Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een beginnend fotograaf en heb al wat hele kleine opdrachtjes gedaan.
Momenteel is er een kans dat ik mijn eerste grotere opdracht binnen ga krijgen (2500 euro).
De opdrachtgever wil echter alleen met mij in zee als hij een officiele offerte kan uitschrijven en alles wit kan betalen.
Mijn vraag is of ik me hiervoor dan in mijn schrijven bij de Kamer van Koophandel?
Als ik dat namelijk doe, dan ben ik volgens mij 50 % van het geld kwijt aan de belasting (19 % btw, 35% inkomensbelasting en dan nog de ziektekostenwet).
Weet iemand of dit ook op een andere manier legaal en wit kan?

bedankt!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 13:53

job

Jij vraagt een btw nummer aan bij de belastingdienst. Registreren bij de kvk is niet noodzakelijk.
Jij factureert die 2500 euro exclusief btw. De btw wordt betaald door de opdrachtgever en deze kan je opdrachtgever gewoon terugvragen aan de belastingdienst, daar draai jij niet voor op.
Jij vraagt dus 2500 excl. btw, en ontvangt 119% = 2975. Daarvan draag je 475 euro af aan de belastingdienst.

Wat je inkomensbelasting betreft, het staat me bij dat je voor de eerste x euro belastingvrij bent. Maar of dat zo is kan je vast wel op www.belastingdienst.nl vinden.
Daarnaast staat me ook iets bij dat als je onder een bepaalde grens komt voor wat betreft btw afdragingen, je deze mag houden.. maar zoek dat na op www.belastingdienst.nl

[ Voor 59% gewijzigd door job op 15-12-2008 16:00 ]

Verwijderd

en het is nu sinds kort dacht ik wel verplicht om als je een btw nummer hebt om je ook in te schrijven bij de kvk.

dus die 2 gaan niet meer zonder elkaar helaas :'(

Verwijderd

en vergeet niet dat je bv de aanschaf van je camera dan weer als kosten kan opvoeren , oftewel dan heb je geen inkomsten meer over wat alleen maar gunstig is :Y)

Verwijderd

Als je je inschrijft, doe dat dan vooral pas in januari; je betaald de Kvk per kalenderjaar en om nou voor die laatste 2 weken te betalen lijkt me wat zonde (ook al is een maar enkele tientjes ofzo) :).

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

^^ met Job

En als dat je enige job is voor 2009 dan hoef je geen inkomstenbelasting te betalen. Je krijg als kleine ondernemer zoveel kortingen en zo, dat het wel even duurt voordat je inkomstebelasting moet betalen. Je valt sowieso nog onder de kleine ondernemers korting en dan nog startersaftrek en zo.
Gewoon lekker 2500 ex factureren en dan ga je d'r niks op achteruit. En dan kan je eventueel je nieuwe pc ook zonder btw kopen :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Volgens mij hoef je hier helemaal geen eigen zaak voor te starten. Kun je dit niet op persoonlijke noot doen en later bij je belasting opgeven als freelance werk? Ik weet het niet zeker. :)

[ Voor 4% gewijzigd door NMe op 15-12-2008 16:47 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
Ik heb hier laatst ook wat onderzoek naar zitten doen. KvK is nog niet verplicht, gaat het wel worden medio dit jaar. Qua inkomsten valt het idd wel mee, BTW nummer aanvragen bij de belastingdienst is wel handig.
Voordeel van een kvk inschrijving kan zijn dat je je spullen zonder BTW kan kopen. Nadeel is weer dat er als eenmans zaak meer eisen aan je boekhouding worden gesteld dan aan een freelancer met btw nummer.

Ik wacht ook ff op Henk, die heeft hier volgens mij meer ervaring mee.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe kun je dan je spullen zonder btw kopen?
Afaik moet je die gewoon voorschieten en aan het einde van je kwartaal (of jaar) je btw-in en btw-uit verrekenen en dan krijgen\betalen aan de fiscus.

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-10 11:37

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

het kopen van spullen zonder btw (je betaalt overigens altijd die btw, alleen je kan 't terugvragen) heeft helemaal niets met die kvk te maken, daar heb je een btw nummer voor nodig. Die haal je bij de B-dienst. Verder kan je ook zonder inschrijving bij kvk / belastingdienst zo'n klus doen.

