Eerst windows dan ubuntu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:18
Goede middag,

Als OS-leek heb ik een aantal vraagjes omdat ik graag Ubuntu 8.10 en Windows XP home SP3 naast elkaar wil laten draaien. Ik draai nu die Windows XP home SP3, maar deze heeft eens een grondige opknapbeurt nodig. Met andere woorden: Totale herinstallatie om te beginnen met een propere lei.
Dit ook omdat ik graag Ubuntu v8.10 naast windows wil draaien (DualBoot).

Ik heb maar 1 partitie (c:\), dus na de formattering van mijn C-schijf: Welke OS moet ik eerst installeren? Ik moet namelijk nog 1 partitie bijmaken, maar volgens documentatie kan dit makkelijk met Ubuntu. Of juist eerst Windows en dan Ubuntu installeren?

Nog een klein vraagje dat hier eigenlijk bij aanleunt: Hoe kan ik mijn bestanden (bv: Mijn documenten) ook opvragen in Ubuntu (en omgekeerd). Dit omdat als ik bijvoorbeeld iets download, het ook graag wil installeren/bewerken/bekijken onder beide besturingssystemen.

Ik denk niet dat ik nog specifieke informatie moet geven over mijn computer, omdat alles vlotjes werkt op mijn Live CD van Ubuntu.

Bij voorbaat dank,
Mastadizzy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

mastadizzy schreef op zondag 14 december 2008 @ 11:53:
Goede middag,

Als OS-leek heb ik een aantal vraagjes omdat ik graag Ubuntu 8.10 en Windows XP home SP3 naast elkaar wil laten draaien. Ik draai nu die Windows XP home SP3, maar deze heeft eens een grondige opknapbeurt nodig. Met andere woorden: Totale herinstallatie om te beginnen met een propere lei.
Dit ook omdat ik graag Ubuntu v8.10 naast windows wil draaien (DualBoot).

Ik heb maar 1 partitie (c:\), dus na de formattering van mijn C-schijf: Welke OS moet ik eerst installeren? Ik moet namelijk nog 1 partitie bijmaken, maar volgens documentatie kan dit makkelijk met Ubuntu. Of juist eerst Windows en dan Ubuntu installeren?

Nog een klein vraagje dat hier eigenlijk bij aanleunt: Hoe kan ik mijn bestanden (bv: Mijn documenten) ook opvragen in Ubuntu (en omgekeerd). Dit omdat als ik bijvoorbeeld iets download, het ook graag wil installeren/bewerken/bekijken onder beide besturingssystemen.

Ik denk niet dat ik nog specifieke informatie moet geven over mijn computer, omdat alles vlotjes werkt op mijn Live CD van Ubuntu.

Bij voorbaat dank,
Mastadizzy
Ik denk dat het eerste wat je wilt perfect te doen is. Eerst windows en daarna linux. Dit is mocht je de keuze hebben het makkelijkste want anders raakt je bootloader verkloot. Krijg je alleen windows namelijk en dan moet je handmatig GRUB aanpassen. Dit is niet handig....

Het tweede wat je wilt is denk ik vrij moeilijk te realiseren. Dit namelijk omdat je dan eigenlijk in weze 2 besturingssystemen tegelijk moet draaien en dat blijven doen! Ze moeten ook aan elkaar gekoppeld worden en dat is niet handig/gemakkelijk en volgens mij ook nog eens niet echt 100% mogelijk.

Wat je in ieder geval wel kan doen in de laatste release van Ubuntu is je windows partitie! volledig bewerken en beheren. Wat inhoud dat je bestanden kan verwijderen en ook weer erop zetten. Installeren kan niet gebeuren.

Vanuit windows naar je linux is wat moeizamer. Dit komt namelijk door het feit dat windows native geen Ext3 ondersteund. Deze support zal je dus moeten installeren via een programma. Dit werkt imho niet zo fijn. Maar het wil wel uiteindelijk.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:49
Het gemakkelijkst werkt 't als je eerst XP installeert en daarna Ubuntu, die zet dan 't bootmenu meteen goed, scheelt geklungel achteraf.

Je documenten delen over en weer gaat makkelijk als je ze op een losse partitie in FAT32 zet, die kun je zonder problemen over en weer lezen. Hetzelfde kan met NTFS maar niet geheel zonder bugs, een extra partitie maken is dus de makkelijkste keus.

