LAN werkt wired, maar niet wireless

Pagina: 1
Acties:

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-03 16:24
De situatieschets:
Mijn netwerk bestaat uit twee PC's (1x desktop, 1x laptop), een kabelmodem (merk nu even niet bekend) en een Netgear RangeMax Next wireless router (WNDR3300). De PC draait op Windows XP SP2 en de laptop op VISTA Home premium.

De laptop maakt draadloos contact met de router, de PC heeft een bekabelde verbinding.

Het probleem:
Ik heb altijd een netwerk tussen mijn PC en mijn laptop gehad. Op beide PC's kon ik bestanden benaderen in de mappen die ik als gedeelde mappen had aangegeven. Totdat ik een nieuwe draadloze router gekocht en aangesloten had.

Zowel mijn PC (bekabeld) als mijn laptop (wireless) hebben prima contact met het internet. Beide apparaten kunnen de router pingen en hebben een goede internetverbinding. Echter, mijn laptop ziet mijn PC niet meer (en vice versa).

In het Vista netwerkcentrum zijn alleen de router en de eigen laptop zichtbaar, terwijl alle apparaten (pc & laptop) in dezelfde werkgroep zitten. Op het moment dat ik de laptop bekabeld aansluit op de router, is mijn PC wel benaderbaar... alleen met de wireless verbinding dus niet...

Nou heb ik alle instellingen van de router doorgelopen, maar ik kan niet bedenken waar het probleem zit. Bij het wireless benaderen van de gedeelde mappen op de PC (via een snelkoppeling op de laptop) krijg ik een foutmelding dat de DNS naam "\\DESKTOP" (is de computernaam van de PC) niet juist is, en dat er wellicht een typefout gemaakt is...

Wie helpt mij... ik heb het idee dat het iets heel simpels is dat ik over het hoofd zie....

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:59

pistole

Frutter

Krijgen je laptop en werkstation ip-adressen die in hetzelfde subnet zitten?

Ik frut, dus ik epibreer

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:20
Ik kan in mijn router instellen dat wireless clients geen toegang hebben tot de rest van het netwerk. Heb je uitgesloten dat dat bij jou ook niet het geval is?

Probeer het eens met alleen de IP adressen. Dus niet \\desktop maar bijvoorbeeld 192.168.1.50.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:20
En even voor de zekerheid: de bedrade clients staan nu ook op de draadloze router aangesloten toch? Dus hetzelfde apparaat dat de draadloze IP's uitdeelt.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Los van de bovenstaande suggesties:

Als wat voorn type netwerk staat je vista systeem ingesteld? Vista is hier nogal een zeur mee, en zet het
regelmatig wel eens om naar 'publiek netwerk', zet deze op prive, schakel bestand deling in, en het moet weer gaan...

Mijn vista laptop is zo ook wel eens de weg kwijt, corrigeren van de instellingen en af een toe een reboot (om de netwerk discovery aan te zwengelen) doet wonderen.

Uiteraard nadat je de subnets en router afscherming hebt uitgesloten...

• goldcard
Thnx voor jullie snelle reacties! Hierbij een aantal antwoorden van mijn kant.
HenkEisDS schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:31:
En even voor de zekerheid: de bedrade clients staan nu ook op de draadloze router aangesloten toch? Dus hetzelfde apparaat dat de draadloze IP's uitdeelt.
Ja, de bedrade clients staan op de draadloze router aangesloten ja.
Krijgen je laptop en werkstation ip-adressen die in hetzelfde subnet zitten?
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik daar erg weinig van weet. De instellingen van de PC en de laptop staan op automatisch accepteren van IP + subnet. In de router heb ik hier nog niet uitgebreid naar gekeken. Hebben jullie wellicht een handige walkthrough voor het instellen van subnets en het toekennen van IP adressen? Ik weet dat ik in de instellingen van mijn router wel de ranges kan opgeven. Mijn router herkent overigens wel beide clients (inclusief de MAC adressen).
Als wat voorn type netwerk staat je vista systeem ingesteld? Vista is hier nogal een zeur mee, en zet het
regelmatig wel eens om naar 'publiek netwerk', zet deze op prive, schakel bestand deling in, en het moet weer gaan...
Hier ga ik zeker even naar kijken.

Helaas kan ik pas morgen weer fysiek bij het netwerk (ben tot die tijd niet thuis), maar ik zal dan zeker naar alle bovengenoemde opties kijken.

• goldcard
wasted247 schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:34:
Thnx voor de tip! Dit werkt perfect! Moet zeggen dat de uitleg bij de VISTA instellingen niet echt super zijn...
Pagina: 1