Zeker als het eenmalig is hoef je je al die onzin niet op de hals te halen. Je kunt alleen geen btw op de factuur of je offerte zetten (dat mag je absoluut niet zonder btw-nr doen). Je inkomste hieruit zijn als extra inkomsten aan te merken en kun je verwerken bij je aangifte IB.

En correct me if I'm wrong ;)

Verwijderd

vraag is natuurlijk of het bij een eenmalig iets blijft. ik vind wel het voordeel van een btw nummer hebben dat je je ook meteen 'zakelijk' kan profileren.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54

Zoefff

❤ 

Weet je wat jij zou moeten doen? Even naar de kamer van koophandel! :P

Het is heel flauw, maar die slogan hebben ze natuurlijk niet voor niets. Een belletje / even langsgaan is zo gebeurd en geeft misschien zelfs een duidelijker antwoord dan dat wij je kunnen geven.

Daarnaast hoort dit niet in FG thuis, schopje naar Werk en Inkomen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zoefff schreef op maandag 15 december 2008 @ 17:28:
Weet je wat jij zou moeten doen? Even naar de kamer van koophandel! :P

Het is heel flauw, maar die slogan hebben ze natuurlijk niet voor niets. Een belletje / even langsgaan is zo gebeurd en geeft misschien zelfs een duidelijker antwoord dan dat wij je kunnen geven.

Daarnaast hoort dit niet in FG thuis, schopje naar Werk en Inkomen :)
tot op een zeker hoogte. Die zitten ook zieltjes te winnen. Nu willen ze al perse dat ik me inschrijf (als een jaar of 2) nu weer want in 2009 wordt het verplicht. Correct, ik heb tot EIND 2009 om mezelf in te schrijven en hoef dan alleen het laatste kwartaal te betalen knuppels. Maar met een vrij beroep mag ik nog heel 2009 zonder KvK nummer werken. (en waar heb je die lui voor nodig? nergens toch voor?)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• MaVeNwg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 09:23
Mister I schreef op maandag 15 december 2008 @ 16:41:
En als dat je enige job is voor 2009 dan hoef je geen inkomstenbelasting te betalen. Je krijg als kleine ondernemer zoveel kortingen en zo, dat het wel even duurt voordat je inkomstebelasting moet betalen. Je valt sowieso nog onder de kleine ondernemers korting en dan nog startersaftrek en zo.
Dit is een beetje kort door de bocht gesteld. Om in aanmerking te komen voor diverse aftrek (oa startersaftrek) moet je aan het urencriterium voldoen. Dat wil zeggen dat je 700 uur in je onderneming hebt gestoken. Gezien het verhaal gaat TS dat niet halen dus geen startersaftrek. Zo ook voor andere regelingen.
Dit is om te voorkomen dat we allemaal een bedrijfje oprichten en met allerlei aftrekken aan de haal gaan.

TS, natuurlijk zou het het walhalla zijn om te werken zonder belasting, ziektekosten ed te betalen. Maar als je een opdracht van EUR 2500 hebt is dat toch echt werk en geen vrijwilligheid oid. Daarom denk ik niet dat je er onder uitkomt om belasting te betalen. Het zijn dus gewoon freelance inkomsten die je op moet geven.
Mijn inziens kan je gewoon een offerte maken. EUR 2500 aan vergoeding en vermelden dat je het als freelance inkomsten opgeeft bij de belastingen.
Om voordelen als BTW aftrek ed te 'genieten' moet je echt een bedrijf oprichten en dan boekhouding gaan voeren. Je kan dus geen BTW op je factuur zetten als je geen BTW nummer hebt. Dan kan je wel EUR 2500 factureren, krijg je die ook maar het opdrachtgevende bedrijf kan geen BTW verrekenen met deze uitgave.

