4 HDs - Hoe deze te plaatsen in een Antec P182?

Pagina: 1
Acties:

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 08:40
Ik heb dus een Antec P182 met 2 WD SE16 640GB disken besteld en wil daar zelf nog 2x 160GB Maxtors bij plaatsen uit een vorig systeem. Nu vraag ik me af wat de beste verdeling voor deze disken is, alles in de lower harddisk cage, of toch 2 aan 2 verdelen over de onderste en bovenste cages.

Er komt nl. ook nog een P6T Deluxe X58 based mobo in, een i7 920 CPU (die ik op 3.5Ghz wil laten draaien) en een GTX260. De CPU zal gekoeld worden door een Noctua NH-U12P SE1366, maar goed, koeler als de omgevings temperatuur zal die de CPU wel niet krijgen dus wil ik het bovenste gedeelte van de P182 zo koel mogelijk houden. Boven in 2 disken plaatsen zal niet in positieve zin bijdragen aan de temperaturen.

Maar als ik alle 4 disken onderin doe, wordt het zaakje onderin dan niet te warm? Er zit weliswaar een fan achter die onderste cage en ook in de PSU (HX620) zit natuurlijk wel een fan, maar om nu met 4 disken dit luchtkanaal voor 80% te blokkeren is wellicht ook niet handig, ik vermoed dat als die disken te lang op te hoge temps draaien ze ook wel de geest gaan geven... En doordat de intake van de PSU warmer wordt zal de fan van die PSU ook weer harder gaan draaien met meer lawaai tot gevolg... Of zie ik dit alles te somber in en is 4 disken onderin geen probleem met die kast? Wat is wijsheid :? ?

[ Voor 1% gewijzigd door The_Big_Easy op 15-12-2008 14:06 . Reden: typos ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

disks houden dr niet van om onder andere omstandigheden te werken dan dat ze gewend zijn.. als je hdd's uit n hete kast in n veel beter gekoelde monteerd, daardoor kunnen ze dood gaan..

ik zou ze trouwens 2 per cage, met tussenruimte, monteren :)

• Softmore
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:24
AlexanderB schreef op maandag 15 december 2008 @ 14:30:
disks houden dr niet van om onder andere omstandigheden te werken dan dat ze gewend zijn.. als je hdd's uit n hete kast in n veel beter gekoelde monteerd, daardoor kunnen ze dood gaan..
...
Dus als ik jou lijn doortrek, dan mag ik mijn pc ook nooit uitschakelen.

Bij het afzetten van mijn pc daalt namelijk de omgevingstemperatuur van de harde schijven, waardoor ze zelf mettertijd ook in temperatuur dalen.
Een paar uur later start ik de pc opnieuw op en wordt alles weer warmer.

Is dit niet precies hetzelfde proces als de harde schijven in een andere pc inbouwen met de nodige rusttijd tussenin?

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:08
Wat is wijsheid? Zou beginnen met ze allemaal onderin hangen, moet prima kunnen. Houd temps even in de gaten, maar verwacht dat dit niet zo gek hoog wordt. Anders 1 of 2 bovenin hangen, maar past dit wel met je lange kaart? (die GTX260 is niet echt kort ofzo)

Lijkt me tevens ook meest logische oplossing ;)

Mocht dit nog niet oplossen eventueel andere kast? :P Ben persoonlijk niet al te grote fan van Antec, heb deze kast ook in mijn handen gehad, maar vindt binnenkant veelste krap om der zoveel "zooi" als jij hebt in te hangen...

Specs!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Softmore schreef op maandag 15 december 2008 @ 14:34:
[...]

Dus als ik jou lijn doortrek, dan mag ik mijn pc ook nooit uitschakelen.

Bij het afzetten van mijn pc daalt namelijk de omgevingstemperatuur van de harde schijven, waardoor ze zelf mettertijd ook in temperatuur dalen.
Een paar uur later start ik de pc opnieuw op en wordt alles weer warmer.

