Toon posts:

[Vista/XP] Traag netwerk draadloos*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Iedereen,

Ik heb een vraag aan de mensen die verstand hebben van netwerken. Het volgende gebeurt, Ik heb sinds enkele weken draad(hope)loos internet. Ik wilde hier eigenlijk niet aan maar omdat er een kleine onderweg is zal ik om veiligheidsredenen mijn netwerk draad(hope)loos moeten maken. Echter is dit netwerk ontzettend traag en ik heb geen flauw idee waar het aan kan liggen. Daar waar 54.0 Mbps op de doos staat heb ik maar 0,6 MBps tot 0.8 MBps. Dit vindt ik wel heel erg traag voor iets dat tot veel meer in staat is. Ik heb al diverse tweaks geprobeerd even als alle opties een voor een uit geschakeld hebben. Echter maakt dit geen *piep* uit, het netwerk blijft traag. Zou iemand mij hier mee kunnen helpen? Mijn netwerk ziet er als volgt uit:

Netwerk:
- 1 linksys router: WAG200G (ondersteund B/G netwerk)
- 1 computer met Windows Vista Ultimate (updated)
- 1 computer met Windows Professional (updated)
- 1 laptop met Windows MCE (Media Center Edition) (updated): Deze heb ik echter altijd bij me vanwege school, het gaat dus echt om de twee desktops.

Netwerk kaarten:
- XP pro: Linksys WMP54G
- Vista Ultimate: ICIDU, model onbekend

Beveiliging computers:
- Vista computer: Norton N360 (alles in een)
- XP pro computer: Avast anti-virus en windows firewall
- MCE laptop: Norton N360 (alles in een)
- Diverse anti-spyware programma's

Beveiliging router: (ingesteld)
- WPA2 enabled
- SSID broadcast disabled
- MAC filtering enabled
- NAT enabled
- Firewall enabled

Afstand tot de router: minder dan 10 meter
Alvast mijn eeuwige dank voor een oplossing.

Met vriendelijke groet,

Dokter Computer

Verwijderd

Minder dan tien meter? Trek een kabeltje. ik kan me niet voorstellen dat de zwangerschap invloed heeft op de bekabeling van je huis.
Ennieweej, tien meter zegt niets - als daar muren of vloeren tussen zitten met metaal of wterleidingen kan dat het signaal volkomen verpesten. Het beste wat je kunt proberen is di PC en het AP eens door het huis te verplaatsen, kijken wanneer ze het wel en niet goed doen, en zo bepalen waar je storende factor zit.

Je hebt trouwens niet gemeld wat de signaalsterkte is volgens Windows en of je Windows gebruikt of het meegeleverde tooltje van je netwerkkaart.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Minor titlechange :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 21:53:
Minder dan tien meter? Trek een kabeltje. ik kan me niet voorstellen dat de zwangerschap invloed heeft op de bekabeling van je huis.
Ennieweej, tien meter zegt niets - als daar muren of vloeren tussen zitten met metaal of wterleidingen kan dat het signaal volkomen verpesten. Het beste wat je kunt proberen is di PC en het AP eens door het huis te verplaatsen, kijken wanneer ze het wel en niet goed doen, en zo bepalen waar je storende factor zit.

Je hebt trouwens niet gemeld wat de signaalsterkte is volgens Windows en of je Windows gebruikt of het meegeleverde tooltje van je netwerkkaart.
De afstand is minder dan 10 meter, draadloos. Als ik een kabel moet leggen dan ben ik zeker meer als 20 meter kwijt. Maar voor zover ik weet zitten er geen storende factoren in. Het enige wat ik me kan bedenken zijn de electriciteit leidingen in de muren voor de stopcontacten. Verder zijn er geen stoorzenders en heb ik een "clear line of side" tussen router en computer.

Voor wat betreft de bekabeling, langs de muren is het geen probleem. Echter moet ik nog wel langs een paar deuren en dan de kamer zelf nog waar de computer staat. Waarom ik voor draadloos gekozen heb is simpel, als de kleine over een aantal maanden of na een jaar gaat lopen dan kan ze er niet over struikelen. En ik moet eerlijk zeggen, je kunt me beter aan een computer laten sleutelen dan een vloer, haha. Dus ik ben niet handig genoeg om het draadje weg te werken.

Ik gebruik verder geen tooltjes, tenminste, tijdens de installatie zijn die niet mee geleverd dus ik maak gebruik van windows zelf. De signaalsterke is op de Vista computer zeer goed (4 streepjes) en op de XP computer net zo of zelfs uitstekend. Internet is wel volle bak (3 Mbps down/512 kbps up) en heb ik verder geen problemen mee.

Ik heb voor mezelf nog een oplossing en ik weet niet of het gaat helpen. Ik weet dat mijn router is ingesteld in "mixed mode". Dus hij ondersteund zowel een B netwerk als een G netwerk. Misschien ligt daar het probleem?