[ Voor 33% gewijzigd door MaVeNwg op 15-12-2008 23:15 . Reden: Aanvulling ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 11:51
Fotograaf als vrij beroep wordt mee bedoeld dat je kunstenaar bent. Geen broodfotograaf.

|>

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 15:43:
Ik ben een beginnend fotograaf en heb al wat hele kleine opdrachtjes gedaan.
Momenteel is er een kans dat ik mijn eerste grotere opdracht binnen ga krijgen (2500 euro).
De opdrachtgever wil echter alleen met mij in zee als hij een officiele offerte kan uitschrijven en alles wit kan betalen.
Mijn vraag is of ik me hiervoor dan in mijn schrijven bij de Kamer van Koophandel?
Als ik dat namelijk doe, dan ben ik volgens mij 50 % van het geld kwijt aan de belasting (19 % btw, 35% inkomensbelasting en dan nog de ziektekostenwet).
Weet iemand of dit ook op een andere manier legaal en wit kan?

bedankt!
Jij snapt nog even een aantal dingen niet. Allereerst is BTW niet iets dat je afdraagt over werk dat je doet - als ondernemer ben je BTW-neutraal en moet je het zowel in rekening brengen als dat je het over kosten mag aftrekken. Die 19% die je 'kwijt bent aan de belasting' heb je eerder aan je klant in rekening gebracht die het gewoon ook weer terugkrijgt van papa staat.

IB kom je linksom of rechtsom niet onder uit, dat zou wel heel mooi zijn. Echter kan het wel interessant zijn om als je structureel werk doet een structurele basis te nemen. Alles wat je omschrijft mag zonder KvK/BTW, maar je kunt geen bedrijfskosten aftrekken als je geen bedrijf hebt. Gewoon inschrijven dus (KvK kost 4 tientjes per jaar die ook nog bedrijfskosten zijn) en BTW-nummer regeling, en dan pak je als het kleinschalig blijft ook nog lekker de Klein Ondernemersregeling (KOR) mee waardoor je die 19% BTW wel in rekening mag brengen en niet hoeft af te dragen (max ~1800nogwat euro belastingvrij voordeel). En je kunt inderdaad ineens je benzine, fotocamera, SD-cards, accu's, props, lampen, printer, computer en weet ik het wat je allemaal voor je bedrijf Nodig Hebt van je inkomsten aftrekken zolang het realistisch is.

Je wordt wel administratieplichtig als bedrijf, maar dat is met een bedrijfje dit formaat zo op een Excelsheetje te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door curry684 op 15-12-2008 23:44 ]

Professionele website nodig?

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:08
Ik zie hier alleen een stukje discussie over het salaris voorbij komen.
Vergeet niet dat je ook een goede (sluitende) administratie van je onderneming bij moet houden. Dit is nou eenmaal bij wet verplicht.
En als je daar helemaal geen kaas van gegeten hebt, neem dan ook even de accountantskosten mee.

Ik zou gewoon eens op bezoek gaan bij de KvK. Die afspraak is iig gratis.

Succes met het ondernemen.

Carpe Diem

• curry684

curry684

Patten schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:44:
Vergeet niet dat je ook een goede (sluitende) administratie van je onderneming bij moet houden. Dit is nou eenmaal bij wet verplicht.
En als je daar helemaal geen kaas van gegeten hebt, neem dan ook even de accountantskosten mee.
Voor een bedrijf met 5 klusjes van een paar honderd euro per jaar? :X Accountant lacht zich dood :D

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:17

ManiacsHouse

Scheisse!

Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 17:06:
vraag is natuurlijk of het bij een eenmalig iets blijft. ik vind wel het voordeel van een btw nummer hebben dat je je ook meteen 'zakelijk' kan profileren.
Wat een onzin dat je je dan zakelijk kan profileren, alsof daar je werk beter van word. Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die geen zin hebben in allerlei rompslomp terwijl ze gewoon graag hun beroep uitoefenen.
Als iets eenmalig is of van korte duur dan gewoon bij de aangifte opgeven als overige inkomsten uit freelance werk etc. Toevallig vanmiddag nog bij het belastingkantoor geweest om precies dezelfde vraag. Belastingtelefoon heb je geen zak aan, die riepen al meteen dat ik me maar moest aanmelding als ondernemer en dan zou de belastingdienst over een x aantal weken wel laten horen waar ik aan toe ben... 8)7

Overigens KvK verplicht gesteld? Hoezo dat? KvK heb je toch ook niks aan? Wat is de meerwaarde daarvan heb ik me altijd af zitten vragen.

