het waarschijnlijk bij een kennis beunhaas doen voor 420 euro, moet ik m'n auto wel 30km verslepen of op een auto-ambulance zetten.

Komt in orde!
Uhm, het is NIET je drukgroep of druklager, dat is een onderdeel van het koppelingspakket (platen e.d.). Dit is een hydraulische cilinder die of achter je pedaal zit (de hoofdcilinder) of op/in de versnellingsbak (de slaafcilinder). De bedragen die jij noemt zijn waarschijnlijk voor het vervangen van het koppelingspakket, waar ik nu zeker nog even vanaf zou blijven.

Aangezien je een kleine motor met fwd hebt, zal het vervangen waarschijnlijk niet heel moeilijk zijn, mits je de beschikking over een brug hebt. Vaak heb je fwd wagen redelijk makkelijk toegang tot het koppelingshuis van onderaf (de spullen zitten niet verstopt in een smalle tunnel onder de auto, zoals bij een rwd).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
mijn auto heeft het tegenovergestelde probleem. ik moet juist _heel_ veel kracht zetten om het koppelingpedaal in te drukken. koppelen zelf gaat verder goed zonder slippen oid.

ik hoor hier en daar dat het de drukgroep is die versleten is maar kan dit ook te maken hebben met 1 van de 2 koppelingcylinders? zou nogal wat schelen in reparatiekosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:09
G-PHREAK schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 12:44:
mijn auto heeft het tegenovergestelde probleem. ik moet juist _heel_ veel kracht zetten om het koppelingpedaal in te drukken. koppelen zelf gaat verder goed zonder slippen oid.

ik hoor hier en daar dat het de drukgroep is die versleten is maar kan dit ook te maken hebben met 1 van de 2 koppelingcylinders? zou nogal wat schelen in reparatiekosten :)
[hk]Maakt toch niet uit? Beenspieren kweken! :+[/hk]

Maar is het niet een kwaal van de auto zelf bijvoorbeeld?

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
G-PHREAK schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 12:44:

Nieuwe kabel steken

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
het is een hydraulische koppeling, heeft die ook een kabel?

@beerkeeper: nee zeker niet, had hiervoor een auto van hetzelfde merk/model waarbij het pedaal gewoon lekker licht ging (het gaat om een 2004 Alfa 147 JTD16V met 6-bak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
deepbass909 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 12:26:
[...]

Uhm, het is NIET je drukgroep of druklager, dat is een onderdeel van het koppelingspakket (platen e.d.). Dit is een hydraulische cilinder die of achter je pedaal zit (de hoofdcilinder) of op/in de versnellingsbak (de slaafcilinder). De bedragen die jij noemt zijn waarschijnlijk voor het vervangen van het koppelingspakket, waar ik nu zeker nog even vanaf zou blijven.

Aangezien je een kleine motor met fwd hebt, zal het vervangen waarschijnlijk niet heel moeilijk zijn, mits je de beschikking over een brug hebt. Vaak heb je fwd wagen redelijk makkelijk toegang tot het koppelingshuis van onderaf (de spullen zitten niet verstopt in een smalle tunnel onder de auto, zoals bij een rwd).
Oke. Ik dacht dat een hoofdcilinder alleen bij de pedalen kon lekken. Bedankt.

Ik heb het doorgegeven, morgen wordt hij opgehaald en ze stellen eerst zelf even een diagnose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Koppelingscilinder :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Dit had ik ook een keer met mn Saabje, ik stapte in, trapte de koppeling in en opeens kwam die niet meer omhoog. Motor gestart, nog steeds niets, lag ook een plasje olie onder de auto. Was de slavecylinder kapot gegaan. Heb toen maar de hele koppeling laten reviseren, helaas wel voor een Saab-prijs. Maargoed intussen schakelt het weer goed, hydraulische koppeling is wat dat betreft wel fijn. Behalve als het stuk gaat 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Widow op 16-12-2008 21:05 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 07:34:
[...]

dat ligt eraan hoe lang je nog van plan bent in de auto te blijven rijden en hoe de opzet van de koppeling is. Ik heb het zelf met een carolla gehad jaren geleden waarvan ik wist dat ik nog max 6 maanden zou rijden. Daar was enkel de cylinder aan de buitenkant van de koppeling lek. Enkel die vervangen en rijden maar weer. Sure als je toch bezig bent en je moet in de bak zijn (lang leven min huidige auto > fiat abarth, daar zit hij dus IN de bak. ding had gelekt en ook over de platen heen. konden we met amper 45000 op de teller de hele koppeling inclusief platen vervangen) is totaal vervangen eventueel inclusief platen een optie.
U heeft het hier 3 keer over platen.
Hoeveel platen heeft een enkelvoudige droge plaatkoppeling, zoals bij bijna alle auto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 21:33:
[...]

