[Discussie] Zal touchscreen in laptops standaard worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.006 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik vroeg me af of ooit de touchscreen in laptops standaard zal worden, oftewel de vraag of de zogenaamde tablet PC's (Wikipedia) een groter aandeel zal krijgen dan de traditionele laptop. Het idee bestaat eigenlijk al van voor de 1950. In de jaren '90 werd de eerste tablet(-achtige) PC uitgebracht. In de loop van de tijd zijn er steeds nieuwe gekomen, maar echt een groot aanbod hebben ze (nog) niet to.v. de gewone laptops.

Een punt waarom tablet PC momenteel niet zo'n groot aanbod heeft zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met de hogere productie kosten (dan traditionele laptops) en de daarbij behorende lagere vraag. Daarbij dacht ik dan ook dat je bijv. bij bijna elke nieuwe telefoon een camera op heb zitten, terwijl dit vroeger niet zo was. Of dichter bij de laptops aan, de webcam is op behoorlijk veel laptops te vinden en Fingerprint scanner komt ook aardig op. Met deze voorbeelden wil ik zeggen dat het wel een hogere productiekosten heeft, maar toch standaard is (of aan het worden is). Zal dit ook zo zijn met een touchscreen scherm voor laptops? Of is die sprong wel erg groot? Of duurt het nog wel even? Zal de traditionele laptop dan (zo goed als) verdwijnen?

Wat je ook ziet is dat de schermen van tablet PC beperkt zijn tot 13,3" maar de meeste zelfs "slechts" 12,1" groot zijn. Is dit gewoon omdat je de tablet ook in de hand moet kunnen houden of omdat het anders de productiekosten wel erg hoog oplopen? De redenen kunnen natuurlijk ook een combinatie zijn. Verwachten jullie dan dat er in de toekomst ook 14", 15, of zelfs grotere schermen komen met een touchscreen?

Het blijft eigenlijk koffie dik kijken, maar vroeg me af wat jullie verwachtingen hierover is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Om zelf ook even mijn verwachtingen te geven: ik denk dat touchscreen aardig standaard gaat worden over een tijd, maar dat zal zeker wel even duren voordat dat het geval is. Ik gok dat het zeker wel meer dan 5 jaar zal duren. De gewone laptop zal ook niet helemaal verdwijnen. Zelf heb ik geen tablet PC, maar als je ook kijk naar de touchscreen PDA's en telefoons die nu in opkomst zijn, dan gok ik dat het bij de grotere portable systemen ook wel zal komen.

Wat betreft de schermgrootte denk ik dat het wel groter zal worden maar groter dan 17” zie ik het niet zo snel worden. Het aanbod nu van laptops boven de 17” is eigenlijk ook beperkt. Wel zou het wellicht handig zijn als de resolutie omhoog zal gaan. Een 12” me teen resolutie van 1280 x 800 lijkt me best ok, maar een 14” of 15” met dezelfde resolutie lijkt me wel wat klein worden voor een tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:00

BCC

Een touch scherm is meestal waanzinnig onhandig. Op een klein device werkt het goed, maar heb je wel eens een dag met je hand in de lucht gewerkt? Voor simpele toepassingen kan het wel meerwaarde hebben of plat als een boek, maar dan moet er flink wat gewijzigd worden aan de bestaande programmas en OSen. Die zijn zo ingericht op toetsenbord en muis dat je met touch eigenlijk gewoon niets kan.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 22:55
Touch-screen is meer een soort hype (zie IPhone), echt goed werken doe je nog steeds met een muis en een toetsenbord. Kijk naar de huidige touch-screen telefoons: toch wel lastig soms. En niet productief.
Waarom is de vraag laag: men wil gewoon kunnen tikken op een laptop.
Je ziet steeds weer nieuwe berichten dat touch-screen het nu wél helemaal gaat maken (1995, 2000, Tablet PC) maar keer op keer komt daar weinig van terecht, das op zich al een teken dat het niet veel meer gaat worden dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Maar met een grotere scherm (met groter bedoel ik laptop scherm i.v.m. PDA formaat) kan je het makkelijker gebruiken ook om op te schrijven. Zo kan je naast het gebruik als traditionele laptop ook gebruiken als een digitale kladblok, waar je dan even snel iets kan noteren, of snel een schets maken van iets, waarbij nauwkeurigheid niet zo van belang is. Dat lijkt mij ook een mooi voordeel van een tablet PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:00