[ Voor 7% gewijzigd door ManiacsHouse op 15-12-2008 23:51 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
bellen met de kvk heeft geen nut.

als je langsloopt krijg je zoveel info mee :) dan schrijf je nu in. en laat je de kvk in 2009 ingaan.
mocht je toch niets doen dan zet je firma te ruste, dan gaat de belasting dienst ook niet moeilijk doen.

even langs lopen en je weet het

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:08
curry684 schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:45:
[...]

Voor een bedrijf met 5 klusjes van een paar honderd euro per jaar? :X Accountant lacht zich dood :D
De accountantsbusiness floreert dan ook bijna altijd....

Carpe Diem

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je moet bij de Belastingdienst langs gaan en vragen of je BTW moet heffen. De Belastingdienst bepaalt of je ondernemer bent voor de BTW. Als je onder een bepaald bedrag verdient met je bedrijf, zal de belastingdienst je waarschijjnlijk een vrijstelling geven van het heffen van BTW.

Dat is niet iets waar je zelf iets over te zeggen hebt. Als je BTW mag heffen is dat gunstig voor jezelf omdat je dan ook door jou betaalde BTW mag aftrekken.

Als je geen BTW mag heffen, factureer je gewoon zonder de BTW.

De BTW is nooit deel van je inkomsten, dus je gaat er niet op achteruit. Het is de afnemer die de BTW betaald, jij bent alleen verantwoordelijk voor de afdracht van de geinde BTW aan de Belastingdienst. Als de opdrachtgever een onderneming is, kan die de BTW zelf terugvragen. Die verliest er dus ook niets op. Voor particulieren wordt de totaalprijs wel duurder.

Je moet altijd je inkomsten opgeven, wat of hoe je het ook doet.

Als je al een baan hebt waarin ziektekostenpremies (werkgever/werknemer) worden betaald, hoef je jezelf daar niet extra voor te verzekeren.

De Belastingdienst goed regelen is belangrijk, want die kunnen je een naheffing sturen van bijvoorbeeld BTW, als achteraf blijkt dat je die had moeten vragen en dat niet hebt gedaan. Let wel: die BTW moet je dan uit eigen zak betalen.

De Kamer van Koophandel is niet zo belangrijk. Je kunt er als je alles geregeld hebt langsgaan om na te vragen of je je verplicht in moet schrijven.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Je moet dus 3 dingen uit elkaar houden.

Ondernemer zijn in zin van KvK inschrijven
Ondernemer zijn inzake inkomsten belasting
Ondernemer zijn inzake BTW

Dit zijn 3 verschillende dingen, met verschillende criteria.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Ik zou me gewoon inschrijven. Als je erg weinig omzet hebt kun je aanspraak maken op de KOR (Kleine Ondernemersregeling), waardoor je de ontvangen BTW (of een deel daarvan) in eigen zak mag steken.

Als je wat groter wordt en aannemelijk kunt maken dat je meer dan 1225 uur per jaar aan je onderneming besteedt kom je in aanmerking voor ondernemersaftrek (+ 3x in de eerste 5 jaar ook nog startersaftrek). De ondernemersaftrek houdt in dat een deel van je inkomen (winst uit onderneming) niet belast wordt. Dankzij de ondernemersaftrek heb ik dit jaar € 0 inkomstenbelasting betaald, en de 2 jaren daarvoor ongeveer € 2000 per jaar.

• curry684

curry684

Vergeet ook niet de 10% MKB-winstvrijstelling :)

Verwijderd

De vraag is of inschrijven voor jou loont.. Dit is afhankelijk van je inkomen als fotograaf.. Ik zou even langs gaan bij de KvK, want die kunnen je dat precies vertellen..

Op een startersdag (2006?) werd door de KvK afgeraden je in te schrijven als je minder dan X verdiende, omdat je dan volgens de belastingdienst nog niet onder "bedrijf" viel, maar dat dit dan gezien werden als een soort neveninkomsten..

Hoe het allemaal precies zit, kan de KvK je ongetwijfeld vertellen :)

Hoewel er inderdaad belastingvoordeel is voor bedrijven (dingen "zonder" btw kopen), hoeft dit niet op te wegen tegen de nadelen als je een beginner bent.. Je krijgt dan ook te maken met allerlei "vreemde" soorten belasting die niet gelden voor een persoon.. Dit zijn nogal wat belastingen en de bedragen zullen ook niet echt in de koude kleren gaan zitten..

