Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 10:30
Na een zoveelste niet-zo-soepel-verlopen sportfotoshoot met mijn Canon 1DmkIII kon ik van de week terecht bij Canon Professional om de problemen (weer) eens door te nemen. Gelukkig hadden ze bij CPS ruim de tijd genomen om uit te leggen wat het probleem nu echt is.

Zoals velen hebben gemerkt is de servo-focus van deze camera bepaald niet optimaal en dat heeft vooral te maken met de assist-focus punten (verrassing!). Uit de 45 focuspunten kun je er bij de mkIII maar 19 kiezen (ze hadden bij canon begrepen dat de meeste fotografen dat zo wilden, vraag me persoonlijk dan wel af aan wie ze dat hebben gevraagd: ik ken niet zo veel fotografen die minder dan meer focuspunten willen hebben maar dat terzijde). De overige punten zijn "assist"-punten die het geselecteerde punt helpen met scherpstellen als dat niet zo soepel gaat.

Nu gaat dat scherpstellen bij de normale (niet-servo)-focus prima maar bij de servo-focus hebben ze de fout gemaakt dat je het niet ziet als een assist-punt de boel overneemt van het geselecteerde punt.Het kan dus gebeuren dat een (onzichtbaar) assist-focuspunt vrolijk bezig is met scherpstellen op de achtergrond terwijl jij denkt dat je je (zichtbare) focuspunt gericht hebt op iemands gezicht bv. Probleem is ook dat je de assist-punten niet uit kan zetten!

Klaarblijkelijk kan dit ook niet met een firmware update worden opgelost, sterker nog: het aantal zaken dat ze via firmware kunnen veranderen blijkt heel erg klein te zijn helaas. Met andere woorden: dit probleem zal altijd blijven bestaan, maarrrr..

- Ze hebben een brochure gemaakt "EOS 1DmkIII Guide to AI servo af custom functions" van maar liefst 27 pagina's waar je voor diverse sporten een aan te raden AF-instellingen vindt. Bv. "shooting while tracking fast-moving subjects", "continuous focus on sprinters near the finish line", "continuous focus on particular athletes during complex action in team sports" of "continous focus on breaststroke swimmers repeatedly ducking underwater". Nogal een kluif dus! De brochure kan ik niet vinden als download dus je zal 'm bij CPS moeten gaan halen (al maak ik met alle liefde een kopietje voor liefhebbers).

- Er wordt een nieuwe instelling getest waarbij camera en lens (bv. de 70-200 f2.8) op een andere manier worden gecalibreerd. Die van mij is nu bij ETB waar ze dit hopelijk van de week kunnen klaren. Getty en AFP testen dit inmiddels nu ook. We wachten af. Oude lenzen met veel speling hebben trouwens meer last van de servo problemen dan "verse".

- Het aantal beelden per seconde blijkt eveneens invloed te hebben. Door de trilling van de spiegel als die neergeklapt wordt de autofocus gestoord, bij 10 beelden per seconde heeft de camera extreem weinig tijd tussen de trilling en het scherpstellen. Indien je de beelden kan missen wordt dus nu ook aangeraden om minder per seconde te schieten zodat er meer tijd is om de trilling wel te laten ebben waardoor de AF beter z'n werk kan doen.

Vond dit zelf nogal leerzaam, hoop dat de calibratie een deel van de problemen gaat wegnemen en dat een deel is te ondervangen met de nieuwe aangeraden instellingen maar ik vrees dat het toch echt nog wel een jaartje wachten gaat worden tot er een wel goed functionerende opvolger komt. Zal zeker even de resultaten posten als mijn camera terug is.

Rutger Geerling. Fotograferen.net Photography & Journalism

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Nou wil ik niet lullig zijn maar dit was al bekend in januari 2008. De guide heb ik 3 maanden terug al op internet gevonden (niet via CPS). Dit is dus oude koek.

edit: de calibratie icm de 70-200 2.8 is idd een nieuw trucje, de rest is bekend. Ik heb gezocht naar de genoemde guide en kan hem nu niet vinden (is al een tijd terug dat ik hem gelezen heb). Ik kwam er terecht via een forum. Als ik hem nog tegen kom zal ik de link posten ;)

edit 2:
hebbes-de-pebbes

http://www.usa.canon.com/...izingAFsettings_Final.pdf

[ Voor 62% gewijzigd door mennovanw op 14-12-2008 19:08 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
De guide voor de mkII of de mkIII? Die laatste heb ik echt nergens kunnen vinden. Heb je een linkje misschien want ik heb nog twee gegadidgen.

