Toon posts:

[USB] Nieuwe flashdrives met verschillende grotes? rma?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf niet zoveel ervaring met flashdrives maar ik wil gewoon weten of dit normaal is.

Ik heb de afgelopen week 4 nieuwe USB flashdrives gekocht van 16GB. Ik plug ze in en meteen valt mij op dat de drives niet 16GB zijn maar varieeren van 15,58GB to 15,65GB. Dat is al vreemd aangenomen dat dit zo'n 1000-in-een-dozijn product is. Maar goed ik denk mischien niet helemaal geformateerd dus ik probeer 1 stick opnieuw te formateeren maar die wil echt niet verder dan 15,58GB.

Ook zowel in de device-manager als in de disk managment blijft de stick beweren dat deze maar 15,58GB is. Gek genoeg geeft een low-level format tool die de fabrikant zelf aanwijst van HDDGuru wel aan dat de stick 16,7GB is. En ook fdisk onder Linux is het er mee eens dat de stick 16,7GB is. Maar na een low-level format onder Windows met diezelfde tool blijft de stick beweren dat deze slechts 15,58GB is. Ik sta eigenlijk op het punt om een low-level format met dd te doen onder Linux maar vooral het gegeven dat elke stick een net iets andere grote aangeeft doet mij denken dat er iets mis is met de sticks zelf.

Daarom vraag ik: Is het normaal dat een net uit een onmogelijke blister verpakking gehaalde stik al zoveel van zijn capaciteit kwijt is? en zal ik deze sticks dan ook maar terug sturen voor RMA?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:35
Dit hoort zo.

Heeft te maken met de advertentiemethode van de fabrikant.

Ze adverteren met de capaciteit uitgedrukt in 1000 bytes, terwijl de stick ingedeeld is in 1024 bytes

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

en.. waarom zijn ze verschillend dan?

Verwijderd

Topicstarter
Precies, dat dacht ik eerst ook maar als je even rekent dan zie je dat dat gewoon niet uitkomt. 15,58GB en 16,7GB zijn een verschil dat niet alleen door de 1000/1024 vertaalslag kan worden verklaard.

Er wordt geadventeerd met 16GB en ik denk dat fdisk de Giga-standaard aanhoudt want 16,7Gigabyte is precies 16Gibibyte. Ik ken het verhaal maar hier is meer aan de hand want 15,58Gibibyte is nog geen 16Gigabyte laat staan 16Gibibyte. Dus wat ze ook adventeeren geen van beide verklaart dit. Een gedeelte van de stick is of nu al kapot of verborgen of beide. Ik zal de naam van de fabrikant niet noemen tenzij dit 'normaal' is bij flashdrives.

Ik dacht eerder, maar daarvoor koop ik te weinig flashdrives, dat de fabrikanten een soort zelfde regel aanhouden als met TFT-schermen waar ook wel eens een sub-pixel kapot is maar dat nog niet genoeg is voor een garantie claim. Als ik niet vier USB stiks had gekocht zou ik ook bijna denken dat dit normaal is maar toch...

*edit: nu zit ik ook even te reken maar 16,7Gigabyte == 16,30Gibibyte?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2008 01:47 ]