Meerdere dualbooting

Pagina: 1
Acties:

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:40
Hallo,

Ik heb me net een nieuwe harde schijf gekocht, en ik dacht ach ja, ruimte zat... Ik zou dus graag wat linux gedoe bijdraaien. Nu is het wel zo dat moest die harde schijf nou toch te vol geraken dat ik dan gewoon weer Vista als standaard zou kunnen, ik hoop dat dit geen probleem is?

Verder vraag ik me af in welke volgorde ik alles moet installeren, hieronder een lijstje met welke besturingssystemen die ik eens ga uit proberen:

-Vista
-XP
-Centos
-Ubuntu
-Open Suse

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou eerst XP, daarna Vista en de Linuxxen als laatste installeren ivm de Grub bootloader.

Succes.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 19:20

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Is het dan niet het beste om je linux distributies in een virtuele machine te draaien? misschien is het idd wel zonde om uren hierin te steken terwijl je deze kan virtualiseren en mee kan testen wat je wilt.

Maar als je het toch nog fysiek wil installeren, moet je wel rekening houden dat XP moeilijk NA vista geinstalleerd kan worden, en Windows besturingssystemen de nare eigenschap hebben om andere bootloaders (LILO / GRUB) te negeren en hun eigen hieroverheen te zetten, met als gevolg dat je Linux distro's onbruikbaar worden.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat is trouwens het nut van 3 Linuxen? Op wat kleine dingen (o.a. yum vs. apt-get) zit er niet zoveel verschil in. CentOS is wat meer op servergebruik gericht, maar valt ook prima in te stellen voor desktopgebruik, Ubuntu visa versa.

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:40
Nou zit er aan te denken Suse weg te laten, CentOs is inderdaad ook de bedoeling om echt in text-mode te gaan en als server te gebruiken. Ubuntu is daarin tegen om wat verandering aan te brengen. Verder vind ik virtualisatie kan wel nog voor XP, maar bv. als ik CentOs als server ga gebruiken vind ik dit nutteloos, eveneens Ubuntu. Zit me trouwens af te vragen of ik voor CentOs en Ubuntu zelfde swap kan gebruiken en gedeelde partitie voor de andere bestanden...

---

Heb er eens goed over nagedacht, Ubuntu vraagt niet veel van PC als je het bekijkt, en ga ik persoonljik gewoon gebruiken om eens af te wisselen en te experimenteren, ga ik virtueel draaien. Centos ga ik dan gewoon fysiek doen. Nu ik denk dat ik eerst Vista ga installeren, ik geloof dat je met Partition Magic het MBR kan wijzigen, want heb wat rondgesurft en hoor vaak dat confligt met GRUB en die van Vista wel voorkomt...

[ Voor 31% gewijzigd door Lorduh op 15-12-2008 16:06 ]