Laagweergave luidsprekers - hoe te verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 22:11
Tweakers!
Mijn kennis van electronica gaat niet verder dan 5 jaar natuurkunde op de havo, waarvan een hoop ergens in m'n grijze massa is verdwenen. Dus enige hulp is gewenst.

De situatie: sinds kort ben ik in het bezit van een paartje Amphion Argon 2's (2-weg monitor) die een rendement van 86 dB/W/m hebben. Als versterkingsbron gebruik ik een Primaluna Prologue 2 buizenbak met een maximaal uitgangsvermogen van 40 Watt/kanaal. Dit alles staat in een ruimte van ca. 4 bij 9 m.

Het probleem: de laagweergave schiet als gevolg van een versterker met een beperkt uitgangsvermogen nogal wat tekort. Experimenteren met plaatsing van de speakers heb ik al gedaan, maar levert helaas te weinig op. Ook het eventueel vervangen van de mid/basdriver is niet de meest voor de hand liggende optie.

Mogelijke oplossing dat me vanmiddag te binnen schoot: weerstandje solderen tussen het wisselfilter en de tweeter, zodat de balans in vermogenstoevoer tussen de tweeter en mid/bas-driver wat meer wordt afgestemd op m'n versterker. De volumeknop moet dan wel wat verder worden opengedraaid, maar da's niet erg - die ruimte is er.

Vraag me overigens niet waarom ik zo'n onmogelijke combinatie tussen versterker en speakers heb - die vraag heb ik mezelf al gesteld en het heeft iets met liefde te maken :P

Dus wat ik me afvraag: zijn er luitjes die er iets zinnigs over kunnen zeggen of misschien zelf hebben geëxperimenteerd met dergelijke dingen?

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:39
Ik kan niet inschatten wat het met de kwaliteit van je geluid zal doen, maar het zal zeker een positief effect hebben op de verhouding.

Wellicht is het handig wat je met je setje doet, zodat men in kan schatten wat een goede oplossing is.

Is een extra sub kopen/plaatsen een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door storeman op 14-12-2008 22:34 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Gave versterker! :o

In ieder geval, wat je zou kunnen doen om de algehele kwaliteit te verbeteren is het filter bepakken met zobel-netwerkjes zodat die buizenversterker het wat makkelijker krijgt. Het is wel een KT88-ding. Heb je al eens geprobeerd om een transistorbak eraan te hangen en of het dan in het laag ook werkelijk anders klinkt? Straks zit je een oplossing te zoeken waar het probleem helemaal niet zit.

Je kunt de monitors ook op zuiltjes zetten waarin je woofers doet zodat je de laagweergave een stuk gemakkelijker kunt laten doen. Met een Reckhorn zul je al heel ver komen.

Mooi een Seas L21 erin en het ziet er ook nog eens toppie uit.

@Hieronder: ieuwl. :P

@weerstandidee: Het lijkt me, behalve dat je het rendement dus nóg verder om zeep helpt, niet goed voor de tonale balans. Dan houd je alleen nog maar een piek in het midden over.

[ Voor 22% gewijzigd door Seers op 14-12-2008 22:42 ]

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
fatsoenlijke preamp met bassboost ertussen hangen?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Exphy schreef op zondag 14 december 2008 @ 22:37:
fatsoenlijke preamp met bassboost ertussen hangen?
Fatsoenlijk, pre-amp en bassboost is geen combinatie die ik zelf in één zin zou gebruiken, tenzij het woord "niet" er ook in voor zou komen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Kun je uitleggen dat er precies tekort schiet in het laag?

Die speaker van je zou eigenlijk een uitstekende laagweergave moeten hebben. Niet overdonderend veel, maar wel netjes en strak. De Seas woofer is daar prima toe in staat. Het filter aanpassen zou ik dus ook afraden, temeer omdat je daardoor de balans in het midden door elkaar gaat halen, en dat gaat zeker het laag niet helpen.

Ander punt is misschien wel je versterker. Vermogen lijkt me geen probleem. Met 40 Watt kun je enorm veel herry maken, zeker met een buizenbak. Wat wel vaak een probleem is bij dit soort versterkers is de strakheid van het laag. De dempingsfactor van dergelijke versterkers is niet erg hoog, waardoor het laag nog wel eens niet erg strak is. Misschien moet je toch eens experimenteren met een andere versterker?