[ Voor 14% gewijzigd door Leftblank op 14-12-2008 12:04 . Reden: Spuit11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W!m_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:38
Heb zelf tijdje zo gewerkt via ubuntu en die heeft bij mijn weten nooit geen problemen gehad met ntfs sinds 8.10.
Had het gewoon via wubi geïnstalleerd onder xp, maar viel mij op dat na verloop van tijd ubuntu steeds trager werd, dus ben zelf meer voorstander van het los van windows xp te installeren. Maar zou zowiezo eerst xp installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Hey,

Allereerst bedankt voor de snelle en goede reacties.

Als ik het even kort samenvat:

-Windows XP eerst installeren
- Ubuntu 8.10 CD-tje erin en daar mijn windows partitie (c:\) opdelen in 3 delen. Eén voor windows zelf, één voor de bestanden die ik over en weer kan verplaatsen en één ubuntu partitie (mij is aangeraden hiervoor 10GB te gebruiken).

Windows XP is volgens mij standaard NTFS
Ubuntu Ext3
"Mijn bestanden" FAT32

Zijn er nog eventuele tips/dingen waarmee ik rekening moet houden om mijn windows en ubuntu zo vlot mogelijk als dualboot te gebruiken?

Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
In mijn laptop heb ik twee 250gb schijven, en heb ook dualboot, heb 't als volgt gedaan:
1 schijf windows geinstalleerd,
2e schijf 100gb voor "data" gemaakt(ntfs, voor uitwisselen bestanden tussen linux en windows, vond ik wel fijn)
2e schijf 150gb voor linux, als laatste geinstalleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leftblank schreef op zondag 14 december 2008 @ 12:02:
Het gemakkelijkst werkt 't als je eerst XP installeert en daarna Ubuntu, die zet dan 't bootmenu meteen goed, scheelt geklungel achteraf.

Je documenten delen over en weer gaat makkelijk als je ze op een losse partitie in FAT32 zet, die kun je zonder problemen over en weer lezen. Hetzelfde kan met NTFS maar niet geheel zonder bugs, een extra partitie maken is dus de makkelijkste keus.
"niet geheel zonder bugs" - leg uit :?

NTFS-3g is behoorlijk stable te noemen...

Daarnaast kun je het ook gewoon andersom doen, ext2-IFS driver voor Windows draaien en Windows op je Linux /home laten meekijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mastadizzy schreef op zondag 14 december 2008 @ 13:02:
Hey,

Allereerst bedankt voor de snelle en goede reacties.

Als ik het even kort samenvat:

-Windows XP eerst installeren
- Ubuntu 8.10 CD-tje erin en daar mijn windows partitie (c:\) opdelen in 3 delen. Eén voor windows zelf, één voor de bestanden die ik over en weer kan verplaatsen en één ubuntu partitie (mij is aangeraden hiervoor 10GB te gebruiken).
Je kunt ook gewoon bij de windows installer een partitie maken die niet alle ruimte inneemt, dat is sneller (en veiliger) dan achteraf gaan resizen.
Windows XP is volgens mij standaard NTFS
Ubuntu Ext3
"Mijn bestanden" FAT32
Die laatste zou ik ook gewoon ntfs doen, fat32 is inmiddels zover achterhaald en ntfs werkt inmiddels zo goed dat dat gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Ik weet niet of ubuntu een goede tool heeft om partities zonder dataverlies op te delen, maar dat soort dingen moet je eigenlijk ook alleen doen als het niet anders kan.

Dus mijn manier zou zijn (aangezien je toch met een leeg systeem begint):
- Windows cd erin steken. bestaande partitie(s) wissen.
1 nieuwe partitie aanmaken zo groot als de HD minus de ruimte die je over wilt houden voor ubuntu. (ja dat kan je hoeft niet de hele HD te formateren)
Dus als je HD 150GB groot is, maak je bijvoorbeeld een ntfs partitie aan van 100GB. Die 50GB laat je verder leeg.
Windows installeren op die partitie van 100GB.