De nieuwe calibratie doen ze pas sinds vier weken dus dat kan in januari nog zeker niet het geval zijn geweest.

[ Voor 28% gewijzigd door Rud-gr op 14-12-2008 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Je omschrijving geeft precies weer wat ik al een tijdje aangeef: het lijkt wel of de AF-hulppunten worden gebruikt. Heb hier voorbeelden geplaatst. Inmiddels gebruik ik in dit soort situaties enkel nog maar single-shot AF. Daardoor mis ik ook veel shots, maar minder dan eerst gelukkig...

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
Dat is niet degene die ik heb, zal 'm ff scannen en online zetten. Die van mij heeft veel plaatjes en kleurtjes! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
Afbeeldingslocatie: http://www.rud-gr.net/div/2008/mk3/mk3.jpg
En hop: knip te downloaden (33Mb) als scan.

EOS-1DmkIII Guide to AI Servo Custom Functions (hopelijjk zet Canon snel de pdf ergens klaar).

Het is jammer dat ik dit moet wegmodereren omdat het veel mensen wellicht kan helpen, maar deze guides blijven copyrighted materiaal van Canon. Zolang zij het niet ergens online hebben staan, is het niet de bedoeling om scans online te zetten. Het is een grijs gebied, maar in het verleden hebben we hier een lijn getrokken die we nu ook handhaven.

Ik moet je wel hebben vandaag, nothing personal :)

[ Voor 54% gewijzigd door Zoefff op 14-12-2008 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
super, even doorlezen :)

ik heb nog steeds problemen met AF zelfs in single mode. En dan vooral met groothoek primes wil het vaak niet echt lukken. Wanneer ik een onderwerp focus dat verder dan 3m van me af is, gaat het vaak fout!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 18-09 10:26

Zoefff

❤ 

Nog aanvullend op bovenstaande modbreak; als ik zo vluchtig kijk staat er in de PDF die mennovanw post ongeveer hetzelfde als in de scans van Rud-gr, alleen dan iets minder mooi en zonder plaatjes ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
[mbr]Het is jammer dat ik dit moet wegmodereren omdat het veel mensen wellicht kan helpen, maar deze guides blijven copyrighted materiaal van Canon. Zolang zij het niet ergens online hebben staan, is het niet de bedoeling om scans online te zetten. Het is een grijs gebied, maar in het verleden hebben we hier een lijn getrokken die we nu ook handhaven.

Ik moet je wel hebben vandaag, nothing personal :)[/]
Ik had er al naar gekeken maar er staat geen copyright in de handleiding en Canon deelt ze zelf gewoon uit (wel bij CPS) dus idd een grijs gebied maar het leek me in dit geval wel te doen.

Maar eigenlijk bizar dat je 30 pagina's door moet neuzen om je AF te begrijpen! :P

Ennuh: no offense taken!

[ Voor 8% gewijzigd door Rud-gr op 14-12-2008 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Best bizar eigenlijk dat zelfs als je je AF-hulppunten uitzet, ze nog steeds actief zijn. Ik kan er wat dat betreft eigenlijk niet bij: wie heeft in Godsnaam bedacht dat het systeem sowieso kreupel gemaakt moest worden? Van 45 AF-punten naar 19 ofzo... Ik mis ze! En welke randdebiel heeft vervolgens bedacht dat AF-hulppunten best handig zouden kunnen zijn? Zoals mijn linkje eerder in dit topic aangaf: daar hebben we dus echt geen zak aan!