Is dit niet precies hetzelfde proces als de harde schijven in een andere pc inbouwen met de nodige rusttijd tussenin?
euh, ja, dat is dus *ook* slecht.. hoe vaker aan/uit (stop start of thermisch) hoe sneller je schijven dood zijn.. ;)

en ik bedoelde meer as opposed to schijven gaan dood van hitte, want dat is onwaar, schijven gaan meestal dood door stop/start cycles of verandering van omgeving (of door schokken/stoten/laten vallen)

• The_Big_Easy
GoldenBatt schreef op maandag 15 december 2008 @ 14:43:
Wat is wijsheid? Zou beginnen met ze allemaal onderin hangen, moet prima kunnen. Houd temps even in de gaten, maar verwacht dat dit niet zo gek hoog wordt. Anders 1 of 2 bovenin hangen, maar past dit wel met je lange kaart? (die GTX260 is niet echt kort ofzo)

Lijkt me tevens ook meest logische oplossing ;)

Mocht dit nog niet oplossen eventueel andere kast? :P Ben persoonlijk niet al te grote fan van Antec, heb deze kast ook in mijn handen gehad, maar vindt binnenkant veelste krap om der zoveel "zooi" als jij hebt in te hangen...
Hoeveel ruimte zit er tussen de disken dan als ik ze alle 4 onderin zou doen? En loop je het risico om met een dergelijke setup boven de recommended operating temps van de disken uit te komen? Of loopt het daarmee niet zo'n vaart en gaan disken zoals AlexanderB hierboven al opmerkte vooral/vnl dood door de start/stop cycli die ze te verduren krijgen?

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:53
Ik zou ze gewoon 4 in 1 kooi doen. Ze worden als het goed is toch gekoeld, dus dat maakt geen ene k*t uit.

Het enige wat er is met hardeschijven is dat je het beste de monteringsrichting niet kunt veranderen, dus verticaal moet verticaal blijven en horizontaal horizontaal. Dat ivm gelijke afslijting van de lagers.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
BlackWhizz schreef op maandag 15 december 2008 @ 15:34:
Ik zou ze gewoon 4 in 1 kooi doen. Ze worden als het goed is toch gekoeld, dus dat maakt geen ene k*t uit.

Het enige wat er is met hardeschijven is dat je het beste de monteringsrichting niet kunt veranderen, dus verticaal moet verticaal blijven en horizontaal horizontaal. Dat ivm gelijke afslijting van de lagers.
Huidige schijven hebben toch vloeistoflagers?

specs

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:08
The_Big_Easy schreef op maandag 15 december 2008 @ 15:15:
[...]

Hoeveel ruimte zit er tussen de disken dan als ik ze alle 4 onderin zou doen? En loop je het risico om met een dergelijke setup boven de recommended operating temps van de disken uit te komen? Of loopt het daarmee niet zo'n vaart en gaan disken zoals AlexanderB hierboven al opmerkte vooral/vnl dood door de start/stop cycli die ze te verduren krijgen?
Genoeg ruimte zover ik weet. Hadden die disks wel die ik destijds in zo'n kast heb gezet ;) En kwa temps zal dat prima gaan, zou t alleen wel ff keer controleren, maar wees daar maar niet zo bang voor ;) En inderdaad wat AlexanderB zegt. Ik denk inderdaad ook dat disk sneller dood gaat door vaak aan en uit zetten ;)

Specs!

• The_Big_Easy
BlackWhizz schreef op maandag 15 december 2008 @ 15:34:

Ok, alle 4 onderin dus. Bovendien, zo bedacht ik me net, zal bij gelijke fanspeed en een kleinere opening (doordat 4 HDs de opening deels 'blokkeren') de lucht stroom sneller zijn over de boven/onderkant van de disken. Qua volume zal hoeveelheid lucht die verplaats wordt gelijk blijven, maar het moet door een smallere opening, wellicht maakt het voor de disken dus idd geen drol uit, alleen de intake temp voor de PSU zal wat hoger zijn dan...

