Kaartlezer leest geen SDHC

Pagina: 1
Acties:

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:49
Hallo. ik weet niet helemaal zeker of mijn probleem wel in dit draadje thuis hoort maar goed.

Ik heb sinds drie jaar een medion 95500 laptop.

Nu heb ik voor sinterklaas van mijn vriendin een SD kaart gekregen van 4 GB. Tenminste.... de verkoper zei dat het een normale SD is, geschikt voor notebooks met een SD lezer.

Nu ben ik er intussen achter dat dit een SD high Capacity is en dat deze niet zomaar werkt in een laptop, ik ben namelijk niet de enige die er problemen mee heeft.

Uiteraard probeer ik mijn kaartje wel werkende te krijgen. De laptop heeft een PCI XX21integrated flashmedia controller van texas instruments, een PCMCIA algemene cardbus controller en daarop geinstalleerd een SDA standard compliant host controller van Ricoh.

Allereerst heb ik natuurlijk wat op internet rondgezocht en de drivers van deze apparaten geupdated. Ik had gevonden dat je met een register-hack de grotere SD kaarten meestal ook in laptops aan de praat kan krijgen. Helaas niet voor mij :( . Sinds die aanpassing wordt mijn kaart wel in het apparaatbeheer herkent. Met een vermelding dat deze kaart niet opstart (code 10)

Volgens de website van de SD association kunnen SDHC kaarten worden ingelezen in normale SD lezers met een Firmware upgrade. Helaas heb ik die upgrade nog nergens gevonden.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee? en heeft iemand nog tips om mijn hardware zo aan te passen dat de SD toch kan worden ingelezen?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

quote: Wikipedia_(SDHC)
According to the specification, the maximum capacity of a standard SD card is defined by (BLOCKNR x BLOCK_LEN), where BLOCKNR may be (4096 x 512) and BLOCK_LEN may be up to 2048. This allows a capacity of 4 GB. The main problem is that some of the card readers only support block (aka. sector) size of 512 bytes, so >1GB non SDHC cards may cause compatibility difficulties for some users.

Bron: Wikipedia: Secure Digital High-Capacity
Aan het dikgedrukte gedeelte te lezen zul je volgens mij aan een externe kaartlezer vast zitten om je SDHC-kaartje te kunnen gebruiken.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:49
daar was ik ook bang voor.
Intussen heb ik nog een beetje verder gezocht, wat drivers gedownloadt en wat geprobeerd.

Het vreemde is dat de SD-kaart alleen in apparaatbeheer wordt herkend. Verder staat er dan een geel uitroeptekentjes bij omdat de kaart niet opstart.
Als ik mijn kaart nu op slot doe blijkt dat deze wel wordt opstart (althans..... in explorer kan ik hem openen, SD-formatter herkend hem, maar in het systeembeheer staat deze weer niet bij de opslagvolumes) helaas kan ik er niks heen schrijven omdat hij beveiligd is.

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Dit zal wel een mooie oplossing zijn:
http://www.azerty.nl/3-16...connect-36-in-1-usb2.html