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2008 10:26 ]

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:24:
Je krijgt dan ook te maken met allerlei "vreemde" soorten belasting die niet gelden voor een persoon.. Dit zijn nogal wat belastingen en de bedragen zullen ook niet echt in de koude kleren gaan zitten..
Vertel, nu maak je me wel benieuwd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal sowieso eens langsgaan bij de KvK.

Maar stel dat het iets eenmaligs is, kan ik dan hetvolgende doen:
BTW nummer aanvragen, alles factureren voordat het verplicht is je in te schrijven bij de KvK.
dan mijn BTWnummer weer afmelden en dus niet inschrijven bij de KvK.

Ik snap dat het inschrijven bij de KvK niet veel nadelen heeft, maar ik heb geen idee of ik ooit nog een andere opdracht ga krijgen (al zou ik dat wel willen ;))
en anders heb ik dus een bedrijfje opgezet voor deze ene opdracht.

En dan nog een vraagje over dingen aanschaffen zonder BTW (van bv camera): Je kan die BTW dan terugvragen aan het eind van het jaar neem ik aan. Maar kan dat ook als je bijvoorbeeld een jaar lang geen opdrachten hebt gehad, en dus niks hebt gedaan?
En zou ik komend jaar ook mijn BTW kunnen terug krijgen van een camera die ik afgelopen augustus heb gekocht?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:59:
Ik zal sowieso eens langsgaan bij de KvK.

Maar stel dat het iets eenmaligs is, kan ik dan hetvolgende doen:
BTW nummer aanvragen, alles factureren voordat het verplicht is je in te schrijven bij de KvK.
dan mijn BTWnummer weer afmelden en dus niet inschrijven bij de KvK.

Ik snap dat het inschrijven bij de KvK niet veel nadelen heeft, maar ik heb geen idee of ik ooit nog een andere opdracht ga krijgen (al zou ik dat wel willen ;))
en anders heb ik dus een bedrijfje opgezet voor deze ene opdracht.

En dan nog een vraagje over dingen aanschaffen zonder BTW (van bv camera): Je kan die BTW dan terugvragen aan het eind van het jaar neem ik aan. Maar kan dat ook als je bijvoorbeeld een jaar lang geen opdrachten hebt gehad, en dus niks hebt gedaan?
En zou ik komend jaar ook mijn BTW kunnen terug krijgen van een camera die ik afgelopen augustus heb gekocht?
Als je nu denkt dat dit (voorlopig) bij een eenmalige opdracht blijft zou ik me verder niet zo druk maken.

Gewoon die man een offerte doen opb 2500,- en daarop niet over BTW spreken. Ook als je een factuur stuurt, doe je dat zonder BTW.
Bij je Belastingaangifte moet je dan wel het bedrag opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden.

BTW op aankopen zou je inderdaad terug kunnen krijgen, maar als je je daarvoor gaat inschrijven heeft het imho geen zin. Dan kun je volgens mij beter zoals ik het hierboven beschrijf te werk gaan en de BTW op je inkopen helaas niet terug vorderen.

Kijk ook even op www.higherlevel.nl, daar kun je iets meer over ondernemen en alles wat erbij komt kijken lezen.

• curry684

curry684

Inschrijven om het aftrekken heeft geen nut omdat je bedrijfskosten alleen van je bedrijfsomzet mag aftrekken, en dat schiet dus niet op.

Als de opdracht eenmalig is kun je gewoon zoals hierboven gesteld de ROW-route volgen, da's ruimschoots het minste werk.

Om het nog even dubbel te benadrukken: BTW in rekening brengen zonder dat je btw plichting bent is een strafbare frauduleuze handeling. Zonder BTW-nummer gewoon 2500 offreren en in rekening brengen met je BSN op de factuur als referentie.

Verwijderd

curry684 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:39:
[...]

Vertel, nu maak je me wel benieuwd.
Nou, niks engs hoor :p Maar een bedrijf betaalt andere soorten belasting dan een persoon op zich.. Je zit gewoon met hele andere regels en wetten en de daarbij behorende kosten.. Voor een situatie als die van de TS is het totaal niet rendabel om in te gaan schrijven bij de KvK..

Ik geloof dat inschrijven verplicht is bij een "extra" inkomen (dus van eigen bedrijf ipv loondienst) van rond de twintig duizend euro.. Ik gok dat dit nog niet het geval is..