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:53
ZO gauw je disks maar lager dan 50 graden zijn maakt het helemaal niets uit.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
AlexanderB schreef op maandag 15 december 2008 @ 14:30:
Ik ben benieuwd hoe je die boude stelling technisch denkt te onderbouwen.
ik zou ze trouwens 2 per cage, met tussenruimte, monteren :)
Ik zou de schijven ook niet al te dicht opelkaar zetten, behalve als je over de volledige hoogte van de 4 schijven rechtstreeks fans hebt blazen (bij de NSK6580 kan dat wel, en ik ben nooit fan geweest van de P serie, en weet niet zeker of het daar ook kan).
AlexanderB schreef op maandag 15 december 2008 @ 14:52:
[...]

euh, ja, dat is dus *ook* slecht.. hoe vaker aan/uit (stop start of thermisch) hoe sneller je schijven dood zijn.. ;)

en ik bedoelde meer as opposed to schijven gaan dood van hitte, want dat is onwaar, schijven gaan meestal dood door stop/start cycles of verandering van omgeving (of door schokken/stoten/laten vallen)
Als je kijkt in de specificaties van schijven, zie je daar zowel start/stop-cycli als draaiuren gespecificeerd staan. Beide zijn belachelijk hoge getallen dus daar loop je in de praktijk gewoon nauwelijks tegenaan. Hitte kan slecht zijn omdat de op de schijven aanwezige elco's sneller slijten en mogelijk de vloeibare lagers ook. Verandering van omgeving (temperatuur, transporteren) kan eigenlijk alleen slijtage of schade veroorzaken als dit gebeurt terwijl de schijf in bedrijf is of als er condensvorming ontstaat bij te snel weer in bedrijf nemen. Op zijn kant of kop hangen als de schijf anders gewend is zou slecht kunnen zijn, maar dat is met vloeibare lagers al een veel kleiner probleem dan vroeger. Afkoelen en opwarmen door in- en uitschakelen valt onder start- en stopcylci en is geen groot probleem. Zorg wel dat je in kwetsbare toepassingen schijven gebruikt die de koppen netjes naast de plaat parkeren, dat scheelt ook een hoop.

[ Voor 57% gewijzigd door mae-t.net op 16-12-2008 02:04 ]

Verwijderd

Normaal is het geen probleem om ze alle 4 ondereen te plaatsen ze worden toch gekoeld.
In de gekozen kast zal dit trouwens de enigste oplossing zijn met je gtx260 vga kaart. De gtx260 is te lang zodat je de hd case in het midden er moet uithalen om je kaart in de kast te krijgen. Heb zelf redelijk wat problemen gehad om een kast te vinden die de gtx260 samen met 7hd's kan hebben zonder een oven te worden.

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
The_Big_Easy schreef op maandag 15 december 2008 @ 15:50:
zal bij gelijke fanspeed en een kleinere opening (doordat 4 HDs de opening deels 'blokkeren') de lucht stroom sneller zijn over de boven/onderkant van de disken. Qua volume zal hoeveelheid lucht die verplaats wordt gelijk blijven, maar het moet door een smallere opening, wellicht maakt het voor de disken dus idd geen drol uit, alleen de intake temp voor de PSU zal wat hoger zijn dan...
Nee, het volume dat de fan verplaatst heeft ook te maken met de MAP (Maximum Air Pressure), zo zal een fan met een erg lage MAP als je 'm plat op tafel legt wel gewoon blijven draaien, maar het volume dat verplaatst word is 0, is de MAP hoog genoeg dan zal de fan los komen van de tafel, bouw er een paar op wat piepschuim met een plastic zak en wat gaten en je hebt een hovercraft ;)

De temperatuur van de lucht bovenin de kast zal nagenoeg gelijk blijven of de HDD's nu boven of onderin zitten (is wel afhankelijk van de mate waarin de luchtstroom beperkt word door de HDD's onderin of bovenin) de dissipatie (warmte afgifte) van de HDD's blijft immers gelijk.

Overigens heb ik ooit een artikel van Seagate gelezen en daarin gingen HDD's eerder kapot als ze erg goed gekoeld werden, helaas nooit meer kunnen vinden.

[ Voor 2% gewijzigd door KILLorBE op 16-12-2008 17:37 . Reden: Iets duidelijker gemaakt. ]

Verwijderd

Gewoon onderin stoppen. Ik heb zelf ook 4 HD's met bijna dezelfde kast, de P180. Als ik nu even snel naar de temp. kijk zijn ze een nette 35*C.
Pagina: 1