Ubuntu CD erin steken, en die lege 50GB gebruiken voor ubuntu (ubuntu deelt zelf een ext3 en swap partitie in). Ubuntu zal een bootloader installeren waarmee je zowel windows als ubuntu kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Bedankt voor de hulpvaardige en bruikbare antwoorden
[quote]Luqq schreef op zondag 14 december 2008 @ 13:06:
In mijn laptop heb ik twee 250gb schijven, en heb ook dualboot, heb 't als volgt gedaan:
2e schijf 100gb voor "data" gemaakt(ntfs, voor uitwisselen bestanden tussen linux en windows, vond ik wel fijn)
[/quote]
Ik veronderstel dat je 100Gb van je 1ste schijf hebt gebruikt voor "data"? Maar dat doet er niet toe :), ik heb jammer genoeg maar 1 interne harde schijf 150Gb.

Heeft iemand een idee hoeveel Gb ik nodig heb voor mijn Windows partitie? Volgens http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualBoot (officele ubuntu-wiki) kan ik het beste 10 Gb voor ubuntu vrijmaken. Een deel voor windows waarvan ik niet weet hoeveel, en de rest voor mijn "data" partitie.
Ik heb dus een totaal van +-140GB voor windows + data.

Met vriendelijke groeten

edit: Ik heb vroeger al eens mijn c:\ partitie verwijderd waarna ik met mijn handen in het haar zat, na de installatie van Windows kreeg ik ipv c:\ benaming gewoon een d:\ benaming toegewezen. Ik weet niet hoe ik dat heb opgelost, maar het is veel makkelijker om mijn windows partitie c:\ te noemen omdat dit "algemeen bekend is"(bij mij toch :) ).

Ik hoor hier verschillende type partitie's, blijkbaar kan je WEL via Ubuntu bladeren in Windows partitie en andersom. Heb ik dus hiervoor nog een 3de partitie "data" voor nodig? Het is misschien handig om die aan te maken, voor het geval dat windows XP crashed of gek begint te doen, de gegevens nog wel toegankelijk zijn via Ubuntu.

[ Voor 25% gewijzigd door D!zzy op 14-12-2008 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Windows laten lezen en schrijven naar linux , moet je dus niet doen ivm spyware en virussen.

Hoe te installeren:
Met windows cd de partities verwijderen.
Dan xp installeren, en de schijf kleiner maken tijdens installatie, voor de c schijf.
Dan een fat32 schijf maken indien je dit wilt.
Dan ubuntu installeren, voordeel is dat de rest van de schijf leeg is, dus ook geen partitie heeft, deze lege gedeelte zie je nu in ubuntu ook, dus dit is de goede schijf.(zeker bij meerdere schijven).
Ubuntu maakt zelf de schijven aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

zucht
installeer AndLinux (coLinux distro) op windows.
kan je vanuit Andlinux je echte linux benaderen. Ik ga echt niet meer vertellen wat colinux is heb ik al tig keer gedaan op dit forum.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Ok, ik zal misschien eerst maar beginnen met Windows formatteren, bestaande partities verwijderen, 1 nieuwe aanmaken van 100Gb groot, 50Gb openlaten ... en windows installeren :D.
Nadien ubuntu 8.10 installeren op de 50Gb grote partitie ... en dan kan ik nog altijd zien of ik bestanden makkelijk kan opvragen van Ubuntu naar Windows en andersom.

Als het niet lukt, kan ik nog altijd via de laptop van mijn zus om HULP!!! roepen.

Bedankt voor de snelle en hulpvaardige antwoorden,
mastadizzy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 07:24
dan link je toch naar je eerdere post slimmerik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Goede avond,

Alles is netjes geïnstalleerd, zowel xp als Ubuntu.
Ik ben heel tevreden met Ubuntu qua interface en gebruiksvriendelijkheid, tot zover toch :).
Al die moeilijke termen zoals "kernel" en al die verschillende versietypes zal wel met de ervaring meegroeien.
Na een update (het was nodig, +-150 update's) en de activering van mijn grafische kaart driver wou ik eens naar mijn windows partitie gaan. Ubuntu noemt deze partitie (onder de hoofding "Locaties") : media van 107,4GB, en van zodra ik deze wil openen (zoals iedereen wel weet... gewoon klikken :D )krijg ik de volgende melding:

http://img165.imageshack.us/my.php?image=schermafdrukrz8.png

Het volgend klein puntje is: na de update moest ik mijn pc herstarten wat redelijk logisch is, maar bij het Dualboot scherm krijg ik eigenlijk 4 links naar "ubuntu" alleen met 2 verschillende kernels.
Ik heb ook al Windows XP bovenaan de bootlijst gezet (handleiding gevonden op internet), en de tijd verkort. via die menu.lst (sudo gedit /boot/grub/menu.lst) kan ik u deze namen geven:

-Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-9-generic
-Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-9-generic (recovery mode)
-Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic
-Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic (recovery mode)

Die 2 bovenste "links" van ubuntu de nieuwste. Met andere woorden: mag ik die 2 andere links van kernel 2.6.27-7 gewoon verwijderen uit de lijst?

