Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salomon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-07 13:54
Hallo allemaal :)

Ik heb sinds zaterdag een nieuwe computer. Cooler Master 520W, CM 690 tower, Asus P5Q Pro mobo, en een Core 2 Quad Q8200. Werkt allemaal als een zonnetje, er zit een 64-bits Vista Ultimate op. Het probleem is: ik wou een beetje overclocken (nog nooit gedaan), maar ging eerst maar eens de temperaturen uitlezen. De "CPU temp" is volgens verschillende programma's rond de 20, tijdens bijv. superpi <30. De temperatuur van de verschillende cores zijn alleen raar; bij idle is het iets van 47/47/43/42. Dat vindt ik behoorlijk hoog... Op andere fora lees ik dezelfde temperaturen.
Weet iemand of dit normaal is, of dat het heel raar is, of ...?

Salomon.

EDIT: voor de geinteresseerden, temperatuur van de kast is rond de 22 graden.
EDIT2: dit is bij een fanspeed van 2057 rpm, wat volgens Asus fan xpert 100% is.

[ Voor 10% gewijzigd door Salomon op 15-12-2008 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 16:24

Dima_2005

T.net-verslaafde

1) Welke CPU-koeler gebruik je?
2) Welke programma's gebruik je? Ze zijn niet allemaal even betrouwbaar.... gebruik eens RealTemp.
3) De temperatuur van cores die moeten verschillend zijn... Ik zie dat je een verschil hebt tussen de eerste en den laatste 2 cores... Je heatslink zit er niet even goed op (krom?), er is een kant die steviger aandrukt dan de andere.
4) De temperaturen zijn normaal (te zien welke koeler) en niks om je zorgen over te maken.
5) De core temperatuur en CPU temperatuur zijn verschillend aangezien de sensor op verschillende plaatsen zijn.... De CPU-sensor zit vaak redelijk veel aan de oppervlakte (ver van de cores zelf) en de cores, daar gaat het ECHT om. Kijk altijd naar de cores, nooit naar algemeen CPU

[ Voor 23% gewijzigd door Dima_2005 op 15-12-2008 18:13 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salomon
1) Die standaard erbij zat
2) SpeedFan, maar alle programma's geven dezelfde temperaturen aan
3) Dit was ongeveer... Momenteel is het 49/49/44/42... BTW, wat is heatsink?
4) Ok, ik vond't toch een beetje hoog
5) Dacht ik al, dank je.

Ik ga binnenkort denk ik toch eens andere koelpasta erop doen, kijken of dat uitmaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door Salomon op 15-12-2008 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 16:24

Dima_2005

T.net-verslaafde

Salomon schreef op maandag 15 december 2008 @ 18:40:
1) Die standaard erbij zat
2) SpeedFan, maar alle programma's geven dezelfde temperaturen aan
3) Dit was ongeveer... Momenteel is het 49/49/44/42... BTW, wat is heatsink?
4) Ok, ik vond't toch een beetje hoog
5) Dacht ik al, dank je.

Ik ga binnenkort denk ik toch eens andere koelpasta erop doen, kijken of dat uitmaakt.
1) Dan moet je heel blij zijn met die temperaturen
2) Ok dan, dan is het goed, heb je met RealTemp ook gekeken?
3) heatlink ==> de koeler :) (sorry voor spelfoutje).
4) Al zeker niet hoog met deze koeler :) Is gewoonweg goed, en je hebt nog een goede marge (tot 60°C ben je goed veilig, en je kan zeker tot 75-80 gaan :) )
5) Geen problemen

Ik raad je toch aan om een andere CPU-koeler te kopen, gaat een betere resultaat opleveren en je gaat zeker een beetje kunnen overclocken :)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salomon
RealTemp geeft lager aan, om precies te zijn geeft die 44/44/39/37 aan wanneer SpeedFan 48/48/44/42 aangeeft... Realtemp is beter te vertrouwen of?

Ik ga binnenkort ook wel een andere koeler kopen met andere koelpasta, maar dat komt nog wel. Is 3) trouwens nog steeds aan de orde?

Wederom bedankt :)

EDIT: wat ook raar is, als ik superpi doe, gaat de multiplier opeens omhoog naar 7 ipv 6 (6 standaard, 7 is enige andere mogelijke).... Nogal vaag. Ik heb AI suite etc van Asus erop, en die geeft dat ook aan.

EDIT2: Waar moet ik allemaal op letten bij aanschaf van fan voor deze cpu?

[ Voor 32% gewijzigd door Salomon op 15-12-2008 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Salomon schreef op maandag 15 december 2008 @ 18:54:
RealTemp geeft lager aan, om precies te zijn geeft die 44/44/39/37 aan wanneer SpeedFan 48/48/44/42 aangeeft... Realtemp is beter te vertrouwen of?