BCC

Ja, maar die bestaan ook al 10 jaar en ik ken bijna niemand met zo'n ding.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Ik denk dat je 3 categorien moet onderscheiden:
• (Smart)phones: Het aandeel touchscreens zal echt niet meer lager worden dan het nu is (absoluut geen hype in mijn ogen!), of het device nu wel of geen toetsenbordje heeft
• Netbooks en alles wat géén full-size toetsenbord heeft maar ook niet in je broekzak past: Ik verwacht dat een groot deel hiervan naar touch gaat maar dat de pure touch-devices in de minderheid blijven. Een qwerty-keyboard, hoe compact ook, is een must voor de meeste typen gebruik. Daarentegen is het voor web, e-mail, media in een informele setting wel erg handig als je een goede touch-inderface hebt. Schermgrootte tot 11 Inch of zo.
• Laptops/ desktops (full-size tobo of extern scherm): Hier zal touch een rariteit blijven. Zowel ergonomisch als kwa vlekken op een groot glossy scherm is touch gewoon niet handig. HP Touchsmart etc. gaat een kort, duur leven tegemoet denk ik. Schermgrootte vanaf 13 inch oid.

[ Voor 12% gewijzigd door Zpottr op 15-12-2008 17:21 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
Ik denk wel dat het marktaandeel zal stijgen, maar voorlopig echt niet langs normale notebooks. Ook denk ik dat het, vanwege het in de hand houden, bij 12 tot hooguit 13,3" zal blijven.

Het touchscreen zal niet echt om op te werken worden, tenminste niet voor een hele tijd zoals hierboven ook wel aangegeven. Toch zijn er goede oplossingen zoals voor studenten. Zelf studeer ik elektrotechniek. Waar veel studenten een normale notebook zouden kunnen gebruiken voor aantekeningen, is voor het digitaliseren een tablet een must bij mij, waarom, omdat 90% van de stof of formules zijn, of schema's/schetsen. Dat gaat je dus niet lukken met een muis en toetsenbord. Formules gaat nog wel, maar die kun je nooit snel genoeg meetypen, laat staan schema's.

Bij de aanschaf van een nieuwe notebook zal ik zeker een tablet overwegen en ik neig er op dit moment naar om te zeggen dat een tablet de meeste kans zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

HP loopt alvast vooruit met speciale TouchSmart computer. Het lijkt op andere Apple die computer-in-scherm heeft. Het verschil is dat Apple echter geen touchscreen zal hebben in de bestaande systemen, en plannen zijn er wellicht niet, terwijl Windows reeds voorzien is van touchscreen feature. Standaard in Vista Premium en hoger.
Dus het lijkt erop dat computers met 22 inch scherm mogelijk in toekomst steeds meer voorzien wordt van touchscreen. Als HP dat zo mee doorgaat.

Laptops zijn mobiel en dat betekent een muis vasthouden en bewegen niet altijd mogelijk is, als je op de schoot werkt, of onderweg in trein doet. Muizen kan dan niet. Een touchpad is te langzaam of laat zich moeilijk bedienen. Dus komt de touchscreen daarvoor in de plaats als goede hulpmiddel. Je kan dan sneller aanwijzen en opstarten.

Het is steeds meer standaard dat laptops tot 12 inch een touchscreen heeft. Maar het heeft natuurlijk altijd een prijs, het maakt geheel wat duurder.
Laptops moeten lichtgewicht blijven, dat is algemeen regel. Met grote laptops van 17-20 inch is er geen touchscreen. Dit heeft mogelijk te maken omdat het geheel zwaarder maakt met extra electronica plaat in de scherm. Het wordt ook niet dunner van en bij verkeer gebruik - scherm kan beetje buigen - komt er dure barst in.

Gezien de spraak van Microsoft dat touchscreen mogelijkheden steeds meer gaat toenemen en minder muis gaat gebruiken. Je hoort het steeds laatste tijd. Met nieuwe Windows 7 zou dat nog beter gaan.

Voorlopig zitten we in de zogenaamde fase waar touchscreen steeds meer toegepast worden in laptops en ook in computers, met HP als voorloper. Echter we weten dat losse schermen met touchscreen heel duur zijn, zeker met populaire 22-24 inch schermen, is het niet weggelegd voor ons. Verder zorgt touchscreen ook verminderde beeldkwaliteit omdat het dan grainy uitziet. Dat levert ook weer kritiek op onder ons.