Ander punt is misschien de ruimte zelf. Beschrijf die eens, en ook de plaatsing van de speakers en de luisterplek.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Gideon
Nou ja, wat ik feitelijk mis, is een soort 'basis-laag'. Een weergave die ervoor zorgt dat de muziek kamervullend is. Het midden en hoog lijken wat te overheersen t.o.v. het laag, waardoor het allemaal wat 'iel' klinkt. Als ik het vergelijk met m'n vorige speakers, die een rendement van 89 dB/W/m hadden (Mission 731i), komen ze erg koud over (terwijl de Amphions dubbel zo groot zijn).

Het laag is er overigens wel, want vanaf een bepaalde frequentie gaat het erg diep en krijg ik de neiging om de volumeknop juist terug te draaien. Dus het lijkt alsof het deel tussen het midden en het (sub)laag niet helemaal tot z' recht komt.

Een ouwe torrenSony met 2x 75 Watt heb ik erop gehad en toen was het plaatje wel compleet (maar bij lange na niet zo lekker en zuiver als de Primaluna, die ik sowieso niet weg wil doen).

De ruimte is overigens voorzien van vloerbedekking, harde wanden, 1 leren bank, 2 stoffen fauteuls en wat andere harde oppervlakken (kasten, eettafel).

Een sub is geen optie - als er zelf wat valt te knutselen, doe ik het graag (weerstandjes kosten wat dat betreft ook 3x niks).

Oja, de cross-overfrequentie bedraagt 1200 Hz. Dus of de tonale balans hierdoor ernstig wordt verstoord... ik weet het niet.

De speakers stralen trouwens in lengterichting de kamer in, vanaf ongeveer een halve meter voor het raam en beide een meter vanaf de zijwand. Luisterplek is ca. 3 meter daarvoor. 2 meter daarachter staat een open boekenkast. Het laag dat wel hoorbaar is, is sterker naarmate je verder naar achteren de kamer inloopt, maar dat is begrijpelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Gideon op 14-12-2008 23:15 ]

• Exphy
PHiXioN schreef op zondag 14 december 2008 @ 22:43:
[...]

Fatsoenlijk, pre-amp en bassboost is geen combinatie die ik zelf in één zin zou gebruiken, tenzij het woord "niet" er ook in voor zou komen.
Nee? Denk dat als je een nad neemt dat er wel fatsoenlijke opampjes en caps zitten in je audiodeel, anders kan je altijd nog voor zelfbouw gaan

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:17
Ik denk meer dat hij bedoelt dat er op een NAD geen 'bassboost' knop zit ;)
Waarschijnlijk wel een gewone toonregeling, alhoewel die de natuurlijkheid van het geluid ook geen goed zal doen als je die inschakelt.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat sommige frequenties in het laag overheersen zal vast wel te maken hebben met de ruimte. Daar kun niet niet gigantisch veel aan doen zonder ingrijpende maatregelen vrees ik.

Ook bij 1200 Hz X-over ga je de tonale balans flink om zeep helpen als je de tweeter harder laat spelen. Zou ik dus zeker niet aanraden.

Op de Sony was het verhaal wel goed? Heb je daar de toonregeling uit of op de 0 stand staan? Zoja, dan denk ik dat je het toch moet zoeken bij de versterker.

Heb je de mogelijkheid tot bi-ampen? Zoja, zet dan voor de gein eens de Sony op het laag en de buizenbak op het hoog. Zorg dan dat ze tonale balans wel klopt, en kijk eens hoe dat klinkt...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

De oude sony voor 't laag en de buizen voor 't hoog.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Het is volgens mij vrij simpel.. je komt bas tekort, dan moet je iets aan de setup veranderen. bijvoorbeeld andere speakers / versterker / sub toevoegen.