Alvast bedankt!

edit:
allereerst krijg ik nog wel een venstertje waarin staat:
Kan het volume niet aankoppelen
alleen root kan dev/sda1 aankoppelen aan media/windows

[ Voor 7% gewijzigd door D!zzy op 14-12-2008 17:54 . Reden: link werkte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Als je zeker weet dat die eerste twee goed werken dan kun je dat doen. Een # voor een regel in een script werkt over het algemeen ook goed :)

Hoever kom je nu dan?

@Daft_dutch en HenkEisjedies: graag fatsoenlijk reageren aub.

[ Voor 5% gewijzigd door zomertje op 14-12-2008 18:00 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Dit werkt inderdaad netjes!
Ik heb windows XP zoals eerder vermeld bovenaan geplaatst. Wilt dit ook zeggen dat deze automatisch na de verstreken tijd (ingesteld op 3sec.) windows laad?

Ik kan alleen nog niet aan mijn Windows partitie (zie screenshot eerder vermeld).

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 07:24
@Zomertje: Sorry je hebt gelijk. Die tip en dat compliment waren totaal ongepast. ;)
Wilt dit ook zeggen dat deze automatisch na de verstreken tijd (ingesteld op 3sec.) windows laad?
Als je het via de configfile van GRUB hebt gedaan volgens mij wel. Maar dat lijkt me nou echt iets wat heel erg simpel te testen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

mastadizzy schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:07:
Ik kan alleen nog niet aan mijn Windows partitie (zie screenshot eerder vermeld).
ubuntu zou na de installatie automatisch ntfs partities moeten mounten.
Wat staat er in /etc/fstab ?

Zou moeten zeg ik :P, ik heb met ubuntu dit probleem ook wel eens gehad.
Handmatig mounten (en later dus toevoegen aan fstab) was voor mij de oplossing.

Heb je ntfs-3g geinstalleerd staan?
Voer anders dit commando in een terminal: sudo apt-get install ntfs-3g

[ Voor 10% gewijzigd door job op 14-12-2008 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:09
mastadizzy schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:07:
Dit werkt inderdaad netjes!
Ik heb windows XP zoals eerder vermeld bovenaan geplaatst. Wilt dit ook zeggen dat deze automatisch na de verstreken tijd (ingesteld op 3sec.) windows laad?

groeten
En als je hem mount via de terminal?

Bash:
1
2
#sudo mkdir /mnt/windows
#sudo mount /dev/sda1 /mnt/windows

Btw, sda1 vervangen door je windows partitie (waarschijnlijk sda1, maar weet het niet zeker)
Hierna zou je windows partitie moeten staan onder /mnt/windows
edit:

als dit werkt, zie hierboven, fstab dingetje. (maar denk dat je daarvoor eerst maar eens de fstab manual moet lezen ;))

[ Voor 8% gewijzigd door trinite_t op 14-12-2008 18:32 ]

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
job schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:30:
[...]

ubuntu zou na de installatie automatisch ntfs partities moeten mounten.
Wat staat er in /etc/fstab ?

Zou moeten zeg ik :P, ik heb met ubuntu dit probleem ook wel eens gehad.
Handmatig mounten (en later dus toevoegen aan fstab) was voor mij de oplossing.

Heb je ntfs-3g geinstalleerd staan?
Voer anders dit commando in een terminal: sudo apt-get install ntfs-3g
fstab:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda5
UUID=c4f5291b-c78b-40ec-bf28-16b869a20214 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda4
UUID=cfb0bb9b-a798-47c4-bb4d-17152285f678 /home           ext3    relatime        0       2
# /dev/sda1
UUID=58EC06F7EC06CEE6 /media/windows  ntfs    defaults,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/sda3
UUID=79c8674b-7b38-4790-852c-2dcf404659b8 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0

die Ntfs-3g is inderdaad al geinstalleerd (niks opgewaardeerd enzo)
trinite_t schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:31:
[...]

