Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kerstverlichting rechtstreeks op lichtnet aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Ik wil graag de gewone lamp op ons toilet vervangen door een slinger van kerstlampjes. Zodat je met de lichtknop de kerstverlichting aan doet en niet steeds een stekker ergens in moet stoppen. Dat is namelijk ten eerste niet praktisch en ten tweede hebben we geen stopcontact op ons toilet.

Maar hoe doe ik dat? De lamp van het plafond slopen en de vrijgekomen stroomdraadjes ergens aan vastmaken is makkelijk genoeg, maar aan die kerstverlichting zit een adapter vast. Hij ziet er niet uit alsof hij bedoeld is om open te slopen.

Ik neem aan dat een adapter bestaat uit allerlei weerstandjes om ervoor te zorgen dat de sterke stroom van het lichtnet niet alle lampjes opblaast... maar wat nog meer? Het ding is nu behoorlijk zwaar, kan ik de behuizing eraf halen zodat het makkelijker aan het plafond te hangen is?

Ik heb eigenlijk geen idee wat de mogelijkheden zijn, of dat dit een stom plan is... Heeft iemand een idee hoe ik dit kan realiseren zonder dat ik en latere wc-bezoekers het risico lopen geëlektrocuteerd te worden? Ben niet echt een grote electronica-held namelijk.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:02

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Monteer een stopcontact en bedraad 'm parallel aan de lamp met de normale, vereiste middelen - installatiedraad, lasdoppen, kunstof leiding.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
koop een setje lapjes dat gewoon op netstroom werkt, dan ben je met een lusterklemmetje en één of meer haakjes geholpen!!!
de adapter openhalen lijkt me echt geen goed plan: als je daarmee verdrer wil zorg dan inderdaad voor een stopcontact en zorg dat dat ding niet kan vallen ;)

[ Voor 39% gewijzigd door the_stickie op 14-12-2008 18:12 ]

Verwijderd

Koop een lichtsnoer zonder adapter, stuk eenvoudiger. Knip de stekker eraf en maak ze met een kroonsteentje vast aan de bestaande draden naar de lamp. Die adapter bevat wel meer dan slechts wat weerstandjes, waarschijnlijk zit er een transformatortje in (die vaak nauwelijks kleiner is dan de behuizing).
Houd er wel rekening mee dat die gloeilampjes niet bijzonder lang meegaan. LED slingers gaan wel langer mee, maar hebben vaak weer een adapter.

• Millennyum
Hmm... dus ik zou bijvoorbeeld de lichtknop kunnen vervangen door zo'n ding?

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/elektrisch/electra5.gif

En dan de draadjes die uit de muur komen doorlinken naar dat stopcontact in plaats van naar de lamp, en de lamp in het plafond lekker laten hangen maar nergens op aansluiten...?

Nieuw snoer kopen is een optie, maar ik heb er nu eenmaal al een gekocht en ben wel enthousiast over het zelf gaan fröbelen ;)
Het zijn zo'n lampjes die aan en uit gaan, alsof het twinkelende sterren aan het plafond zijn. Ik zou niet weten of en waar die te krijgen zijn zonder stekker...

[ Voor 31% gewijzigd door Millennyum op 14-12-2008 18:18 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Millennyum schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:16:
Hmm... dus ik zou bijvoorbeeld de lichtknop kunnen vervangen door zo'n ding?
[afbeelding]

Kun je doen, maar "zo'n ding" zoals jij het noemt heeft wel een nuldraad nodig en die vind je doorgaans niet bij de schakelaar in een toilet.
Kun je natuurlijk alsnog bijttrekken, maar wees er wel op bedacht.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Erm, sorry hoor, maar je zegt zelf dat je niet zo'n held bent met electronica.

Houdt er dan wel rekening mee dat een toilet valt onder natte ruimtes en dat de electra daarin moet voldoen een een aantal eisen (zoals de minimale afstand tussen spanningvoerende kabel en natte delen, maximale spanningen, dubbele isolatie en dergelijke.

Als je je verlichting alleen aan het plavond gaat hangen zal het probleem wel beperkt zijn, maar als je het ook lager gaat hangen moet je wel binnen een aantal normen blijven.

Het voordeel van een adapter is wel dat je aan deze normen (grotendeels) niet hoeft te voldoen, laagspanning en water is geen groot gevaar in tegenstelling tot hoogspanning.

Ikzelf zou aanraden om de huidige lamp er totaal af te schroeven, een normaal stopcontact daar te plaatsen en daarin je adapter.
Indien mogelijk zou ik het plaatsen van het stopcontact laten doen door iemand die vaker met dergelijke spullen werkt. Je kan namelijk niet (veilig) alle soorten spanningdraad gebruiken om zomaar een stopcontact eraan te zetten.

Indien je in een huurhuis zit is een dergelijke verandering vaak sowieso al uit de boze, en indien dat niet van toepassing is zou ik toch erop willen wijzen dat verzekeringen ook nog wel 's moeilijk willen gaan doen als dergelijke dingen niet goed aangesloten zijn en er gebeurd wat mee.

