Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:28

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Sinds kort heb ik een NAS van RAIDsonic. Ik ben bang dat mijn Raid array niet in orde is sinds deze ochtend.

specs: RAIDsonic Icy Box 4220
2x Spinpoint F1 1TB

Afbeeldingslocatie: http://www.audi-torium.eu/ICY/ICY-20081214-RAID_Settings.png
1. tweede schijf is uitgegrijsd.

Afbeeldingslocatie: http://www.audi-torium.eu/ICY/ICY-20081214-Disk_utility.png
2. Bij de tweede schijf geeft 'ie geen Type File system aan.

Afbeeldingslocatie: http://www.audi-torium.eu/ICY/ICY-20081214-Disk_usage.png
3. Sinds vanochtend is er een tweede disk name bij gekomen.

Ik heb vanochtend al een oude configuratie restored, maar de instellingen bleven het zelfde.
Beide schijven worden zo te zien wel herkend, maar ik weet dus niet zeker of de disks gespiegeld werken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Heb je goede backups? Zorg daar eerst eens voor, dan kun je met een goed gevoel verder klooien.

Het handigste zou het daarna zijn om de betroffen schijf uit je NAS te halen en te testen in een ander systeem. Als alles in orde blijkt kun je hem eens formateren en weer in je NAS schuiven, waarna deze als het goed is de array weer zal rebuilden. Nog handiger is het als je natuurlijk nog een F1 1TB op voorraad hebt liggen die je hiervoor kunt gebruiken.

Weet je zeker dat je niet een firmware update ofzo hebt gedaan die het overzichtje heeft veranderd?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Een back-up voor 0,53TB gaat erg lastig. Juist deze schijf heb ik gekocht voor archief en back-up.
Ik heb alleen een laptop, dus testen op een ander systeem is momenteel erg lastig.
Ik heb geen firmware update uitgevoerd.

Edit: inmiddels is er in de root van de NAS een extra map aangemaakt "ide2" wat doet vermoeden dat er twee losse schijven zijn. Toch zijn plaatje 1 en 2 ongewijzigd.

Edit2: Ik heb nu twee test runs uitgevoerd met steeds één schijf aangesloten. Hierbij was in beide gevallen de "mysterieuze" map niet meer aanwezig en ook bij Disk Utility stonden de status bij beide HDD's in "raid used" (plaatje 2). Bij disk usage (plaatje 3) was de onderste rij ook niet meer aanwezig.
Nu heb ik beide schijven weer aangesloten en geeft de NAS aan dat de array aan het rebuilden is.

wordt vervolgd...

[ Voor 62% gewijzigd door timovd op 14-12-2008 15:11 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
... vervolg
rebuilden is voltooid. Het ziet er naar uit dat de data nog wel aanwezig is. Ik kan het alleen niet benaderen.
Disk utility (#2) geeft aan dat nu beide schijven in RAID staan. In de RAID setting hebben nu ook beide schijven een radio button. Mijn adminaccount geeft ook aan dat ik 53% gebruik. Ik kan alleen niet inloggen bij mijn mappen; zowel met het standaard password als mijn eigen aangemaakte password, terwijl ik wel in de web UI kom met mijn eigen password.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-07 18:20
Kleine bump in verband met de 4220 nas Vs Samsung schijven:
http://en.nas-4220.org/index.php/Harddrives

Ik stond ook net op het punt om zo'n nas te kopen (bestelling lopende) toe ik dit tegenkwam op het net. Blijkbaar zijn zowat alle samsung schijven een NOGO in combi met deze nas oplossing. Ook de zogezegde board upgrade blijkt niet veel te helpen.

Enige oplossing is ofwel terugsturen en refund vragen (als dit binnen de termijn is) of andere schijven kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Ik heb momenteel ook problemen met de NAS zelf. Hij start nl. niet meer op. Ook als de schijven er niet meer inzitten. Als ik de schijf aanzet knippert het LEDje OS. Ik heb vrijdag een RMA aangevraagd.

Edit:
Als ik een nieuwe krijg of een andere NAS koop, heb ik dan nog al mijn data?
file system: EXT3

[ Voor 20% gewijzigd door timovd op 18-01-2009 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Over het algemeen ligt het niet zozeer aan de behuizingen met RAID functie dat de Samsung schijven problemen geven. De problemen worden nu juist veroorzaakt door de Samsung schijven. Het zijn leuke snelle goed geprijsde schijven, maar voor RAID situaties minder geschikt.

Er zijn verschillende fabrikanten die om deze reden de Samsung F1 hareschijven daarom dan ook op een de blacklist hebben staan en dus niet ondersteunen. Wil je toch metde Samsung F1 hardeschijven verder in een RAID set zorg er dan voor dat je NCQ uitschakeld dit schijnt enige problemen te verhelpen.

Persoonlijke zou ik voor andere andere hardeschijven gaan. Ik zelf gebruik Western Digital GP schijven (RAID1) in mijn NAS, deze presteren goed genoeg voor in een NAS en zijn daarnaast ook energie zuinig.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1