Het bedrijf dat vraagt om je inschrijving van de KvK kan gerust jou "wit" uitbetalen, zonder dat jij ingeschreven staat bij de KvK.. Dan draag je belasting (btw) af over extra inkomsten..

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:46

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik heb iets dergelijks eens aan de boekhouder van mijn vader gevraagd. Ging over bijverdienen in eigen tijd. Dus tot een x bedrag. Niet voor een baas maar voor jezelf. Je hebt geen btw nummer / kvk nodig. Ik dacht dat je per jaar tot 9000 euro mag bijverdienen als neveninkomsten. Je hoeft dan alleen maar je winst op te geven. Als je dus 2500 euro ontvangt tel je daar alle gemaakte kosten af. Dus bv de aanschaf van SD kaartjes oid moet je dan van die 2500 euro afhalen. Ook de aanschaf van je fototoestel kun je er aftrekken. Ofwel je geeft alleen de nettowinst op aan de belasting. Voor jezelf houd je gewoon een lijstje met in en uitgaven bij. Bonnen kun je ook gewoon schrijven. Niet over BTW praten e.d.

Ben overigens student. Het bedrag wat je mag bijverdienen ligt bij iedereen anders. Ik moet er voor zorgen dat ik niet over de 9000 per jaar ga anders krijg ik stuk minder studiefinanciering. Wat het bedrag is zou je zelf uit moeten zoeken.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 14:05:
[...]

Nou, niks engs hoor :p Maar een bedrijf betaalt andere soorten belasting dan een persoon op zich.. Je zit gewoon met hele andere regels en wetten en de daarbij behorende kosten..
Dit is dus onzin en heel wat anders dan je impliceerde met 'vreemde belastingen die je niet in de kouwe kleren gaan zitten'. Je krijgt eventueel te maken met omzetbelasting oftewel BTW, die je gewoon afdraagt als zijnde het verschil tussen je geinde en betaalde BTW - daar ben je dus kostenneutraal in, en voor een kleine eenmanszaak kan iedereen die Excel kan bedienen die ene aangifte per 3 maanden in 15 minuten uitvoeren.

Afgezien van de omzetbelasting krijg je tot je personeel in dienst neemt met geen enkele "vreemde" belasting te maken, en al helemaal geen enge bedragen - je inkomstenbelasting gaat hoogstens naar beneden doordat je eventueel in aanmerking kunt komen voor ondernemersaftrek, startersaftrek, willekeurige afschrijving en MKB-korting.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Twazerty schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 14:47:
Ik heb iets dergelijks eens aan de boekhouder van mijn vader gevraagd. Ging over bijverdienen in eigen tijd. Dus tot een x bedrag. Niet voor een baas maar voor jezelf. Je hebt geen btw nummer / kvk nodig. Ik dacht dat je per jaar tot 9000 euro mag bijverdienen als neveninkomsten. Je hoeft dan alleen maar je winst op te geven. Als je dus 2500 euro ontvangt tel je daar alle gemaakte kosten af. Dus bv de aanschaf van SD kaartjes oid moet je dan van die 2500 euro afhalen. Ook de aanschaf van je fototoestel kun je er aftrekken. Ofwel je geeft alleen de nettowinst op aan de belasting. Voor jezelf houd je gewoon een lijstje met in en uitgaven bij. Bonnen kun je ook gewoon schrijven. Niet over BTW praten e.d.

Ben overigens student. Het bedrag wat je mag bijverdienen ligt bij iedereen anders. Ik moet er voor zorgen dat ik niet over de 9000 per jaar ga anders krijg ik stuk minder studiefinanciering. Wat het bedrag is zou je zelf uit moeten zoeken.
Vergeet overigens niet dat die camera van 2500e over meerdere jaren afgeschreven dient te worden. En dat je technisch gezien de niet bedrijfs foto's die je er mee maakt procentueel moet verrekenen met de teruggekregen btw. (achja regelzucht ;))

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

curry684 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 15:08:
[...]