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Wanneer haal je door jou aangegeven 0,6 MBps? Tussen lokale pc's? via windows filesharing? bestanden vanaf het internet?

De snelheid is nogal afhankelijk van een groot aantal factoren, test het eerst eens enkel tussen 2 pc's binnen je netwerk. Waar je sowieso rekening mee dient te houden is dat jouw draadloze router in mbps rekent (megabits) en jij hier een waarde in MBps geeft (megabytes), dat maakt een nogal groot verschil, zeggen (factor 10 (grofweg)). Test het ook met een enkele pc op wifi, de ander op een LAN poort.

Hiernaast is windows filesharing uitermate slecht voor het testen van transfer snelheden. Gebruik voor het testen van je netwerk Iperf. Dit is een tool die de netwerk snelheid test onafhankelijk van factoren zoals de hardeschijf. (zie google :P)

Het instellen van je draadloze router op een vaste standaard (b of g) kan helpen, zo had dit bij mijn wireless N router zeker effect. Hiernaast is ook de codering die je gebruikt van belang. WEP of WPA?

Vervolgens wil ik graag opmerken dat je een iets duidelijkere situatie schets zal moeten geven om voor ons een duidelijk beeld te vormen. Zo mis ik de bron en doelen van de bestands overdrachten, de specifieke apparatuur per pc, (pc 1 een wifi b kaartje, pc 2 ook wifi alleen dan op g? (ik noem maar wat)).Zitten ze beiden op wifi, dan deel je de 54mbps, wat resulteert in 24 mbps per pc. Dan kom je al meer in de richting.

Wanneer haal je deze snelheden precies? Tussen welke pc's? Hoe zitten deze exact aangesloten?

Kortom, we hebben een duidelijker beeld nodig willen we hier wijzer uit worden, van te voren wil ik je wel vast meegeven dat je de geadverteerde 54 mbps nooit gaat halen... :z

on a side note: clear line of sight

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer haal je door jou aangegeven 0,6 MBps? Tussen lokale pc's? via windows filesharing? bestanden vanaf het internet?
Ja, tussen lokale pc's en de snelheid is vrijwel constant. Bij een goed moment zal hij hooguit 1,2 Mb halen maar meer dan dat is het niet.
De snelheid is nogal afhankelijk van een groot aantal factoren, test het eerst eens enkel tussen 2 pc's binnen je netwerk. Waar je sowieso rekening mee dient te houden is dat jouw draadloze router in mbps rekent (megabits) en jij hier een waarde in MBps geeft (megabytes), dat maakt een nogal groot verschil, zeggen (factor 10 (grofweg)). Test het ook met een enkele pc op wifi, de ander op een LAN poort.
Sorry, ik zat te slapen denk ik. Het klopt wat je zegt.
Hiernaast is windows filesharing uitermate slecht voor het testen van transfer snelheden. Gebruik voor het testen van je netwerk Iperf. Dit is een tool die de netwerk snelheid test onafhankelijk van factoren zoals de hardeschijf. (zie google )
Oke, ik zal eens proberen. Echter hoe ga ik een linux prog onder windows werkend krijgen?
Het instellen van je draadloze router op een vaste standaard (b of g) kan helpen, zo had dit bij mijn wireless N router zeker effect. Hiernaast is ook de codering die je gebruikt van belang. WEP of WPA?
De codering is op dit moment WPA2 zoals boven vermeld. Ook de overige instellingen staan bovenaan beschreven.
Vervolgens wil ik graag opmerken dat je een iets duidelijkere situatie schets zal moeten geven om voor ons een duidelijk beeld te vormen. Zo mis ik de bron en doelen van de bestands overdrachten, de specifieke apparatuur per pc, (pc 1 een wifi b kaartje, pc 2 ook wifi alleen dan op g? (ik noem maar wat)).Zitten ze beiden op wifi, dan deel je de 54mbps, wat resulteert in 24 mbps per pc. Dan kom je al meer in de richting.
Beide kaartjes inclusief router ondersteunen een G netwerk en zouden in theorie 54 Mbps moeten zijn. Voor zover ik weet zitten ze op Wi-Fi
Wanneer haal je deze snelheden precies? Tussen welke pc's? Hoe zitten deze exact aangesloten?
Ze zijn beide draadloos en zoals boven aangegeven is het de verbinding op het lokale netwerk. Van internet heb ik geen last. De snelheden worden constant gehouden. Ik heb hem al “stabieler” gekregen maar niet sneller. Ik heb nu een transfer open staan met een FTP server en op dit moment geeft hij 535 Kbps.
Kortom, we hebben een duidelijker beeld nodig willen we hier wijzer uit worden, van te voren wil ik je wel vast meegeven dat je de geadverteerde 54 mbps nooit gaat halen...
Dit is al bekend, het is een theoretische snelheid.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2008 18:04 ]

Pagina: 1