BTW: voor alle foto's die ik laat zien geld: focus ergens op het gezicht, niet op een hand, een ring, een microfoon of iets anders. Stuk voor stuk eigenlijk onbruikbaar geworden platen, tenzij je ze heel klein op het web gaat gebruiken. Lekker op 75x50 printen is er niet bij in ieder geval. :/

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Ja, en dat is dan natuurlijk ook niet de bedoeling he ;)

[ Voor 87% gewijzigd door Zoefff op 15-12-2008 12:08 ]

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Hmmm, die hulppunten vond ik al gaar ja, wat de fuck heb je nou aan een hulppunt. Kan je camera lekker at random een beetje in het wilde weg gaan zitten focussen :P

Ik snap ook niet dat dit niet met een firmware update te fixen is. Ik bedoel, firmware drijft toch de hele camera aan? Of heeft de AF-unit een eigen firmware oid?

Maf verhaal iig. Mag de 1DIV dan weer gewoon een veld vol met selectable AF-points en uitschakelbare hulppunten krijgen? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
Had wel medelijden met Noud, hij krijgt de ene na de andere boze pro over zich heen terwijl hij er weinig aan kan doen. Canon is gewoon zwaar de mist in gegaan met die assist-punten maar vergeet niet dat de mk2 ook z'n issues had wat dat betreft (maar veel minder dan wat we nu zien).

Was zelf ook verbaasd dat er maar zo weinig kan worden veranderd via firmware updates. had het met hem over het feit dat door de donkergrijze achtergrond het histogram niet goed af te lezen is maar zelfs dat kunnen ze niet wijzigen door het bv. een blauwe kleur te geven zoals bij de 5D. Heel erg balen want dat levert ook meer dan genoeg frustratie op.

Vrees dat het toch echt wachten wordt op een opvolger en hopen dat ze dit nu eens en voor altijd goed aanpakken en zich niet weer compleet blind gaan lopen staren op aantallen megapixels waar niemand op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Rud-gr schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:52:
Was zelf ook verbaasd dat er maar zo weinig kan worden veranderd via firmware updates.
Je krijgt bijna het idee dat het technisch gezien wel veranderd kan worden, maar niet binnen de Canon-policy valt om achteraf een dusdanige functie te veranderen of in te bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Rud-gr schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:52:
Had wel medelijden met Noud, hij krijgt de ene na de andere boze pro over zich heen terwijl hij er weinig aan kan doen. Canon is gewoon zwaar de mist in gegaan met die assist-punten maar vergeet niet dat de mk2 ook z'n issues had wat dat betreft (maar veel minder dan wat we nu zien).

Was zelf ook verbaasd dat er maar zo weinig kan worden veranderd via firmware updates. had het met hem over het feit dat door de donkergrijze achtergrond het histogram niet goed af te lezen is maar zelfs dat kunnen ze niet wijzigen door het bv. een blauwe kleur te geven zoals bij de 5D. Heel erg balen want dat levert ook meer dan genoeg frustratie op.

Vrees dat het toch echt wachten wordt op een opvolger en hopen dat ze dit nu eens en voor altijd goed aanpakken en zich niet weer compleet blind gaan lopen staren op aantallen megapixels waar niemand op zit te wachten.
Tja inderdaad gewoon werken met wat werkt. En niet van die raare dingen doen.... :X
Zoals HD films enzo.. Ben fotograaf! als ik wil filmen koop ik wel een Video camera...... :/
Maar goed hopen dat er iets goeds uit gaat komen...

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Henk schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:55:
[...]

Je krijgt bijna het idee dat het technisch gezien wel veranderd kan worden, maar niet binnen de Canon-policy valt om achteraf een dusdanige functie te veranderen of in te bouwen...
En dat terwijl Nikon waarschijnlijk met upgradeable bodies komt. De D3 kan waarschijnlijk worden geüpgrade tot een D3X. Wel alleen bij het Nikon service center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

sOid schreef op maandag 15 december 2008 @ 12:15:
[...]

En dat terwijl Nikon waarschijnlijk met upgradeable bodies komt. De D3 kan waarschijnlijk worden geüpgrade tot een D3X. Wel alleen bij het Nikon service center.
Vertel eens meer? bron? wel interessant denk ik.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mobyrick schreef op maandag 15 december 2008 @ 12:24:
[...]

Vertel eens meer? bron? wel interessant denk ik.
Hierzo: http://www.canonrumors.com/2008/12/d3-to-d3x/

Ik moet mezelf wel verbeteren :P Ipv 'waarschijnlijk' moet het 'wellicht' zijn ;)
Blijft wel een goed concept btw.
Pagina: 1