Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Excel autonummering bij printen

Pagina: 1
Acties:

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-11 12:36

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
het volgende, Ik print regelmatig orderformulieren uit voor mijn boekhouding. Elk order formulier is genummerd waarvan het nummer weer gekoppeld word aan een bepaalde factuur. Factuur 98732 heeft dan bijv. formulier 32. Allemaal niet boeiend.
Nu moet ik weer gaan printen en wat ik nu doe, is de opmaak in excel openen. En handmatig de nummering met 1 verhogen en weer printen. Is er een mogelijkheid om 1 bepaalde cell in excel te programmeren dat deze per x dat de pagina geprint word 1 word verhoogt? Dus als ik nu 200 formulieren ga printen dat deze automatisch van 1-200 of van 201-400 genummerd gaan worden?

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 17:06

Dido

heforshe

Je print dus een Excel-document?

Ik zat namelijke ven te denken aan wat ik jaren geleden deed: een formulier maken in Word, mailmergen met een Excelletje met de gewenste nummers, en klaar is Klara.

Vanuit Excel kan ik geen mail-merge opties vinden (is het ook niet voor, natuurlijk).

Wat betekent mijn avatar?

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
Ja, ik print idd. vanuit Excel. De functie die ik zoek zit overigens wel in Quark. In Indesign kan ik deze weer niet vinden. Ik weet alleen dat het mogelijk is. Ooit eens een boekhouder gehad die dat ook zo deed. Per print vanuit excel verhoogt er in één aangegeven cell de nummering met 1.

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-11 18:03
Is misschien niet wat je zoekt, maar ik doe hetzelfde met een klein VBA macrootje.

Na het printen schrijf ik het huidige nummer weg (last_used) als value, en het ordernummer zelf bestaat uit =last_used+1.

Na het printen wordt dan het veld "automatisch" verhoogd met 1

edit: Dus een printknopje maken waarmee het formulier geprint wordt, het nummer weggeschreven wordt en klaar.

[ Voor 17% gewijzigd door treslem op 15-12-2008 11:27 ]

La dolce vita - non farmi ridere

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
treslem schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:21:
Dus een printknopje maken waarmee het formulier geprint wordt, het nummer weggeschreven wordt en klaar.
is het dan niet zo, dat ik alsnog na elke afdruk op printen moet clicken? Dit zou al een hoop schelen hoor, maar het mooiste zou zijn dat ik een pak papier erin leg en als ik na een uurtje terug kom alles mooi klaar is!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad kan je in VBA bijvoorbeeld het BeforePrint event gebruiken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-11 18:03
Redwood schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:29:
[...]
is het dan niet zo, dat ik alsnog na elke afdruk op printen moet clicken? Dit zou al een hoop schelen hoor, maar het mooiste zou zijn dat ik een pak papier erin leg en als ik na een uurtje terug kom alles mooi klaar is!
Dat is maar net hoe creatief je bent.
Je kan in een msgbox laten vragen hoeveel formulieren je wilt printen, en dan de printopdracht (lees macro) laten uitvoeren een x aantal keer, of als dat te ver gaat het print commando een aantal keer in een macro zetten en die x keer laten uitvoeren.(print form, print form, print form, print form, print form etc.etc.)
De systematiek voor het ophogen is de basis, hoever je het "mooi" wilt maken ligt geheel en al bij jou.

[ Voor 4% gewijzigd door treslem op 15-12-2008 11:43 ]

La dolce vita - non farmi ridere

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
Opgelost met een Macro. Niet de chiqueste oplossing, maar wel functioneel

startjob = InputBox("Nummering vanaf")

endjob = InputBox("Nummering tot en met")

For thisjob = startjob To endjob

Range("F12").Select

ActiveCell.FormulaR1C1 = thisjob

ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut

Next

End Sub

Pagina: 1