En als je hem mount via de terminal?

Bash:
1
2
#sudo mkdir /mnt/windows
#sudo mount /dev/sda1 /mnt/windows

Btw, sda1 vervangen door je windows partitie (waarschijnlijk sda1, maar weet het niet zeker)
Hierna zou je windows partitie moeten staan onder /mnt/windows
edit:

als dit werkt, zie hierboven, fstab dingetje. (maar denk dat je daarvoor eerst maar eens de fstab manual moet lezen ;))
Dit lukt niet:
Failed to mount '/dev/sda1' : Bewerking wordt niet ondersteund.
Mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action:

Choise 1: If you have windows then disconnect the external device by clicking on the 'Safely Remove Hardware' Icon in the windows taskbar then shutdown Windows cleanly.

Choise 2: If you don't have Windows then you can use the 'force' option for your own responsibility. For example type on the command line:
mount - t ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/windows -o force
Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file:
/dev/sda1 /mnt/windows ntfs-3g force 0 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
Windows wel netjes afgesloten de laatste keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:41

DataGhost

iPL dev

trinite_t schreef op zondag 14 december 2008 @ 19:38:
Windows wel netjes afgesloten de laatste keer?
Waar hibernation/slaapstand dus niet onder valt. Je moet windows echt afsluiten met shutdown of reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Heb je de installatie van XP wel compleet afgemaakt? Ik kon laatst op m'n 4e test installatie niets naar m'n bureaubladmap slepen omdat die nog niet aan was gemaakt na de install omdat ik die nog niet compleet had afgerond, daarna kon het wel.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Luqq schreef op zondag 14 december 2008 @ 13:06:
Je configuratie zal ongetwijfeld goed werken, maar efficient met je data omgaan is het niet echt (al is dat met 500GB op een laptop misschien ook niet echt nodig (ik met mijn 80GB... :)) ). Afgezien van je /home dir zul je nooit 150GB aan linux vol kunnen krijgen. Verklein je linux root partitie flink (20GB ofzo) en maak een eigenlijk home partitie aan. Als je wilt kun je deze ook als mijn documenten dir van windows gebruiken (de partitie moet dan wel schrijfbaar zijn door beide).
Jou configuratie werkt, en misschien voor jou ook efficient, maar aan te raden is het imo niet. Je hebt als het ware 3 home/mijn document dir's, terwijl het goed mogelijk is zowel linux als windows te laten schrijven op ext3/nfts partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Ja, daar zat het probleem.
Windows werkte niet meer toen ik na jullie advies ging kijken of mijn windows wel netjes was afgesloten. Ik herstart mijn pc en bij het bootscherm sellecteer ik windows XP, ik krijg netjes mijn windows-laadscherm te zien waardoor hij inneens uitvalt.
Zo herhaald het steeds waardoor ik mijn opstart-knop 6seconden inhoud waardoor mijn pc meteen uitvalt (niet echt gezond ik weet het, maar er kwam geen einde aan het opstarten.

Ik dacht in mezelf, ok geen paniek ik heb tijdens mijn ubuntu-installatie die partitie moeten aanpassen (naar ntfs gezet omdat ik anders /media/windows niet kon opgeven als locatie). Dus ik formateer die windowspartitie gewoon weer en installeer windows xp opnieuw. Netjes kunnen formateren (snel geformateerd). Tijdens de windowsinstallatie door even 4 meter naast de computer, tv kijken. Ik duid een paar opties aan zodat mijn installatie voortgaat. Ik kijk terug tv en ik hoor een luide KNAL van de richting van mijn computer. Ik zet meteen mijn computer weer uit op de ruwe manier (de installatie loopt niet meer voort, hij blijft nog 7 minuten aangeven). Ik denk natuurlijk direct het ergste : iets binnenin mijn pc kapotgesprongen (één of andere chip of hardeschijf). Gelukkig niets aan.

