• cheeks
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 21:56
Ik heb sinds vrijdag een nieuw Mobo/geheugen/proc
Gigabyte X58 UD5
OCZ 1333 c7 triple channel
Core i7 920

met de volgende hardware die al een goede poos goed heeft gedraait:
Creative X-fi extreme music
Nvidia 9600 GT
2 X raptor 36 gb (raid 0)
een paar andere hdd's
Intel pro 1000m netwerk kaartje
Cooler Master realpower 700 watt
Nu loop ik tegen een probleem aan:

Bijna niks boot, vista wil wel booten en instaleert geheel zonder problem hoef niet eens raid drivers te installeren.
XP installatie boot wel maar loopt naar het laden van drivers spontaan vast.
Ubuntu wil niet booten naar live en krijg ik ook niet aan de praat
Hirens boot cd (en daarbij meeste test programmas voor mij) wil niet booten, blijft haken op veryfying DMI pool

XP (prof en x64 dus waarschijnlijk ook wel w2k3) zoals ik zei loopt spontaan vast en ik wordt getrakteerd op een blauw scherm, ik zit op het moment op mijn werk dus kan hem niet noteren maar hij zeurt over de HDDS.

Als ik er geen hardware behalve het nodige er aan hang (mobo, proc, een bankje geheugen, video kaart en de cd speler) geeft deze hetzelfde probleem

even voor duidelijkheid:
Ik heb mijn raid array al opnieuw opgebouwt
Geheugen staat goed ingesteld (1066 c7 @ 1.5 of 1333 c7 @ 1.66 (1.65 krijg ik niet als optie)
Standaard overklok functies heb ik uitgezet (intel turbo technology)
Bios revisie f3 (de laatste)

Ik denk dat het moederbord stuk is maar ik wil graag even weten als ik hier nog wat aan kan doen of als ik hem naar de RMA moet sturen

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

heb je dehttp://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492 (Hangen en Opstartproblemen troubleshooter) al doorgenomen ?? O-)

Signature

• cheeks
Ja de meeste van die stappen heb ik al doorgenomen

Punt is wel dat het probleem denk ik niet in die fase zit

• BGB4rn

BGB4rn

wel toch omdat alleen vista werkt en xp en linux niet ....

Signature

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 16:34

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

cheeks schreef op maandag 15 december 2008 @ 09:48:
Ja de meeste van die stappen heb ik al doorgenomen

Punt is wel dat het probleem denk ik niet in die fase zit
Door te testen hoef je niet meer te denken, maar weet je waar het probleem zit...
Als ik jou was, zou ik eerst nog eens het geheugen gaan testen met bijv. Memtest...

• cheeks
woelders schreef op maandag 15 december 2008 @ 10:26:
[...]

Door te testen hoef je niet meer te denken, maar weet je waar het probleem zit...
Als ik jou was, zou ik eerst nog eens het geheugen gaan testen met bijv. Memtest...
Memtest wil niet booten dus dat gaat nogal lastig

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Memtest werkt toch bijna altijd?

Verwijder eerst alle hardware uit de kast, dus alles wat niet nodig is om op te starten verwijderen.
Ga eens met de bios spelen, bios op langzaam zetten of met optimized(snel) en memtest proberen.

Anders toch het geheugen gaan tweaken, dus helemaal met de hand instelllen. Losser instellen, hoger voltages(zoek eerst uit wat mag voordat je het defect maakt).

[ Voor 15% gewijzigd door jan99999 op 15-12-2008 10:46 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 16:34

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zelfs memtest loopt vast? Da's wel héél vreemd...

Ik zat eerst nog even te denken aan jouw opmerking dat je bij Vista niet eens RAID-drivers hoefde te installeren en dat daardoor de overige OS-en geen array kunnen vinden (en dus niet 'vast' lopen maar gewoon niet door kunnen booten), maar als zelfs memtest het niet doet heb je óf iets niet goed aangesloten (onwaarschijnlijk in dit geval) óf is je hardware daadwerkelijk kaduuk. Ik neig dan nog steeds naar je geheugen, of misschien je moederbord maar het is vreemd dat Vista wél goed draait...