Ik ga binnenkort ook wel een andere koeler kopen met andere koelpasta, maar dat komt nog wel. Is 3) trouwens nog steeds aan de orde?

Wederom bedankt :)

EDIT: wat ook raar is, als ik superpi doe, gaat de multiplier opeens omhoog naar 7 ipv 6 (6 standaard, 7 is enige andere mogelijke).... Nogal vaag. Ik heb AI suite etc van Asus erop, en die geeft dat ook aan.
zo, ben je er klaar voor

de uitgelezen temperatuurwaardes zijn afhankelijk van welke TJmax het uitleesprogramma aanhoudt. de TJmax voor jouw cpu kun je even googlen, intel heeft deze vrijgegeven.

stel daarna deze TJmax in in realtemp en dan heb je de exacte temperatuur. (voor zover het exact uit te lezen is)

wat betreft je multiplier, dit heet EIST en in combinatie met C1E zorgt dit ervoor dat je multiplier en Vcore omlaag gaat als je geen belasting hebt op de cpu, dit kun je uitzetten in de bios.

voor een koeler ligt het totaal aan je eisen, voor ong. 15 euro heb je een arctic freezer 7 pro, deze koelt mijn q9450 goed, maar wil je diehard gaan overklokken, dan zal het te weinig zijn en kun je beter voor een scythe infinity of thermalright ultra extreme gaan, uiteraard zijn deze een stuk duurder.

[ Voor 11% gewijzigd door nedernakker op 15-12-2008 19:11 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salomon
TJMax schijnt 100 te zijn; dit heb ik ingesteld en dan zijn de temperaturen bij Speedfan en RealTemp hetzelfde.

In dit geval ging het trouwens erom dat de multiplier omhoog gaat :P
Maarre, wat zijn goede fans voor niet diehard overclocking, maar toch wel wat OC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Salomon schreef op maandag 15 december 2008 @ 19:38:
TJMax schijnt 100 te zijn; dit heb ik ingesteld en dan zijn de temperaturen bij Speedfan en RealTemp hetzelfde.

Maarre, wat zijn goede fans voor niet diehard overclocking, maar toch wel wat OC?
Je kan kijken naar de Arctic Freezer 7 pro, die is niet duur en geeft toch wat betere koeling dan standaard.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga dan meteen voor een knaller, dikke heatsink, heatpipes, veel fans, water, stikstof, etc.
Zoek voor een mooie prijs/prestatie koeler. Artic freezer 7 is mooie koeler voor die prijs. Ik zeg eerder Infinity Mugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Salomon schreef op maandag 15 december 2008 @ 19:38:
dat staat er toch ook, onder belasting gaat hij omhoog

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-09 17:59
Heb je je pc al eens schoongemaakt de mijne was 42/46°c en na dat ik hem had schoongemaakt nog maar 34/37°c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salomon
PRaGA88 schreef op zondag 28 december 2008 @ 12:47:
Heb je je pc al eens schoongemaakt de mijne was 42/46°c en na dat ik hem had schoongemaakt nog maar 34/37°c.
Mijn pc is op het moment van schrijven van dit onderwerp een paar dagen oud, dus daar ligt het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 00:10
Even een oude topic onder het stof halen.

Ik heb dus net ook een Q8200 gekocht en in mijn PC gezet. Zoals je kunt raden vertoont ook deze processor bij mij vage temperaturen. Op het moment van schrijven zie ik op mijn scherm staan:
Core 0: 52C
Core 1: 38C
Core 2: 52C
Core 3: 37C

Zoals je kunt zien zijn Core 0 en Core 2 exact aan elkaar gelijk, deze cores gaan ook NOOIT onder de 52 C.
Nu kan ik misschien concluderen dat het een bug is bij de bios, maar wat blijkt tijdens een stress test met prime95: de cores bereiken een temperatuur van wel 95 graden. Het grappige is ook dat ze dit in maar in tien tot twintig seconden halen. Wat nog vreemder is dat als ik de stress test uitzet, het weer terug gaat naar de idle temperaturen in ook bijna tien seconden.

Ik heb al twee keer een nieuwe laag koelpasta erop gezet (uiteraard na de vorige met aceton weg te hebben geschrobt), en de stock CPU fan zit stevig op zijn plaats op volle kracht.

Specs zijn:
Gigabyte GA-EP45-UD3 mobo

PEAK Geforce 9800GT,GDDR3 videokaart

Antec 300 kast (dus aan de airflow zal het niet liggen)

Antec 550W NeoHE

2 GB DDR2 Ram @ 1066 MHz

Hulp wordt op prijs gesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Wat bedoel je precies met een 'laag', normaal moet je echt niet veel koelpasta gebruiken. Koelpasta is eigenlijk vooral om micro-oneffenheden te egeliseren. Als je echt een dikke laag aanbrengt ga je je processor isoleren van het koelblok, het tegengesteld van wat je eigenlijk wil bereiken.

