Areca en Multi-adapter support...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik ben al een behoorlijke tijd aan het rondkijken voor een goede 16 kanaals raid controller.

Nu zijn goede 16 kanaals controllers erg duur, dus kreeg ik het idee om 1 8 kanaals controller aan te schaffen, en het systeem later uit te breiden met een 2e 8 kanaals controller.

Nu zie ik op de site van areca de term "Multi-adapter support" staan.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Kan ik, als de eerste controller vol zit met schijven, een 2e controller aanschaffen, en daar de array verder uitbouwen?

De bedoeling is om 1 grote raid 6 array te krijgen, na 8 schijven wil ik er 1 als hotspare laten draaien.
Is dit mogelijk met 2 losse controllers? En is het aan of af te raden? De kans dat de controller kapot gaat is natuurlijk 2x zo groot met 2 controllers...

Ik kan eigenlijk nergens vinden hoe ik een systeem met meerdere adapters voor me moet zien, of hoe het werkt.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ik heb me hier ook eens in verdiept en volgens mij zit het zo (als dat niet zo is dan nm):

Met een tweede controller kan je een nieuwe raidset aanmaken op die tweede controller. Het volume van deze tweede controller kan wel toegewezen worden aan het volume van de eerste controller maar de raidset van deze tweede controller zelf niet.

Jouw idee om op die tweede controller dan een hotspare te hangen werkt dus niet aangezien een hotspare voor een raidset is en niet voor en volume-set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Je kan meerdere Areca's in een systeem hangen, maar je kan niet cross-controller disks aanspreken. De RAID-sets en volume-sets zijn beperkt tot die ene controller waar de disks fysiek aan verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Heel bot gezegd.....

De feature "Multi-adapter support" betekent dat het zeker mogelijk is om meerdere adapters werkend te krijgen in één systeem. (Wat alleszins niet gegarandeerd is bij legio andere adapters.)

Wat de TS eigenlijk wil heet afaik Adapter Teaming.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:21
Als een SAS areca aanschaft kan je altijd later een backplane aanschaffen met een expander erop om zodoende alsnog 16 schijven te verkrijgen.

Of bepaalde modellen van Adaptec/LSI ondersteuen wel adapter teamning.

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 16-12-2008 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat je altijd kunt doen is via raid 0 in software twee raid 5-arrays combineren in een grote raid 50-array. Qua redundancy zit je dan op bijna hetzelfde niveau als raid 6. Hotspares delen tussen controllers is uiteraard niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Bedankt voor de reacties.

Femme, dit zou dan wel inhouden dat ik de 2e controller in 1 x vol moet hangen met schijven toch?

Ik ga me ook eens verdiepen in het SAS verhaal met backplate / extender...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Ik denk dat je dan beter beide controllers in 1 logical volume kan gooien. Of hoe heet dat in windows? Spanned dynamic disk o.i.d.

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Ik denk dat een Sas expander me te duur word (ik vind alleen hele dure expanders?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Een andere optie is bestellen @ newegg....
http://www.newegg.com/Pro...1005&Tpk=Areca%20ARC-1260

en dan maar hopen dat er geen btw ed overheen komt.

550 euro omgerekend, erg aantrekkelijk.

// BTW, ik heb denk ik mijn antwoord... dit topic mag dicht man mij :)
bedankt

[ Voor 15% gewijzigd door Extera op 16-12-2008 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou er niet op rekenen dat je bij een bestelling van 550 euro onder de btw uitkomt, tenzij de waarde van het product onjuist wordt opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
TCW verkoopt losse SAS expanders van chenbro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Ik snap even niet precies hoe en wat SAS Expanders werken....

Wat heb ik er voor nodig, en hoe werkt het?
Ik pak een controller met Expander support, zoals deze:
http://www.webconnexxion....4461be5431187b703ecc0c62f

Dan zie ik hier een SAS expander card, 36 ports.
http://www.tcwshop.nl/sho...Expander-Card-p-2610.html

Sluit ik die dan aan op 1 van de poorten van de SAS controller?
En dan? De controller ziet alle schijven en je kan naar hartelust raid gaan configureren ed?

Met 2 expander kaarten kan je dan uitbreiden tot 64 poorten op 1 controller?

Dan nog een behuizing waar dit allemaal in past :P

[ Voor 33% gewijzigd door Extera op 17-12-2008 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-01 07:59
Even een opmerking, newegg verscheept niet internationaal !
Dus je bent alleen maar je geld een tijdje kwijt als je daar wat besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik ben ook wel benieuwd hoe dat met die SAS expanders werkt, zeker naar de performance.