Ik open mijn CD-lade ... mijn windows-cd (officiële) is volledig vernield (heb het niet geteld, ongeveer 10 grote stukjes en nog wat fijne stukjes). Ik weet nog altijd niet HOE dat ooit is kunnen gebeuren(heb ik namelijk nog nooit meegemaakt). Ik ben dan even bij de buren een windows cd gaan vragen.
Windows cd erin ... terug opgestart. Nu vindt hij namelijk mijn D:/ station niet meer (cd lezer). Ik heb gelukkig nog een oudere cd-lezer waarvan ik zeker weet dat deze werkt. Ik probeer het nogmaals, dit vindt hij weer niet.
Ja ok, misschien harde schijf kapot,... ik heb geen harde schijf op overschot (buiten mijn externe harde schijf 300GB maar die kan ik niet formateren omdat daar de backup op staat enzo), dus ik probeer het met een oudere harde schijf (10GB)(gelukkig is mijn pc van 2004 dus die heeft nog een IDE kabel). Nu herkend hij zelfs die nieuwe harde schijf niet, ik koppel de oude er terug in: krijg ik een scherm tezien dat hij alle "master" en "slave" poorten aan het afgaan is (4 dingen dacht ik), maar hij vindt de oude hardeschijf niet.

Nu heb ik er ook een CD-lezer ingehangen waar je geen pinnetje in kunt steken zodat de cd er met een soort veermechanisme uitkomt, en ik krijg dus die cd-lezer ook niet meer open... :) de cd van onze buren ook al voor een tijdje weg (nog genoeg mogelijkheden om het uiteindelijk toch open te krijgen ... :D)

1) harde schijf kapot volgens mij
2) IDE poort kapot (heb namelijk al eens vervangen door een zeker werkende kabel en die vindt de 2 harde schijven ook niet
3) 2 cd-lezers wss kapot
4) mijn windows cd naar de maan

Met andere woorden :) volgens mij klaar om buiten te zetten.
Natuurlijk valt het te relativeren omdat mijn computer zelf al 4 à 5 jaar oud is (nog een AGP slot, IDE, 768MB RAM ddr geheugen, singlecore 2Ghz processor, ...). Het werd misschien eens tijd, maar toch ... het blijft een duur toestel.

Bedankt aan degene die mij tot zover geholpen hebben. Als ik mijn moeder/vader en zus kan overtuigen om volledig Ubuntu te gebruiken, moet ik niet meer kl*ten met de Windows installatie. De tips en hulp die jullie mij gegeven hebben, kan ik zeker gebruiken voor de volgende keer.

Bedankt!
Mastadizzy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DareFace
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:08
Misschien nog een tip neem eens een kijkje op http://wubi-installer.org/

Met wubi kan je ubuntu gewoon in windows installeren. Voordat windows opstart krijg je dan netjes een boot menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Dit is inderdaad een goede tip! Voor mijn volgende pc dan toch :) .
Ik heb dat bestandje eens gedownload dat op die site staat. Dit is maar een bestandje van 0,99MB. Hoe kan een 0,99MB bestandje ervoor zorgen dat Ubuntu 8.10 volledig wordt geïnstalleerd? Of moet je dat gebruiken wanneer je Live CD erin zit waardoor Ubuntu volledig integreert in Windows.

De volgende pc ga ik waarschijnlijk zelf samenstellen. Dit omdat ik al wat meer kennis heb qua hardware. Toch blijft het moeilijk natuurlijk om een goedkope, een duurzame en "redelijk" energiezuinige pc samen te stellen dat nog goede prestaties kan leveren. Wss zal dit dan Vista worden, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat in de nabije toekomst (2009-2010) windows 7 uitkomt. Het is redelijk stom om een pc samen te stellen die draait op vista, maar niet zeker weet dat deze ook hardwarematig ondersteund wordt met windows 7. De kans is natuurlijk klein, maar je weet nooit.

Dit is natuurlijk niet het juiste forumonderdeel om over hardware beginnen te praten, dus als ik zover ben dan zal ik er wel een vraag over stellen in het hardware forum.

edit: Ik zie het al :) ik heb die CD als boot geladen waardoor ik het heb geïnstalleerd via de Live versie. Dit was namelijk volgens de officiële handleiding de manier om een dualboot te maken. Ik zal eerst nog wat research doen over de mogelijkheden enzo.