@AlexanderB
Aangezien hij het heeft over zijn stock CPU fan, denk ik dat hij een stock cooler heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Wouter.S op 17-03-2009 23:17 ]

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

welke koeler heb je eigenlijk?
en zijn cores 0 en 3 niet de bovenste 2? dan kan het namelijk goed zijn dat de koeler door zn eigen gewicht niet goed contact maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
Ik gebruik de stock CPU fan, zoals ik al zei in de post.
Ik heb zo min mogelijk koelpasta gebruikt en tutorials gevolgd op het internet. Toen ik de standaard koelpasta gebruikte die door Intel al op het koelblok is gesmeerd, kwamen de cores rond de 43 C (behalve de 52 C cores, die bleven nog steeds niet lager dan dat gaan). Dat betekent dus dat ik in ieder geval winst heb geboekt en een goeie laag pasta heb gebruikt.

Het lijkt me sterk dat de koeler door z'n eigen gewicht niet goed contact maakt. Ik heb alle 4 pins goed aangesloten, en zitten stevig vast aan de moederbord. Hoe zou het dan kunnen zijn dat de temperatuur van die twee cores altijd precies op 52 C blijven op idle? Zelfs na twee keer de koelpastalaag veranderd te hebben, gaat die niet lager dan dat.

Nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

1) Je hebt brakke temp sensors die gewoon niet de juiste temp geven.
Voelt de koeler ook warm aan wanneer je de cpu stresst ?

2) De bovenkant van je cpu (IHS) is (zeer) krom waardoor de koeler slecht contact maakt.
Hoe ziet de koelpasta eruit als je de koeler verwijdert? Normaal zou die mooi even uitgespreid moeten zijn als dit niet het geval is kan dit een oorzaak zijn. Je kan ook even testen met een bankkaart oid.

3) De onderkant van je koeler is krom.
Zie hierboven 2) :p

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
Maar hoe kan het zijn dat de temperatuur in welgeteld tien seconden van 38 naar 80 kan gaan, en met die snelheid ook weer omlaag. Zelfs op mijn oude pc van tien jaar terug met maar één fan in de hele PC, gebeurt dat niet. :/

Ik moet ook erbij zeggen dat ik een Zalman koelpasta heb gekocht. Deze pasta komt met een klein kwastje waamee je de pasta moet smeren. In de handleiding staat dat ik het zowel de CPU als het koelblok moet smeren. Ik heb het dun over de hele CPU uitgesmeerd, en over het warmtegeleidende cirkel op het blok.

Bovendien: stel dat er één kant krom is. Dat zou betekenen dat er twee cores niet goed gekoeld worden. Maar de hele processor, alle vier cores komen boven de 80 graden uit op full load. Dus er is of geen kromming of beide kanten zijn gekromd, als dat mogelijk is. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Reksho op 18-03-2009 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salomon
Rezk schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:39:
Maar hoe kan het zijn dat de temperatuur in welgeteld tien seconden van 38 naar 80 kan gaan, en met die snelheid ook weer omlaag. Zelfs op mijn oude pc van tien jaar terug met maar één fan in de hele PC, gebeurt dat niet. :/

Ik moet ook erbij zeggen dat ik een Zalman koelpasta heb gekocht. Deze pasta komt met een klein kwastje waamee je de pasta moet smeren. In de handleiding staat dat ik het zowel de CPU als het koelblok moet smeren. Ik heb het dun over de hele CPU uitgesmeerd, en over het warmtegeleidende cirkel op het blok.

Bovendien: stel dat er één kant krom is. Dat zou betekenen dat er twee cores niet goed gekoeld worden. Maar de hele processor, alle vier cores komen boven de 80 graden uit op full load. Dus er is of geen kromming of beide kanten zijn gekromd, als dat mogelijk is. :P
Ga ik me toch maar even mee bemoeien, als is dit alweer een tijdje geleden, je hebt nog niet echt antwoord.

De temperaturen van de cores lijken wel te kloppen, deze had ik ook bij idle. Het enige is dat ik bij jou core 1 niet vertrouw. Core 1 is bij mij hooguit een paar graden kouder dan core 0, maar altijd warmer dan core 2.
De stresstest-temp kan kloppen, maar ik raad je ten zeerste af je temps boven de 70 uit te laten komen. Ik had toen mijn koeler niet goed aangedrukt zat ook dat soort dingen, maar het lijkt me niet goed voor je CPU.

Verder, heb je je CPU overclocked?
Pagina: 1