Bij de Areca kaarten zie je staat tot 128 peripheral devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De meeste expanders worden geconfigureerd met upstream een 4x wide port die dus een bandbreedte heeft van 1,2GB/s. Dit presteert prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
het klinkt bijna te mooi om waar te zijn....
even voor de duidelijkheid, je kan dus 128 schijven aansluiten met een expander (meerdere) en deze allemaal met de controller aansturen en dus als je zou willen, in 1 array gooien?

Verschepen kan via een kennis hoop ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In theorie kan dit inderdaad. Als je al die schijven tegelijkertijd gaat gebruiken zul je uiteraard wel minder prestaties halen dan wanneer de schijven direct op een poort op de sas-controller zijn aangesloten. De expander moet je zien als een switch die trunking ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Femme schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 23:03:
Ik zou er niet op rekenen dat je bij een bestelling van 550 euro onder de btw uitkomt, tenzij de waarde van het product onjuist wordt opgegeven.
Hmm kans is niet echt waarde afhankelijk.
Let wel op zowel btw als invoerheffing als een vaste fee van de douane.
Als ze dat verkeerd inschatten wordt dat of heel duur of een lachertje voor je.

Ik zou zelf het risico als particulier wel durven nemen (ben nu bedrijfje dus heb sowieso geen last van btw).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Ik heb momenteel een Areca ARC-1210(V1) en een ARC-1220(V1) naast elkaar draaien, werkt perfect (op een Gigabyte EP45-DS4). Als je in het bios van de ene kaart gaat, kan je zelfs heel makkelijk switchen naar de bios van de andere kaart. Maar zoals al eerder gezegd je kan niet cross-controller disks aanspreken.

[ Voor 15% gewijzigd door tHe_BiNk op 17-12-2008 23:53 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

• Extera
Femme schreef op woensdag 17 december 2008 @ 23:31:
In theorie kan dit inderdaad. Als je al die schijven tegelijkertijd gaat gebruiken zul je uiteraard wel minder prestaties halen dan wanneer de schijven direct op een poort op de sas-controller zijn aangesloten. De expander moet je zien als een switch die trunking ondersteunt.
In de praktijk zal het denk ik niet voorkomen hier thuis :9
Een setup met 32 schijven is al idioot veel, en ik denk dat je met 32 schijven performance zat hebt.

Zoals het er nu naar uitziet ga ik voor een Areca 1680i met een SAS Expander, dan heb ik voorlopig voldoende poorten en kan ik later indien nodig uitbreiden met een 2e expander.

Wat ik alleen nog niet snap.... een Backpane, die is denk ik alleen nodig als je een behuizing neemt als de Chenbro 41416?

Kan je de schijven in zo'n behuizing ook zonder backpane aansluiten met behulp van een Mini-SAS naar 4x SATA kabel?

Zou wel mooi zijn, want dan kan er later nog een kast als deze onder mocht het daar ooit van komen

[ Voor 25% gewijzigd door Extera op 18-12-2008 00:07 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is dat trouwens niet een enorme performance hit als je die 2 raidkaarten in software mode aan elkaar knoopt?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Dat hangt erg van de implementatie af. Hedendaagse CPU's zijn meer dan snel zat voor Soft-raid. Mits er maar sprake is van een goede implementatie (zoals GEOM in FreeBSD // FreeNAS). Daar komt ook nog bij dat Raid 0 of Raid 1 over meerdere Raid 5's geen XOR-berekeningen vergt van de CPU.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Extera
btw, t geheel gaat hier draaien op een E6600 met 4GB DDR2 hier trouwens. Misschien dat ik nog eens update naar een quad.

Ben er nog niet uit welk OS ik ga draaien, ik denk windows server 2003. Linux kan ook, maar ik kies liever een OS waar ik ervaring mee heb. Het word puur en alleen een fileserver, overige dingen doe ik in VMware vanaf mijn ESX server.

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Nog even inhaken op de SAS expander:
De Areca controllers zeggen dat ze er klaar voor zijn of dat ze een expander geïmplementeerd hebben, maar hoe zie je alle schijven aan de controller? Ik heb zelf een 8-poorts Areca sata-controller en daar kan ik poorten in raidsets verdelen (of volumes, weet je volgorde zo niet meer). Zie je met zo'n expander alle poorten, dus ook de poorten op de expander (min poort(en) tussen controller en expander)? Dus zie bij een maximaal expandeerde Areca 128 units die je in kan delen? Heeft hier iemand een screenshot of voorbeeld van?

• leonbong
Chenbro heeft zijn expander zodanig gemaakt dat je hem ook fysiek in een PCI of PCIe slot kan stoppen als bevestiging.

• Extera
Ja, maar dat was de vraag niet :+
Het hele idee van de expander en de support voor expanders van de controller lijkt mij zeggen dat je ook echt controlle hebt over alle schijven. Ik weet het echter niet zeker

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je krijgt in de management interface de expander te zien met daaronder de schijven die aan deze expander hangen. Deze schijven worden verder op de normale wijze behandeld.
Pagina: 1