[HTPC] Codecs probleem.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Beste Medetweakers.

Omdat mijn probleem niet echt in het HTPC topic hoort bij deze een apart topic over mijn Codecs probleem.

Laten we beginnen met mijn hardware:

Proccesor: Core2Duo E6420
Mobo: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H (Nvidia 9400GPU)
Geheugen: 2 gb Kingston. 1x 1Gb
Voeding: Antec smartpower 450Watt
Harddisk: 2x Samsung F1 750GB en 1TB
Sound: Over SPDIF
Drivers: Alles up-to-date (chipset, bios, gpu etc etc)

Ik kijk voornamelijk 1080p/720p MKV Movies af .
Natuurlijk ook wat DVDs met de Video_TS en Iso verpakking.

Nu heb ik in het verleden met mijn oude HTPC altijd met K-lite codec pack gewerkt (geen FullHD want dat trok ie niet).
Maar na wat lezen op tweakers en op het http://www.avsforum.com/avs-vb/
Zodoende heb ik nu dit draaien:
FFDshow, AC3 Filter, Haali Media Splitter, MPC Video Decoder, Vsfilter.
Dit speel ik af met Zoomplayer.
Mediaplayer Classic / HCM wil 720p wel afspelen maar bij 1080p crashed mijn videokaart met MPC (nivida recovery).
Zoomplayer speelt wel alles af. Hetzelfde geld voor Mediaportal.

Nu is met 1080p/720p het geval dat ik bovenin het beeld een streep heb.
Deze streep zit op ongeveer 4 cm van de bovenkant van het scherm.
Alles boven die streep speelt zich stotterend af, heel gek.
Ook draait het geheel niet soepel als er een zware scene afspeelt merk ik de vertraging in het beeld.
Met DVDs en DIVX heb ik soms ook last van vertragingen.

Nu heb ik laatst mediaportal geinstalled en via deze guide hem geconfigd:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1092168

Kan iemand mij advies geven over dit probleem.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 10:48
Mediaplayer Classic / HCM wil 720p wel afspelen maar bij 1080p crashed mijn videokaart met MPC (nivida recovery).
Welke codecs gebruikt ie op dat moment? DXVA werkt? EVR? Welke drivers (je zegt up to date, maar een versie-nummer is handiger)?

Ik heb een kennis geholpen met een vergelijkbare config en eveneens AVSforums gebruikt, maar ik herken de problemen die je hebt niet. MPC-HC speelt alles gewoon af, t/m 1080p en DTS/AC3 passthrough.
Als je last hebt van een vreemde streep en DVD's en DivX ook vertraging hebben, is er toch iets goed mis in de configuratie. Ik zou dan helemaal van voren af aan beginnen en kijken waneer het probleem zich voordoet. Maar als ik het zo lees is het geen codec probleem.

Los daarvan; met 64bit haal je jezelf al wat meer problemen op de hals, maar waarom is er dan maar 2GB in geprikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Bedankt Klaus voor je reply.

Bios versie:
Er is er nog maar eentje: F1

Chipset:
NVIDIA MCP7A Chipset Driver (include chipset\lan\sata raid driver)
O.S. : Windows Vista x64 (64-bit) 20.08

Videodrivers:
GeForce Release 180 WHQL Version: 180.48

Vista 64bit had ik nog OEM liggen. Na wat research kon dit eigenlijk geen kwaad. nog 2gb erbij is niet zon probleem maar lijkt me sterk dat het aan de OS ligt.
Een keer een reinstall met Vista 32bit zou natuurlijk nog tot de mogelijkheden behoren.

DXVA heeft DirectX te maken als ik het zo lees. Die is up to date maar of ik hem enabeld heb dat moet ik effe uitzoeken. EVR is een begrip wat ik nog niet tegen ben gekomen. Het is een renderer maar of ik deze genabled heb???

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-12-2024
Bij "tragere" pc`s is ffdshow niet aan te raden als je 1080p mkv`s wilt afspelen.
Kan kan dan beter coreavc gebruiken.
Ik heb een amd4850e en met coreavc geen problemen meer.
Die codec setup op het avs forum kijkt niet echt naar wat voor pc je hebt.

Deze codecsetup guide gaat uit van een athlon am2 3800+ die moeiteloos 1080p mkv`s afspeeld.
http://www.projecthtpc.co.uk/htpc_software08.html

Probeer deze setup eens te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga die setup ook proberen.
Ik heb nml een Gigabyte mobo/AMD4850e combo en heb nu maar voor lief genomen dat ik wat tearing heb in Windows Mediaplayer en MPC-HC (met panning wordt het helemaal erg). Maar misschien dat dit probleem met CoreAVC wel op te lossen valt.

Ik heb het in MPC-HC sowieso op kunnen lossen door ergens hard een vinkje aan te zetten van de EVR rendering, maar daardoor verlies ik ondermeer mijn OSD en navigatie functionaliteit binnen MPC-HC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 10:48
Tearing is niet zozeer een codec problem, eerder een probleem met de renderer, videokaart en/of je beeldscherm.

EVR is op Vista aan te raden, maar let wel even op de handleiding van MPC-HC. Daarin staat precies hoe je alles moet instellen zonder zaken "kwijt te raken".
carpetburn schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 13:00:
Bij "tragere" pc`s is ffdshow niet aan te raden als je 1080p mkv`s wilt afspelen.
Kan kan dan beter coreavc gebruiken.
Je kan beter een codec pakken dat van DXVA1/2 gebruikt maakt, dan heb je je processor nagenoeg niet nodig. Zeker als je een nVidia kaart hebt, aangezien die eveneens overweg kunnen met L5.1 h264's.

CoreAVC is het beste alternatief als je geen DXVA versnelling tot je beschikking hebt. Maar alle moderne en wat oudere HTPC's hebben dat juist wel (als je hem goed hebt samengesteld).

[ Voor 18% gewijzigd door Klaus_1250 op 16-12-2008 13:56 ]

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-12-2024
Waarom zou ik dxva ondersteuning nodig hebben als coreavc de boel al softwarematig prima decoded ?
Het gros wat ik binnenhaal is toch geen L5.1 h264's.

Verwijderd

Klaus_1250 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 13:54:
Tearing is niet zozeer een codec problem, eerder een probleem met de renderer, videokaart en/of je beeldscherm.

EVR is op Vista aan te raden, maar let wel even op de handleiding van MPC-HC. Daarin staat precies hoe je alles moet instellen zonder zaken "kwijt te raken".
_/-\o_
Eigenlijk best dom, zit ik al maanden met de HTPC te klooien en is RTFM van toepassing op mij, die dat altijd zelf heel hard roept >:) 8)7
Pagina: 1