Dit is dus onzin en heel wat anders dan je impliceerde met 'vreemde belastingen die je niet in de kouwe kleren gaan zitten'. Je krijgt eventueel te maken met omzetbelasting oftewel BTW, die je gewoon afdraagt als zijnde het verschil tussen je geinde en betaalde BTW - daar ben je dus kostenneutraal in, en voor een kleine eenmanszaak kan iedereen die Excel kan bedienen die ene aangifte per 3 maanden in 15 minuten uitvoeren.

Afgezien van de omzetbelasting krijg je tot je personeel in dienst neemt met geen enkele "vreemde" belasting te maken, en al helemaal geen enge bedragen - je inkomstenbelasting gaat hoogstens naar beneden doordat je eventueel in aanmerking kunt komen voor ondernemersaftrek, startersaftrek, willekeurige afschrijving en MKB-korting.
Dan is het een beetje verkeerd over gekomen.. Ik bedoelde met "vreemde belastingen" meer de soorten waar je als persoon niet mee te maken zal hebben.. Verkijk je trouwens niet op de kosten die hier aan hangen hoor.. Bij de startersdag van de KvK vertellen ze ook dat dit voor een beginnend bedrijf (dat nog niet optimaal draait) best op kan lopen.. Er zijn inderdaad verschillende regelingen voor ondernemers/starters, maar dit weegt niet tegen elkaar op..

• curry684

curry684

Ik schijn zelf al een aantal jaren een bedrijf te hebben met personeel e.d., en echt er zijn geen vreemde belastingen waar je als starter mee te maken krijgt hoor :P En op de startersdagen van de KvK lopen alleen de kneusjes van de afdelingen rond die geen enkel inhoudelijk verstand van zaken hebben - de KvK en Belastingdienst medewerkers die daar aanwezig zijn moet je geen complexere vragen willen stellen dan 'hoe schrijf ik me in' en 'hoe krijg ik een btw-nummer'.

[ Voor 47% gewijzigd door curry684 op 17-12-2008 10:32 ]

Verwijderd

*gniffle* True, true.. :P Ik moet zeggen dat ik er zelf (nog) niet in zit, dus dat ik ook maar gewoon af ga op wat ik te horen krijg :) Maar goed om te weten dat dit dan wel rendabel is als beginnend bedrijf.. Daar kunnen we wat mee :D

• curry684

curry684

Naja ik ken jouw specifieke situatie niet dus kan zijn dat ik daarin iets mis, als je bijv. een winkel wil beginnen kun je wel tegen dingen als vestigingsvergunningen en hinderwetvrijstellingen aanlopen, dat zijn wel dingen die je aardig in de problemen kunnen helpen. Maar de Belastingdienst is voor startende ondernemers echt de liefheid zelve, en de vreemdste dingen die je gaat meemaken met hun is dat ze feitelijk voor starters aftrekposten gaan suggereren waar je zelf wellicht niet van wist en dat ze je een SO-formulier gaan opsturen vanaf je 2e jaar.

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja als startende ondernemer, kan je tot zon 25000 euro winst maken zonder ook maar een cent belasting te betalen(IB) als je alles goed doet, met alle aftrekposten die je hebt. Echt heerlijk, moet je er geen dienstbetrekking bij hebben offcourse. Nee inderdaad curry 684, startende ondernemers worden echt in de watte gelegd, en terecht ook offcourse, zeker voor de personen die met niks beginnen. Klanten van mij staan vaak raar te kijken als ze hun kopie aangifte van ons krijgen en daarop staat dat ze nauwelijks hoeven te betalen, echt leuk gewoon.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Verwijderd

Hmm.. Wel erg interessant (ook voor mij) :P

• curry684

curry684

Speedy55 schreef op donderdag 18 december 2008 @ 09:36:
Ja als startende ondernemer, kan je tot zon 25000 euro winst maken zonder ook maar een cent belasting te betalen(IB) als je alles goed doet, met alle aftrekposten die je hebt. Echt heerlijk, moet je er geen dienstbetrekking bij hebben offcourse. Nee inderdaad curry 684, startende ondernemers worden echt in de watte gelegd, en terecht ook offcourse, zeker voor de personen die met niks beginnen. Klanten van mij staan vaak raar te kijken als ze hun kopie aangifte van ons krijgen en daarop staat dat ze nauwelijks hoeven te betalen, echt leuk gewoon.
Not to mention dat je ook nog de uitstelregeling hebt als je via een accountant werkt :9~

Pagina: 1