[ Voor 10% gewijzigd door D!zzy op 15-12-2008 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik heb wel eerdere verhaaltjes gehoord over exploderende cd's. Dat het tijdens een windows-install gebeurt is alleen best wel lastig...
Weet je zeker dat je de master/slave-settings wel goed gezet hebt? Daar klinkt je probleem wel naar namelijk. Dat die eerste cd-speler naar de maan is, kan ik wel geloven, maar de rest zou gewoon moeten blijven werken...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Welke master/slave settings dan?
Ik ga naar mijn BIOS en daar vindt hij ze ook niet (auto detect staat aan). Vroeger stond daar netjes de naam van mijn harde schijf. Nu niet meer dus :(.
Hopelijk kan ik nog iemand bereiken die hier meer over kent. (naar de computerwinkel gaan doen is gewoon geld over de balk smijten omdat deze pc relatief oud is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
Master slave settings zijn jumpertjes op je CDROM speler en op je HD. Als je meerdere apparaten aan een IDE poort hangt moet er een op master en een op slave staan. (zie beschrijving op CDROM speler/HD welke jumpertjes je moet zetten). Nooit beide op master of beide op slave.

Als er maar een apparaat op zit kun je deze het beste op slave zetten.
Kijk dit even na, kan best zijn dat als je dat fixt hij iig je HD weer herkent. Het lijkt mij nl raar dat een CDs opetende CDROM speler je IDE aansluiting of je HD meeneemt in zijn val.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Gisteren heb ik nog wat zitten rommelen in de hardware van mijn computer. Hierbij ben ik tot de ontdekking gekomen dat 1 pinnetje achteraan op mijn hardeschijf (van de IDE aansluiting) geplooit en deels afgebroken is. Daardoor kon ik mijn IDE kabel niet 100% goed aankoppelen (schijn bedriegt). Terug netjes rechtgezet maar nu krijg ik een leuk blue-screen. Ik vindt het niet meer dan normaal doordat hij waarschijnlijk geen connectie meer kan maken met dat pinnetje.

Nu is dus de oplossing er een nieuwe harde schijf eraan hangen, maar dat gaat nogal moeilijk omdat 1 van die vijsjes kapot gedraaid is (hij heeft geen kruisje meer, dat is zo kapot gedraaid dat het een "rondje" is geworden). Ik heb nog wel 1 plaatsje voor een nieuwe hardeschijf, maar daar zit nog een diskettelezer. Toch ga ik eerst proberen om dat vijsje eventueel te doorboren.
Of heeft er iemand een ander voorstel om toch nog dat schroefje er toch nog uit te krijgen? Ik kan er ook niet achter geraken met een tangetje, dat is dus uitgesloten :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
fotos van de schade? Als het pinnetje nog dezelfde lengte heeft als de andere, en weer recht staat zou het volgens mij geen probleem moeten zijn. zowieso, bluescreens betekend dat windows wel wil booten volgens mij. Mss gewoon opnieuw windows installeren? Doet ubuntu het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mastadizzy schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:16:
Toch ga ik eerst proberen om dat vijsje eventueel te doorboren.
Leg de kast in ieder geval zo dat er geen metaalbraampjes ergens tussen de elektronica op je moederbord belanden... als dat gebeurt dan weet je helemaal niet meer waar je aan toe bent.
Of heeft er iemand een ander voorstel om toch nog dat schroefje er toch nog uit te krijgen? Ik kan er ook niet achter geraken met een tangetje, dat is dus uitgesloten :( .
Ik heb vroeger nog wel eens schroefjes los gekregen door er een keepje in te zagen met een ijzerzaagje (Dremel zou ook kunnen) en dan met de platte schroevendraaier los te draaien.

Gebruik je wel een kruiskopschroevendraaier die precies aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
benoni schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:36:
Gebruik je wel een kruiskopschroevendraaier die precies aansluit?
Waarschijnlijk in het verleden dus niet. Nu zal geen schroevendraaier aansluiten.

Als de 'kapotte' HD de enige is, betekend een blauw scherm dat er wel iets van de HD gelezen wordt. Probeer de ubuntu cd eens als live cd te booten

• D!zzy
Hij wilt deels opstarten. Tijdens het opstarten overloopt hij alles, en dan krijg ik zo'n ellelange lijst met sectoren die hij niet meer vindt. Normaal heeft een vriend van me vanavond een andere HD mee, tot nu toe laten we het vijsje mooi zitten en zwieren we de diskettelezer eruit. Afgelopen jaar nog maar 1 keer moeten gebruiken, dus het is hopeloos om dat er nog in te hangen :). Geen geklooi met zaagjes en schroevendraaier dat inderdaad zeer gevaarlijk is naast elektronica.
Pagina: 1