• cheeks
Ik heb denk ik het probleem heb.

De Raid bios van intel

XP/linux/hirens starten wel gewoon op als ik deze uit zet

Verklaart waarschijnlijk ook waarom deze niet geinstaleert hoeft te worden met Vista deze zit er denk ik al in, maar dit betekent wel dat ik dus geen raid kan draaien met XP.

Iemand een oplossing hiervoor? (en anders hoe je vmware aan de praat krijgt onder vista :/)

En anders heb ik twee raptortjes te koop :O

• BGB4rn

BGB4rn

kun je dan niet een (el cheapo) RAID controllertje kopen en op je mobo prikken :p

Signature

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 16:49
Kan je de RAID drivers niet op een floppy/cd/usb stick zetten en deze voor het starten van de windows xp installatie laden met F3 (geloof ik)? Of loopt die daar juist op vast?

[ Voor 10% gewijzigd door Soepstengel op 15-12-2008 16:15 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• cheeks
Soepstengel schreef op maandag 15 december 2008 @ 16:14:
Kan je de RAID drivers niet op een floppy/cd/usb stick zetten en deze voor het starten van de windows xp installatie laden met F3 (geloof ik)? Of loopt die daar juist op vast?
Daar loopt die juist vast ja

het zit op punt vant setup laadt windows en press enter to install nadat die de drivers heeft geinstaleert.
f3 drukken heeft geen zin want hij laat het scherm niet eens zien

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Heb je een USB keyboard? Zo ja, dan even in de BIOS USB keyboard support aanzetten, uit mijn hoofd is dat de optie met 'phericals' oid, nummer 4 of 5. Kijk daarna of de Windows XP installatie reageert op het aangeven van aparte RAID drivers.

Je moet overigens de RAID drivers klaar hebben staan en ingeplugd in de pc, want XP gaat wanneer je hebt aangegeven extra drivers te willen opvoeren op een punt van het proces op zoek naar die drivers.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

cheeks schreef op maandag 15 december 2008 @ 17:44:
Daar loopt die juist vast ja

het zit op punt vant setup laadt windows en press enter to install nadat die de drivers heeft geinstaleert.
f3 drukken heeft geen zin want hij laat het scherm niet eens zien
Bij press enter to install ben je al te laat.
Je moet op f3 drukken als dat onder in beeld staat. staat er ook niet zo lang, dus let goed op.

[ Voor 52% gewijzigd door job op 15-12-2008 18:04 ]

• cheeks
Ik weet wanneer ik op f3 moet drukken ik zeg alleen dat het niks uit maakt

en ja usb support staat aan

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
cheeks schreef op maandag 15 december 2008 @ 18:35:
Ik weet wanneer ik op f3 moet drukken ik zeg alleen dat het niks uit maakt

en ja usb support staat aan
je moet niet op f3 drukken maar op f6

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 16:49
Installatie CD van windows xp is dat een SP1/2/3 CD of gewoon helemaal origineel zonder service packs en updates? Kan me iets heugen dat een SP3 cd's vaak wel RAID schijven ondersteund, maar weet het niet zeker.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
Soepstengel schreef op maandag 15 december 2008 @ 19:40:
Installatie CD van windows xp is dat een SP1/2/3 CD of gewoon helemaal origineel zonder service packs en updates? Kan me iets heugen dat een SP3 cd's vaak wel RAID schijven ondersteund, maar weet het niet zeker.
Bij een XP SP2 vraagt hij na een F6 of je extra drivers wilt installeren. Dan op "E" drukken en hij gaat (bij mij) van floppy, drivers zoeken. In mijn geval moest ik 2 drivers installeren (A8N-E jaja oud beestje ;( en ben aan het sparen voor een i7 setup... :9 )

Dit even voor wat meer duidelijkheid in zover het mogelijk is.

[ Voor 0% gewijzigd door guido09 op 15-12-2008 21:42 . Reden: komma's enzo ]

been there, done that, bought the T-shirt

Pagina: 1