Mocht je het toch zelf gaan doen, een paar punten:
- Gebruik in het installatiedeel installatiekabel als de draden van de lamp niet lang genoeg zijn (solide draad, geen gewoven snoer)
- Als je dergelijke kabel stript, gebruik een striptang of een scherp mes, en zorg ervoor dat je de kern onbeschadigd laat (groeven in de kern kunnen ervoor zorgen dat die gemakkelijk breekt)
- Houdt 230V voerende bekabeling minstens 1,5 meter van open water af (een lichtsnoer zonder adapter is over de volle lengte 230V voerend)

Over het vervangen van de schakelaar door een schakelaar met stopcontact, dat gaat waarschijnlijk niet lukken omdat in de meeste schakeldozen alleen een fase en schakeldraad is en geen nul.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:19
Zoals SA007 ook aangeeft: zorg dat je goed let op de veiligheid! Het zou toch zonder zijn van de leuke, net gecreëerde, kerstsfeer als je een aantal weken in het ziekenhuis moet doorbrengen. Zorg dus voor een goede rookmelder.

*ikzelf heb het nooit zo op kerstverlichting, want ik vertrouw die Chinese troep voor geen meter*

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:34

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Persoonlijk denk ik dat er meer fout kan gaan met het monteren van de adapter tegen het plafond, dan het plaatsen van een stopcontactje op het bestaande lichtpunt :)

Waarom? Omdat het kan!!

• Millennyum
Bedankt voor de tips!

Dus de draadjes die ik achter de schakelaar zal aantreffen zijn anders dan die achter de lamp? Ik zal de schakelaar er eens afhalen, kijken wat ik tegenkom.

Een stopcontact tegen het plafond is ook een optie, maar dan moet ik er wel voor zorgen dat de adapter er niet uitflikkert... zoals gezegd is die nogal zwaar.

SA007: je hebt het over soorten draden... kan ik niet gewoon de draadjes die van de lamp waren, in het stopcontact vastmaken dan?

Ik zit inderdaad in een huurhuis, maar het is echt een oud krot. Als de huisbaas ooit al iets doet, dan laat hij het door 'een mannetje' doen. En dat is de eigenaar van de parketzaak hieronder, die ook totaal geen verstand heeft van elektriciteit. Ik denk dat ik het zelf niet veel slechter maak dan wat er nu al aan bedrading ligt... ik durf te wedden dat er sowieso niet voldaan is aan die eisen voor natte ruimtes.
En als ik verhuis dan plaats ik die lamp natuurlijk weer gewoon terug.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sorry hoor, maar in jouw geval zou ik gewoon totaal van de bedrading afblijven

je kan een verlengsnoertje vastmaken aan het kroonsteentje van de lamp naar een plankje oid en daar de adaptor er in drukken

Iperf

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Zoals ik zei:
Als de draden van de lamp lang genoeg zijn kan je die gewoon in een opbouwstopcontact schroeven.
Anders kan je ze het beste verlengen met een paar lasdoppen en wat inbouwdraad (wel de draden strippen).
Als er een kroonsteen aanzit is de stekker van een verlengsnoer afknippen en de draden eraan zetten ook een optie.

Maar let wel op de draadsoort:
Op/inbouwstopcontacten zijn gemaakt voor stug inbouwdraad en niet voor snoer (wat uit een aantal losse draadjes bestaat).
Verlengdozen zijn gemaakt voor snoer en niet voor inbouwdraad, als je die andersom gaat hangen kan je een slecht contact krijgen.
Het standaardkroonsteentje kan je probleemloos gebruiken met beide soorten draad, maar lasdoppen, klemkopplingen, etc gaat dat niet zomaar bij.

Als je trouwens snoer in een kroonsteentje doet, strip ruim af en draai de draadjes in elkaar.
Mocht je het later los willen halen en weer terug willen plaatsen, altijd opnieuw strippen en in elkaar draaien.

De adapter zelf vastzetten zou je bijvoorbeeld kunnen doen met een tiewrap of fatsoenlijke tape, al kan een plankje/beugel/etc natuurlijk ook prima.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:56:
Erm, sorry hoor, maar je zegt zelf dat je niet zo'n held bent met electronica.
Houdt er dan wel rekening mee dat een toilet valt onder natte ruimtes.....
Dat geldt alleen als dat toilet gecombineerd is met een badkamer. Overigens is dit geen electronica, maar installatietechniek.
Over het vervangen van de schakelaar door een schakelaar met stopcontact, dat gaat waarschijnlijk niet lukken omdat in de meeste schakeldozen alleen een fase en schakeldraad is en geen nul.
Tenzij je, zoals ik in mijn vorige bericht aangaf, een nuldraad bij laat trekken. Let wel, laat trekken, want je geeft zelf aan dat je weinig kennis van zaken hebt van electriciteit. Afblijven in zo'n geval. Vraag is alleen of je dat de moeite waard vindt.
Pagina: 1