U heeft het hier 3 keer over platen.
Hoeveel platen heeft een enkelvoudige droge plaatkoppeling, zoals bij bijna alle auto's?
ik heb deze niet van binnen gezien (lang leve een lease auto) maar ik ga er vanuit dat het er 2 zijn die dus koppelen. De druk cylinder heb ik al wel van auto's vervangen. de koppelingsplaten zelf nog niet (wel ooit van mijn kreidler :) dat waren trouwens 3 of 4 platen zo even uit mijn hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 16:18

4x2

lộn xộn quá

Koppelingsplaat ;)
Er zit alleen een gevoerde plaat in die tussen het vliegwiel en de drukgroep geklemd zit.

Zoals ik het trouwens op goegul lees moet bij die fiesta idd de bak dr af omdat de hulpcilinder in de bak zelf zit, dus in dat geval kun je net zo goed meteen de koppelingsplaat + drukgroep + druklager er bij vervangen.

leeg

Verwijderd

Ray schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:20:
[...]

ik heb deze niet van binnen gezien (lang leve een lease auto) maar ik ga er vanuit dat het er 2 zijn die dus koppelen.
Ik had al zo'n vermoeden dat u nog nooit een koppeling van een auto gezien had.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Sibylle schreef op maandag 15 december 2008 @ 21:46:
tsjah, het pedaal zit met een slang aangesloten op een olievatje, en de druk in dat vatje/slang bepaald de stand van de tandwielen in de koppeling. Als de druk weg is zal de koppelijk waarschijnlijk erop staan (dat is namelijk 95% van de tijd zo tijdens het rijden), en als je de druk opvoert door erop te trappen zal de aandrijving losstaan van de wielen.

Als je koppeling (tandwielen enzo) stuk zouden zijn dan hoor of voel je het wel denk ik.
Mijn idee is dat de kppeling het doet, maar de aansturing via pedaal niet meer. De aandrijvingsas is dan verbonden met de wielen, en als je remt dan schiet die misschien naar slippend/neutral.

Een nieuwe slang + olie hoeft neit duur te zijn als het dat is, misschien is het ook net iets anders (scheurtje in reservoirtje of aansluiting op pedaal).
_O-
Ik snap dat je bedoelingen goed zijn maar waarom probeer je iets uit te leggen wat je zelf maar half snapt?

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 20:56:
[...]

Ik had al zo'n vermoeden dat u nog nooit een koppeling van een auto gezien had.
nope :) tenminste niet van binnen. Ik ben nooit verder gekomen dan de buitenkant van het blok / bak. Hoewel het vervangen van koppakking weer wat verder gaat wellicht maar goed. De koppelingen die ik zelf bij de hand gehad heb zaten de cylinders aan de buitenkant en was het dus simpel te vervangen. Maar goed het is dus 1 plaat die koppelt op het vliegwiel. Dat zal het verschil dan wellicht zijn tussen een droge koppeling en zoals ik hem nog ken een natte koppeling van een bromfiets.....(tenniste ik herinner me dat daar gewoon olie omheen zat..maar goed dat is ook weer 20 jaar geleden)

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 18-12-2008 21:46 ]

• Chevy454
  • Niet online
Clithopias schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:28:
_O-
Ik snap dat je bedoelingen goed zijn maar waarom probeer je iets uit te leggen wat je zelf maar half snapt?
Pas op jij ;) Straks lijk je nog meer op mij. Kale kop, laptop, gsm en een paspoort met oneindig aantal toegangsmogelijkheden tot landen in het verre oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 20:19

duderuud

Sliden is koel

Vorig jaar exact hetzelfde gehad bij een Fiësta uit '96. Hoofdcilinder en koppeling vervangen. In totaal iets van €600 kwijt voor de hele boel (was incl. kleine beurt)

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
Auto eergisteren (kosteloos) opgehaald bij mij thuis door garage. En hij was gisteren al klaar voor het luttele bedrag van 580 euro.
Ik had het ook voor 420 kunnen laten doen maar dan moest ik mn auto zelf 40km slepen of een auto ambulance huren oid.

De druklager was gaar en de koppelingsplaten hadden ook niet veel meer te lijen. Hele boel vervangen en de auto koppelt totaal anders, als nieuw! (goh)

Rotgeintje maarja, rijdt hopelijk nou weer een tijdje probleemloos ;)

Iedereen bedankt voor de uitleg/ideeen.

[ Voor 17% gewijzigd door flashin op 19-12-2008 21:00 ]

Pagina: 1