Wil je dat niet dan moet je het signaal veranderen. Hierbij is het zaak dat je dit zo vroeg mogelijk doet. Het is slimmer om een goede EQ voor je versterker te zetten dan met weerstandjes de verhoudingen van je speakers te gaan verneuken..

lijkt me een simpele kosten/baten afweging :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Gideon schreef op zondag 14 december 2008 @ 22:29:
een rendement van 86 dB/W/m hebben. Als versterkingsbron gebruik ik een Primaluna Prologue 2 buizenbak met een maximaal uitgangsvermogen van 40 Watt/kanaal.
Dus 104dB op 1 meter is niet hard genoeg voor je? (Je versterker bijna open, op 32W, levert je dat.)

Serieus: heb je al eens een gehoortest overwogen? Want 104dB is een behoorlijke puist herrie.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Exphy
burne schreef op maandag 15 december 2008 @ 00:53:
[...]

Dus 104dB op 1 meter is niet hard genoeg voor je? (Je versterker bijna open, op 32W, levert je dat.)

Serieus: heb je al eens een gehoortest overwogen? Want 104dB is een behoorlijke puist herrie.
kan toch dat de gain van zn amp niet hoog genoeg is, of dat 't inputsignaal niet sterk genoeg is?

Verwijderd

Anders een subwaffertje erbij :)

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de combi van versterker/speakers te "neutraal" klinkt, dan hebben mensen al snel de neiging het "iel" te noemen, de oplossing is hiervoor simpel: OF een sub erbij, OF zoals eerder genoemd een EQ ertussen hangen. Als je voor de EQ kiest, neem er dan 1 die niet kan boosten. Hiermee voorkom je de neiging om lage tonen te gaan boosten en zo oversturen, en zal je hoog, hoogmid moeten gaan verzwakken.

En wat is eigenlijk de rest van de set-up, zoals je bron? Sommige spelers zijn van nature "iel".

• Gideon
Ik zal vanavond eens een frequentieladder afspelen. Eens kijken waar het manco zit.

Cd-speler is een MHZS CD88E, die ik heb voorzien van de eerste modificatie uit het mod-topic van de gelijknamige spelers. Heb hierbij overigens ook getracht om het ingangssignaal te verhogen door wat te klooien met verschillende weerstandjes. Maar ook dat leverde weinig resultaat op.

Voor de duidelijkheid: het gaat dus om de verhouding hoog/mid en laag, waarbij het laatste dus wat achterblijft.

Bi-ampen is helaas niet mogelijk en aan m'n oren mankeert ook niks (nee, ik zit niet in de ontkenningsfase :P ).

Wat ik ook kan doen, is het hele circus tijdelijk verhuizen naar een wat kleinere ruimte. Mogelijk dat dit wat oplevert.

[ Voor 19% gewijzigd door Gideon op 15-12-2008 10:57 ]

Verwijderd

Hmm....even gegoogled, dit blijken niet de eerste de beste te zijn, zoals uit onderstaande review blijkt:

http://www.soundstage.com/revequip/amphion_argon2.htm

Toch zou ik, rekening gehouden met je probleembeschrijving, het gebruik van een sub niet uitsluiten, zie ook de website van de fabrikant:

http://www.amphion.fi/index.php?sivu=21
(ziet er wel niet goedkoop uit..)

Zoals ook blijkt uit de beschrijving van de Argon2:

"Needless to say it integrates seamlessly with Amphion Impact 500 subwoofer."

De Argon2, hoe goed ook, kan gezien zijn relatief compacte afmetingen, onmogelijk sub-laag weergeven (hier kom je niet onderuit, dit is een natuurkunde-wet).
Zoals reeds gesteld in vorige reacties, denk ik dat dit de meest afdoende oplossing is, ik denk ook dat jouw buizenamp er wel bij zal varen en minder in ademnood zal komen, ondanks de herrie die 40watt produceert.

• Gideon
Zo, even wat testresultaten.

Heb allereerst m'n pc op de versterker aangesloten om een gecontroleerd frequentieladdertje over de speakers te laten lopen. Op zich was het geluidsniveau vrij consistent (voor zover dat op het gehoor is te beoordelen). Er zat echter wel een dip ergens tussen de 100 en 125 Hz. Waar je ook stond in de kamer, het geluidsniveau was beduidend minder dan de overige frequenties. In vergelijking met het gemeten impedantieverloop in de betreffende grafiek op Soundstage (http://www.soundstagemaga...urements/amphion_argon_2/) zit het in ieder geval dicht tegen de 7 Ohm (niet dat mij dat iets zegt, maar wellicht dat de geleerden onder ons hier een conclusie aan kunnen verbinden).

Vervolgens het hele spul verkast naar een kleiner kamertje. (ca. 2 x 4 m) met als vergelijkingsmateriaal een cd van Alison Krauss & Union Station. Ook daar hetzelfde resultaat: het ontbreken van een 'grondtoon' (m.n. die van de contrabas). Op zich is alles wel hoorbaar, maar lijkt het alsof de 'zware' instrumenten ergens achteraan staan. Eenmaal m'n oude Mission's aangesloten en het plaatje was weer compleet (weliswaar niet met de gewenste hoeveelheid en nauwkeurigheid aan lage tonen, maar sowieso meer dan de Argon's).

Toen nog maar eens m'n ouwe Sony receiver erbij gehaald. Met de bas- en trebleknoppen op de 0-stand en zonder bass-boost deden de Argon's het vergelijkbaar met de Mission's op de Primaluna. Dus op zich ligt het niet aan het karakter van de speakers.

Mijn voorlopige conclusie: de Primaluna heeft genoeg vermogen om een bak lawaai te produceren, maar in combinatie met de Argon's is het huwelijk gedoemd te mislukken (jammer, maar helaas - de Argon's vind ik erg mooie luidsprekers).

• Seers
Het impedantieverloop van de Amphions ziet er nou niet echt buisvriendelijk uit. Hele hoge pieken.

[ Voor 1% gewijzigd door Seers op 15-12-2008 23:59 . Reden: congruentiefout verbeteren ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Opsich is het toch ook niet zo vreemd dat er wat laag mist? die dingen zijn hardstikke klein, de woofer diameter is 6.5inch.
Nou weet ik dat daar daar erg mooi en compleet geluid uit kan komen (hangt hier beneden een setje missions weet niet eens welk type)

Maar op het laag lever je toch gewoon in? Die missions die je hebt laten volgens jouw wel genoeg horen maar dan is het weer niet gecontroleerd genoeg?

Lijkt mij een gevalletje te weinig membraanoppervlak

Verwijderd

burne schreef op maandag 15 december 2008 @ 00:53:
[...]

Als ik me niet vergis bedoel je 101dB op 32Watt

Ik zou ook gaan voor een oplossing met een sub. Zelfbouwen in dat geval de beste optie, zowel qua kosten als geluidsweergave ontwerp.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2008 13:57 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 10:34

JT

VETAK y0

101db is wel leuk om te berekenen maar dat is vast niet de gevoeligheid bij lage frequenties ;) Ik zou zeggen, 2 8" subjes die je direct onder elke speaker kan plaatsen, om zo looptijdproblemen e.d. zoveel mogelijk te voorkomen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Uhm kan het niet gewoon zijn dat je speakers te lastig zijn voor je versterker?
Dacht dat ze liever 90+ als rendament aanhouden...

• JT

JT

VETAK y0

Zou prima kunnen, een van de redenen dat de vorige eigenaar van mijn speakers zijn ze weg deed, het klonk mooi maar oh oh wat had die buizenversterker het moeilijk :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Heb je ook beide uitgangen (4 en 8 Ohm) geprobeerd?

Verwijderd

AtomicShockwave schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:25:
Opsich is het toch ook niet zo vreemd dat er wat laag mist? die dingen zijn hardstikke klein, de woofer diameter is 6.5inch.
Nou weet ik dat daar daar erg mooi en compleet geluid uit kan komen (hangt hier beneden een setje missions weet niet eens welk type)

Maar op het laag lever je toch gewoon in? Die missions die je hebt laten volgens jouw wel genoeg horen maar dan is het weer niet gecontroleerd genoeg?

Had ik ook al geprobeerd duidelijk te maken, valt blijkbaar in dovemansoren....

• Gideon
AtomicShockwave schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:25:

Hmm... in mijn beleving kunnen de Argon's voldoende laag afgeven. In ieder geval meer dan de Mission's (als ik ze beiden vergelijk op de Sony-receiver) en genoeg om het lekker en compleet in m'n oren te laten klinken. Het zal eerder de versterker zijn die de Argon's niet volledig tot hun recht laat komen. Die laatste blijft in huis, dus zullen de Argon's het veld moeten ruimen.

@buurman hierboven: zoals gezegd, een sub is even geen optie. En tweaks aan het interne circuit van de luidsprekers zal het geluidsbeeld ook niet ten goede komen, dus zit er maar 1 ding op.

Iemand suggesties voor andere luidsprekers?

• JT

JT

VETAK y0

Ga eens luisteren in een winkel?

Ecodan warmtepomp

• Gideon
JT schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 21:53:
Ga eens luisteren in een winkel?
Staat op de to-do list.

Tot m'n frustratie zet ik overigens net een cd op waar ik opeens behoorlijk strakke baslijnen in hoor die ik nog niet eerder heb waargenomen. Snap er nu even niks meer van :?

Misschien moet ik het maar even aankijken en is het een kwestie van wennen aan een nieuw geluid (m'n oren zijn wat dat betreft al 12 jaar Mission's op een Sony-amp gewend). Wellicht valt er zelfs wat winst te halen uit andere versterkerbuisjes...

• KILLorBE
KILLorBE schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 15:36:
Heb je ook beide uitgangen (4 en 8 Ohm) geprobeerd?
Deze post gemist misschien? of stond er ergens dat je beide uitgangen hebt geprobeerd en dat ik die gemist heb?
Gideon schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:39:
[...]

Staat op de to-do list.

Tot m'n frustratie zet ik overigens net een cd op waar ik opeens behoorlijk strakke baslijnen in hoor die ik nog niet eerder heb waargenomen. Snap er nu even niks meer van :?

Misschien moet ik het maar even aankijken en is het een kwestie van wennen aan een nieuw geluid (m'n oren zijn wat dat betreft al 12 jaar Mission's op een Sony-amp gewend). Wellicht valt er zelfs wat winst te halen uit andere versterkerbuisjes...
Ah dat verklaart mogelijk een hoop, ik zou het sowieso even aanhoren.
Ik vraag me wel af hoe je je aankopen doet (koop zelf ook wel eens iets op de gok, maar dan is het voor weinig en heb ik meestal een goed idee van wat ik kan verwachten).

[ Voor 59% gewijzigd door KILLorBE op 16-12-2008 22:43 ]

• Gideon
KILLorBE schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:39:
[...]

Deze post gemist misschien? of stond er ergens dat je beide uitgangen hebt geprobeerd en dat ik die gemist heb?
De eerste. Dus bij deze :)

Beide uitgangen heb ik idd uitgebreid getest. Het leverde naar mijn idee weinig tot geen verschil op.

• Exphy
ja kan beter wennen aan je nieuwe speakers, andere laagweergave is niet hetzelfde als een slechtere laagweergave. Aangezien je aangaf dat je nieuwe baslijnen hoorde, kan 't zijn dat deze een gedetailleerde bas vertoont

• Gideon
KILLorBE schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:39:
[...]

Ah dat verklaart mogelijk een hoop, ik zou het sowieso even aanhoren.
Ik vraag me wel af hoe je je aankopen doet (koop zelf ook wel eens iets op de gok, maar dan is het voor weinig en heb ik meestal een goed idee van wat ik kan verwachten).
Nou ja, deze keer was het hoofdzakelijk op basis van goede recensies en het advies van derden dat m'n buizenamp er geen moeite mee zou hebben. Heb ze voor de aankoop nog wel aangehoord i.c.m. m'n eigen amp en ook daar bleef het laag wat achter. Maar de akoestiek was er ook wel naar, dus de verwachting was dat het thuis wel mee zou vallen.

Maar goed, om uitgebreid een x aantal winkels af te gaan en bijbehorende km's te maken, zie ik omwille van de tijd ook niet zitten, dus vandaar. En anders verpats ik ze wel weer :)

• Seers
Gideon schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 21:17:
[...]
Iemand suggesties voor andere luidsprekers?
Ik zou zelf luidsprekers maken die je zelf net zolang filtert (desnoods met de hulp van dezen en genen) dat ze in jouw oren perfect klinken op jouw buizenbak. Dan kun je er ook rekening mee houden dat je de impedantie buisvriendelijk houdt.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

zie ik het goed dat er EL34 eindbuizen op zitten ? ik neem aan UL geschakeld gezien het vermogen. Welke buizen gebruik je nu ? Ik heb zelf met EL 34 buizen goede ervaringen met svetlana. Zijn behoorlijk betaalbaar en gaven in een van der veen ontwerp bij mij ook de beste basis in laag en een ruime hoog weergave. Ik heb toen echt een stuk of 4 merken getest (ook veel duurdere) maar de svetlana's kwamen er zeer goed uit. Ook in stuurbuizen zijn ze erg goed. Ik had zelf vervanger voor de ecc88 en die dingen van nog geen 6 euro speelden mijn goldpin miniwatts eruit!

• KILLorBE
Gideon schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:52:
[...]

Nou ja, deze keer was het hoofdzakelijk op basis van goede recensies en het advies van derden dat m'n buizenamp er geen moeite mee zou hebben. Heb ze voor de aankoop nog wel aangehoord i.c.m. m'n eigen amp en ook daar bleef het laag wat achter. Maar de akoestiek was er ook wel naar, dus de verwachting was dat het thuis wel mee zou vallen.

Maar goed, om uitgebreid een x aantal winkels af te gaan en bijbehorende km's te maken, zie ik omwille van de tijd ook niet zitten, dus vandaar. En anders verpats ik ze wel weer :)
Ik had het eerlijk gezegd iets anders en subtieler moeten brengen, ik ben namelijk ook schuldig aan enigzins impulsief koopgedrag, en dan met name in het verleden.
Ondertussen heb ik wel geleerd dat je een goed idee moet hebben van wat je koopt, het thuis kunt beluisteren of er naar kunt luisteren in een soortgelijke omgeving.

Ik heb sinds kort een andere versterker en daardoor lijkt het laag echt een stuk "dunner" te zijn geworden, door de 10" woofers is het nog steeds ruim voldoende maar aan de andere kant verlang ik toch een beetje naar "het oude geluid", terwijl ik weet (en hoor) dat dit veel gedetaileerder en strakker klinkt, maar ondertussen ben ik er aardig aan gewend en word het "gemis" steeds minder.

Ik zou het iig nog een tijdje aanhoren, ga er vooral een tijdje voor zitten want als het vermoeiend word om naar te luisteren zul je toch iets moeten veranderen, maar voor hetzelfde geld klinkt het strak veel beter doordat je er enigzins aan gewend bent/raakt.

@ Ray: Nee, de 1 heeft EL34 buizen, de 2 heeft KT88 buizen (Verkeerd plaatje denks?).

• Gideon
Seers schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 23:12:
[...]

Ik zou zelf luidsprekers maken die je zelf net zolang filtert (desnoods met de hulp van dezen en genen) dat ze in jouw oren perfect klinken op jouw buizenbak. Dan kun je er ook rekening mee houden dat je de impedantie buisvriendelijk houdt.
Da's waar. Ik denk zelfs dat dit nog de 'economisch meest voordelige' oplossing is, gezien de gemiddelde prijs van een goed speakerpaartje. En met 2 rechterhanden moet dat ook wel lukken. Audio-electronisch ben ik echter een noob, dus daarin valt wel wat bij te spijkeren.
Oh, you're so right!

Toen ik een half jaar terug m'n Primaluna in huis haalde en daar de Mission's op aansloot, wist ik niet wat ik hoorde (in positieve zin). Al die tijd hadden ze onder de maat gepresteerd wegens gebrek aan een goeie versterker.

Met de Argon's lijkt het anders te zijn. Maar inderdaad, wat eruit komt is gewoon veel strakker, ondanks het vermeende tekort aan volume (kan zijn dat de Mission's de boel wat meer versmeerde).

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

@Killl or Be, mmm dan was google dit keer niet mijn vriend. Als het inderdaad KT88 buizen zijn verwonderd het met niet dat het laag achter blijft. Ik had zelf dus een vd veen ontwerp waar zowel kt88 als el34 als....(nog zo'n universeel type) op kon. Toen ik hem kocht zat er KT88 op (de echte van Western Electric) Het vermogen was wat minder en het laag zeeeeeer bescheiden. Een erg mooie sound maar op mijn toenmalige jbl lx1000 (die toch bekend staan om hun lage beuk geluid) kwam het er niet uit. Ik ben toen zelf overgestapt naar el 34 met als gevolgd dat genoemde problemen verholpen waren.

De dempingsfactor van KT88 ligt ook lager dan van EL34. Mocht je dus inderdaad KT88 hebben en je ontwerp is ook geschikt voor EL34 zou ik dat zeker eens proberen voordat je totaal wat anders gaat kopen.

Verwijderd

Buizenversterkers zijn moeilijk. Ben zelf nog steeds meeste fan van Valve-State opbouw.
Voorversterker Buizen.
Eindversterker Solid State.

Maar terug ontopic ik denk toch dat je iets grotere luidsprekers nodig zult hebben als je echte volle bass onder de 70Hz wilt hebben. Dat trekken deze speakers los gewoon niet.

Ik denk dat et met een Solid State versterker al wel beter wordt omdat je dan die dempings factor mee hebt, maar ik denk dat je wel voor buizen hebt gekozen voor juist die sound dus denk niet dat dat een optie is voor jouw.

• Gideon
Een kleine update: de Argon's spelen momenteel de sterren van de hemel :) Van een vermeend tekort aan lage tonen (of een tekort aan volume in het laag) is geen sprake meer. Blijkbaar hadden de speakers een duidelijke inspeelperiode nodig, want het verschil met de eerste week dat ik ze had is overduidelijk hoorbaar, ook in vergelijking met de Mission's.

Hoe dan ook, ik ben blij. Nu nog een paar mooie stands erbij ontwerpen en het spul is compleet.

Verwijderd

Gideon schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 21:15:
Een kleine update: de Argon's spelen momenteel de sterren van de hemel :) Van een vermeend tekort aan lage tonen (of een tekort aan volume in het laag) is geen sprake meer. Blijkbaar hadden de speakers een duidelijke inspeelperiode nodig, want het verschil met de eerste week dat ik ze had is overduidelijk hoorbaar, ook in vergelijking met de Mission's.

Hoe dan ook, ik ben blij. Nu nog een paar mooie stands erbij ontwerpen en het spul is compleet.
Epiloog:
Alles blijkt in de juiste plooi gevallen te zijn, prima dat het je bevalt.
Niet dat ik je plezier wil vergallen, integendeel.
Maar één ding blijft toch aan mij knagen: welk soort laag was eigenlijk je verwachting?
Als je rekening houdt met de beperking die deze compacte luidspreker in de onderste regionen biedt is er natuurlijk niets aan de hand...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2008 21:51 ]

• Gideon
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 21:48:
[...]

Epiloog:
Alles blijkt in de juiste plooi gevallen te zijn, prima dat het je bevalt.
Niet dat ik je plezier wil vergallen, integendeel.
Maar één ding blijft toch aan mij knagen: welk soort laag was eigenlijk je verwachting?
Als je rekening houdt met de beperking die deze compacte luidspreker in de onderste regionen biedt is er natuurlijk niets aan de hand...
Tja, lastig om precies te omschrijven. Zoals ik al eerder aangaf, miste ik een soort grondtoon. Alsof het laag er gewoon niet uit wilde komen doordat de woofer niet vooruit was te branden (vandaar mijn oorspronkelijke idee om wat met weerstandjes te klooien). Nu lijkt ie te zijn losgekomen en komt er meer dan genoeg laag uit.

Dat de speakers niet het allerlaagste laag laten horen, is duidelijk. Heb daar omwille van mijn buren ook bewust voor gekozen, dus dat mis ik niet :)

• Boboga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

Hmmh, omdat je aan het verbouwen ben geweest.. Ben je misschien 'slachtoffer' van dit?
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 15:23:
ja klopt. Gewoon stekker omdraaien. Bij sommige apparaten maakt het echt veel verschil, sommige maakt het geen bal uit. Bij de MHZS cd-speler maakt het echt verschil. Bij onze afwasmachine trouwens ook. Als ik die verkeerdom in het stopcontact doe, doet ie het helemaal niet. |:( :?
Hi-fi uit China vs. de bekende commerciele Hi-fi. deel 9

[ Voor 12% gewijzigd door Boboga op 28-12-2008 16:08 . Reden: filtertje op betreffende topic :) ]

Pagina: 1