Wat mij betreft: touchscreens komen alleen in kleine laptops vanwege hun hoge mobiliteit, en sommige speciale computers.

We wachten nog op multitouch schermen, daar zit meer nut in omdat men meer dingen kan doen en sneller werkt dan met muis. Multitouch heeft zeker toekomst. Makkelijk roteren, uitvergroten, selecteren. Sneller en meer mogelijkheden dan met normale enkele methode. De demonstraties en zelfs aantal futurische speelfilms laten al wat zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie touchscreens zeker komen, als er wordt gekeken naar de iphone zie je wel hoe goed het eigenlijk gaat. Dit verbaast me nog steeds. Soms heb ik zelf het gevoel dat ik een verkeerde letter druk, maar komt de goede er toch. Het nadeel van een touchscreen is dat de screen ook een toetsenbord moet hebben. Een voordeel van laptop is dat het opengedaan kan worden en de toetsen zitten eronder. Met een ingebouwde toetsenbord is er weinig ruimte over de rest. Daarnaast is het niet handig om het neer te letten of te laten staan. Een laptop met touchscreen en een uitschuifbare toetsenbord zou wel ideaal zijn.

Dan vraag ik me nog af wat er met mousesports gebeurd. Schietspellen zijn leuk met een muis, als ik met mijn vinger de tegenstander aanraak is het spel al gauw niet meer eerlijk (als de touchscreen snel reageert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Schiet me nu een idee te binnen wat ooit in de toekomst gebruik zou kunnen worden; dat het je vinger herkent door vorm of vingerprint en dat elke vinger voor paar letters staat... abc...dfg...etc.

En dat dan 1x tikken A is, 2x tikken B, 3x tikken C... of op basis van hoeveel druk je geeft.

Kan je dus typemodus aanzetten en dan kan je hele scherm ervoor gebruiken zonder dat er een grafisch toetsenbord in beeld hoeft te komen. En je linkerduim gebruik je als shift-functie oid.

hm, misschien maar patenteren :')

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Hertog_Martin schreef op woensdag 17 december 2008 @ 23:46:
Schiet me nu een idee te binnen wat ooit in de toekomst gebruik zou kunnen worden; dat het je vinger herkent door vorm of vingerprint en dat elke vinger voor paar letters staat... abc...dfg...etc.

En dat dan 1x tikken A is, 2x tikken B, 3x tikken C... of op basis van hoeveel druk je geeft.

Kan je dus typemodus aanzetten en dan kan je hele scherm ervoor gebruiken zonder dat er een grafisch toetsenbord in beeld hoeft te komen. En je linkerduim gebruik je als shift-functie oid.

hm, misschien maar patenteren :')
Dus morse codes op een touchscreen, denk dat dat toch wat lastig "tikken" is :)

Maar ook ik denk dat touchscreens op een lange termijn wel een standaard kan worden, maar ik denk eerder op "normale" pc's net als de huidige HP's, op een laptop zie ik het niet zo snel verschijnen, op een netbook wel.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Er schuilt kleine nadeel bij touchscreens: je kan beter handen wassen. Want er komen aardig vingerafdrukken op en zeker onder vervelende lichtinval, vooral buiten in de zon, zie je de scherm niet goed door de vlekken.

Je kan scherm ook niet beter bedienen nadat je hebt gegeten of net chips hebt gehad. Dan zit er meer vet op de vingers. Je moet het scherm op goede manier schoonmaken. Niet klassieke water of vochtige doek, dat maakt nog meer vlekken. En krassen maken ook niet met verkeerde doek. Bij onjuist gebruik is het verpest en moet je maandenlang naar krassen of doffe plekken kijken.

Mensen mijden dus hierdoor touchscreens en gaan alleen met muis of touchpad te werken. De scherm blijft schoon en je geniet er ook nog langer van. Ook zijn sommigen zelfs zuinig op een mooie dure scherm, dat men niet de vingers op wil drukken. Of zijn bang dat scherm kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyAmsterdam
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-07 19:15
Nu 2 jaar later is je vraag wel beantwoord :)

Intel Core i5 3570K : ASRock Z77 Extreme 4 : 8 GB Corsaire Vengeance : Sapphire 7950 950 Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 21:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica