Toon posts:

Documenten workflow managen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het kiezen tussen een mac of een windows laptop maar ik ben ernog niet helemaal uit maar ik heb een vraagje hoe gaat mac om met je school bestanden ik bedoel stel ik heb op school 10 vakken waar ik steeds nieuwe doc voor maak hoe gaat dat in mac of is het het zelfde als in windows je mappen maken of heeft mac tegen nu ook zoiets als die nieuwe functie van windows onenote ?

Ik hoor het wel mvg Thale

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:33

Zerora

Ik Henk 'm!

Als allereerst, zou je je zinnen leesbaar willen maken, AUB. Het is echt onduidelijk wat je precies bedoeld. :S

Je wilt een macbook of een windows laptop met als vereiste dat er een onenote achtige applicatie. Daar zijn genoeg alternatieven voor bruikbaar op de mac.
Bijv.:
- Google's Notebook
- DEVONnote of DEVONthink
- Circus ponies Notebook

Dus dat is, denk ik, het probleem niet. Je kunt je beter afvragen wat je nog meer met je nieuwe laptop wilt doen. Als je, om even een voorbeeld te noemen, wilt gaan gamen dan is een macbook al not done en kun je beter voor een windows laptop gaan.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik zal het even wat duidelijker verwoorden.
Ik ga volgend jaar naar de een beroepsopleiding.
Het is geen grafische opleiding maar economische maar een mac lijkt me gewoon een van de fijnste laptops die ik op het moment kan halen.
Ik hoef er niet op te game want ik heb hier thuis een net nieuwe windows game desktop dus daarvoor zal de laptop niet gebruikt worden.
Ik wil een laptop waarmee ik op school makkelijk kan typen , en wat op het internet kan zitten.
Ook moet er wel een dvdtje op te kijken zijn maar voor de rest zijn de eisen niet zo hoog .

Nou kwam ik laatst op mijn windows pc een onderdeel van office tegen dat Onenote heet , ik vind het een erg handig programma maar ik vraag me nu gewoon af hoe documenten in mac worden bij gehouden , dus is het het zelfde als op windows mapje school maken mapje van bepaalt vak maken en maar gewoon elk doc er in opslaan of heeft het altijd so geniale mac hier weer een veel makkelijkere oplossing voor gevonden

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sjooooow... Ooit eens van leestekens gehoord? :+ Nvm, je bovenstaande is al beter te lezen ;)

Anyway, ik studeer journalistiek en moet dus veel schrijven. Mac OSX werkt veel prettiger om alles handig op te delen. Microsoft Word is wel verschrikkelijk dus ik gebruik zo veel mogelijk WriteRoom.

Daarnaast zijn de digitale post-it's (stickies/plaknotities) ontzettend handig.

Voor het sorteren kun je Hazel gebruiken. Als je een prefix voor alle vakken maakt (bijvoorbeeld WK voor wiskunde en EC voor economie), kan je zo instellen dat Hazel ze automatisch in de goede map plaatst.

Voorbeeld:
Je hebt een document die je EC_project1.doc noemt. Deze sla je op in de hoofdmap van documenten. Hazel kun je zo instellen dat hij hem dan naar bijvoorbeeld deze map plaatst: Documenten > Jaar 1 > Economie.

Nadeel hiervan is dat je de 'onlangs geopende bestanden functie' in Word niet meer kunt gebruiken.

[ Voor 47% gewijzigd door sOid op 14-12-2008 13:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou je mij kunne uitleggen wat Write room voor een programma is ?
en wat digitale post-its zijn :) ik ben nog absoluut niet bekent met mac

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Misschien dat Bento ook wel een aardige applicatie is.

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 14:02:
Zou je mij kunne uitleggen wat Write room voor een programma is ?
en wat digitale post-its zijn :) ik ben nog absoluut niet bekent met mac
WriteRoom is een soort van kladblok maar dan veel prettiger en uitgebreider. Kost ook niet zo veel, kijk voor meer info hier:
http://www.hogbaysoftware.com/products/writeroom

En dit is een voorbeeld van de post-it's op de Mac:
Afbeeldingslocatie: http://www.macdevcenter.com/mac/2003/08/05/graphics/stickies.jpg

Ideaal voor ff snel een telefoonnummer intikken, to-do lijstje voor huiswerk maken enz. Als je het programma afsluit worden ze ook automatisch opgeslagen.

Maar eigenlijk moet je gewoon ff naar een Machouse oid gaan. Kun je ook ff een Macbook proberen.

Verwijderd

Topicstarter
En welke mac zouden jullie me aan raden hij moet vooral niet te zwaar zijn. maar ik hoef dus geen zware apps te draaien , wel wil ik niet dat hij ook maar enige vorm van late reactie ofzo vertoont. :)

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 14:11:
En welke mac zouden jullie me aan raden hij moet vooral niet te zwaar zijn. maar ik hoef dus geen zware apps te draaien , wel wil ik niet dat hij ook maar enige vorm van late reactie ofzo vertoont. :)
Denk dat de simpelste Macbook prima aan je eisen voldoet. Evt wat extra geheugen erbij gooien. Ik weet overigens niet of de huidige goedkoopste Macbook wel een dvd-schrijver heeft, dat moet je ff navragen.

Als student krijg je overigens korting op macs.

Verwijderd

Topicstarter
oke hartelijk bedankt dan zal ik in de loop van dit jaar eens op zoek gaan naar mijn mac
nogmaals hartelijk bedankt

• benoni
  • Niet online
Mmzz.. ik hobbel er weer lekker achteraan...
Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 14:11:
Het besturingssysteem van de Mac zit je niet veel in de weg, je merkt het normaal helemaal niet als je de langzaamste Mac uit de serie hebt - als je er maar genoeg geheugen in hebt zitten. Als je normaal een stuk of wat programma's hebt openstaan en niet een paar seconden wilt wachten om een achtergrondprogramma naar voren te halen, zorg dan dat je 2 GB geheugen hebt. Voor erg zware grafische programma's (Indesign vooral, Photoshop valt wel mee) of 3D-programma's kun je op de laptop het beste eerst wat andere programma's sluiten, anders maakt de computer steeds meer virtueel geheugen op de harde schijf aan... normaal herstart je een Mac bijna nooit dus op een gegeven moment kunnen er tientallen GB van je harde schijf in gebruik zijn als je een paar grote klussen hebt uitgevoerd.

Extra geheugen is vrij duur als je het bij Apple zelf koopt. Bij een aantal dealers kun je ook Macjes met goedkoper geheugen inkopen, of je kunt het er zelf inzetten. Let wel goed op of het geheugen is getest voor de Mac (Mac moederborden zijn nogal kieskeurig). Kun je e.e.a. van in de Apple hardware topics vinden alhier.

[ Voor 7% gewijzigd door benoni op 14-12-2008 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al eigenlijk het topic een beetje afgesloten met me laatste woorden maar toch zouden jullie mij nog 1 keer :) duidelijk kunnen maken waarom ik een macbook moet nemen :) 1 keertje maar zodat ik zeker weet dat ik niet de enigste ben die straks paarhonderd euro meer voor een laptop met als grootste verschil het besturings systeem betaal . :)

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:45
Kijk ook eens in de online apple store voor studenten ( via mijn school krijg ik hier 12 procent als ik het goed zeg en dan is de goedkoopste macbook iets van €870,- prop er voor €80 4GB ram in en klaar)

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• benoni
  • Niet online
Die paar honderd euro meer voor een Mac verdien je over het algemeen ruim terug omdat je gewoon minder gezeur hebt met onderhoud aan het systeem, en omdat Macs vrij lang bruikbaar blijven (cq. tweedehands waarde houden). Het OS wordt niet steeds langzamer, het kan makkelijk jarenlang goed functioneren. Hooguit moet je een keer voor een programma een voorkeurenbestand opzoeken en weggooien omdat het iets verkeerd heeft weggeschreven.

Verwijderd

Topicstarter
en zou ik hem beter nieuw kopen of een tweedehands.... ik zat te denken aan een mooie tweedehandse maar wat zou ik er maximaal voor moeten betalen ? en voor welke versie moet ik dat betalen?

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 14:53:
en zou ik hem beter nieuw kopen of een tweedehands.... ik zat te denken aan een mooie tweedehandse maar wat zou ik er maximaal voor moeten betalen ? en voor welke versie moet ik dat betalen?
Google, eerste hit..? Beetje eigen initiatief zou niet weg zijn, en wordt op Tweakers verwacht (net als op het beroepsonderwijs). Daarnaast is een Apple store binnenlopen ook erg leerzaam wat betreft de keuze voor een MacBook.

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenGans op 14-12-2008 14:56 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56
Tip: als je niet omkomt in het geld, kun je ook deze overwegen. De specs lijken erg veel op de basis-macbook, alleen is de processor wat trager. Ik zou hem dan wel upgraden van Vista naar Windows XP, maar de CD'tjes om dat te doen krijg je er bij (je krijgt dus twee Windows-licenties erbij).

Maar goed, de MacBook ziet er IMHO een stuk mooier uit en Mac OS X werkt erg fijn en geeft veel minder gezeur dan Windows. Alleen al voor Time Machine is het haast de moeite waard (koop een externe USB-HD zodat je thuis backups kunt bewaren voor het geval je laptop stuk gaat of gejat wordt).

Documenten lezen hoeft op beide geen enkel probleem te zijn, om te beginnen kan OpenOffice zowel onder Windows, Linux als Mac alle formaten openen, dus ook .docx, bovendien is er als dat je toch niet bevalt ook gewoon MS Office 2008 voor Mac te koop. Daar hoeft je beslissing dus niet van af te hangen.

Geheugen, zowel voor MacBook als bovenstaande Lenovo is trouwens te krijgen voor 37 euro, 2x2 GB matched pair reepjes, niet 80 euro zoals hierboven vermeld. Hier is een voordeel van Mac OS X dat het volledig 64-bits is, en je dus daadwerkelijk de complete 4 GB kunt gebruiken. In 32-bits Windows of Linux kun je slechts ca. 3 GB daadwerkelijk gebruiken, terwijl in 64-bits Windows niet alle applicaties en spellen goed werken, een probleem dat je onder Mac OS X gewoon niet zult tegenkomen.

• benoni
  • Niet online
Voor tweedehands kun je ook bij Condor computers kijken. De Powerbook G4 waarop ik dit bericht tik komt daar vandaan, inmiddels zo'n vier jaar geleden. Toen bleek het moederbord een probleem te hebben, maar dat is netjes onder de 3 maanden garantie van Condor verholpen. Verder nooit een probleem gehad, behalve dat een oude reep geheugen niet meer werkt. De Mac is door intensief gebruik nu wel gebutst en verbogen, de batterij is gaar, maar het systeem werkt nog prima. Ik vind het eigenlijk wel handig zo'n niet-zo-nette Mac, ik hoef geen hartverzakking te krijgen als het ding weer eens van de bank valt :X ;)

Voor tweedehands moet je op twee dingen letten:
  • De oude Powerbooks met G4 processor zijn vaak nog prima om mee te werken, maar draaien géén Windows (geen BootCamp), en het nieuwste Mac OS (10.5 Leopard) draait er ook niet lekker op
  • Witte iBooks zijn goedkoop (en leuk voor kleine zusjes, moeders), maar hebben op de huidige leeftijd een groter risico om ineens stuk te gaan (soldeer van videochip laat los). Openmaken om te repareren of de harde schijf op te waarderen is bij de witte iBooks een tijdrovende, lastige klus waarbij een kleine fout kan leiden tot een beschadigd moederbord.
Pagina: 1